Media en cultuur Media en cultuur

Media en cultuur

Heel Holland bakt 2022


Leuk, ik kijk ook

Ik heb er ook weer zin in!

ik ga ook kijken met mijn dochter, en verheug me op de glutenvrije aflevering, gezien we coeliakie-patient in ons gezin hebben

ik kijk ook altijd met plezier. En omdat ik geen Mina Bakgraag ben, vind ik alles ook erg knap gedaan. Een en al bewondering 

Knutselkei schreef op 05-03-2022 om 18:47:

ik kijk ook. Wel leuk dat vegan en glutenvrij nu meer gewoon worden. De eerste keren reageerde Robert wat afwachtend als er afgeweken werd.

Ik vind dat juist afbreuk doen aan een bakwedstrijd. Roomboter is essentieel in kwaliteitsgebak. 

Tatemae schreef op 05-03-2022 om 23:04:

ik ga ook kijken met mijn dochter, en verheug me op de glutenvrije aflevering, gezien we coeliakie-patient in ons gezin hebben

O is dat in één aflevering? Die ga ik dan graag (terug)kijken. Ik hoop er wat tips te krijgen en dan vooral dingen die ik nog niet wist en dingen die makkelijk te maken zijn  .

Friezinnetje

Friezinnetje

06-03-2022 om 00:21 Topicstarter

ToetieToover schreef op 06-03-2022 om 00:11:

[..]

O is dat in één aflevering? Die ga ik dan graag (terug)kijken. Ik hoop er wat tips te krijgen en dan vooral dingen die ik nog niet wist en dingen die makkelijk te maken zijn .

Geen idee of er 1 aflevering is.  

ToetieToover schreef op 06-03-2022 om 00:11:

[..]

O is dat in één aflevering? Die ga ik dan graag (terug)kijken. Ik hoop er wat tips te krijgen en dan vooral dingen die ik nog niet wist en dingen die makkelijk te maken zijn .

Volgens mij niet, ik lees dat er een bakker meedoet die vegan bakt en één die glutenvrij bakt, niet dat ze er afleveringen aan wijden.

https://www.nu.nl/media/6186071/heel-holland-bakt-heeft-dit-jaar-ook-deelnemers-die-glutenvrij-en-vegan-bakken.html#:~:text=Onder%20de%20tien%20kandidaten%20van,mee%2C%20meldt%20Omroep%20MAX%20donderdag.

redbulletje schreef op 05-03-2022 om 23:35:

[..]

Ik vind dat juist afbreuk doen aan een bakwedstrijd. Roomboter is essentieel in kwaliteitsgebak.

Ik vind het juist iets toevoegen. Zo is het leuk om te kijken voor iedereen.

Rondstruiner schreef op 06-03-2022 om 07:20:

[..]

Volgens mij niet, ik lees dat er een bakker meedoet die vegan bakt en één die glutenvrij bakt, niet dat ze er afleveringen aan wijden.

https://www.nu.nl/media/6186071/heel-holland-bakt-heeft-dit-jaar-ook-deelnemers-die-glutenvrij-en-vegan-bakken.html#:~:text=Onder%20de%20tien%20kandidaten%20van,mee%2C%20meldt%20Omroep%20MAX%20donderdag.

Ik ben wel heel benieuwd hoe die dan die tweede opdracht gaan doen. Je bent toch wat meer in het nadeel als je nooit met standaard producten werkt.


Maar voor de variatie super leuk. En ik ben zelf niet moeilijk, als het lekker is dan eet ik het en ik heb weleens hele lekkete glutenvrije of vegan baksels gegeten 

Als je je horizon durft te verbreden, blijkt er zoveel meer lekkers te bestaan dan roomboter 🤤

Ik heb wel eens veganistisch gebak geproefd en eerlijk is eerlijk, het was echt niet smerig of oneetbaar, maar tegelijkertijd ook geen hoogstaand gebak. Immers, de boter, de eieren, de melk, de room, de gelatine, en noem alle andere dierlijke producten maar op die in gebak gebruikt worden, kun je vervangen door plantaardige producten, maar het geeft nooit dezelfde resultaten en smaak. Je hebt nooit dezelfde consistentie en smeuiïgheid die dankzij boter en melk en eieren bereikt worden, nooit dezelfde smaak die die producten toevoegen aan het beslag en het eindproduct.

Maar het is altijd leuk te zien hoe mensen creatief bezig zijn en welke resultaten dat heeft, en soms te denken: hé, wat een leuk/goed idee, dat probeer ik ook eens.

Lollypopje schreef op 06-03-2022 om 07:40:

[..]


Als je je horizon durft te verbreden, blijkt er zoveel meer lekkers te bestaan dan roomboter 🤤

Zeker! Ik heb zoveel heerlijke baksels gegeten! Ook wel een heerlijke vegan appeltaart waarvan de anti-vegans niet wisten dat het vegan was, die iedereen heerlijk vond.

Mensen die nogal conservatief tot soms zelfs ronduit vijandig staan tegenover veganistische eten zijn er vaak op voorhand al van overtuigd dat het niet lekker kan zijn zonder roomboter en eieren. Maar als ze het niet weten, merken ze het vaak niet eens (als het van van een goede bakker is)

Het is vergelijkbaar met hoe sommige mensen 30-35 jaar geleden tegenover vegetarisch eten stonden, dat is nu grotendeels verdwenen en dat zal nu met de tijd bij vegan ook wel weer verdwijnen.

Pejeka1 schreef op 06-03-2022 om 07:50:

Ik heb wel eens veganistisch gebak geproefd en eerlijk is eerlijk, het was echt niet smerig of oneetbaar, maar tegelijkertijd ook geen hoogstaand gebak. Immers, de boter, de eieren, de melk, de room, de gelatine, en noem alle andere dierlijke producten maar op die in gebak gebruikt worden, kun je vervangen door plantaardige producten, maar het geeft nooit dezelfde resultaten en smaak. Je hebt nooit dezelfde consistentie en smeuiïgheid die dankzij boter en melk en eieren bereikt worden, nooit dezelfde smaak die die producten toevoegen aan het beslag en het eindproduct.

Maar het is altijd leuk te zien hoe mensen creatief bezig zijn en welke resultaten dat heeft, en soms te denken: hé, wat een leuk/goed idee, dat probeer ik ook eens.

Je hebt "wel eens" veganistisch gebak gegeten, vond het niet zo lekker en concludeert daarom dat het niet mogelijk is 😂

Dat is een heel conservatieve en beperkte blik. 

Friezinnetje

Friezinnetje

06-03-2022 om 08:14 Topicstarter

pcies Rondstruiner, als je het niet weet, dan merken een heleboel het niet. Wij werken sinds een paar jaar op het werk zoveel mogelijk met biologische ingrediënten. Heel veel commentaar op gehad en ook veel misverstanden.

Mss voor de dames die glutenvrij gek vinden: Hazelnootschuimgebak is glutenvrij. Maar ooooh zo lekker  

en zelfs al smaakt het niet exact hetzelfde. Als het lekker is, dan is het lekker. Daarvoor hoeft het geen kopie te zijn.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.