Media en cultuur Media en cultuur

Media en cultuur

Koningshuizen

Fleurtje_5 schreef op 22-12-2025 om 10:36:

[..]

Soheeey, wat geef jij er wéér een ontzettend nare draai aan. Is het weer 'Fleurtje_5-hakdag' ?

Ik heb groot respect voor Mette-Marit. En ben ook best wel bezorgd om haar. Ze is tenslotte al langere tijd bekend met deze ziekte. Mij lijkt het belangrijk om die gesprekken op tijd te voeren, hoe langer men wacht des te meer gaat de conditie achteruit. En conditie lijkt mij heel belangrijk om te herstellen na een operatie.

Reken maar dat die gesprekken starten op het moment dat je die diagnose krijgt.

En dat die gesprekken regelmatig herhaald worden.

Ga er maar vanuit dat de artsen dit niet voor zich uitschuiven, bij NIEMAND, dus ook niet bij leden van een koninklijk huis. Een donororgaan krijgen is niet zomaar iets, daar gaan heel veel gesprekken en onderzoeken aan vooraf voor je überhaupt op die lijst komt. 

mana_sutiyuq schreef op 22-12-2025 om 11:02:

[..]

Reken maar dat die gesprekken starten op het moment dat je die diagnose krijgt.

En dat die gesprekken regelmatig herhaald worden.

Ga er maar vanuit dat de artsen dit niet voor zich uitschuiven, bij NIEMAND, dus ook niet bij leden van een koninklijk huis. Een donororgaan krijgen is niet zomaar iets, daar gaan heel veel gesprekken en onderzoeken aan vooraf voor je überhaupt op die lijst komt.

En het is een zeer zware ingreep. Echt geen quick fix. Veel risico's ook. En op lange termijn nog steeds heel veel onzekerheid. Heel heftig dit. Wens Mette Marit heel veel kracht en sterkte in dit proces

Mick87 schreef op 22-12-2025 om 11:09:

[..]

En het is een zeer zware ingreep. Echt geen quick fix. Veel risico's ook. En op lange termijn nog steeds heel veel onzekerheid. Heel heftig dit. Wens Mette Marit heel veel kracht en sterkte in dit proces

Het is een heel heftig proces, ik heb het nu 2x mee mogen maken vanaf de zijlijn, bij de vader van mijn kinderen. 1e keer ging best goed, 2e was traumatiserend, hij leeft nog steeds, maar we weten ook dat er zeer waarschijnlijk nog een 3e keer gaat komen dat we dit proces door moeten. 

Fleurtje_5

Fleurtje_5

22-12-2025 om 13:14 Topicstarter

Heftig mana_sutiyuq. Sterkte.

Ik had het NIET over dat artsen dit voor zich uitschuiven. Maar Mette-Marit heeft het er juist zwaar mee. Ze weten dat het er eens van moet komen, En nu gaat het sneller dan ze had gehoopt. Maar ik heb ze zelf niet gesproken of gemaild. Het was alleen uitgebreid in het nieuws, op meerdere kanalen.

Iets anders. 

Andrew Mountbatten Windsor raakte dit jaar alles kwijt: zijn titels, zijn huis en het laatste restje respect van de Britten. Koning Charles verbant de voormalige prins naar een uithoek in Engeland. https://www.ad.nl/buitenland/randy-andy-eindigt-met-zijn-teddyberenverzameling-in-het-siberie-van-de-britse-royals~a929f0b9/

Vier weken geleden werd in Noord Ierland besloten dat Andrew ook de straatnaam verliest.
https://nos.nl/artikel/2591936-oud-prins-andrew-verliest-nu-ook-noord-ierse-straatnaam

Fleurtje_5

Fleurtje_5

26-12-2025 om 10:16 Topicstarter

Meerdere berichten over de kersttoespraak van koning Charles. De toespraak die in het teken van ‘de pelgrimstocht’ van het leven stond. 

In de Telegraaf: Koning Charles roept in kersttoespraak op tot ’digitale detox’ tijdens feestdagen

Maar de toespraak viel niet goed in de UK:

De titel van een ander Telegraaf artikel 6 uur geleden: Kersttoespraak koning Charles over diversiteit schiet in verkeerde keelgat: ’Wereld op zijn kop’

pleidooi voor diversiteit en ...
6 uur geleden — Koning Charles roept op tot diversiteit en vergiffenis in zijn kersttoespraak, maar stuit op controverse in het VK.

En dit in het AD: 

https://www.ad.nl/buitenland/charles-benadrukt-in-kersttoespraak-behoefte-aan-mededogen-religies-bieden-ons-een-diepe-bron-van-hoop~a14cd810/ Charles benadrukt in kersttoespraak behoefte aan mededogen: ‘Religies bieden ons een diepe bron van hoop’

Terwijl over de hele wereld oorlogen en onderdrukkingen plaatsvinden vanwege religies. Afgelopen zomer waren er grote protesten in Londen. Nooit eerder zag ik zoveel boze mensen op straat. (behalve die grote massa in Hamburg)

https://youtu.be/aTLOoFEQcrM?si=eY4Ijoz0YwRPEzjv
Grote demonstratie in Londen tegen illegale immigratie

Fleurtje_5

Fleurtje_5

27-12-2025 om 08:43 Topicstarter

https://www.elle.com/nl/lifestyle/lifestyle-nieuws/a69858338/sarah-ferguson-geheimen-royals-half-miljoen/ 24/12/2025 Sarah Ferguson overweegt koninklijke geheimen ter waarde van 'een half miljoen' te onthullen

Die volgende stap is misschien wel het publiceren van een onthullend boek over de royals – blijkbaar heeft ze genoeg geheimen om te delen! Het probleem? Het openbaar maken van deze informatie zou een negatieve impact kunnen hebben op haar dochters, prinses Beatrice en prinses Eugenie, die niet uit de koninklijke familie zijn verbannen en een goede band hebben met zowel koning Charles als prins William.
..............etc.etc.etc...........

Het overwegen om modder te gooien voor de poen is alweer begonnen.

Fleurtje_5

Fleurtje_5

10-01-2026 om 15:49 Topicstarter

Ik heb de brief van Fajah Dibah gequote omdat ik het een ontzettend mooie sterke brief vind:

“Zevenenveertig jaar lang hebben jullie onvoorstelbaar veel leed doorstaan ​​en de val van jullie geliefde land aan een repressief regime gezien, dat jullie van jullie rechten, waardigheid en welzijn heeft beroofd.
Maar vandaag zie ik jullie sterker dan ooit tevoorschijn komen. Ik zie jonge mensen, mannen en vrouwen uit alle hoeken van dit grote land opstaan ​​en met één stem spreken, een stem die niet langer genegeerd kan worden.

Uw moed, kracht en veerkracht vervullen mijn hart met trots. U staat er niet alleen voor, en uw stem voor vrijheid en gerechtigheid klinkt tot ver buiten de grenzen van Iran. Onderdrukking zal niet eeuwig duren. U bent het ware hart en de ziel van dit land, en uw hoop en verlangen naar verandering kunnen niet worden gedoofd. De weg die voor u ligt zal moeilijk zijn, maar uw wil is sterker dan welk obstakel ook, en uw liefde voor uw land zal u naar de overwinning leiden.

Wij zijn een volk met een trotse geschiedenis, een geschiedenis vol cultuur, kunst, gedachtegoed en innovatie. Iran was ooit een land van hoop en vooruitgang, en dat zal het binnenkort weer zijn. De toekomst behoort aan hen die bereid zijn te vechten voor een betere toekomst. Ik heb er alle vertrouwen in dat jullie je land, je vrijheid en je waardigheid zullen terugwinnen.

Mijn beste landgenoten, blijf vertrouwen in elkaar houden, sta samen met liefde in jullie harten voor dit prachtige land en voor toekomstige generaties. Jullie strijd zal niet tevergeefs zijn. Dit moment is van jullie. Deze tijd zal de geschiedenis ingaan als een keerpunt, een moment waarop het Iraanse volk de controle over zijn toekomst terugneemt. Ik roep de veiligheidsdiensten op zich bij het volk aan te sluiten.

In de hoop dat het licht de duisternis zal overwinnen en dat Iran vrij zal komen.
De volharding van Iran
Farah Pahlavi”

Farah Diba, de weduwe van Mohammad Reza Pahlavi, de laatste sjah van Perzië.
Al eerder heb ik geschreven dat ik het misdadig vind hoe koningen verdreven werden van hun land, verbannen en vervangen werden.  Zal er dan nu toch weer hoop zijn voor het volk van Iran ? en misschien zelfs een terugkeer van de verbannen kroonprins (de zoon van Farah Dibah) Reza Pahlavi II, de voormalige kroonprins van Iran en de zoon van de laatste sjah van Iran, Mohammad Reza Pahlavi.

Ik hoop het zo.

https://youtu.be/aJFVZ8aMVcU?si=K-XLsoGEWVcQjcNtAfshin Ellian: 'Gezag in Iran wankelt. 

Fleurtje_5

Fleurtje_5

10-01-2026 om 16:00 Topicstarter

Het is hier misschien niet de goeie plek. Maar misschien ook wel. Ik vind dit wel horen bij de geschiedenis én misschien wel de toekomst van het verbannen koningshuis van Perzië:

Uit deze column van Leon Verdonschot In Dagblad De Limburger van 02-01-2026
wil ik graag een klein stukje quoten:

Titel:
De onbeschrijflijk grote moed in Iran
................
................
Filmpjes

Net als bijna negen miljoen anderen volg ik op Instagram de Iraanse journaliste Masih Alinejad, die het land waar vrouwen niet mogen dansen en zingen in 2009 ontvluchtte. Sindsdien is ze vanuit het buitenland een doorgeefluik voor Iraanse activisten, waar social media vrijwel continu worden lamgelegd door de overheid. Dus sturen ze hun filmpjes massaal door naar Alinejad, die ze anoniem maakt en plaatst op haar Instagram. Iedereen die haar een filmpje stuurt, riskeert tien jaar gevangenis door de ideologie die Salman Rushdie in 2022 een oog kostte. Op het Instagram-account van Alinejad houdt ze ook de verklaringen van het regime bij, en voorziet die van duiding. Dus als het hoofd Operaties van de Revolutionaire Garde vertelt dat alle meisjes vanaf hun zevende een hajib moeten dragen in het land omdat dat nodig is voor het ‘behoud van kuisheid’, dan vertelt Alinejad hoe die kuisheid zich vertaalt in vernederingen op straat en verkrachtingen in detentiecentra.

Op haar account is momenteel dagelijks te zien hoe jonge vrouwen op foto’s hun middelvinger opsteken naar afbeeldingen van Khomeini, hoe jongeren zijn standbeeld omver halen, hoe ze blijven staan tegenover waterkanonnen. Hun moed is onbeschrijflijk groot, want de wreedheid van het regime is ziekmakend. Amnesty International heeft er vele rapporten over geschreven. Daarom verbaast het me zo dat ik nu geen acties van Amnesty zie, evenmin als van al die mensen die de afgelopen twee jaar zo ongelooflijk betrokken waren bij vrijheid en democratie in het Midden-Oosten, die Rode Lijn na Rode Lijn trokken.

Kansen

Welnu: geen lijn zal ooit zo rood uitpakken voor de steun aan internationale terreur als de val van de ayatollahs. De moedige vrijheidslievende mensen in Iran lijken nu een kans te hebben die in te luiden. De ultieme wens voor 2026: dat ze daarin eindelijk mogen slagen.

https://nos.nl/artikel/2597623-zoon-iraanse-sjah-roept-betogers-op-steden-te-bezetten-artsen-zien-veel-gewonden vandaag

.............

Reza Pahlavi, de zoon van de sjah, zei in de videoboodschap dat het moment van terugkeer naar zijn land "heel dichtbij" is. Bij de protesten werd hier en daar ook 'Leve de sjah' geroepen. Reza Pahlavi verblijft al decennia in de VS. Zijn vader, die met harde hand regeerde en de oppositie onderdrukte, werd in 1979 aan de kant gezet. Daarop grepen de ayatollah's de macht en werd Iran een islamitische republiek.

..........

Fleurtje_5 schreef op 10-01-2026 om 16:00:

Daarom verbaast het me zo dat ik nu geen acties van Amnesty zie, evenmin als van al die mensen die de afgelopen twee jaar zo ongelooflijk betrokken waren bij vrijheid en democratie in het Midden-Oosten, die Rode Lijn na Rode Lijn trokken.

https://www.amnesty.nl/actueel/iran-ten-minste-28-demonstranten-gedood-en-honderden-gewond

https://www.hrw.org/news/2026/01/08/iran-authorities-renewed-cycle-of-protest-bloodshed

Infobericht

Fleurtje_5 schreef op 10-01-2026 om 16:00:

Het is hier misschien niet de goeie plek. Maar misschien ook wel. Ik vind dit wel horen bij de geschiedenis én misschien wel de toekomst van het verbannen koningshuis van Perzië:

Uit deze column van Leon Verdonschot In Dagblad De Limburger van 02-01-2026
wil ik graag een klein stukje quoten:

Titel:
De onbeschrijflijk grote moed in Iran
................
................
Filmpjes

Net als bijna negen miljoen anderen volg ik op Instagram de Iraanse journaliste Masih Alinejad, die het land waar vrouwen niet mogen dansen en zingen in 2009 ontvluchtte. Sindsdien is ze vanuit het buitenland een doorgeefluik voor Iraanse activisten, waar social media vrijwel continu worden lamgelegd door de overheid. Dus sturen ze hun filmpjes massaal door naar Alinejad, die ze anoniem maakt en plaatst op haar Instagram. Iedereen die haar een filmpje stuurt, riskeert tien jaar gevangenis door de ideologie die Salman Rushdie in 2022 een oog kostte. Op het Instagram-account van Alinejad houdt ze ook de verklaringen van het regime bij, en voorziet die van duiding. Dus als het hoofd Operaties van de Revolutionaire Garde vertelt dat alle meisjes vanaf hun zevende een hajib moeten dragen in het land omdat dat nodig is voor het ‘behoud van kuisheid’, dan vertelt Alinejad hoe die kuisheid zich vertaalt in vernederingen op straat en verkrachtingen in detentiecentra.

Op haar account is momenteel dagelijks te zien hoe jonge vrouwen op foto’s hun middelvinger opsteken naar afbeeldingen van Khomeini, hoe jongeren zijn standbeeld omver halen, hoe ze blijven staan tegenover waterkanonnen. Hun moed is onbeschrijflijk groot, want de wreedheid van het regime is ziekmakend. Amnesty International heeft er vele rapporten over geschreven. Daarom verbaast het me zo dat ik nu geen acties van Amnesty zie, evenmin als van al die mensen die de afgelopen twee jaar zo ongelooflijk betrokken waren bij vrijheid en democratie in het Midden-Oosten, die Rode Lijn na Rode Lijn trokken.

Kansen

Welnu: geen lijn zal ooit zo rood uitpakken voor de steun aan internationale terreur als de val van de ayatollahs. De moedige vrijheidslievende mensen in Iran lijken nu een kans te hebben die in te luiden. De ultieme wens voor 2026: dat ze daarin eindelijk mogen slagen.

https://nos.nl/artikel/2597623-zoon-iraanse-sjah-roept-betogers-op-steden-te-bezetten-artsen-zien-veel-gewonden vandaag

.............

Reza Pahlavi, de zoon van de sjah, zei in de videoboodschap dat het moment van terugkeer naar zijn land "heel dichtbij" is. Bij de protesten werd hier en daar ook 'Leve de sjah' geroepen. Reza Pahlavi verblijft al decennia in de VS. Zijn vader, die met harde hand regeerde en de oppositie onderdrukte, werd in 1979 aan de kant gezet. Daarop grepen de ayatollah's de macht en werd Iran een islamitische republiek.

..........

Nou nee, laten we dat nou maar niet doen. 
Daar was dit topic niet voor bedoeld.

MRI

MRI

10-01-2026 om 18:25

Even wat anders: wat gebeurt er nou als je als kroonprins(es) gay bent? Mag je dan gewoon met iemand van je eigen gender trouwen?

Fleurtje_5

Fleurtje_5

10-01-2026 om 18:48 Topicstarter

MRI schreef op 10-01-2026 om 18:25:

Even wat anders: wat gebeurt er nou als je als kroonprins(es) gay bent? Mag je dan gewoon met iemand van je eigen gender trouwen?

In ons land vast niet erg. Zou dat aan het land kunnen liggen? 

Er zijn wel al langer geruchten dat een koning homo is. Ik durf het land niet eens te tikken. Stel dat het niet zo is, .....en stel dat het wel zo is maar dat de koning dat zelf niet wil.

Fleurtje_5

Fleurtje_5

10-01-2026 om 18:54 Topicstarter

https://www.hln.be/video/productie/prinses-kate-deelt-video-op-haar-verjaardag-na-behandeling-kanker-dankbaar-dat-ik-nog-leef-10229712 Prinses Kate deelt video op haar verjaardag na behandeling kanker: "Dankbaar dat ik nog leef"
9 januari 2026

Kippenvel, zó mooi.

Ik vind het ook zó mooi hoe koning Charles omgaat met zijn schoondochter Kate.

https://www.elle.com/nl/lifestyle/lifestyle-nieuws/a69952883/kate-middleton-koning-charles-privilege-protocol-breken/

Koning Charles breekt een koninklijk protocol en geeft Kate Middleton een heel bijzonder privilege. Ze is de eerste prinses van Wales in 116 jaar die deze macht krijgt!

Koning Charles is afgeweken van de traditie om prins William en zijn vrouw Kate Middleton, de prinses van Wales, nieuwe bevoegdheden toe te kennen. Het is een stap die op subtiele wijze laat zien hoe hoog de monarch zijn oudste zoon en schoondochter heeft staan. Beiden worden dan ook volgens YouGov steevast uitgeroepen tot de populairste leden van de koninklijke familie.

..........etc.etc.etc............

Fleurtje_5: waarom ga je in twee topics een brief quoten die je al eerder had gedeeld? Is dat een nieuwe hyperfocus (blindstaren) van je? Ik dacht dat je jezelf niet meer zou herhalen? 

Fleurtje_5

Fleurtje_5

11-01-2026 om 13:24 Topicstarter

Vandaag is Aartshertog Karl van Oostenrijk jarig. Hij is 65 jaar geworden.

afbeelding-39.png

Foto wikipedia: Aartshertog Karel van Oostenrijk in 2016.

Karl is de oudste zoon van aartshertog (erfprins) Otto von Habsburg, kroonprins van Oostenrijk en prinses Regina van Saksen-Meiningen.

Karl is de oudste kleinzoon van de laatste Oostenrijkse-Hongaarse keizer Karel I en keizerin Zita van Bourbon-Parma.

Hij is hoofd en soeverein van de Oostenrijkse Orde van het Gulden Vlies. Erfgenaam van de Habsburgse dynastie.

Karl von Habsburg is een Oostenrijks politicus en het hoofd van het huis Habsburg-Lotharingen. En heeft de titel Aartshertog (titel van prinsen van het keizerlijk huis van Oostenrijk)

Zo, dan weten we dat ook weer.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.