Media en cultuur Media en cultuur

Media en cultuur

Het Brits koningshuis [titel aangepast op verzoek to]

Maanlicht schreef op 19-09-2022 om 13:18:

[..]

inderdaad een behoorlijk eervolle plaats!

heeft niet zo zeer met eer te maken maar vooral met rang. WA is koning maar ook ridder in de orde van de Kouseband, dat is een grote streep voor. Dan nog wat andere titulatuur die hem bovenaan de ladder plaatst. 

Maanlicht schreef op 19-09-2022 om 11:57:

Liep Sarah Ferguson achter de kleinkinderen of heb ik dat verkeerd gezien?

Ja, die liep daar

Queen's funeral: Princesses Beatrice and Fergie arrive at Westminster Abbey | Daily Mail Online

ik zie daar binnen een paar jaar een hertrouwen met niet al te veel ruchtbaarheid (hoewel met deze 2 weet je het maar nooit) van komen.

bij 1 van die guards is zijn muts tot onder zijn neus gezakt 

Fleurtje_5

Fleurtje_5

19-09-2022 om 14:52 Topicstarter

Ysenda schreef op 19-09-2022 om 13:21:

[..]

heeft niet zo zeer met eer te maken maar vooral met rang. WA is koning maar ook ridder in de orde van de Kouseband, dat is een grote streep voor. Dan nog wat andere titulatuur die hem bovenaan de ladder plaatst.

Ons koningshuis had altijd een hele goede band met de queen en prins Philipp.

Ysenda schreef op 19-09-2022 om 13:22:

[..]

Ja, die liep daar

Queen's funeral: Princesses Beatrice and Fergie arrive at Westminster Abbey | Daily Mail Online

ik zie daar binnen een paar jaar een hertrouwen met niet al te veel ruchtbaarheid (hoewel met deze 2 weet je het maar nooit) van komen.

Ik vraag me af of Andrew niet stiekem homo is … na zijn scheiding v Sarah was hij best een aantrekkelijke man en toch kwam er nooit meer een vrouw in the picture … Met Sarah bleef hij zijn diverse huizen delen, dat zij aan haar tenen liet sabbelen door haar financieel adviseur was geen reden voor onmin … Het zou ook verklaren waarom zowel Sarah als de queen hem bleven steunen na de Epsteinaffaire…

Enfin, gewoon een theorietje van me 😀

FaithfulDuck87

FaithfulDuck87

19-09-2022 om 16:54

nou die longwalk is wel heel long zeg. 

Ik zette de t.v. ergens tussen half twaalf en twaalf uur aan en viel midden in het vertrek van de kist met aanhef van de doedelzakmuziek. Ik ben geen fan van welk koningshuis ook, maar dit vond ik erg indrukwekkend. Die doedelzakmuziek heeft iets....Ze kunnen het wèl in de UK.

Fleurtje_5

Fleurtje_5

19-09-2022 om 19:26 Topicstarter

Ik kon bijna niet loskomen van de tv.

Wat was het een indrukwekkend mooi afscheid. Dat volk dat massaal overal
langs de weg stond, in stilte, of applaudiserend, of 'God Save The Queen" riepen, en velen die bloemen naar de rouwwagen gooiden.

En dan die 144 matrozen die machtig mooi de kist op die affuit begeleiden.
En de acht mannen die telkens weer zeer zorgvuldig de kist verplaatsen op hun schouders.

b16480a8-380c-11ed-b07d-02b7b76bf47f.jpg

2a26e10f-380b-11ed-b07d-02b7b76bf47f.jpg

Foto: 2022 Samir Hussein

Eerst van de Westminster Hall naar Westminster Abbey.
En later naar de St George's Chapel van de Windsor Castle.

Zo mooi. En dan al die mensen met of zonder uniform in die stoet.
Allemaal op de slagen van de trommel op het zelfde tempo. En de
doedelzakmuziek.

eddee0aa-3827-11ed-b07d-02b7b76bf47f.png

Zeer zeer indrukwekkend.

Bij sommige muziek in de kerk kreeg ik kippenvel. En hoe de kist naar de
"Royal Vault" zonk. Zoiets had ik nog nooit gezien. En dan de
doedelzakspeler die doedelzakspelend de St George's Chapel van de
Windsor Castle verliet en daarmee zijn muziek langzaam verstilt.

c8934f69-3811-11ed-b07d-02b7b76bf47f.jpg

Foto: Chris Furlong

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2022/09/19/begrafenis-van-koningin-elizabeth/

AA120dRI.img?w=768&h=432&m=6&x=778&y=125&s=159&d=159

Ik heb zo zitten janken op het eind. Moest ook de deur open doen voor de bezorger van de koffie, die jongen zal wel gedacht hebben 

Ginevra schreef op 18-09-2022 om 17:13:

[..]

Och het is wel een grappige vergissing, maar ook weer niet helemaal onvoorstelbaar als je nagaat dat koninginnen doorgaans pakhuizen vol sieraden hebben die afwisselend gedragen worden. Dan weer diamanten tiara zus, dan weer smaragden ketting zo....Je ziet ze op foto's met allerlei onbetaalbare sieraden.

Alleen is die kroon geen sieraad maar een, ja, hoe noem je dat, formeel staatsdingetje of zo, en dan nog vele malen duurder. Men zegt dat de Engelse kroon van Elizabeth miljarden waard is, omdat er gigantische diamanten in verwerkt zijn. Dat is dus niet iets wat je bij je outfit uitzoekt

De kroon bevat de Koh-i-noor, de grootste diamant ter wereld.

Fleurtje_5

Fleurtje_5

19-09-2022 om 19:51 Topicstarter

Dolfje schreef op 19-09-2022 om 19:44:

Ik heb zo zitten janken op het eind. Moest ook de deur open doen voor de bezorger van de koffie, die jongen zal wel gedacht hebben

Ik ook.
Vooral toen ik zag hoe geëmotioneerd Charles werd.

Fleurtje_5 schreef op 19-09-2022 om 19:51:

[..]

Ik ook.
Vooral toen ik zag hoe geëmotioneerd Charles werd.

Ja dat was ook bij mij het moment. 

Dolfje schreef op 19-09-2022 om 12:57:

Willem-Alexander, Máxima en Beatrix zitten recht tegenover Charles zie ik. Aan de linkerkant van de kist naast de Koninklijke familie uit Denemarken volgens mij.

Naast Beatrix, Maxima en WA zaten koning Carl Gustav en koningin Sylvia van Zweden. Daarnaast koningin Margarethe van Denemarken met kroonprins Frederic.

Op de tweede rij koning Harald van Noorwegen, voormalige Spaanse koning Juan Carlos en koningin Sophia en het huidig koningspaar van Spanje Felipe en Laetizia.

Op rij drie prins Albert en prinses Charlene van Monaco, groot-hertog Henri van Luxemburg en echtgenote Marie-Therese en koning Philippe en koningin Mathilde van Belgie.

Het Liechtensteinse paar was ook uitgenodigd maar hen ken ik niet. Misschien heb ik hen verward met de Luxemburgers.

De dienst in Windsor heb ik niet uitgekeken. Ik zag daar alleen de Nederlandse en Zweedse royals. Of de anderen er ook waren weet ik niet.

Overigens heb ik een zwak voor de premier van Canada, Justin Trudeau. Lijkt me een lieverd....

Fleurtje_5 schreef op 19-09-2022 om 19:26:

Ik kon bijna niet loskomen van de tv.

Wat was het een indrukwekkend mooi afscheid. Dat volk dat massaal overal
langs de weg stond, in stilte, of applaudiserend, of 'God Save The Queen" riepen, en velen die bloemen naar de rouwwagen gooiden.

En dan die 144 matrozen die machtig mooi de kist op die affuit begeleiden.
En de acht mannen die telkens weer zeer zorgvuldig de kist verplaatsen op hun schouders.

b16480a8-380c-11ed-b07d-02b7b76bf47f.jpg

2a26e10f-380b-11ed-b07d-02b7b76bf47f.jpg

Foto: 2022 Samir Hussein

Eerst van de Westminster Hall naar Westminster Abbey.
En later naar de St George's Chapel van de Windsor Castle.

Zo mooi. En dan al die mensen met of zonder uniform in die stoet.
Allemaal op de slagen van de trommel op het zelfde tempo. En de
doedelzakmuziek.

eddee0aa-3827-11ed-b07d-02b7b76bf47f.png

Zeer zeer indrukwekkend.

Bij sommige muziek in de kerk kreeg ik kippenvel. En hoe de kist naar de
"Royal Vault" zonk. Zoiets had ik nog nooit gezien. En dan de
doedelzakspeler die doedelzakspelend de St George's Chapel van de
Windsor Castle verliet en daarmee zijn muziek langzaam verstilt.

c8934f69-3811-11ed-b07d-02b7b76bf47f.jpg

Foto: Chris Furlong

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2022/09/19/begrafenis-van-koningin-elizabeth/

AA120dRI.img?w=768&h=432&m=6&x=778&y=125&s=159&d=159

Mooi geschreven Fleurtje, hier ook aan de buis gekluisterd.

Een prachtig symbolisch boeket ook, met mirte die van dezelfde struik afkomstig is waar ooit een tak in Elizabeth’s bruidsboeket zat; mirte staat voor huwelijksgeluk.

Met rozemarijn dat staat voor nagedachtenis.

Met een eikentak, deze staat voor standvastigheid.

Prachtige bloemen uit de tuinen van Buckingham Palace, Clarence House en Sandringham.

Een boeket in opdracht van Charles, helemaal milieuvriendelijk, er werd geen gebruik gemaakt van groen schuim bijvoorbeeld.

Fleurtje_5

Fleurtje_5

19-09-2022 om 23:07 Topicstarter

SophieHowl schreef op 19-09-2022 om 21:30:

[..]

Mooi geschreven Fleurtje, hier ook aan de buis gekluisterd.

Een prachtig symbolisch boeket ook, met mirte die van dezelfde struik afkomstig is waar ooit een tak in Elizabeth’s bruidsboeket zat; mirte staat voor huwelijksgeluk.

Met rozemarijn dat staat voor nagedachtenis.

Met een eikentak, deze staat voor standvastigheid.

Prachtige bloemen uit de tuinen van Buckingham Palace, Clarence House en Sandringham.

Een boeket in opdracht van Charles, helemaal milieuvriendelijk, er werd geen gebruik gemaakt van groen schuim bijvoorbeeld.

Wat mooi. Ik had de bloemen in het bloemstuk al geïnspecteerd voor zover dat mogelijk was, ik zag vooral ook Sedum (ook wel hemelsleutel genoemd), en het eikenblad vond ik er heel mooi tussen. Maar ik wist niet de betekenis van het eikenblad, mirte en rozemarijn.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.