Media en cultuur
letterkoekje
28-11-2025 om 09:29
Vlaams-Nederlands <-----> Nederlands-Nederlands
Ik heb het al meer gezien: forummers die over een (begin)post van een andere forummer schrijven dat ze denken dat die andere Belg(ische) is. En nu lees ik het weer in een topic waarin iemand schrijft over emotionele en fysieke mishandeling. Ik heb de beginpost nog eens opnieuw gelezen en vraag me dan af: waaraan (denken jullie te) zien (jullie) dat iemand Belgisch is? Ik zie (in die beginpost) geen typische Belgische woorden/uitdrukkingen in. En die TO heeft nog niet geantwoord op de veronderstelling van de reageerders.
Gewoon een luchtig topic hoor, eentje waar we de verschillen nog eens leuk naast mekaar kunnen zetten.
Wat ik opvallend vind bij posts hier is: veelvuldig gebruik van wellicht.
Ik voelde mij gisterenavond niet goed, ik heb wellicht iets verkeerds gegeten. En dan heeft die 'wellicht' in de zin meestal de betekenis van 'misschien'.
Wanneer gebruik ik wellicht?
Een student heeft een zwaar zieke ouder waarvoor hij/zij zorgt.
Ik hoor dat betrokken student niet geslaagd is in de examens.
Dan zou ik kunnen zeggen: Heeft wellicht te weinig tijd gehad om te studeren door het verzorgen van zijn/haar moeder.
Wie kan mijn vraag uit de eerste alinea beantwoorden?
Duufje
01-12-2025 om 17:06
Ik heb veel Vlaamse collega's en je ziet het vrijwel direct inderdaad in geschreven tekst.
Het is vooral een andere zinsopbouw en wat andere uitdrukkingen.
Wat me nu even te binnen schiet: verlof ipv vrij. Een Nederlander heeft een dagje vrij, mijn Belgische collega's hebben een dag verlof.
Bedankt om vind ik ook iets Belgisch... Bedankt om xxx aan te passen bijvoorbeeld. Typisch iets wat een Belgische collega mij vraagt. Een Nederlandse collega formuleert dat anders.
letterkoekje
01-12-2025 om 17:32
Herfstappeltaart schreef op 01-12-2025 om 11:43:
Wij kijken vaak naar "Dagelijkse kost" met Jeroen Meus en daar valt me op dat hij heel veel verkleinwoordjes/andere uitspraken gebruikt. Soms zelfs zo erg dat het alleen maar moeilijker wordt om het uit te spreken. Voorbeeld: Koekskes. En ook ketel of pot i.p.v. pan.
Oh, leuk dat je dat programma volgt. Bij ons is dat steeds het einde dat we bekijken in aanloop naar onze dagelijkse aflevering van 'Blokken'.
Is dat zo, dat hij veel verkleinwoorden gebruikt? Ga ik eens op letten. Ben er me niet van bewust. Wat ik wel zeker weet dat hij ook hééééél veel gebruikt: zout, boter en room! Jongen, jongen. En dat heet dan DAGELIJKSE kost. Arme lever!
Off topic.
Ja, koekskes dat is de sympathieke versie van koekjes. 'Koekjes' dat zou uit de mond van Jeroen Meus niet klinken.
Wat bedoel je, Herfstappeltaart, met ketel of pot? Kennen jullie die woorden niet?
Poezenmeisje schreef op 01-12-2025 om 13:15:
Ik blijf "groentjes" een vreemd woord vinden voor groente.
Het went, maar het blijft vreemd.
'Groentjes' is volgens mij een hype om (hoe zal ik het zeggen), je wat chiquer voor te doen dan je bent. Of te insinueren dat je in bepaalde kringen vertoeft. Sergio Herman (dé Sergio Herman uit Zeeuws-Vlaanderen) gebruikt ook altijd het woord 'groentjes'. Ik heb de indruk dat mensen - als ze zoals in dit geval ook 'groentjes' zeggen ipv 'groenten' - dan denken dat dat hun kookkunst een nivootje hoger tilt.
(kan me vergissen hoor)
Ysenda
01-12-2025 om 17:43
Herfstappeltaart schreef op 01-12-2025 om 15:50:
[..]
Oja? Ik hoor het vaak op de Belgische t.v. en onwillekeurig zeg je het opdenduur ook. Ik wist niet dat het in de randstad ook werd gezegd. Waarom alleen vrouwen? 🤔
Vrouwen gebruiken vaker verkleinwoorden, dat is echt wel een verschil tussen taalgebruik van mannen en vrouwen.
Ik heb een man nog nooit horen zeggen zullen we een koffietje doen, wel of we koffie zullen drinken. Ze hebben het over hun zoon van 5, hun vrouw over hun zoontje. (fijn van die relaties op het werk), het ging over dezelfde zoon.
Vrouwen rijden ook in een autootje, niet in een auto.
Tijgeroog
01-12-2025 om 17:49
"Een bakkie doen" hoor ik hier in midden Brabant regelmatig, maar Daan juist door wat oudere mannen. Mwa, vrouwen misschien ook wel...
Poezenmeisje
01-12-2025 om 18:51
"Groentjes" heb ik leren kennen op de merendeels door Vlaamse Belgen bevolkte camping.
Op de menukaart staan ook groentjes.
Een groentje is bij mij inderdaad een beginneling, iemand die "nog nat is achter de oren".
Gebruikersnaaminvullen
01-12-2025 om 19:04
Tijgeroog schreef op 01-12-2025 om 17:49:
"Een bakkie doen" hoor ik hier in midden Brabant regelmatig, maar Daan juist door wat oudere mannen. Mwa, vrouwen misschien ook wel...
Een bakkie doen wordt ook in het westen gebruikt.
Herfstappeltaart
01-12-2025 om 19:08
letterkoekje schreef op 01-12-2025 om 17:32:
[..]
Oh, leuk dat je dat programma volgt. Bij ons is dat steeds het einde dat we bekijken in aanloop naar onze dagelijkse aflevering van 'Blokken'.
Is dat zo, dat hij veel verkleinwoorden gebruikt? Ga ik eens op letten. Ben er me niet van bewust. Wat ik wel zeker weet dat hij ook hééééél veel gebruikt: zout, boter en room! Jongen, jongen. En dat heet dan DAGELIJKSE kost. Arme lever!
Off topic.
Ja, koekskes dat is de sympathieke versie van koekjes. 'Koekjes' dat zou uit de mond van Jeroen Meus niet klinken.
Wat bedoel je, Herfstappeltaart, met ketel of pot? Kennen jullie die woorden niet?
[..]
'Groentjes' is volgens mij een hype om (hoe zal ik het zeggen), je wat chiquer voor te doen dan je bent. Of te insinueren dat je in bepaalde kringen vertoeft. Sergio Herman (dé Sergio Herman uit Zeeuws-Vlaanderen) gebruikt ook altijd het woord 'groentjes'. Ik heb de indruk dat mensen - als ze zoals in dit geval ook 'groentjes' zeggen ipv 'groenten' - dan denken dat dat hun kookkunst een nivootje hoger tilt.
(kan me vergissen hoor)
Ja het woord ketel en het woord pot kennen wij wel, maar niet in de betekenis van pan. En wat het koken van Jeroen Meus betreft: je hebt volkomen gelijk. Enorm veel boter, zout en room. Ik vind het ook geen inspiratie om na te koken, maar wèl gezellig om naar te kijken 
Peaches
01-12-2025 om 20:01
Ysenda schreef op 01-12-2025 om 17:43:
[..]
Vrouwen gebruiken vaker verkleinwoorden, dat is echt wel een verschil tussen taalgebruik van mannen en vrouwen.
Ik heb een man nog nooit horen zeggen zullen we een koffietje doen, wel of we koffie zullen drinken. Ze hebben het over hun zoon van 5, hun vrouw over hun zoontje. (fijn van die relaties op het werk), het ging over dezelfde zoon.
Vrouwen rijden ook in een autootje, niet in een auto.
Och ja, en hebben het over 'kindjes' in groep 8. Collegaatjes, vriendinnetjes, wijntjes. Tja..
Zorroo
01-12-2025 om 20:26
Ik had vroeger een Vlaamse kennis die om de zin 'daadwerkelijk' zei, zeker als hij geïrritieerd was. Vond ik altijd erg Vlaams klinken.
Verder heb ik ooit gelezen of gehoord dat de Belgen het woord 'lekker' alleen voor voedsel gebruiken. Dus niet 'We zitten lekker in het zonnetje'. En zeker niet 'De seks was lekker'. Ik meen me te herinneren dat daar het woord 'plezant' voor dient.
Verder: op kot gaan = op kamers gaan. En een snackbar is een frietkot, als ik het goed heb.
Marty1984
01-12-2025 om 20:32
Zorroo schreef op 01-12-2025 om 20:26:
Ik had vroeger een Vlaamse kennis die om de zin 'daadwerkelijk' zei, zeker als hij geïrritieerd was. Vond ik altijd erg Vlaams klinken.
Verder heb ik ooit gelezen of gehoord dat de Belgen het woord 'lekker' alleen voor voedsel gebruiken. Dus niet 'We zitten lekker in het zonnetje'. En zeker niet 'De seks was lekker'. Ik meen me te herinneren dat daar het woord 'plezant' voor dient.
Verder: op kot gaan = op kamers gaan. En een snackbar is een frietkot, als ik het goed heb.
Een snackbar kan evengoed een kebabzaak ("de kebab"), de McDo of de afhaalpizzeria zijn.
Hangt er maar vanaf wat je eet
.
En dan heb je ook nog het verschil tussen een écht frietkot of "de frituur". De echte frietkoten - een soort kabine, vaak midden op een marktplein ofzo - zijn aan 't uitsterven. De meeste frituristen verkopen hun eten toch echt in een gebouw alias "het frituur".
MMcGonagall
01-12-2025 om 20:34
Oh ik bedenk er nog een! Groente uit een bokaal, daar heb ik een heel ander beeld bij dan een pot Hak.
amarna
01-12-2025 om 20:49
Tijgeroog schreef op 01-12-2025 om 17:49:
Die uitdrukking gebruiken we hier in Rotterdam dagelijks.
Herfstappeltaart
01-12-2025 om 20:59
Peaches schreef op 01-12-2025 om 20:01:
[..]
Och ja, en hebben het over 'kindjes' in groep 8. Collegaatjes, vriendinnetjes, wijntjes. Tja..
Apart. Deze vrouw niet hoor. Ik ken wel mannen die het over vrouwtjes hebben.
Poezenmeisje
01-12-2025 om 21:24
Vrouwelijke collega's van in de twintig die met hun 'vriendinnetjes' op stap zijn geweest.
Ik vind dat zó naar de kleuterschool klinken...
Zeespiegel
01-12-2025 om 22:51
Peaches schreef op 01-12-2025 om 20:01:
[..]
Ja ik hoorde laatst ook een collega aan de telefoon zeggen, "dat moet ik even aan mijn collegaatje vragen."
Ze bedoelde het beslist niet respectloos, maar zo klonk het toch echt wel in mijn oren.
Ik ben zelf ook een vrouw, maar dat vindt ik toch echt heel raar.