Media en cultuur
FaithfulDuck87
23-02-2025 om 20:45
Boer zoekt vrouw 2025
Vanaf zondag 2 maart start er weer een nieuw seizoen van Boer zoekt Vrouw.
Dit jaar zijn er 6 boeren.
Eerdere seizoenen zagen we in de eerste aflevering de brieven, in dit seizoen gaan de boeren meteen op speeddate. De liefdesbrieven heeft Yvon al eerder bij de boeren bezorgd.

Boerin Deedry, heeft gekozen voor: Roy, Sjoerd, Wesley, Carst-Jan en Huub
Boer Julius, heeft gekozen voor: Kylie, Patricia, Nora en Myrthe (hij kiest er 4)
Boer John, heeft gekozen voor: Daniëlle, Karin, Mira, Eileen en Linda
Boer Roel, heeft gekozen voor Lisanne, Kelsey, Simone, Karin en Sandra
boer Martijn, heeft gekozen voor Ilja, Marleen, Maud, Annet en Ciska
Boer Jan, heeft gekozen voor: Anita, Annick, Dorien, Giela en Karina
Vanaf 2 maart op NPO1 om 20.25 uur.
Fleurtje_5
14-06-2025 om 13:52
Moosey schreef op 14-06-2025 om 10:00:
https://nos.nl/l/2571105
Arme kippenWel heel suf dat ze onderaan zo’n artikel nog een samenvatting geven van John z’n wedervaren in BZV. Dat ze het noemen vind ik niet gek, maar die laatste alinea had van mij niet gehoeven.
Verschrikkelijk voor boer en kippen. Verschrikkelijk voor het hele bedrijf, verschrikkelijk voor de werknemers.
Courage
14-06-2025 om 13:54
Roos57 schreef op 14-06-2025 om 11:54:
ergens doet het wel pijn
😳
Dat viel mij ook op...
Yumi
14-06-2025 om 14:14
Fleurtje_5 schreef op 08-06-2025 om 11:28:
De volgende Boer zoekt Vrouw in Texas? Daar is nogal ophef over ontstaan lees ik net.
https://www.story.nl/showbizz/bners-woest-yvon-jaspers-om-dierenleed~64c1aa2
...........
De laatste weken verbleef Yvon in de Verenigde Staten voor haar nieuwe programma over Nederlandse boeren in Texas. 'Alvast een verheuging voor dit najaar,' meldde Yvon op haar Instagram-pagina. 'We duiken in het leven van Nederlandse boeren in Texas!' Op zich niets vreemds, ware het niet dat Yvon daar een vrolijke en zonnige foto van zichzelf in een kruiwagen bij plaatste en er op de achtergrond heftig dierenleed zichtbaar was.
...........En dit:
https://www.shownieuws.nl/entertainment/bners/artikelen/yvon-jaspers-opnieuw-onder-vuur
Opmerkelijk dat men de video beweert dat kalverboxen in Nl verboden zijn. Volgens onderstaand artikel wil men een verbod in 2026, daarnaast staat half internet vol met kalverboxen.... Op het moment mag men boxen gebruiken, maar mogen de tussenwanden niet dicht zijn. Kabinet wil verbod op individuele huisvesting van jonge kalveren vanaf 2026 | Melkvee.nl - Nieuws en kennis voor de melkveehouder
Er loopt ook nog een zaak tegen boeren van dit seizoen;
Melkveeboeren Jan, Martijn en Julius uit het huidige seizoen van Boer zoekt vrouw isoleren hun kalfjes en overtreden daarmee de wet. Wakker Dier verzoekt de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) om in te grijpen.
Wakker Dier start procedure tegen drie Boer zoekt vrouw-boeren - Wakker Dier
Yumi
14-06-2025 om 14:26
Roos57 schreef op 14-06-2025 om 11:54:
ergens doet het wel pijn
😳
De verzekering dekt de schade....
Zowel verzekeringen als organisaties die opkomen voor dierenbelangen, roepen al jaren dat er meer gedaan moet worden op gebied van brandveiligheid.
Het Verbond van Verzekeraars riep bij bekendmaking van de cijfers veehouders opnieuw op meer te doen aan de brandveiligheid. Als belangrijkste oorzaken worden falende elektra en werkzaamheden al jaren genoemd.
Stallen zijn heel brandbaar. Zo is de kans op brand in een kippenstal twee keer groter dan de kans op een woningbrand. De dieren produceren veel stof en ook de stalbodem is stofrijk. Door het stof en de aanwezigheid van mestgassen, ligt kortsluiting op de loer. Problemen met elektriciteit, zoals kortsluiting, is de meest voorkomende oorzaak van stalbranden.
Voorkom stalbranden | Wakker Dier
Courage
14-06-2025 om 18:10
Yumi schreef op 14-06-2025 om 14:14:
[..]
Opmerkelijk dat men de video beweert dat kalverboxen in Nl verboden zijn. Volgens onderstaand artikel wil men een verbod in 2026, daarnaast staat half internet vol met kalverboxen.... Op het moment mag men boxen gebruiken, maar mogen de tussenwanden niet dicht zijn. Kabinet wil verbod op individuele huisvesting van jonge kalveren vanaf 2026 | Melkvee.nl - Nieuws en kennis voor de melkveehouder
Melkveeboeren Jan, Martijn en Julius uit het huidige seizoen van Boer zoekt vrouw isoleren hun kalfjes en overtreden daarmee de wet. Wakker Dier verzoekt de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) om in te grijpen.
Volgens mij is verboden om de dieren aan zulke warmte bloot te laten staan. Die makkelijk ontstaat in die boxen. En dat is precies wat er op die Texas-foto te zien was.
Plus het niet kunnen zien van soortgenoten.
Yumi
14-06-2025 om 18:29
Courage schreef op 14-06-2025 om 18:10:
[..]
Volgens mij is verboden om de dieren aan zulke warmte bloot te laten staan. Die makkelijk ontstaat in die boxen. En dat is precies wat er op die Texas-foto te zien was.
Plus het niet kunnen zien van soortgenoten.
Dat klopt, maar dat betekent niet dat de boxen verboden zijn in NL wat wel beweert wordt in de video en waar ik op reageerde. Dat de tussenwanden open moeten zijn schreef ik erbij... en de reden is om contact te hebben met de andere kalveren, daarnaast staan de andere eisen in de link die ik erbij gaf. Zoals water geven, ook niet onbelangrijk...maar blijkbaar niet vanzelfsprekend, aangezien die in de regels worden opgenomen.
Koeien hebben per 2026 permanente toegang tot schoon drinkwater, zowel in de stal als in de weide.
Maar goed we dwalen af, ik weet dat niet iedereen dit prettig vindt, dus laat ik het hierbij.
Fleurtje_5
14-06-2025 om 20:00
Yumi schreef op 14-06-2025 om 14:26:
[..]
De verzekering dekt de schade....
Zowel verzekeringen als organisaties die opkomen voor dierenbelangen, roepen al jaren dat er meer gedaan moet worden op gebied van brandveiligheid.
Het Verbond van Verzekeraars riep bij bekendmaking van de cijfers veehouders opnieuw op meer te doen aan de brandveiligheid. Als belangrijkste oorzaken worden falende elektra en werkzaamheden al jaren genoemd.
Stallen zijn heel brandbaar. Zo is de kans op brand in een kippenstal twee keer groter dan de kans op een woningbrand. De dieren produceren veel stof en ook de stalbodem is stofrijk. Door het stof en de aanwezigheid van mestgassen, ligt kortsluiting op de loer. Problemen met elektriciteit, zoals kortsluiting, is de meest voorkomende oorzaak van stalbranden.
Voorkom stalbranden | Wakker Dier
Camping De Leister heeft uit voorzorg het buitenzwembad gesloten vanwege glasdeeltjes van zonnepanelen. En dat met deze tropische temperatuur.
https://www.l1nieuws.nl/nieuws/2932083/recreatiepark-de-leistert-neemt-geen-enkel-risico-en-sluit-buitenbad-domper-voor-onze-gasten Vandaag, 16:25 • Aangepast Vandaag, 16:31
Recreatiepark De Leistert heeft zaterdag vanwege de flinke brand bij pluimveehouder John Nouwen in Heibloem het buitenzwembad moeten sluiten. Er werden glasdeeltjes van zonnepanelen gevonden op het terrein in Roggel.
Fleurtje_5
15-06-2025 om 02:48
Yumi schreef op 14-06-2025 om 14:14:
[..]
Ik lees in onderste link:
Melkveeboeren Jan, Martijn en Julius uit het huidige seizoen van Boer zoekt vrouw isoleren hun kalfjes en overtreden daarmee de wet. Wakker Dier verzoekt de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) om in te grijpen. Leonie Vestering van Wakker Dier: “Deze boeren zijn helaas geen uitzondering. De NVWA kijkt nog te vaak weg van dit dierenleed, zelfs nu het in de schijnwerpers staat. En de kalfjes zijn de dupe. Daarom blijven wij aandringen op handhaving.”
Ze zijn geen uitzondering dus. Is het dan omdat deze boeren op tv waren? Ik zou willen zeggen 'Wakker Dier" help mee met die lijst van dieren én vogels die men als huisdier zou moeten verbieden. Een grote uil in een kooi bv. Waarom staan zulke grote vogels nog te koop op oa Marktplaats?
FaithfulDuck87
15-06-2025 om 08:34
kunnen we deze discussie even ergens anders voeren? Heeft niets met BZV te maken.
Meander
15-06-2025 om 08:52
Friezinnetje schreef op 15-06-2025 om 08:34:
kunnen we deze discussie even ergens anders voeren? Heeft niets met BZV te maken.
Voor mij heeft dat er toch wel mee te maken. Ik kan een boer die mee doet leuk vinden, 'zijn' vrouwen leuk vinden. Maar dan helemaal afknappen op zijn of haar bedrijf(svoering). Dat dierenleed bij varkens, kippen, kalfjes. Hoe kan je verliefd worden op iemand die dat kan veroorzaken. Hoe kun je lekker binnen spelletjes doen terwijl die dieren direct naast je er zo ellendig bij staan?
Het antwoord is denk ik dat de boer het puur bedrijfsmatig ziet. De (meestal) vrouwen vinden de dieren alleen schattig en leuk denk ik: zo'n kistkalfje de fles geven, hoe schattig. Ik denk dat ze zich niet realiseren dat dat beest een heel ander leven zou kunnen hebben. Of zij ervaren het anders dan ik, dat kan ook.
Voor mij alleen een groenten-boer dus🙂
FaithfulDuck87
15-06-2025 om 08:59
Meander schreef op 15-06-2025 om 08:52:
[..]
Voor mij heeft dat er toch wel mee te maken. Ik kan een boer die mee doet leuk vinden, 'zijn' vrouwen leuk vinden. Maar dan helemaal afknappen op zijn of haar bedrijf(svoering). Dat dierenleed bij varkens, kippen, kalfjes. Hoe kan je verliefd worden op iemand die dat kan veroorzaken. Hoe kun je lekker binnen spelletjes doen terwijl die dieren direct naast je er zo ellendig bij staan?
Het antwoord is denk ik dat de boer het puur bedrijfsmatig ziet. De (meestal) vrouwen vinden de dieren alleen schattig en leuk denk ik: zo'n kistkalfje de fles geven, hoe schattig. Ik denk dat ze zich niet realiseren dat dat beest een heel ander leven zou kunnen hebben. Of zij ervaren het anders dan ik, dat kan ook.
Voor mij alleen een groenten-boer dus🙂
het gaat over het tv programma, waarin deze discussie niet aan de orde is. Het staat je vrij om een eigen topic hierover te openen.
Fleurtje_5
25-06-2025 om 09:09
Ik zag de titel van een column van Eveline van Rijswijk in Trouw van 21 juni 2025. Ik kon het artikel niet openen. Dus geef ik alleen antwoord over de titel.
De titel:
Stop het leed dat ‘Boer zoekt vrouw’ heet
Ik vind het programma heel leuk, en ik hoop dat het nog lang door zal gaan.
Wel hoop ik dat 'Wakker Dier" en al die andere dierenwelzijnsorganisaties eens echt wakker worden, en zich bezig gaan houden of eindelijk zich gaan bemoeien met die lijst van dieren én vogels die men als huisdier zou moeten verbieden.
Die lijst schijnt maar niet te lukken. Een dromedaris in een kale wei in een woonwijk? De gemeente wil het niet, maar de eigenaar heeft er schijt aan. Een grote uil in een kooi. Waarom staan zulke grote vogels nog te koop op oa Marktplaats? Waarom zitten die vogels in een kooi?
Een vogels heeft vleugels gekregen om te kunnen vliegen. Niet om achter tralies te zitten omdat baasje het leuk vind om er naar te kijken. 'De vogel weet niet beter die is er voor gefokt' is een slappe smoes, want een kip of varken weet misschien ook niet beter als die in een te klein hok staat.
Vorig jaar las ik dat PETA vond dat houten paarden op een carrousel niet meer kon. Maar dat zijn houten paarden. Die voelen niks.
Vanaf 1 juli 2024 zou er een huis- en hobbydierenlijst zijn (de positieflijst). Want niet alle dieren zijn geschikt als huisdier. Sommige dieren kunnen ziektes overdragen of zijn gevaarlijk. Andere dieren hebben bijzondere of ingewikkelde verzorging nodig. Daarom is in Nederland gewerkt aan een huis- en hobbydierenlijst. Vroeger heette dit de positieflijst.
Maar gebeurd er nog iets? Volgens mij niet. Laat Wakkerdier zich daar eens druk over maken.
Yumi
30-06-2025 om 13:20
Fleurtje_5 schreef op 25-06-2025 om 09:09:
Vanaf 1 juli 2024 zou er een huis- en hobbydierenlijst zijn (de positieflijst). Want niet alle dieren zijn geschikt als huisdier. Sommige dieren kunnen ziektes overdragen of zijn gevaarlijk. Andere dieren hebben bijzondere of ingewikkelde verzorging nodig. Daarom is in Nederland gewerkt aan een huis- en hobbydierenlijst. Vroeger heette dit de positieflijst.
Maar gebeurd er nog iets? Volgens mij niet. Laat Wakkerdier zich daar eens druk over maken.
Die is er ook.
De reden dat jij nog dieren ziet die we niet meer als huisdieren mogen houden, komt door de overgangsregeling.
Heeft u op of na 1 juli 2024 een zoogdier dat niet op de lijst staat? U mag het dier niet loslaten in de natuur. U moet kunnen bewijzen dat het voor die datum al in Nederland was. Bijvoorbeeld met een aankoopbewijs, dierenpaspoort of rekening van de dierenarts. Het moet duidelijk zijn dat het om uw dier gaat. Uw dier valt dan onder het overgangsrecht.
Dieren op de huis- en hobbydierenlijst | RVO.nl
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.