Media en cultuur Media en cultuur

Media en cultuur

Vlaams-Nederlands <-----> Nederlands-Nederlands

MMcGonagall schreef op 01-12-2025 om 20:34:

Oh ik bedenk er nog een! Groente uit een bokaal, daar heb ik een heel ander beeld bij dan een pot Hak.

O ja, dat vind ik ook zo vreemd klinken. Alsof er een heel chique prijzenbokaal aan te pas komt. 

In Belgie zeggen ze op restaurant. Ik hoor hier wel steeds meer mensen die dat over gaan nemen. Ik ga naar een restaurant of uit eten. Ik ga wel op vakantie.

Poezenmeisje schreef op 01-12-2025 om 21:24:

Vrouwelijke collega's van in de twintig die met hun 'vriendinnetjes' op stap zijn geweest.

Ik vind dat zó naar de kleuterschool klinken...

Ja dat vind ik ook.

Ysenda schreef op 01-12-2025 om 17:43:

[..]

Vrouwen gebruiken vaker verkleinwoorden, dat is echt wel een verschil tussen taalgebruik van mannen en vrouwen.

Ik heb een man nog nooit horen zeggen zullen we een koffietje doen, wel of we koffie zullen drinken. Ze hebben het over hun zoon van 5, hun vrouw over hun zoontje. (fijn van die relaties op het werk), het ging over dezelfde zoon.

Vrouwen rijden ook in een autootje, niet in een auto.

Ik vind dat je wel erg generaliseert met je 'vrouwen' . 

Herfstappeltaart schreef op 02-12-2025 om 09:16:

[..]

?? het is volgens mij feitelijk juist dat vrouwen vaker dan mannen verkleinwoordjes gebruiken?

daarmee is niet gezegd dat alle vrouwen dat doen of dat de verkleinwoordjespolitiemeneertjes bij jou aan de deur zullen komen als jij toevallen vrouw bent en dat toevallig niet doet

Herfstappeltaart schreef op 02-12-2025 om 09:16:

[..]

Ik bedenk het niet.

wie gebruiken vaker verkleinwoorden mannen of vrouwenChatGPT said:

Kort antwoord: vrouwen gebruiken gemiddeld vaker verkleinwoorden dan mannen, volgens veel sociolinguïstisch onderzoek — maar het is een statistische trend, geen absolute regel.

📌 Wat onderzoek laat zien

Uit studies in o.a. Nederlands, Duits en Engels blijkt dat:

• Vrouwen verkleinwoorden frequenter gebruiken.

• Ze zetten ze vaak in om affect, nabijheid, verzachting of beleefdheid uit te drukken (“een momentje”, “een kopje koffie”, “schatje”).

• Mannen gebruiken verkleinwoorden minder, en als ze dat doen is het vaak in andere contexten (bijvoorbeeld informele situaties, humor, of typische uitdrukkingen zoals “biertje”).

📌 Waarom dit verschil?

Taalonderzoekers noemen twee belangrijke factoren:

1. Beleefdheidsstrategieën: verkleinwoorden verzachten taal, iets dat vrouwen gemiddeld meer doen.

2. Sociale functie van taal: vrouwen gebruiken taal vaker relationeel, mannen vaker taakgericht (gemiddeld).

📌 Nuances

• De verschillen zijn klein en sterk afhankelijk van context, leeftijd en cultuur.

• Jongere generaties gebruiken verkleinwoorden minder geslachtsgebonden dan veoeger.

• Sommige domeinen (bv. horeca: “biertje?”) laten juist bij mannen veel verkleinwoorden zien.

Zo zijn er nog meer verschillen in taalgebruik tussen mannen en vrouwen, maar deze valt mij altijd erg op. 

'Schatje' hoor ik juist mannen vaak zeggen tegen hun 'vrouwtje'.

Broadway schreef op 02-12-2025 om 09:44:

[..]

?? het is volgens mij feitelijk juist dat vrouwen vaker dan mannen verkleinwoordjes gebruiken?

daarmee is niet gezegd dat alle vrouwen dat doen of dat de verkleinwoordjespolitiemeneertjes bij jou aan de deur zullen komen als jij toevallen vrouw bent en dat toevallig niet doet

Dan had er moeten staan: verkleinwoordjes worden vaker door vrouwen gebruikt. Niet vrouwen gebruiken vaker verkleinwoordjes. Dat is wel generaliserend. Vrouwen als in 'alle vrouwen'.

Maar misschien ben ik nu een zeikerd(je)

Bij de reclame van DE over die vrachtwagenchauffeur die bij een collega thuis koffie mocht komen drinken zegt die man als ik het goed hoor ook koffietje.

Herfstappeltaart schreef op 02-12-2025 om 10:10:

'Schatje' hoor ik juist mannen vaak zeggen tegen hun 'vrouwtje'.

[..]

Dan had er moeten staan: verkleinwoordjes worden vaker door vrouwen gebruikt. Niet vrouwen gebruiken vaker verkleinwoordjes. Dat is wel generaliserend. Vrouwen als in 'alle vrouwen'.

Maar misschien ben ik nu een zeikerd(je)

uhm.. yup. 

letterkoekje

letterkoekje

02-12-2025 om 10:43 Topicstarter

Ik herinner me nog, destijds bij mijn grootouders: 's middags was er warm gegeten en rond kwart voor vijf zegde mijn grootmoeder (moemoe, ook een woord denk ik dat in Nederland nooit gebruikt is geworden en nu in Vlaanderen ook uit het taalgebruik gaat): we gaan direct koffiedrinken. Daarmee bedoelde ze niet een bakje koffie, maar we gaan boterhammen eten (als avondeten, met koffie).

Snackbar is in België GEEN frituur. Maar tegenwoordig breiden de frituren zich meer en meer uit naar snackbar, om iedereen ter wille te zijn. 

wat is dan het verschil tussen een snackbar en een frituur?

letterkoekje schreef op 02-12-2025 om 10:43:

Ik herinner me nog, destijds bij mijn grootouders: 's middags was er warm gegeten en rond kwart voor vijf zegde mijn grootmoeder (moemoe, ook een woord denk ik dat in Nederland nooit gebruikt is geworden en nu in Vlaanderen ook uit het taalgebruik gaat): we gaan direct koffiedrinken. Daarmee bedoelde ze niet een bakje koffie, maar we gaan boterhammen eten (als avondeten, met koffie).

Snackbar is in België GEEN frituur. Maar tegenwoordig breiden de frituren zich meer en meer uit naar snackbar, om iedereen ter wille te zijn.

Ik ken 'oma' van een Belgische kennis als 'meme'

"zegde mijn grootmoeder"
Zei mijn oma

letterkoekje

letterkoekje

02-12-2025 om 15:04 Topicstarter

Tijgeroog schreef op 02-12-2025 om 10:56:

wat is dan het verschil tussen een snackbar en een frituur?

Een snackbar verkoopt allerlei belegde broodjes, in mindere mate friet, kleine porties spaghetti, ...

Een frituur verkoopt hoofdzakelijk friet met allerlei aanverwante producten, ook wel kleine spaghetti en in mindere mate broodjes.

Maar tegenwoordig bieden de frituren ook al een heel gamma broodjes aan. 

Vroeger had je inderdaad, zoals hierboven beschreven, soort containers die op grote markten stonden of ergens in de straat waarin friet werd gebakken en waar je buiten in regen en wind moest staan aanschuiven voor je bakje friet. Dergelijke opstellingen noemde men een frietKOT. Zijn meer en meer uit het straatbeeld verdwenen ten voordele van frituren-in-een-huis.

Nog een weetje:

Immaterieel cultureel erfgoed

Frietkot in Belgie erfgoed De Belgische frietkotcultuur is erkend als immaterieel cultureel erfgoed en wordt nu ook beschermd als monument. Dit omvat drie meest bijzondere frituren in Vlaanderen, die zijn erkend als monument. De frietkotcultuur is al beschermd door UNESCO als werelderfgoed, maar er zijn nu concrete stappen gezet om de meest iconische frietkoten in België ook officieel te beschermen, die liggen in Vlaams-Brabant (2) en eentje in Oost-Vlaanderen. Echte frietkoten met (waarschijnlijk) echt lekkere frieten. In deze frituren een beperkter aanbod dan in de doorsnee frituur, dit vanwege het feit dat zo een 'barak' ook aan afmetingen veel kleiner is.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.