Media en cultuur Media en cultuur

Media en cultuur

Koningshuizen

Tijgeroog schreef op 17-09-2025 om 12:11:

En het erfelijke stuk van de monarchie is belachelijk. Waarom zouden mensen uit die ene familie wel in aanmerking komen (en daarin eigenlijk geen keuze hebben), teil jij en ik geen enkele kans maken.

Het hele concept van de monarchie is vrij raar, maar al die dingen lijken me wel inherent aan een monarchie. 

We besluiten dat een familie die in het verleden een hoge positie had in de maatschappij (door roof of toeval of verdienste), voortaan als symbool geldt voor het land. De kinderen erven die positie. We doen alsof ze mooier, specialer en bijzonderder zijn dan een willekeurig gezin in Spijkenisse of Nieuwegein, geven ze mooie huizen en mooie kleren en allerlei luxe en privileges. Ze mogen dingen die gewone mensen niet mogen, hoeven zich nooit druk te maken over kapotte wasmachines, en alle deuren in de wereld gaan voor hun open. 

In ruil daarvoor geven ze op gezette tijden de koninklijke show, ze wuiven, ze laten zich fotograferen en moeten zich een heleboel aandacht en commentaar laten welgevallen. Als er een ramp is komen ze met een treurig gezicht opdraven, ook al wilden ze eigenlijk BZV kijken. En als er kampioenschappen zijn juichen ze op de tribune ook al wilden ze eigenlijk BZV kijken. 

Dat heeft allemaal wel een functie en het kan troostend zijn voor mensen in nood als de koning komt, maar het zou niet meer werken als we zouden afspreken dat het elk jaar een andere familie uit Spijkenisse of Nieuwegein zou zijn. Dan gaat de magie er meteen af en dan wordt meteen duidelijk dat het allemaal show en theater is. 

Ginevra schreef op 17-09-2025 om 13:43:

[..]

Het hele concept van de monarchie is vrij raar, maar al die dingen lijken me wel inherent aan een monarchie.

Klopt. Maar ik zou dus nooit voor een monarchie kiezen. En die troost enzo doet me helemaal niets, verbinding vind ik er ook al niet...

Ginevra schreef op 17-09-2025 om 13:43:

[..]

We besluiten dat een familie die in het verleden een hoge positie had in de maatschappij (door roof of toeval of verdienste), voortaan als symbool geldt voor het land. De kinderen erven die positie. We doen alsof ze mooier, specialer en bijzonderder zijn dan een willekeurig gezin in Spijkenisse of Nieuwegein, geven ze mooie huizen en mooie kleren en allerlei luxe en privileges. Ze mogen dingen die gewone mensen niet mogen, hoeven zich nooit druk te maken over kapotte wasmachines, en alle deuren in de wereld gaan voor hun open.

In ruil daarvoor geven ze op gezette tijden de koninklijke show, ze wuiven, ze laten zich fotograferen en moeten zich een heleboel aandacht en commentaar laten welgevallen. Als er een ramp is komen ze met een treurig gezicht opdraven, ook al wilden ze eigenlijk BZV kijken. En als er kampioenschappen zijn juichen ze op de tribune ook al wilden ze eigenlijk BZV kijken.

Dat heeft allemaal wel een functie en het kan troostend zijn voor mensen in nood als de koning komt, maar het zou niet meer werken als we zouden afspreken dat het elk jaar een andere familie uit Spijkenisse of Nieuwegein zou zijn. Dan gaat de magie er meteen af en dan wordt meteen duidelijk dat het allemaal show en theater is.

eens! Ik vind het ook een grote poppenkast!

Ik vind dat juist het mooie eraan. Geen hordes met mensen die om 05.00 voor een dranghekje gaan staan om Wilders of Rutte te zien voorbij lopen. Royalty maakt iets los bij mensen. En dat kun je op persoonlijk vlak natuurlijk raar vinden en dat begrijp ik ook wel. Maar ik zie daar dus wel de meerwaarde. Ik vind het mooi dat een stad volstaat met oranje mensen om ze welkom te heten. Ik zie die verbinding wel en vind dat ook belangrijk. En ik zie die troost ook. Voor mij wegen 'kosten' dan niet zwaar genoeg om daar vanaf te willen. En 'ouderwets' al helemaal niet. 

Dat dat via erfelijkheid verkregen is, maakt mij minder uit. Elk mens heeft op een bepaalde manier zijn rol in de wereld en samenleving met dank aan erfelijkheid (talenten, eigenschappen, uiterlijk) en waar je geboren bent. Inderdaad, de magie gaat ervan af als het voor iedereen bereikbaar is. En niets mis met een beetje magie op zijn tijd vind ik. 

Waldemar Torenstra is trouwens een directere afstammeling van Willem van Oranje dan Onze willem alexander. Dus het had misschien beter koning Waldemar (wat ook wel koninklijk klinkt) en koningin Sophie kunnen zijn. 

https://historiek.net/acteur-torenstra-rechtstreekse-afstammeling-willem-van-oranje/20929/

Daglichtlamp schreef op 17-09-2025 om 13:16:

[..]

Hoe komt je erbij? Salaris plus onkostenvergoedingen voor de drie leden die door ons betaald worden is in totaal 12,4 miljoen.

https://www.parlement.com/uitkeringen-leden-koninklijk-huis#p3

Daarnaast zijn er nog andere kosten, dus ik geloof best dat je in totaal op die 4 euro uitkomt. Maar doen alsof die 4 euro alleen salaris is, is overduidelijk onjuist.

Sorry, dat heb ik verkeerd geformuleerd. Die 4 euro is salaris en onkosten en (salaris)kosten voor het eigen personeel. Directe uitgaven voor het functioneren van het koninklijk huis. Daar is jaarlijks 60 miljoen.

Daarnaast wordt er naar schatting nog zo'n 300 miljoen uitgegeven aan het koningshuis. Dat zijn kosten die niet in de begroting van het koninklijk huis vallen, maar bijvoorbeeld door andere ministeries of andere overheidsonderdelen gemaakt worden ten behoeve van het koningshuis. Die moet je dus wel meerekenen.

Ik ben ook eens gaan googlen en kwam op de volgende site;

Onderzoek: Kosten Koningshuis

“De Nederlandse monarchie kost de belastingbetaler ruim 345 miljoen euro per jaar, bijna zes keer zoveel als door de overheid bekend gemaakt wordt. Ons vorstenhuis is niet alleen een van de duurste van Europa, maar ook een van de rijkste, zo blijkt uit het rapport ‘De verborgen kosten van het koningshuis’. Door een ingewikkelde financiële structuur blijft een groot deel van het vermogen buiten beeld van de fiscus”

Dat is een hoop geld!
Daar kun je jaarlijks flink wat extra woningen voor bouwen, we hebben een afschuwelijk te kort aan betaalbare woningen in dit land.

Fleurtje_5

Fleurtje_5

17-09-2025 om 15:37 Topicstarter

lientje69 schreef op 17-09-2025 om 10:42:

Ik ben persoonlijk erg blij met ons koningshuis. Vind ze ook allemaal erg leuk en toegankelijk. Waar ik me best aan erger zijn alle commentaren op de socials. Amalia is te dik, Ariane heeft anorexia of is doodongelukkig want ze kijkt niet blij, het koningshuis kost ons teveel geld ( las ergens wel 4 hele euro per Nederlander per jaar.. dus dat valt wel mee toch?) En dat soort opmerkingen. Ga er maar aanstaan, zo'n leven in een gedwongen keurslijf waarbij elke stap bekritiseerd wordt.

Dat ben ik helemaal met je eens.

In Duitsland zijn ze gek op ons koningshuis. Die hadden best graag een koningshuis gehad denk ik. 

In Griekenland is destijds het koningshuis afgeschaft, het is daar daarna echt niet beter geworden.

Fleurtje_5

Fleurtje_5

17-09-2025 om 15:46 Topicstarter

https://www.hln.be/showbizz/hij-vond-zn-bruid-in-brussel-en-eist-de-troon-in-rusland-op-dit-is-groothertog-georgi-erfgenaam-van-de-laatste-tsaar~a05b7e32/ 2021 Hij vond z’n bruid in Brussel en eist de troon in Rusland op: ​dit is groothertog Georgi, erfgenaam van de laatste tsaar 

Groothertogin Maria Vladimirovna, (een kleindochter van groothertog Kirill) 

6486ba63-22c7-11ec-b07d-02b7b76bf47f.jpg?width=700&height=467

en haar zoon groothertog George Mikhailovich van Rusland zouden maar wat graag de monarchie in Rusland terug willen. Misschien dat Rusland dan een heel ander land zou zijn geweest. 

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/09/27/royals-zondag-3-oktober-2021/

https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fcontent-cdn-wp.beaumonde.nl%2F2022%2F10%2FGeorge-Victoria.jpg

Grootvorst George en prinses Victoria delen eerste foto van baby Romanov
https://beaumonde.nl/artikel/524917/groothertog-george-en-prinses-victoria-delen-eerste-foto-van-baby-romanov 27 okt. 2022

MRI

MRI

17-09-2025 om 16:55

Ik vind negatief commentaar op royals stom maar positief commentaar vaak ook. Hoe die prinsesjes becommentarieerd worden en op hun uiterlijk moeten letten... pff je zou er anorexia van krijgen, of ozempic van gaan bestellen. Sander Schimmelpenninck die een paar jaar geleden over een toen 16 jarig prinsesje zei 'zij is de lekkerste'. Of heren van VI die het over de kont van een prinsesje hebben. Kappen daarmee. Maar ook weer het gedweep en gezwemel van hoe goed ze er uit zien, hier en in de media. Laat die meiden toch

Fleurtje_5 schreef op 17-09-2025 om 15:37:

[..]

Dat ben ik helemaal met je eens.

In Duitsland zijn ze gek op ons koningshuis. Die hadden best graag een koningshuis gehad denk ik.

In Griekenland is destijds het koningshuis afgeschaft, het is daar daarna echt niet beter geworden.

Wat precies is daar achteruit gegaan sinds afschaffen  monarchie ?

Fleurtje_5

Fleurtje_5

17-09-2025 om 18:19 Topicstarter

Mick87 schreef op 17-09-2025 om 17:11:

[..]

Wat precies is daar achteruit gegaan sinds afschaffen monarchie ?

Misschien de vraag anders stellen. Wat is er aan vooruit gegaan sinds het afschaffen van de monarchie?

We weten toch allemaal dat het lange tijd slecht ging met Griekenland. Toch?

de monarchie in Griekenland eindigde in 1973. De financiële crisis waar je denk ik op doelt begon eind 2009, als gevolg van de wereldwijde recessie die er toen was. Lijkt me niet dat dat met elkaar te maken heeft. 

Leuk topic, Fleurtje.

Nu met de gewenste titel. 

Wat betreft koningshuis als instituut, ik heb liever dit dan een president. 

Naar het buitenland toe, geeft het toch altijd meer elan als een royal komt bezoeken. Meestal is het ook minder controversieel omdat ze niet politiek (horen te ) zijn. 

De kans op protesten zoals vandaag in Engeland tegen Trump is daarmee veel kleiner.

Fleurtje_5

Fleurtje_5

17-09-2025 om 18:29 Topicstarter

MRI schreef op 17-09-2025 om 16:55:

Ik vind negatief commentaar op royals stom maar positief commentaar vaak ook. Hoe die prinsesjes becommentarieerd worden en op hun uiterlijk moeten letten... pff je zou er anorexia van krijgen, of ozempic van gaan bestellen. Sander Schimmelpenninck die een paar jaar geleden over een toen 16 jarig prinsesje zei 'zij is de lekkerste'. Of heren van VI die het over de kont van een prinsesje hebben. Kappen daarmee. Maar ook weer het gedweep en gezwemel van hoe goed ze er uit zien, hier en in de media. Laat die meiden toch

Ben ik met je eens. 

(Sander Schimmelpenninck heeft meer dan genoeg aan zich zelf, en Johan Derksen ook.)

Ik wil juist niet schrijven wat ik denk over een van de meisjes. Maar klopt, dat er op haar gelet word zal haar geen goed doen. 

En ik vermoed dat sommige prinsessen juist heel graag in de schijnwerpers staan. En dan bedoel ik als voorbeeld prinses Maria Carolina en haar jongere zus prinses Maria Chiara van Bourbon der Beide Sicilieën.

afbeelding-191-300x199-1.png

Foto: zomer 2018
Carolina, vader prins Carlo, moeder prinses Camilla, en Chiara
Foto: Casa Real di Borbonne delle Due Sicilie.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.