Media en cultuur Media en cultuur

Media en cultuur

Irritante reclames waardoor je een baksteen door de buis wil slingeren

Elke keer erger ik me aan de reclame voor Hyundai Hybride. Je ziet een huiskamer vol schreeuwende gillende kinderen. En de vrouw van het huis laat haar man met al die kinderen achter door in haar Hyundai Hybride te stappen en er vandoor te gaan met de stilte om haar heen. Nogal egoïstisch. 

Thora schreef op 14-09-2026 om 09:28:

Net op de radio. In een of ander moeilijk verstaanbaar accent wordt er van alles gezongen. Waar ga jij naartoe, toedeloe. Het blijkt over het inleveren van vuurwerk te gaan. Naast het feit dat het liedje nergens op slaat kan ik mij niet voorstellen dat mensen die naar België zijn gereden om vuurwerk te halen dit vervolgens gaan inleveren omdat ze deze reclame hebben gehoord.

Het klinkt als een soort smurfenstem met een heel overdreven raar accent.

Een of ander zogenaamd gezonder product. 'een makkelijke manier voor meer proteïne'. Wat is dat voor lelijke zinsbouw, 'een manier voor'? 

Bedden die makkelijker hoger of lager gezet kunnen worden, waardoor je meer tijd hebt om leuke dingen te doen.(die leuke dingen gebeuren niet in bed trouwens)

Alle gore reclames over pampers, urineverlies, vaginale schimmel etc. Vooral onder het eten.

Beerlover schreef op 16-09-2026 om 07:07:

Alle gore reclames over pampers, urineverlies, vaginale schimmel etc. Vooral onder het eten.

Wat dat betreft ben ik nog altijd dankbaar dat Schimpie verdwenen is. Een hele vieze reclame voor zalf tegen voetschimmel.

Beter bikken buddies van de Plus. Stickerjacht stickers van de Jumbo. Diskys bij AH. Allemaal rotzooi, veelal plastic. Over een paar weken ligt dat onderin een kast of in de vuilnisbak.
Via mijn boodschappen betaal ik daar allemaal aan mee.

Ik ben blij met de Aldi. Die doet gelukkig aan al die onzin niet mee. 

Hier in Nederland is er een tendens om te pas en te onpas verkleinwoorden te gebruiken. Zo is daar ook de reclame van Douwe Egberts waarbij een vrouw tegen  haar dochter zegt of ze even de buurtjes vraagt om koffie te komen drinken. Deze “buurtjes” zijn twee grote volwassen mensen volgens mij, dus gewoon buren. Net zoals bijvoorbeeld de familie Meiland werd omgedoopt tot “De Meilandjes”, ook al is dat geen reclame. En zo zijn er nog meer families op tv waarvan de naam opeens verkleind wordt. Nergens voor nodig. 

oudmaarnognietkoud schreef op 16-09-2026 om 11:36:

Beter bikken buddies van de Plus. Stickerjacht stickers van de Jumbo. Diskys bij AH. Allemaal rotzooi, veelal plastic. Over een paar weken ligt dat onderin een kast of in de vuilnisbak.
Via mijn boodschappen betaal ik daar allemaal aan mee.

Ik ben blij met de Aldi. Die doet gelukkig aan al die onzin niet mee.

Maar de aldi heeft wel irritante reclames 

Monus schreef op 16-09-2026 om 21:52:

Hier in Nederland is er een tendens om te pas en te onpas verkleinwoorden te gebruiken. Zo is daar ook de reclame van Douwe Egberts waarbij een vrouw tegen haar dochter zegt of ze even de buurtjes vraagt om koffie te komen drinken. Deze “buurtjes” zijn twee grote volwassen mensen volgens mij, dus gewoon buren. Net zoals bijvoorbeeld de familie Meiland werd omgedoopt tot “De Meilandjes”, ook al is dat geen reclame. En zo zijn er nog meer families op tv waarvan de naam opeens verkleind wordt. Nergens voor nodig.

Helemaal mee eens. Die buurtjes vind ik dan wel weer leuk omdat er ineens een hele grote groep voor de deur staat en dat kind dan trots roept........de buurtjes!!!!

Ik vind de woorden mannetje of vrouwtje heel erg. Even aan mijn mannetje vragen. Leuk vrouwtje hoor. Braak, braak, braak. Maar het toppunt vind ik hoertje. Gelukkig is het woord inmiddels in onmin geraakt. Ik vond het zo denigrerend. Alsof het over een prostituee gaat van 1,40m.

Op de radio komt in werkelijk elk reclameblok 
Boom boom boom boom van Odido voorbij. Ik weet het nu wel.

waar ik me best wel aan erger, is het spotje van het kankerfonds. Dat je dan best wel af en toe kan werken, hoe ziek je je ook voelt. Veel mensen die chronisch ziek worden, of het nou door kanker is of welke ernstige ziekte dan ook, willen dolgraag blijven werken. Helaas werkt het lichaam niet mee. En kun je vaak niet anders dan ziek thuis blijven, en je voelt je al schuldig genoeg. we moeten niet net gaan doen, of je dan eventjes niet ziek bent, want ziek ben je dan elke dag

De volgende woorden en uitdrukkingen kan ik niet meer verdragen.
Ja, je hoort het goed en onmogelijk.

In reclames voor een doe het zelf bedrijf en en energiereclames

Dan zijn er ook nog wat vage accenten die blijkbaar populair zijn die te pas en vooral te onpas gebezigd worden.

Iets over vuurwerk en iets over statiegeld. En dat zijn dan de reclames die ik heb kunnen ontcijferen. Er is nog veel meer.

Sinds die irritante stem van Roos Reedijk is ingezet voor die Rode Kruis commercial weet ik niet of ik nog ooit aan dit goede doel ga geven

Monus schreef op 16-09-2026 om 21:52:

Hier in Nederland is er een tendens om te pas en te onpas verkleinwoorden te gebruiken. Zo is daar ook de reclame van Douwe Egberts waarbij een vrouw tegen haar dochter zegt of ze even de buurtjes vraagt om koffie te komen drinken. Deze “buurtjes” zijn twee grote volwassen mensen volgens mij, dus gewoon buren. 

Ik dacht dat het verkleinwoord gebruikt werd omdat het twee oude mensen waren.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.