Media en cultuur
letterkoekje
28-11-2025 om 09:29
Vlaams-Nederlands <-----> Nederlands-Nederlands
Ik heb het al meer gezien: forummers die over een (begin)post van een andere forummer schrijven dat ze denken dat die andere Belg(ische) is. En nu lees ik het weer in een topic waarin iemand schrijft over emotionele en fysieke mishandeling. Ik heb de beginpost nog eens opnieuw gelezen en vraag me dan af: waaraan (denken jullie te) zien (jullie) dat iemand Belgisch is? Ik zie (in die beginpost) geen typische Belgische woorden/uitdrukkingen in. En die TO heeft nog niet geantwoord op de veronderstelling van de reageerders.
Gewoon een luchtig topic hoor, eentje waar we de verschillen nog eens leuk naast mekaar kunnen zetten.
Wat ik opvallend vind bij posts hier is: veelvuldig gebruik van wellicht.
Ik voelde mij gisterenavond niet goed, ik heb wellicht iets verkeerds gegeten. En dan heeft die 'wellicht' in de zin meestal de betekenis van 'misschien'.
Wanneer gebruik ik wellicht?
Een student heeft een zwaar zieke ouder waarvoor hij/zij zorgt.
Ik hoor dat betrokken student niet geslaagd is in de examens.
Dan zou ik kunnen zeggen: Heeft wellicht te weinig tijd gehad om te studeren door het verzorgen van zijn/haar moeder.
Wie kan mijn vraag uit de eerste alinea beantwoorden?
duizel
03-12-2025 om 23:17
'vuile manieren met mijn man' is een uitspraak die ik nog nooit gehoord heb. Ook echt Vlaams denk ik?
letterkoekje
03-12-2025 om 23:45
duizel schreef op 03-12-2025 om 23:17:
'vuile manieren met mijn man' is een uitspraak die ik nog nooit gehoord heb. Ook echt Vlaams denk ik?
Echt Vlaams, ik weet het niet! Het is maar hoe je 'de zaken' omschrijft, niet?
Beerlover
04-12-2025 om 06:06
Ik leer een hoop woorden en uitdrukkingen van FC De Kampioenen. Zoals degoutant, ambutant, met de voeten spelen, chouke. Zeer plezant se.
Beerlover
04-12-2025 om 06:17
Groentjes zeggen om je kookniveau naar een hoger niveau te brengen hoor je ook met andere termen in kookprogramma's: terugkoelen i.p.v. afkoelen. A la brunoise snijden i.p.v. in blokjes snijden. A la julienne i.p.v. in reepjes, enz. Ik ken trouwens ook een vrouw die het altijd over een vleesje heeft. Vind ik wel schattig. Gerechtje wordt ook door die kok van Karel V in BinnensteBuiten veel gebruikt: Leon de Mazerac.
Herfstappeltaart
04-12-2025 om 07:28
Beerlover schreef op 04-12-2025 om 06:17:
Groentjes zeggen om je kookniveau naar een hoger niveau te brengen hoor je ook met andere termen in kookprogramma's: terugkoelen i.p.v. afkoelen. A la brunoise snijden i.p.v. in blokjes snijden. A la julienne i.p.v. in reepjes, enz. Ik ken trouwens ook een vrouw die het altijd over een vleesje heeft. Vind ik wel schattig. Gerechtje wordt ook door die kok van Karel V in BinnensteBuiten veel gebruikt: Leon de Mazerac.
Verkleinwoorden kunnen natuurlijk ook gewoon een functie hebben. Als Leon zo'n klein culinair hapje maakt, ís dat gewoon een gerechtJE. En brunoise en julienne zijn normale termen, die aangeleerd worden in koksopleidingen.
Wieder
04-12-2025 om 08:02
Terugkoelen is actief, afkoelen passief 😉. Dat brengt je kookkunsten niet naar een hoger niveau, het is iets anders. En een vleesje vind ik, in tegenstelling tot een groentje, heel vies klinken 😅
Herfstappeltaart
04-12-2025 om 08:04
Wieder schreef op 04-12-2025 om 08:02:
[..]
Terugkoelen is actief, afkoelen passief 😉. Dat brengt je kookkunsten niet naar een hoger niveau, het is iets anders. En een vleesje vind ik, in tegenstelling tot een groentje, heel vies klinken 😅
Klopt. Terugkoelen van een pan soep doe je in een bak/gootsteen ijskoud water, voor afkoelen van een pan soep doe je niks. Gewoon wachten.(om maar even een dwarsstraat te noemen).
letterkoekje
04-12-2025 om 08:49
Beerlover schreef op 04-12-2025 om 06:06:
Ik leer een hoop woorden en uitdrukkingen van FC De Kampioenen. Zoals degoutant,
ambutant, met de voeten spelen, chouke. Zeer plezant se.
ambUtant = ambEtant
Ik begrijp dat (in verstaan) het verschil tussen U en E moeilijk te horen is. Niet erg!
Ambetant komt van het franse werkwoord embêter: vervelend, kwaad zijn/maken, verstoord/verveeld zijn.
Ik ben serieus ambetant: ik ben zwaar verveeld (door mijn chouke bijvoorbeeld)!
letterkoekje
04-12-2025 om 08:53
Daar ben ik het niet mee eens dat dit is om je kookkunst te opwaarderen, dit zijn officiële termen uit de kookwereld.
Ysenda
04-12-2025 om 10:38
Herfstappeltaart schreef op 04-12-2025 om 07:28:
[..]
Verkleinwoorden kunnen natuurlijk ook gewoon een functie hebben. Als Leon zo'n klein culinair hapje maakt, ís dat gewoon een gerechtJE. En brunoise en julienne zijn normale termen, die aangeleerd worden in koksopleidingen.
julienne geeft niet alleen aan dat het reepjes zijn, maar ook hoe dun ze zijn.
Zorroo
04-12-2025 om 11:43
letterkoekje schreef op 03-12-2025 om 23:08:
[..]
Dacht je echt dat wij braver waren dan Nederlanders?
![]()
![]()
Eten kan héél lekker zijn, maar een kontje ook, een stuk en zelfs tijdens 'vuile manieren met mijn man' durf ik het woord 'lekker' wel eens in de mond te nemen. (niet verder vertellen aub).
![]()
Ik zou bijna zeggen, gelukkig maar!
Herfstappeltaart
04-12-2025 om 18:45
Ysenda schreef op 04-12-2025 om 10:38:
[..]
julienne geeft niet alleen aan dat het reepjes zijn, maar ook hoe dun ze zijn.
Ja klopt.