Media en cultuur
Fleurtje_5
16-09-2025 om 19:26
Koningshuizen
Hallo, Een nieuw topic voor berichten over koningsparen, prinsen, prinsessen, en alle andere Royals. Weet je een leuk nieuwtje of heb je een leuke foto. Welkom op dit topic.
Een mooie foto van ons koningspaar en hun drie dochters.

Beeld: NL Beeld
https://www.nu.nl/koningshuis/6360870/zo-zag-het-koninklijk-gezin-eruit-tijdens-de-jaarlijkse-fotosessie.html
Tjilp
30-11-2025 om 21:27
mana_sutiyuq schreef op 30-11-2025 om 01:13:
[..]
Lijkt me lastig want hun huwelijksreis ging naar Kenia, waar Claus gewoond heeft. Pas in 1971 zijn ze naar Suriname gegaan.
Aha, dan is het een fantasietje
Fleurtje_5
01-12-2025 om 14:30
Ik ben dol op koninklijke geheimen. En ik hou van zulke prachtige bibliotheken en Koninklijke Serres. Mooie foto's in dit artikel. :
https://www.hln.be/royalty/ouder-dan-belgie-gered-door-napoleon-en-station-dat-niemand-ooit-zag-achter-de-omheining-van-het-kasteel-van-laken~a026127e/ Ouder dan België, gered door Napoleon en station dat niemand ooit zag: achter de omheining van het Kasteel van Laken
Het Kasteel van Laken, waar koning Filip en koningin Mathilde wonen, is ouder dan België zelf. Achter de hoge omheining schuilt een wereld vol koninklijke geheimen: van een verwoestende brand die de koepel deed instorten tot een ondergronds treinstation dat nooit werd afgewerkt. En wat met de vijver waarin de enige zoon van Leopold II bijna verdronk? Een rondleiding langs de verborgen parels van het domein.
..................etc.etc.etc................
Fleurtje_5
21-12-2025 om 15:42
Het gaat slechter met de longen van de Noorse Mette Marit, maar ze staat nog niet op de lijst voor een longtransplantatie. Ik zou daar toch maar eens mee beginnen om op de lijst te gaan staan lijkt mij.
https://blauwbloed.eo.nl/royaltynieuws/mette-marit-longtransplantatie-nodig 19 dec. 2025
Kroonprins Haakon verzekert de kijker dat ze nog niet op het punt zijn dat de kroonprinses op "de lijst" staat. Hiermee bedoelt hij de donorlijst voor nieuwe longen.
https://nos.nl/artikel/2595239-noorse-kroonprinses-heeft-longtransplantatie-nodig 19 dec. 2025
De Noorse kroonprinses Mette-Marit heeft waarschijnlijk een longtransplantatie nodig. Het Noorse koningshuis heeft dat bekendgemaakt. Mette-Marit kreeg in 2018 de diagnose longfibrose, waarbij littekenweefsel in de longen ontstaat.
Fleurtje_5
21-12-2025 om 15:47

Koning Filip, koningin Mathilde, en hun oudste en jongste kind, prinses Elisabeth en prinses Eléonore (links op de foto).
Wat Eléonore groot geworden is.
Afwezig waren hun zoons prins Gabriël en prins Emmanuel.
https://blauwbloed.eo.nl/royaltynieuws/kerstconcert-belgie-2025
mana_sutiyuq
21-12-2025 om 16:57
Fleurtje_5 schreef op 21-12-2025 om 15:42:
Het gaat slechter met de longen van de Noorse Mette Marit, maar ze staat nog niet op de lijst voor een longtransplantatie. Ik zou daar toch maar eens mee beginnen om op de lijst te gaan staan lijkt mij.
https://blauwbloed.eo.nl/royaltynieuws/mette-marit-longtransplantatie-nodig 19 dec. 2025
Kroonprins Haakon verzekert de kijker dat ze nog niet op het punt zijn dat de kroonprinses op "de lijst" staat. Hiermee bedoelt hij de donorlijst voor nieuwe longen.
https://nos.nl/artikel/2595239-noorse-kroonprinses-heeft-longtransplantatie-nodig 19 dec. 2025
De Noorse kroonprinses Mette-Marit heeft waarschijnlijk een longtransplantatie nodig. Het Noorse koningshuis heeft dat bekendgemaakt. Mette-Marit kreeg in 2018 de diagnose longfibrose, waarbij littekenweefsel in de longen ontstaat.
Je zet jezelf niet op zo'n lijst dat doet een commitee aan artsen.
En dat doe je zo laat mogelijk want zo'n donororgaan heeft ook niet het eeuwige leven.
Na 5 jaar werkt ongeveer 66% van de donorlanden nog goed.
Mick87
21-12-2025 om 20:34
echt serieus Fleurtje? Jij denkt dat je jezelf zo even op een wachtlijst kan zetten voor een donororgaan ? 
Fleurtje_5
22-12-2025 om 09:56
Nee, je zet jezelf niet op die wachtlijst, maar als je er geen gesprekken over voert, of dat gesprek voor je uit blijft schuiven en liever afwacht tot het echt niet meer gaat, dan kom je er ook niet vanzelf op lijkt mij.
Dit las ik op Blauwbloed:
...........
"Sneller dan ik en mijn dokter hoopten", zegt Mette-Marit in het interview. Kroonprins Haakon verzekert de kijker dat ze nog niet op het punt zijn dat de kroonprinses op "de lijst" staat. Hiermee bedoelt hij de donorlijst voor nieuwe longen. Eerder hoopte Mette-Marit dat ze de ziekte met medicijnen onder controle kon krijgen.
Longtransplantatie zal nodig zijn
"Maar de testen laten zien dat de ziekte verder is gevorderd. Dus het is belangrijk dat we daar nu het gesprek over voeren." De journalist vraagt aan het paar of een longtransplantatie in de toekomst wel nodig gaat zijn. "We hebben met deze ziekte altijd geweten dat we die kant op gaan, maar ik denk dat het nu wat sneller gaat dan ik had verwacht en had gehoopt", antwoordt de kroonprinses."Er zijn veel dingen die ik niet meer kan.
............
Mick87
22-12-2025 om 10:20
Fleurtje jij bent toch wel by far de mafste forummer hier
ach ja iemand moet het zijn.
Heb je verder nog een mening ergens over of denk je alles te weten over iemand en hoe iets gaat aan de hand van een summier nieuwsartikel ? Laten we het nog eens over Meghan Markle hebben of zo?
Fleurtje_5
22-12-2025 om 10:32
Mick87 schreef op 22-12-2025 om 10:20:
Fleurtje jij bent toch wel by far de mafste forummer hier
ach ja iemand moet het zijn.
Heb je verder nog een mening ergens over of denk je alles te weten over iemand en hoe iets gaat aan de hand van een summier nieuwsartikel ? Laten we het nog eens over Meghan Markle hebben of zo?
Dank je.
Waarom wil je het over Meghan hebben?
Zilver_gray
22-12-2025 om 10:32
Fleurtje_5 schreef op 22-12-2025 om 09:56:
Nee, je zet jezelf niet op die wachtlijst, maar als je er geen gesprekken over voert, of dat gesprek voor je uit blijft schuiven en liever afwacht tot het echt niet meer gaat, dan kom je er ook niet vanzelf op lijkt mij.
Dit las ik op Blauwbloed:...........
"Sneller dan ik en mijn dokter hoopten", zegt Mette-Marit in het interview. Kroonprins Haakon verzekert de kijker dat ze nog niet op het punt zijn dat de kroonprinses op "de lijst" staat. Hiermee bedoelt hij de donorlijst voor nieuwe longen. Eerder hoopte Mette-Marit dat ze de ziekte met medicijnen onder controle kon krijgen.
Longtransplantatie zal nodig zijn
"Maar de testen laten zien dat de ziekte verder is gevorderd. Dus het is belangrijk dat we daar nu het gesprek over voeren." De journalist vraagt aan het paar of een longtransplantatie in de toekomst wel nodig gaat zijn. "We hebben met deze ziekte altijd geweten dat we die kant op gaan, maar ik denk dat het nu wat sneller gaat dan ik had verwacht en had gehoopt", antwoordt de kroonprinses."Er zijn veel dingen die ik niet meer kan.............
Fleurtje ik vind het behoorlijk ongepast dat jij met artikelen aan de haal gaat zonder verder enige kennis van zaken. Je hebt geen idee wat deze vrouw doormaakt, om een mening te hebben over hoe en of zij gesprekken voor zich uitschuift.
Get a life!
Fleurtje_5
22-12-2025 om 10:36
Zilver_gray schreef op 22-12-2025 om 10:32:
[..]
Fleurtje ik vind het behoorlijk ongepast dat jij met artikelen aan de haal gaat zonder verder enige kennis van zaken. Je hebt geen idee wat deze vrouw doormaakt, om een mening te hebben over hoe en of zij gesprekken voor zich uitschuift.
Get a life!
Soheeey, wat geef jij er wéér een ontzettend nare draai aan. Is het weer 'Fleurtje_5-hakdag' ?
Ik heb groot respect voor Mette-Marit. En ben ook best wel bezorgd om haar. Ze is tenslotte al langere tijd bekend met deze ziekte. Mij lijkt het belangrijk om die gesprekken op tijd te voeren, hoe langer men wacht des te meer gaat de conditie achteruit. En conditie lijkt mij heel belangrijk om te herstellen na een operatie.
Zilver_gray
22-12-2025 om 10:39
Fleurtje_5 schreef op 22-12-2025 om 10:36:
[..]
Soheeey, wat geef jij er wéér een ontzettend nare draai aan. Is het weer 'Fleurtje_5-hakdag' ?
Ik heb groot respect voor Mette-Marit. En ben ook best wel bezorgd om haar. Ze is tenslotte al langere tijd bekend met deze ziekte.
Dat blijkt niet uit je laatste berichten. Dan had je je ongenuanceerde mening wel voor je gehouden.
Fleurtje_5
22-12-2025 om 10:41
Zilver_gray schreef op 22-12-2025 om 10:39:
[..]
Dat blijkt niet uit je laatste berichten. Dan had je je ongenuanceerde mening wel voor je gehouden.
Jou mening over Fleurtje op het Koningshuis-topic is echt top. Daar kan Mette Marit wat mee.
Mick87
22-12-2025 om 10:44
Naaste van me heeft ooit nieuwe longen gehad, en is inmiddels ook overleden helaas. Ik weet wel hoe zoiets in zijn werk gaat. Zowel het proces erheen als naderhand.
Maar gelukkig weet Fleurtje aan de hand van een nieuwsartikel precies hoe het zit. En weet zij dat Mette Marit het gesprek hierover veel eerder had moeten voeren.
Fleurtje_5
22-12-2025 om 10:44
Mick87 schreef op 22-12-2025 om 10:44:
Naaste van me heeft ooit nieuwe longen gehad, en is inmiddels ook overleden helaas. Ik weet wel hoe zoiets in zijn werk gaat. Zowel het proces erheen als naderhand.
Maar gelukkig weet Fleurtje aan de hand van een nieuwsartikel precies hoe het zit. En weet zij dat Mette Marit het gesprek hierover veel eerder had moeten voeren.
Waar heb ik dat geschreven???????
Dit is wat ze zelf zeggen: "Dus het is belangrijk dat we daar nu het gesprek over voeren." En dat lijkt mij dan ook nodig als je op de wachtlijst wilt komen. Wachtlijst heet niet voor niks wachtlijst.