Jouw lijf
Tuinfluiter
24-09-2025 om 09:21
Ik ben in januari begonnen met mijn gezondere levensstijl en mijn doel is om aankomende januarie minimaal 12 kilo minder te wegen. Momenteel net terug van vakantie staat de teller op bijna min 13 kilo. Ik ben in de vakantie 1,2 kg aangekomen maar die gaat er wel weer af ben gisteren gelijk weer begonnen met mijn eten opteschrijven en heb voor het avondeten weer een gezond week menu bedacht.
Ik merk al echt gezondheids winst wandelen en golfen is met 13 kg eraf echt fijner. Ik heb geen last meer van mijn knie. Ook heb ik dit jaar maar twee keer last van brandenmaagzuur gehad.
Ik vind het leuk dat ik er nu in een maat minder beter uitzie maar dat was voor mij niet de belangrijkste reden om minder te willen wegen.
Ik heb toen ik begon mijn eet gedrag kritisch bekeken en dingen veranderd.
Mijn ontbijt magere kwark was prima.
Mijn lunch heb ik wel aangepakt. Geen kipkerriesalade meer op mijn twee boterhammen maar kipfilet en vol vette kaas vervangen door magere smeerkaas. Erbij een flinke hoeveelheid tomaatjes, paprika reepjes of andere rauwkost. Erna nog een normale portie fruit.
Een enkele keer eet ik in de middag een tussendoortje, als ik trek heb neem ik wat tomaatjes, een plakje kipfilet, een paar krabstics of fruit.
Mijn avond eten was meestal wel gezond maar ik let nu wel meer op de hoeveelheid olie die ik gebruik.
Na het avondeten nam ik vaak nog wat chocolade en twee speculaasjes en daar ben ik mee gestopt. Geen chocolade meer vond ik best wel lastig pas na een paar weken miste ik het niet meer.
In het weekend drink ik wel een glaasje wijn met vaak een borrelhapje erbij. Maar te vette zaken zoals kaasjes laat ik dan staan. Ik let nu wat beter op de hoeveelheden.
Ysenda
24-09-2025 om 12:05
@Dolfje: stel je niet te veel voor van een hotelgym. Als er een loopband is, 4 dumbles tot 5kg en 1 bench moet je niet vreemd staan te kijken.
Wij kijken nu specifiek of er een basic-fit of een gym met dag- of weekkaart in de buurt is.
Mika2024
24-09-2025 om 15:00
Ik ben nog volop aan het calorieën tellen om gewoon een beeld te hebben voor nu werkt dat even goed, ik hoef niet super slank te worden maar 118 kg was veel te veel om over gezondheidsrisico’s nog maar niet te spreken.
Ik slaap sinds ik elke dag 10.000 stappen buiten zet heel goed. Voor die tijd vaak vroeg wakker , 4 uur soms wel. Als ik moet werken moet ik er om 5.45 uur uit en dan moet de wekker mij wakker maken. Ben ik vrij dan zet ik de wekker ook maar om 7.30 anders slaap ik zo langer en dat wil ik niet. Mooie bijkomstigheid momenteel!
En ik merk dat mijn conditie al verbeterd, ik wandel steeds sneller en alles gaat me wat makkelijker af, zo fijn!
Trail
24-09-2025 om 22:19
Hier een goede dag gehad.
Paar kleine klusjes thuis gedaan.
‘s middags getuinierd bij een vriendin.
Wat groffer werk als takken slepen en bladeren rapen. En het deed ons beiden goed, hoofd legen in de buitenlucht.
Mijn dag afgesloten met een hatha yoga lesje. En ben erg aan het twijfelen of deze yoga vorm (of misschien ook docent) bij mij past. De lessen voelen fijn. Maar ik zou soms iets meer met mijn lijf dan met meditatie en dergelijke bezig willen zijn.
Eten ging prima.
Alleen weinig puf om te koken.
MMcGonagall
24-09-2025 om 22:50
Ik heb toch echt nul discipline als ze iets lekkers onder mijn neus leggen. Thuis kan ik prima doseren en ik heb sowieso maar weinig in huis. Vier weken geleden 250 gram bonbons gekregen en een klein doosje merci. De bonbons zijn op en van de merci zijn er nog twee reepjes. En dat eet ik dan ook alleen maar omdat het er is. Zelf zou ik het niet kopen.
Nou ja, dat vind ik al heel wat. Vanmorgen had ik een afspraak op 2 uur rijden. Normaal eet ik niets tussen ontbijt en lunch, maar als ik dan zo’n eind in de auto zit, krijg ik altijd trek en/of verveel ik me. Dus bij aankomst had ik mijn banaan al op. Ter plaatse kreeg ik een stapel chocolaatjes bij de koffie, die later in mijn tas werden gegooid (zaten wel in een verpakking). Tegen de tijd dat ik thuis was, had ik dus mijn brood en vijf chocolaatjes op.
Dolfje
24-09-2025 om 22:51
Ysenda schreef op 24-09-2025 om 12:05:
@Dolfje: stel je niet te veel voor van een hotelgym. Als er een loopband is, 4 dumbles tot 5kg en 1 bench moet je niet vreemd staan te kijken.
Wij kijken nu specifiek of er een basic-fit of een gym met dag- of weekkaart in de buurt is.
Nee dat weet ik maar als ik de foto's zie staat er in elk geval een loopband en crosstrainer.
We hebben vorig jaar in Portugal echt een fijne gym gehad, je kon er ook 24 uur per dag gewoon in met je kamersleutel en het was er brandschoon.
Ysenda
24-09-2025 om 23:20
Dolfje schreef op 24-09-2025 om 22:51:
[..]
Nee dat weet ik maar als ik de foto's zie staat er in elk geval een loopband en crosstrainer.
We hebben vorig jaar in Portugal echt een fijne gym gehad, je kon er ook 24 uur per dag gewoon in met je kamersleutel en het was er brandschoon.
Dat is wel heel fijn idd.
Mijn mooiste was wel met uitzicht op de Pyreneeën op het dak van mijn hotel in Andorra.
Koettie
25-09-2025 om 07:27
Zoo. Terug van twee weken vakantie. Die was niet goed voor de lijn, voornamelijk door alle drankjes en snacks denk ik. Maar goed, we gaan er weer voor. Vandaag nog dagje Duitsland, morgen ben ik weer thuis. Dan even rustig mn huis beetje op orde en eetschema en boodschappen voor de komende week doen. Vriend is overtuigd, wil wel meedoen met koolhydraatarm te eten (niet keto). Daar heb ik best zin in, weet even terug naar basic, zonder pakjes en zakjes en gewoon goed vullend eten.
Maandag of dinsdag (afhankelijk van hoe mn eerste werkdag weer is) naar de sportschool!
JtM
25-09-2025 om 09:14
Gisteren eigenlijk best een prima dag gehad. Iets meer dan 16K stappen gelopen, eten ging ook best okee. Wel iets meer gegeten dan eigenlijk de bedoeling was maar ik had de hele dag zo'n enorme honger. De weegschaal was vanochtend wel lief, -200 gram ten opzichte van dinsdag.
Nog 900 gram te gaan en dan heb ik mijn eerste doel gehaald!
Dolfje
25-09-2025 om 09:37
Ik had gisteren ook 16.000 stappen, had dat eigenlijk niet eens in de gaten maar had natuurlijk op de loopband gewandeld en in de middag en avond gewerkt en nog tussendoor even in het centrum rond gewandeld.
Nadeel van in de avond werken is dat ik daarna echt honger heb. Ik heb om 16:30 pauze en zou dan (warm) moeten eten maar dan nog geen honger dus ik eet rond een uur of 18 wat crackers tussendoor of een boterham of bakje yoghurt. En als ik wel zou eten om 16:30 dan heb ik tegen de tijd dat ik thuis kom alweer honger. Dus gisteravond nog 2 dikke crackers gegeten.
Ninoea
25-09-2025 om 12:00
ik liep vanochtend weer hard. 8 km. Ging lekker. Van de week expres geen bootcamptrainingen gedaan omdat ik niet wilde dat die conflicteerden met het hardlopen. Ik mis bootcamp en el maag wil graag het lopen weer op dusdanig niveau hebben dat het Pijnvrij is.
Vf_Watervrouw
25-09-2025 om 21:40
15 jaar geleden ruim 115kg. Ergens vlak voor Corona geschommel rond 85-90, enkele maanden terug rond 95 geloof ik. Die weegschaal met >115 was geijkt, andere getallen van zo'n simpele ouderwetse mechanische personenweegschaal. (Dus hecht er wel waarde aan maar probeer het niet getal 200% te vertrouwen, stabiele kledingmaat zegt me meer.)
Heel sportief ben ik nooit geweest. Lang redelijke fietsconditie gehad, maar momenteel niet. Komend weekend een wandelevenement, via werk was een wandeltraing mogelijk. Nu zien hoe ik mezelf in beweging houd na dat evenement zonder de trainingsmogelijkheid.
Wandeldoelen voor korte afstanden kan ik wel verzinnen, als weersomstandigheden meehelpen scheelt dat wel.
Trail
25-09-2025 om 22:32
Vanochtend mijn dag gestart met kaneelbroodjes bakken. Ik neem weinig de tijd voor bakhobbys en geniet er erg van.
In de tuin gewerkt, vooral veel snoeiwerk. En daarna met een vriendin naar de stad.
Ze had vanalles nodig (maar zo weinig op voorraad dat op internet bestellen misschien beter was) en ik had niks nodig omdat ik eerder deze week toevallig al geweest was, maar genoot van een heerlijk ijsje. Mijn sporten is er daardoor eigenlijk niet meer van gekomen vanavond. Morgen weer.
Mika2024
26-09-2025 om 09:30
Wat is iedereen lekker bezig! En watervrouw je blijft dus aardig stabiel , knap en heel fijn!
Sportief ben ik ook niet echt maar we hebben een hond en ook nog een die wel wat beweging nodig heeft. Ik loop nu iedere dag 6 km met hem verdeeld over 2 wandelingen. Weer of geen weer. En moet ik werken dan is het een kort rondje en moet ik als ik thuis ben bijna 6 km ineen keer lopen en geen smoesjes! Een betere stimulans is er voor mij niet.
Onze hond is nu net een jaar en ben er ook mee op cursus geweest. En er waren best veel cursisten met overgewicht ook onze trainster was behoorlijk gezet. En het ging er ook wel over dat honden vaak te dik zijn en dat dat enorm zonde is en natuurlijk niet goed.
Ik vond dat ook altijd wel bijzonder voor de hond belangrijk maar we zitten daar zelf ook met overgewicht en lijkt dan geen prioriteit te hebben.
Maar hier gaat het goed! Vandaag weegdag en…… tromgeroffel………111.9 kg, 0,9 kg eraf deze week, blij mee!