Media en cultuur Media en cultuur

Media en cultuur

Boer Zoekt Vrouw / BZV


Hobbyist

Hobbyist

30-08-2021 om 18:06 Topicstarter

Sophia_! schreef op 30-08-2021 om 16:11:

[..]

En misschien ook een foto van de boeren in de OP?

Foto toevoegen kan geloof ik pas vanaf 40 berichten toch? Voeg ik toe zodra ik die heb behaald

Hobbyist schreef op 30-08-2021 om 18:06:

[..]

Foto toevoegen kan geloof ik pas vanaf 40 berichten toch? Voeg ik toe zodra ik die heb behaald

kun je ook via uitroepteken doen, of via de mod van deze pijler

Courage schreef op 30-08-2021 om 14:06:

[..]

Nouja, het is gewoon niet handig als je als vrouw op hem schrijft, terwijl hij eigenlijk een man zoekt. Of andersom. Biseksueel had natuurlijk ook nog gekund (of een andere variatie). Maar op de BZV-site staat dat hij een vrouw zoekt. Vond ik handiger om dat ook in de uitzending te vermelden dan.

Een biseksuele boer, dat lijkt me leuk! Dat hij of zij een mix van mannen en vrouwen te logeren krijgt.

Sophia_! schreef op 30-08-2021 om 14:05:

De selectie is wel een beetje vlak inderdaad, weinig aansprekende boeren, maar wie weet hoe ze zich ontpoppen in de logeerweek.

Ik gok van wel, ik heb vaker bij de voorstelaflevering gedacht dat het een saaie selectie was tot de logeerweek begon 

Ben ook wel benieuwd hoeveel brieven de zus van Gerben gaat krijgen.
Is een mooie meid om te zien.

Ik vind het programma super, maar wat verschrikkelijk om die kalfjes in die boxen te zien staan. Zo sneu, 8 weken in je eentje in zo'n box opgroeien ipv bij je moeder en/of soortgenoten 

Yumi schreef op 30-08-2021 om 23:28:

Ik vind het programma super, maar wat verschrikkelijk om die kalfjes in die boxen te zien staan. Zo sneu, 8 weken in je eentje in zo'n box opgroeien ipv bij je moeder en/of soortgenoten

Dat lijkt zielig maar is het niet.  

Sophia_!

Sophia_!

31-08-2021 om 01:35

Friezinnetje schreef op 30-08-2021 om 23:54:

[..]

Dat lijkt zielig maar is het niet.

Waarom dan niet? Ik denk ook altijd: laat ze lekker buiten in de wei rennen bij hun moeder, maar ik heb dan ook 0 verstand van het boerenleven.  


6 weken voordat een melkkoe moet kalven (bevallen) wordt ze drooggezet. Ze gaat dan zeg maar met zwangerschapsverlof. In deze periode wordt de koe niet gemolken en komt haar uier tot rust. Daarom hebben we het over een 'droge' koe. Ze krijgt ook een ander voerrantsoen. Heel basic, zonder krachtvoer, zodat de melkgift ook niet meer gestimuleerd wordt. Ze verblijft in een groep met alleen maar hoogdrachtige koeien. Kort voor het afkalven mag ze in het grote strohok zodat ze daar alle ruimte heeft om af te kalven.De eerste melk die de koe na het afkalven geeft, heet biest (vergelijkbaar met colostrum bij mensen). Biest is dikker en geler dan 'gewone' melk en heeft een andere samenstelling: het zit boordevol eiwitten, vetten en afweerstoffen. Een pasgeboren kalf heeft geen eigen afweer, dus is het belangrijk dat het zo snel mogelijk biest drinkt. Een kalf kan vaak al binnen het uur staan, waardoor het meestal zelf al snel kan drinken. Maar om er zeker van te zijn dat het voldoende binnen krijgt, geven wij het zelf ook een portie. Omdat de koe meer melk geeft dan het kalf nodig heeft, wordt zij dezelfde of de volgende dag gemolken in de melkstal en vangen we de melk voor haar kalf zo'n 6 keer op in een speciale emmer (vandaar een rood bandje om de poot). Dit geven we haar als ze in een schoon hok met stro ligt bij de andere kalfjes.Een kalf dat bij de geboorte de 'gewone' melk zou krijgen van een melkgevende koe zal het waarschijnlijk niet overleven omdat de vette melk er ten eerste voor zorgt dat de darmpek met de eerste ontlasting mee naar buiten komt en omdat het kalf de afweerstoffen mist waardoor het minder weerstand heeft en sneller kans heeft op bijvoorbeeld diarree of longontsteking. Het heeft dus écht biest nodig voor een goede start en daarom mag je 'gewone' melk geen borstvoeding noemen. Gewone melk staat hier bewust tussen aanhalingstekens, omdat het helemaal niet zo gewoon is: er wordt immers verschillende soorten zuivel van gemaakt. Voeding.3 weken na het afkalven is een koe tochtig. Of bollig of bols: hoe je het wilt noemen. In de natuur zal een stier haar dan alweer dekken. Wij geven de koe 3 tot 4 maanden tijd om te herstellen en laten haar dan weer insemineren voor een volgende dracht.Wat betreft het scheiden van koe en kalf: hoe langer het kalf bij de koe blijft, hoe groter de hechting tussen hen beide en hoe moeilijker de scheiding uiteindelijk zal worden. Nu krijgt het kalf met zekerheid voldoende biest (antistoffen) binnen en ligt ze de eerste 2 à 3 weken veilig in een warm, schoon kalverhokje in een dik pak stro, zodat we het een goede start kunnen geven. De koe wordt weer gemolken en krijgt extra brokken om weer op krachten te komen. Wij hebben niet het idee dat ze haar kalf mist, ze is vaak alweer druk met haar eten en haar soortgenoten in de groep. Praktisch gezien zou het ook onmogelijk zijn om de koeien samen met hun jongvee de melkstal in te krijgen of in de zomer uit de wei te halen voor de melkbeurt. Het zou ook gevaarlijke situaties met zich mee kunnen brengen zoals een koe die op haar kalf gaat liggen of een overbeschermende koe die in de aanval gaat. Het jongvee zal ook veel minder aanhankelijk worden en zelfs verwilderen. Er zijn in het verleden bedrijven geweest die dit hebben geprobeerd, zonder het gewenste succes.Stierkalfjes die hier geboren worden, worden hier 2 tot 5 weken verzorgd (afhankelijk van hun opstart) en gaan daarna naar een kalverhouderij waar ze verzorgd worden totdat ze slachtrijp zijn. Vaarskalfjes die hier geboren worden groeien na de eerste weken in een eigen hokje op met hun leeftijdsgenoten. Eerst in een gezamenlijk strohok en later in een jongveestal. In de zomer gaan zij naar buiten. Telkens in groepjes met leeftijdsgenoten. Totdat ze zelf hun eerste kalf krijgen en hun melkgift op gang komt. Dan komen ze weer bij hun zussen, moeders en andere leeftijdsgenoten in de ligboxenstal en worden zij 2x per dag gemolken.Wanneer een koe sterft van ouderdom of ziekte, wordt het kadaver door een destructiebedrijf opgehaald. Dit vlees komt niet in de voedselketen terecht. Wanneer een koe werkelijk geen melk meer geeft maar nog wel gezond is, een ongeluk heeft gehad doordat ze bijvoorbeeld gevallen is omdat er een tochtige koe op haar sprong of ziek is (geweest) en niet goed zal herstellen, gaat ze naar het slachthuis. Dit vlees komt dan in de voedselketen terecht (nadat het eerst gekeurd is). Natuurlijk is het spijtig wanneer een koe naar de slacht moet. Ze loopt immers al jaren in de stal. De natuurlijke kringloop is rond wanneer de koe het bedrijf verlaat na een goede verzorging en er niets verspild wordt.

van fb pagina van Melkveebedrijf Huirne

Hobbyist schreef op 30-08-2021 om 16:08:

[..]

Oeps je hebt gelijk, meteen aangepast

Is het een idee dat je er duidelijk bij zet: geen spoilers? Anders komen er allerlei mensen die iets verklappen. 

Yumi schreef op 30-08-2021 om 23:28:

Ik vind het programma super, maar wat verschrikkelijk om die kalfjes in die boxen te zien staan. Zo sneu, 8 weken in je eentje in zo'n box opgroeien ipv bij je moeder en/of soortgenoten

Mocht je instagram hebben dan is welmoeddeinum echt een top account om te volgen als je meer over boerenleven wil begrijpen. Is een graasboerderij dus koeien krijgen alleen gras maar ze legt sowieso veel keuzes uit mbt de dieren.

Courage schreef op 29-08-2021 om 22:59:

Ik vind het wel een leuke selectie hoor, allemaal interessante mensen!
Bij Jouke moest ik naar de website om na te gaan of hij een man of vrouw zocht (antwoord: vrouw). Volgens mij werd dat helemaal niet gezegd in de uitzending. Als hij een man zocht, had ik het ook geloofd. Ik vind hem overigens de leukste.

Dit had ik precies zo. Ik was op een gegeven moment echt overtuigd dat er een man moest komen. Toch maar op de website gekeken,  stond er vrouw!?! Raar dat dit nergens in de uitzending naar voren kwam.

Het leven van de melkkoe en kalfjes wordt hier mooier weergegeven dan het is.  
Een melkkoe moet topprestaties leveren. Elke dag opnieuw. Ze produceert gemiddeld 9.000 liter melk per jaar, met uitschieters tot wel 14.000 liter. Dat kost ontzettend veel energie en dat houdt ze dan ook niet lang vol. 50 tot 70 procent van alle melkkoeien moet rond een leeftijd van vier of vijf jaar naar het slachthuis, vanwege gezondheids- of vruchtbaarheidsproblemen. De normale leeftijd van een koe ligt tussen de 15 en 25 jaar.
Een koe krijgt haar eerste kalf als ze twee jaar oud is. Op dat moment komt de melkproductie op gang. 
Omdat ze zoveel mogelijk melk moet produceren, krijgt de melkkoe een speciaal dieet met veel krachtvoer. Nog maar 68 procent van alle melkkoeien komt in de wei. Koeien die het hele jaar op stal staan hebben vaker last van pijnlijke ontstekingen aan de hoeven en uiers dan weidekoeien.
Om de melkproductie op gang te houden, wordt een melkkoe ieder jaar kunstmatig bevrucht. Na de geboorte is er meestal geen tijd voor de moeder en haar kalfje samen. Het kalfje wordt direct weggehaald en individueel opgesloten, om daar (kunst-)melk uit een emmer te krijgen. Op sommige kalfjes wacht later hetzelfde leven als hun moeder. De andere kalfjes, waaronder alle stiertjes, gaan op transport naar een ander bedrijf om te worden afgemest voor de productie van kalfsvlees.

Voor meer informatie over de kalveren:
https://www.wakkerdier.nl/vee-industrie/dieren/kalveren/

Een jonge koe is ook nog geschikt voor vleesconsumptie, als ze 20 jaar zouden worden is het vlees vast te taai. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.