Media en cultuur
letterkoekje
14-06-2026 om 09:28
Kees Van der Spek
De Belgische TV (Play) zendt momenteel (oudere) afleveringen uit waarin KVdS achter oplichters aangaat. Kijken wij altijd naar tijdens ontbijt. Wat me nu opvalt is het volgende: die Kees rijdt dan kilomeeeeeeters lang achter een wagen aan waarin de oplichter zit, en die heeft niks door! Of: het team staat in een straat waar de oplichter woont, ze spreken random iemand aan en die persoon weet alles van de oplichter (dat kan nog) maar helpt hen, heeft vrienden bij de politie enz, enz. Vind ik altijd zo toevallig.
En dat vind ik allemaal zo vreemd. Nooit hoor ik zeggen dat de persoon die ze aangesproken hebben een vriendje van de oplichter was en dat het hele plan van KVdS in duigen is gevallen. Ik kan aannemen dat ze niet elke ontmoeting met wie dan ook uitzenden, want dan zou 1 aflevering 2 à 3 weken duren. Maar dat het allemaal zo makkelijk gaat, dat ze nooit bij de verkeerde 'te biechten' gaan, dat niemand hen verraadt, dat kan ik toch ook niet geloven. Want dat wil ik maar zeggen, eens ze 'de verkeerde' hebben aangesproken, dan gaat toch niks meer van hun zoektocht nog verder en zeker niet met goed resultaat!
GroenTuintje
14-06-2026 om 15:20
Moxxie schreef op 14-06-2026 om 15:17:
Kees is vast niet zonder fouten, maar ik vind dat je heel voorzichtig moet zijn met het bestempelen van iemand als racist.
Door zijn werk komt Kees regelmatig in aanraking met oplichters uit bepaalde landen, wat zijn beeld kan kleuren. Tegelijkertijd heb ik juist de indruk dat hij zich daar goed van bewust is. Ik schat hem in als iemand die kritisch naar zichzelf kan kijken en die ook echt probeert om niet in aannames of vooroordelen te vervallen.
Ik vind het wel erg makkelijk om iemand een racist te noemen omdat hij ooit eens in een aflevering iets verkeerds heeft gezegd.
Eens.
Kersje
14-06-2026 om 15:38
Kees is vast niet zonder fouten, maar ik vind dat je heel voorzichtig moet zijn met het bestempelen van iemand als racist.
Door zijn werk komt Kees regelmatig in aanraking met oplichters uit bepaalde landen, wat zijn beeld kan kleuren. Tegelijkertijd heb ik juist de indruk dat hij zich daar goed van bewust is. Ik schat hem in als iemand die kritisch naar zichzelf kan kijken en die ook echt probeert om niet in aannames of vooroordelen te vervallen.
Ik vind het wel erg makkelijk om iemand een racist te noemen omdat hij ooit eens in een aflevering iets verkeerds heeft gezegd.
Eens!
Ik vind KvdS een erg integere man die rechtvaardigheid hoog in het vaandel heeft staan, niet zozeer omdat het enkel om hem of zijn programma draait. Ook hij staat helaas vaak met zn rug tegen de muur als het gaat om oplichting, maar heeft zichzelf tijdens vele opnames al in zeer benarde situaties geplaatst.
Ik kijk graag naar zijn programma’s, juist omdat nog téveel mensen zich laten oplichten en een makkelijk slachtoffer zijn.
lientje69
14-06-2026 om 16:08
Hij lost de zaken idd 9 van de 10 x niet op . Dat vind ik best jammer. Zou fijn zijn als de oplichters opgepakt worden. Maar het is in elk geval wel een goede waarschuwing voor mensen die hier in ( dreigdn ) te trappen. Al heb ik ook wel eens het idee dat sommige wel héél erg naïef zijn hoor.
Zilver_gray
14-06-2026 om 16:18
lientje69 schreef op 14-06-2026 om 16:08:
Hij lost de zaken idd 9 van de 10 x niet op . Dat vind ik best jammer. Zou fijn zijn als de oplichters opgepakt worden. Maar het is in elk geval wel een goede waarschuwing voor mensen die hier in ( dreigdn ) te trappen. Al heb ik ook wel eens het idee dat sommige wel héél erg naïef zijn hoor.
Nou zeg dat! Ik weet niet of het bij hem in het programma was. Maar er was een dame die dacht dat ze contact had met ik geloof Brad Pitt? Die zou haar telkens om geld hebben gevraagd, ze verkeerde echt in de veronderstelling dat ze met hem in contact was en maakt dus ook geld over. Nou sorry hoor
rionyriony
14-06-2026 om 17:52
Courage schreef op 14-06-2026 om 13:56:
En er zit een zweem van vooringenomenheid/racisme bij Kees helaas. Waarschijnlijk zonder dat hij het zelf door heeft.
Kan ook in je nadeel werken hoor. Dat dingen benoemd zouden moeten worden die mensen (in hun eigenbelang om anderen geen wapen te geven) niet meer benoemen. Iedereen kijkt dan weg omdat ze de pineut niet meer willen zijn. Daar hebben ze schoon genoeg van gekregen.
Kees v.d. Spek komt me over als iemand die onrechtvaardigheid haat. Het is een baas, een dominante persoon van nature. Misschien dat mensen daarom geirriteerd kunnen raken. Ik kan er op zich wel tegen, mits zo'n persoon mij met rust laat.
Dweedledee
14-06-2026 om 18:04
Ja, eens. Bizar om iemand op een bepaalde manier af te schilderen, maar vervolgens géén idee te hebben waarop dat gebaseerd is. Kwalijk ook.
rionyriony
14-06-2026 om 18:50
@Courage: kijk dit kan er gebeuren als iedereen "Racisme" als de allerergste misdaad gaat beschouwen, zelfs erger dan moord:
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2026/06/02/verenigd-koninkrijk-vk-uk-henry-nowak-vickrum-digwa-politie/
Zeesterretje
14-06-2026 om 22:35
Grappig dat hij nu pas in België een beetje bekend wordt. Heb laatst weer paar oude afleveringen gekeken en er viel mij wat op. Heel misschien dat er hierboven dit bedoelt wordt met racisme: Als hij een oplichter oppakt ergens in Afrika of Azië dan wordt zijn hele gezicht erg duidelijk getoont. Is de oplichter een Nederland/belg of ex inwoner van Nederland dan wordt die áltijd onherkenbaar gemaakt. Toen het mij opviel maakte ik er zelf van dat Nederlandse oplichters sneller terug te vinden zijn?
Geen idee. Ben benieuwd wat jullie ervan vinden. En eerlijk, het verbaast mij ook nog steeds hoe naïef mensen nog altijd kunnen zijn.
MMcGonagall
14-06-2026 om 22:51
letterkoekje schreef op 14-06-2026 om 10:11:
Bedankt, ladybird en beterlaat voor de reactie!
Gisteren een aflevering gezien van een man die al 9 (negen!) jaar in een erfenisoplichting zat. Zelf helemaal berooid, terwijl hij nauwelijks iets bezat. Vrienden mee de dieperik in getrokken. En nog niet geloven dat het niet waar was! Zijn bewindvoerder heeft bij Kees aan de bel getrokken omdat ze het niet meer kon aanzien.
En waar is dat geld dan, vroeg hij aan Kees. Daarmee bedoelde hij dat 'erfenisgeld'. Toen had hij nog altijd niet door dat het een lege doos was die ze hem voorhielden. 150.000€ in rook opgegaan.
N.e.g.e.n. j.a.a.r!
Ik snap dit stukje niet. Dacht die man na 9 jaar nog steeds dat hij € 150.000 zou krijgen? Was dat geld er nooit geweest?
letterkoekje
14-06-2026 om 23:34
MMcGonagall schreef op 14-06-2026 om 22:51:
[..]
Ik snap dit stukje niet. Dacht die man na 9 jaar nog steeds dat hij € 150.000 zou krijgen? Was dat geld er nooit geweest?
Die was dus in de veronderstelling dat hij een grote erfenis zou krijgen. Ik kan me niet meer herinneren hoe groot het bedrag was. Maar die man (slachtoffer) heeft dus in de loop van 9 jaar 150.000€ (in totaal en niet in 1 keer) overgemaakt aan een zogenaamde dominee/notaris die zou regelen dat de erfenis bij het Nederlandse slachtoffer zou terecht komen. Hij zag in die stortingen geen graten, want dat kreeg hij later dubbel en dik terug. Maar telkens moest er betaald worden. Om documenten aan te vragen, om de rekening waarop de erfenis stond 'levendig' te houden, advocaatkosten, je kan het zo gek niet bedenken of die Nederlander moest ervoor betalen. Hij heeft al wat hijzelf bezat aan die oplichters gestort en toen het voor die criminelen nog niet genoeg was maar die naïeve Nederlander nog altijd geloofde dat die erfenis echt was, is hij bij zijn vrienden ook nog geld gaan lenen. En inderdaad, die hebben de Nederlander negen jaar aan het lijntje kunnen houden. En toen kwamen de foto's die van der Spek had weten te bemachtigen en toen bleek de dominee een bende van 4 personen te zijn (waaronder 2 vrouwen) die allemaal onder dezelfde naam met het slachtoffer contact hadden, eentje bleek zelfs een prostituee te zijn.
Vele mensen hebben het slachtoffer gewaarschuwd, doe.daar.niet.aan.mee, maar hij was meer dan rotsvast overtuigd dat die erfenis echt was. En daarom heeft de bewindvoerder van der Spek gecontacteerd, omdat ze het niet meer aankon, telkens als die man op haar buro kwam, te moeten horen dat hij weer een som geld had overgeschreven.