Jouw lijf Jouw lijf

Jouw lijf

Werken aan gezondere levenstijl en gewicht in 2025

Ysenda

Ysenda

22-09-2025 om 08:53 Topicstarter

Ies schreef op 21-09-2025 om 16:48:

Oh Trail, meer plezier, dat is volgens mij het belangrijkste!
Dat streef ik al een hele poos zo halfslachtig na en lukt voor geen meter.
Het staat voorop mijn lijst om focus op te gaan krijgen!
Nu even niet, er speelt teveel, en de komende weken ga ik veel werken. Benieuwd of ik mijn nieuwe doelen (meer groente en meer matig intensief bewegen) vast gehouden krijg. (Lukte goed afgelopen 2 weken!) ik heb ook nachtdienst en dan schiet ik sowieso vaker in de overleef stand. Afwachten hoe ik slaap, is niet te voorspellen maar zegt alles.

🫂

Ysenda

Ysenda

22-09-2025 om 08:59 Topicstarter

Ik ben er nog, maar goed gaat het niet. 
Vorige week een afspraak gehad met de bedrijfsarts, en ik ben doorverwezen voor een traject. Gelijk die dag ook maar een afspraak gemaakt bij de huisarts om dat traject in gang te zetten. Deze week word ik gebeld voor de afspraak voor de intake.
Dat levert stress op, maar aan de andere kant het gaat mij niet anders maken natuurlijk. 
Afgelopen weekend verjaardag van zoon gevierd, betekend ook dat ik hier al weer meer dan 20 jaar op het forum rond zwerf onder diverse nicks. Eerst ouders en nu dus via.

Sterkte Ysenda.
Ik ben gister naar een museum geweest en thuis een boekje gelezen.
Nu weer de nieuwe week in.
En heb mijn beweging en dergelijke goed gepland, maar voel mij mentaal niet heel erg sterk.

succes Ysenda. Ik heb iets soortgelijks met werk en vond dar ook spannend. Uiteindelijk heb ik nu een fijne coach.

hier een lekker weekend gehad. Letterlijk want uit eten geweest met vrienden. Lekker luxe met wijnarrangement, kaasplankje en dessert.

Nu is het supermooi weer dus ik heb een wandeling gemaakt. Als het morgen ook zo is, ga ik fietsen. 

Fijne middag! 

Hier de dag begonnen met een yin yoga les. Moeite mijn hoofd te legen. 
Daarna door met hond naar dierenarts wat gelukkig goed ging.
En vanmiddag de bus naar de stad gepakt omdat ik graag wat dingen wilde kopen die ze daar hebben.
Na het eten met een vriendin gezwommen en dat was heel fijn. 

Wat een ijverige types zijn jullie!

Gisteren even de weegschaal klaar gezet en vanmorgen bleek ik 52,4 kg te wegen dus ik ben wat alerter op chocolaatjes, te grote toetjes e.d.

Goedemorgen!

Hier gaat het ook best goed!
Red iedere dag minimaal 10.000 stappen en ook het eten gaat goed. Ik concludeerde alleen wel dat ik te weinig drink. Dus drinkfles water neergezet die op moet naast mijn gewone intake. Ik merk namelijk ook dat ik wat moeilijker naar de wc kan. En voel me soms wat opgeblazen.

Ik ben nieuwsgierig of hier meer mensen komen vanaf zwaar overgewicht. Als ik jouw dan lees Riony met 52,4 kg dan voel ik me zo’n reus! Ik ben gewoon 60 kg zwaarder! Ook al speelt lengte natuurlijk ook een rol.
Tot nu gaat het dus best goed en ben ik blij met de resultaten in een maand tijd maar ook ik heb momenten dat ik denk pff wat een lange weg na een gezond gewicht ook al weet ik dat iedere 100 gram minder winst is.

JtM

JtM

23-09-2025 om 16:54

Het is even stil geweest vanuit mijn kant, maar ik ga proberen weer wat actiever mee te schrijven Het ging even wat minder, niet helemaal lekker in mijn vel zitten in combinatie met het druk hebben. Gelukkig valt alles weer wat meer op z'n plek en heb ik ook wat extra ruimte (mentaal) om weer wat meer op mijn eten en beweging te letten.

Sinds vorige week houdt ik me weer goed aan mijn kcal-doel en loop ik iedere dag +10K stappen. Vorige week heb ik een aantal dagen 15/16K stappen per dag gelopen, toen gin het even hard met het gewicht omlaag. Toch fijn om de weegschaal weer naar beneden te zien gaan. Ik probeer de avond ervoor vast MFP in te vullen, zodat ik weet of ik eventueel nog wat ruimte over heb om iets extra's te eten. 
Vanmiddag kwam ik thuis van het werk, om thuis verder te werken, en had ik nog beste flinke honger, waardoor ik iets meer heb gegeten dan eigenlijk in mijn begroting stond. 
Wel drink ik iedere dag genoeg water. Ik heb een tijd geleden een AirUp gekocht en als deze naast me staat op mijn bureau wordt ik er regelmatig aan herinnert dat ik even iets moet drinken. 

Mika2024,  

Vorig jaar zaten in het draadje een aantal mensen die soms vele kilo's waren afgevallen door anders te gaan eten.  
Ikzelf ben van net iets meer dan 100 kg (kledingmaat 48-50) afgevallen tot een gewicht wat schommelde tussen de 60 en 64 kg (kledingmaat38). Dit afvallen heb ik een jaar of 15 geleden gedaan door blijvend anders te eten.  Het viel niet mee om op gewicht te blijven.
Door verdriet en stress ben ik dit jaar afgevallen naar 55 kg.  Ik doe mijn best om weer 60 kg te worden. 
Maar ik heb dus ervaring met veel afvallen.

Dorestad schreef op 23-09-2025 om 17:02:

Mika2024,

Vorig jaar zaten in het draadje een aantal mensen die soms vele kilo's waren afgevallen door anders te gaan eten.
Ikzelf ben van net iets meer dan 100 kg (kledingmaat 48-50) afgevallen tot een gewicht wat schommelde tussen de 60 en 64 kg (kledingmaat38). Dit afvallen heb ik een jaar of 15 geleden gedaan door blijvend anders te eten. Het viel niet mee om op gewicht te blijven.
Door verdriet en stress ben ik dit jaar afgevallen naar 55 kg. Ik doe mijn best om weer 60 kg te worden.
Maar ik heb dus ervaring met veel afvallen.

Kun je zien hoe ieder figuur anders is, ik was 118 kg en ook maat 48 van broek en mast 48/50 van boven terwijl jij 18 kg minder woog bij aanvang maar goed lengte speelt ook een grote rol natuurlijk. Knap dat je je levensstijl zo om hebt kunnen gooien, ik heb er dit keer bij mezelf ook alle vertrouwen in dat het gewoon lukt. Ben er helemaal klaar mee.

Mika2024 schreef op 23-09-2025 om 19:03:

[..]

Kun je zien hoe ieder figuur anders is, ik was 118 kg en ook maat 48 van broek en mast 48/50 van boven terwijl jij 18 kg minder woog bij aanvang maar goed lengte speelt ook een grote rol natuurlijk. Knap dat je je levensstijl zo om hebt kunnen gooien, ik heb er dit keer bij mezelf ook alle vertrouwen in dat het gewoon lukt. Ben er helemaal klaar mee.

Dat snap ik.  Ik heb jaren gejojoot voordat ik zo te werk ging. Ik heb de mazzel dat een jaar later mijn eega volgde.  Hij heeft nu postuur van een gazelle.  Ik omschrijf mezelf meer als type olifant. Zowel toen als nu. Stevige benen.  Ik vind dunner zijn absoluut niet mooier.  Mijn doel was vitaler te worden en proberen op een gezondere manier te verouderen.  Ik beweeg nu veel makkelijker en meer. 

mijn doel was ook vooral fitter worden. Dat ging alleen wel het makkelijkst door wat gewicht kwijt te raken.

Ik kwam van rond de 95 kilo, zat de laatste tijd stabiel rond de 70. Ik zou daar graag weer wat af hebben, maar ik had de puf niet naast een druk leven om daar mee bezig te zijn. Sinds vorige week echter heb ik toch een soort omslag. Zit nu op 69 en hoop toch dat naar 63 ongeveer te krijgen. Als het niet lukt maar ik wel dit blijft: ook ok. 

Vanochtend heb ik een rondje hardgelopen. Vind dat zo lekker aan de (werk)dag beginnen.

Ies

Ies

24-09-2025 om 08:26

Dankje Ysenda! Sterkte voor jou!
Bleeh nu wel even veel dingen en dingetjes bij elkaar. Slaap al zo slecht meestal in nachtdienst, nu helemaal. Ook nog wat halfziek en er is altijd wat anders dat me wakker en/of bezig houdt.
Momenteel veel gedoe met hond die allerlei kwalen heeft. Partner veel weg waardoor er veel op mij neerkomt.
Al mijn doelen vallen in het water. Maar toch niet helemaal ontevreden. Ik merk nl dat ik het tóch een stuk beter dan normaal doe op deze omstandigheden, en ben daar wel blij mee! Toch net wat gezonder eten bijv. 

Hier gisterochtend aan de boot geklust en vandaaruit door naar mijn werk. Beetje saaie dag. Wel eten goed voorbereid. Positief verrast toen ik eerder naar huis kon, daar nog even lekker rustig een film gekeken. 

Ik slaap ook alweer een paar nachtjes niet heel lekker en ik ben zo moe in lijf en hoofd. Dit jaar is een druk en vooral rommelig jaar op het werk en ik kan daar gewoon niet meer zo goed tegen nu ik boven de 50 ben. Ik leef van weekend tot weekend en van vakantie tot vakantie. En dan kan je zeggen misschien op zoek naar iets anders maar overal is wat en het werk is meestal leuk en de meeste collega's zijn top.
Dit weekend hebben we een evenement waar vrienden ook komt leuk en gezellig maar ook druk en het is buiten en het is gewoon geen zomer meer dus ik heb er minder zin in dan andere jaren.
Gelukkig zijn we maandag samen een dag vrij, niks gepland maar gewoon een extra dag weekend. Na dit weekend over 5 weken vakantie. Zo'n zin in.
Heb om maar ff on topic te blijven een hotel met gym uitgezocht dus de sportkleding gaat mee.( Dat was 10 jaar geleden echt anders) De vorige vakantie elke dag veel gewandeld en dat deed ook ontzettend goed. En dan kunnen we sporten zonder te denken van de tijd dringt want ik moet nog werken /huishouden etc 
Ik heb nu mijn sportkleding ook aan, dadelijk ontbijten en dan ga ik cardio doen.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.