Media en cultuur Media en cultuur

Media en cultuur

Heel Holland bakt 2022


Pejeka1 schreef op 06-03-2022 om 07:50:

Ik heb wel eens veganistisch gebak geproefd en eerlijk is eerlijk, het was echt niet smerig of oneetbaar, maar tegelijkertijd ook geen hoogstaand gebak. Immers, de boter, de eieren, de melk, de room, de gelatine, en noem alle andere dierlijke producten maar op die in gebak gebruikt worden, kun je vervangen door plantaardige producten, maar het geeft nooit dezelfde resultaten en smaak. Je hebt nooit dezelfde consistentie en smeuiïgheid die dankzij boter en melk en eieren bereikt worden, nooit dezelfde smaak die die producten toevoegen aan het beslag en het eindproduct.

Maar het is altijd leuk te zien hoe mensen creatief bezig zijn en welke resultaten dat heeft, en soms te denken: hé, wat een leuk/goed idee, dat probeer ik ook eens.

Precies.(je laatste alinea)

Friezinnetje schreef op 06-03-2022 om 08:14:

pcies Rondstruiner, als je het niet weet, dan merken een heleboel het niet. Wij werken sinds een paar jaar op het werk zoveel mogelijk met biologische ingrediënten. Heel veel commentaar op gehad en ook veel misverstanden.

Mss voor de dames die glutenvrij gek vinden: Hazelnootschuimgebak is glutenvrij. Maar ooooh zo lekker

Waarom commentaar op biologische ingrediënten? Die vat ik niet?

Rondstruiner schreef op 06-03-2022 om 08:12:

[..]

Je hebt "wel eens" veganistisch gebak gegeten, vond het niet zo lekker en concludeert daarom dat het niet mogelijk is 😂

Dat is een heel conservatieve en beperkte blik.

Ja, sorry. Ik sta graag open voor nieuwe dingen, maar niet als die nieuwe dingen met veel kunst en vliegwerk moeten lijken op dingen die met traditionele producten worden gemaakt. Ik heb heerlijk vegetarisch gegeten tijdens reizen in landen waar, o.m. vanwege de plaatselijke religie, vegetarisme traditie is. Die mensen zijn dan ook al generaties lang gewend daar heerlijke dingen mee te maken zonder Kipstuckjes en Gehackt dat moet lijken op vlees, maar het niet is. Dat soort nepproducten heb ik een hekel aan. Wil je geen vlees eten, prima, maar laat die Kipstuckjes dan ook maar liggen. Ik eet liever geen kip dan nepkip.

Friezinnetje

Friezinnetje

06-03-2022 om 08:27 Topicstarter

Herfstappeltaart schreef op 06-03-2022 om 08:25:

[..]

Waarom commentaar op biologische ingrediënten? Die vat ik niet?

onwetendheid. Mensen denken dat je dan alleen maar gezonde dingen krijgt, oid

Pejeka1 schreef op 06-03-2022 om 08:26:

[..]

Ja, sorry. Ik sta graag open voor nieuwe dingen, maar niet als die nieuwe dingen met veel kunst en vliegwerk moeten lijken op dingen die met traditionele producten worden gemaakt. Ik heb heerlijk vegetarisch gegeten tijdens reizen in landen waar, o.m. vanwege de plaatselijke religie, vegetarisme traditie is. Die mensen zijn dan ook al generaties lang gewend daar heerlijke dingen mee te maken zonder Kipstuckjes en Gehackt dat moet lijken op vlees, maar het niet is. Dat soort nepproducten heb ik een hekel aan. Wil je geen vlees eten, prima, maar laat die Kipstuckjes dan ook maar liggen. Ik eet liever geen kip dan nepkip.

Dàt ben ik met je eens. Ik eet vaak vegetarisch maar gebruik zelden of nooit dit soort producten. Ik vervang vlees door peulvruchten, noten e.d.

Goed vegetarisch koken is best een uitdaging (voor mij dan) en veganistisch lijkt me heel ingewikkeld. 

Friezinnetje schreef op 06-03-2022 om 08:27:

[..]

onwetendheid. Mensen denken dat je dan alleen maar gezonde dingen krijgt, oid

Dat lijkt me juist een aanbeveling  . Misschien wordt biologisch gezien als 'alternatief' . Inderdaad onwetendheid dan.

Pejeka1 schreef op 06-03-2022 om 08:26:

[..]

Ja, sorry. Ik sta graag open voor nieuwe dingen, maar niet als die nieuwe dingen met veel kunst en vliegwerk moeten lijken op dingen die met traditionele producten worden gemaakt. Ik heb heerlijk vegetarisch gegeten tijdens reizen in landen waar, o.m. vanwege de plaatselijke religie, vegetarisme traditie is. Die mensen zijn dan ook al generaties lang gewend daar heerlijke dingen mee te maken zonder Kipstuckjes en Gehackt dat moet lijken op vlees, maar het niet is. Dat soort nepproducten heb ik een hekel aan. Wil je geen vlees eten, prima, maar laat die Kipstuckjes dan ook maar liggen. Ik eet liever geen kip dan nepkip.

Je haalt er nu van alles bij, maar daar gaat het hier niet over. We hebben het hier toch niet over de voors en tegens van vleesvervangers? Dat is een compleet andere discussie.

Het gaat over vegan gebak, dat volgens jouw bericht onmogelijk smeuïg kan zijn en geen prettige consistentie kan hebben, want je hebt het wel eens gegeten en vond het niet lekker. Dat slaat gewoon nergens op.

zo jammer dat het van zondag naar zaterdag gaat. Ik vond dit een perfect zondagavond programma

Herfstappeltaart schreef op 06-03-2022 om 08:29:

[..]

Dàt ben ik met je eens. Ik eet vaak vegetarisch maar gebruik zelden of nooit dit soort producten. Ik vervang vlees door peulvruchten, noten e.d.

Goed vegetarisch koken is best een uitdaging (voor mij dan) en veganistisch lijkt me heel ingewikkeld.

Het probleem is dat vegetarisch/veganistisch eten niet tot onze cultuur behoort. Dus mensen zijn er niet aan gewend eten/gebak te bereiden zonder vlees of dierlijke producten, in tegenstelling tot culturen waar het al eeuwenlang de traditie is. Dus vaak komen ze dan niet verder dan de eeuwige kruidenomelet met kaas voor een vegetarisch iemand, of kikkererwtenprutjes die je de hond nog niet zou voorzetten, bij wijze van spreken.

Of ze willen wél de traditionele gerechten maken, maar dan zonder vlees. Maar ja, hoe maak je hachee zonder vlees? En dan komen dus die gekunstelde nepvleesproducten om de hoek kijken, die toch nooit zo smaken als écht vlees, of zelfs vele malen ongezonder zijn omdat er zoveel meuk aan toegevoegd moet worden om het enigszins op vlees te laten lijken.

Friezinnetje

Friezinnetje

06-03-2022 om 08:36 Topicstarter

Pejeka1 schreef op 06-03-2022 om 08:35:

[..]

Het probleem is dat vegetarisch/veganistisch eten niet tot onze cultuur behoort. Dus mensen zijn er niet aan gewend eten/gebak te bereiden zonder vlees of dierlijke producten, in tegenstelling tot culturen waar het al eeuwenlang de traditie is. Dus vaak komen ze dan niet verder dan de eeuwige kruidenomelet met kaas voor een vegetarisch iemand, of kikkererwtenprutjes die je de hond nog niet zou voorzetten, bij wijze van spreken.

Of ze willen wél de traditionele gerechten maken, maar dan zonder vlees. Maar ja, hoe maak je hachee zonder vlees? En dan komen dus die gekunstelde nepvleesproducten om de hoek kijken, die toch nooit zo smaken als écht vlees, of zelfs vele malen ongezonder zijn omdat er zoveel meuk aan toegevoegd moet worden om het enigszins op vlees te laten lijken.

ga even een eigen topic openen over vegan. Is hier niet het issue. 

Ik eet zelf meerdere keren per week vega of vegan en dat zijn meestal bewerkelijke recepten met veel snij en hak werk. Een agv- tje staat veel sneller op tafel. Ik begrijp wel dat mensen die elke dag vega of vegan eten af en toe een gemaks product nemen, zodat het eten vlot op tafel staat.
Ik ga in ieder geval met interesse kijken naar bakkers die van de standaard norm durven af te wijken en hoop er wat van te leren.

Friezinnetje schreef op 06-03-2022 om 08:36:

[..]

ga even een eigen topic openen over vegan. Is hier niet het issue.

Offtopic gaan is zijn favoriete hobby. Doet hij in elk topic. Blijkbaar vind hij de onderwerpen zelf niet boeiend genoeg of heeft hij er te weinig zinnigs over te melden. En hij wil toch wel graag wat te zeggen kunnen hebben.

Pejeka1 schreef op 06-03-2022 om 08:35:

[..]

Het probleem is

Knip

  het enigszins op vlees te laten lijken.

Nogmaals, het gaat hier niet over vlees of vleesvervangers, maar over gebak, al dan niet vegan en glutenvrij. Kun je ergens anders uit je nek gaan kletsen?

Rondstruiner schreef op 06-03-2022 om 08:44:

[..]

Nogmaals, het gaat hier niet over vlees of vleesvervangers, maar over gebak, al dan niet vegan en glutenvrij. Kun je ergens anders uit je nek gaan kletsen?

Mijn excuses, ik ging door op een gesprek dat er was hier.

Maar veganistisch gebak is niet mijn ding. Laat me graag verrassen, maar ik denk dat er té veel ingrediënten vervangen moeten worden (zoals gezegd, melk, boter, eieren, gelatine, room, enz.) en bij zo veel vervanging wordt het eindproduct niet hetzelfde als het originele.

Friezinnetje

Friezinnetje

06-03-2022 om 08:53 Topicstarter

Pejeka1 schreef op 06-03-2022 om 08:49:

[..]

Mijn excuses, ik ging door op een gesprek dat er was hier.

Maar veganistisch gebak is niet mijn ding. Laat me graag verrassen, maar ik denk dat er té veel ingrediënten vervangen moeten worden (zoals gezegd, melk, boter, eieren, gelatine, room, enz.) en bij zo veel vervanging wordt het eindproduct niet hetzelfde als het originele.

je ging helemaal niet door op een gesprek wat hier was, dat was je nl zelf al begonnen. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.