Jouw lijf Jouw lijf

Jouw lijf

Werken aan gezondere levenstijl en gewicht in 2025

Mika2024 schreef op 20-09-2025 om 10:23:

ooh Dolfje 100 calorieën dat is echt wel weinig, daar zou ik het ook niet op redden. Werk in de zorg ook fysiek niet het lichtste werk. Ik zou al heel blij zijn met 87kg😅.
Hoe lang ben jij dan Dolfje?

Ik heb vaker gehoord en gelezen dat koolhydraatarm eten goed is voor het afvallen maar zodra je er mee stopt of mindert dat je dan niet meer afvalt of juist aankomt.
Wel fijn hoor hier te kunnen kletsen!

1.74 en 51 jaar. Ik eet al tijden niet meer caloriearm

Mika2024 schreef op 20-09-2025 om 10:58:

Maar je lichaam verbruikt tussen de 1200 a 1500 calorieën per dag in rust zonder beweging. Als je dan maar 1200 calorieën inneemt dan val je toch enorm snel af lijkt me, is dat wel reëel en vol te houden als blijvende eetstijl?

Nee daarom doe ik dat al tijden niet meer. Was begin dit jaar bij een coach en zij heeft  me toen bij zo'n app aangemeld en daar zit ik op 1800 calorieën.  En echt de meeste dagen zit ik daar  onder( 1500 of zo niet lager)

Dan zijn we even lang Dolfje en bijna even oud. Ik ben bijna 51.
Ik houd de calorieën nu bij in de eetmeter van het voedingscentrum. Ik zit meestal rond de 1600 a 1700 calorieën. Ik zie nu ook nog niet echt waar ik zou kunnen minderen zonder dat ik hongergevoel krijg. Als ik om 7 uur moet beginnen dan heb ik om 6.15 uur al ontbeten. Om 10 a 10.30 moet ik dan ook echt wat eten anders wordt ik zweverig.
Maar goed ik ben 5 kilo afgevallen in een maand tijd dus zal het wel goed doen. Alleen de laatste 3 dagen sta ik wat stil maar dagelijks wegen moet ik ook mee stoppen.

Ik heb nog steeds geen weegschaal aangeschaft. Soms twijfel ik wat om er een te kopen, maar uiteindelijk zijn de nadelen groter dan de voordelen voor mij. Nu het weer wat vaker wat kouder is loop ik niet meer continu in mijn wandelrokjes en draag ik weer veelvuldig jeans. Inmiddels heb ik ontdekt dat alle jeans me allemaal nog goed past. Ietsjes ruimer zelfs en dat geldt eigenlijk voor al mijn kleding, dus ik ben netjes op gewicht gebleven. Qua conditie wat achteruit gegaan. Maar deze week wel twee keer hardgelopen. Vandaag 10 km en dat ging goed. Ook twee keer Bootcamp gedaan dus dat gaat lekker. Ik wil uiteindelijk weer naar drie keer Bootcamp en twee keer lopen, maar eerst nu zorgen dat het lopen weer regelmatig gedaan wordt en stabiel goed gaat. Eten gaat lekker. Ik snoep nauwelijks en kies regelmatig ook voor gezonde maaltijden terwijl ik geen zin of puf in koken heb. Dus eigenlijk allemaal heel prima. 

Ies

Ies

20-09-2025 om 20:04

Hier ook wel tevreden. (Over de meeste dingen in mijn leven momenteel niet haha maar over deze punten wel) 
Snoepen is naar de achtergrond verdwenen. Soms heb ik er nog eens zin in en dan stel ik het uit en verdwijnt de zin ook wel.
Vandaag enorm moe. En ik liep uitgeput door de supermarkt en zag al die dingen waar ik vroeger graag op terug viel als ik zo moe was: die witte bolletjes bijv, die rookworst. 
En nu ‘gewoon’ gekozen voor een eitje met flink wat groente erin en nog een zakje wortels erbij. En dan toch wel trots op mezelf! 
Mijn eten is echt nog nooit zo lang stabiel gezond geweest. Ik vind zelf dat ik niet overdrijf, eet wel veel (volkoren) broodproducten en gerust ook wat ketjap manis ed in de saté saus (waar ik dan flink van eet ook) maar de echt ongezonde dingen bewaar ik voor die ene dag per week; een frietje, een glas wijn. Of op termijn toch eens die witte bolletjes met rookworst of taart. Denk dat ik dit (in theorie) best vol kan gaan houden. Nu de praktijk nog haha. 

Nog steeds ligt de weegschaal in de kast.

Ik heb wat pakjes Xylitol gekocht (wat erg smakelijk zoet is) om gaatjes in mijn gebit tegen te gaan. Dus na het eten neem ik een hapje Xylitol.

Omdat koffie zuur schijnt te zijn en tanderosie kan veroorzaken, word de koffie voortaan slapper gezet. 

Ies

Ies

21-09-2025 om 10:38

Nu snap ik wel waarom ik zo moe was gisteren, werd gisteravond redelijk flink ziek. 
Vooral flinke keelpijn. Hoop dat het meevalt en hoop dat ik van de dropjes e.d. afblijf. 

Ooh bah vervelend Ies, beterschap! Die kant gaan we weer op he met verkoudheid en griepjes. Moet zeggen nu mijn kinderen de school en studietijd hebben gehad we minder griep, verkoudheid is huis hebben. Misschien moet ik het maar even afkloppen 😅.

Ik heb net toch 2 nieuwe blousjes besteld, want echt heb maar 3 tops/ blouses voor nu het wat kouder wordt en dan lijkt het net of ik altijd hetzelfde aan heb. En als een blouse wat ruimer zit is niet zo erg. 
Broeken wacht ik nog heel even mee tot ik zeker een maat kleiner kan. 
Heb ook op vinted gekeken maar ik heb tot nu toe 3x wat gekocht en het was het altijd net niet. En ik wil geen polyester want vooral nu in de overgang vind ik dat vreselijk en bijna alles in de grote maten is polyester.
Ik ontbijt in de ochtend altijd met een volkoren boterham maar wil eigenlijk ook wel eens iets van magere kwark met vers fruit en een ontbijtgraan voor de crunch. Maar wat is een gezonde ontbijtgraan, er zijn zoveel soorten. Iemand een tip voor mij?

Ies

Ies

21-09-2025 om 11:14

Mika2024 schreef op 21-09-2025 om 10:56:

Ooh bah vervelend Ies, beterschap! Die kant gaan we weer op he met verkoudheid en griepjes. Moet zeggen nu mijn kinderen de school en studietijd hebben gehad we minder griep, verkoudheid is huis hebben. Misschien moet ik het maar even afkloppen 😅.

Ik heb net toch 2 nieuwe blousjes besteld, want echt heb maar 3 tops/ blouses voor nu het wat kouder wordt en dan lijkt het net of ik altijd hetzelfde aan heb. En als een blouse wat ruimer zit is niet zo erg.
Broeken wacht ik nog heel even mee tot ik zeker een maat kleiner kan.
Heb ook op vinted gekeken maar ik heb tot nu toe 3x wat gekocht en het was het altijd net niet. En ik wil geen polyester want vooral nu in de overgang vind ik dat vreselijk en bijna alles in de grote maten is polyester.
Ik ontbijt in de ochtend altijd met een volkoren boterham maar wil eigenlijk ook wel eens iets van magere kwark met vers fruit en een ontbijtgraan voor de crunch. Maar wat is een gezonde ontbijtgraan, er zijn zoveel soorten. Iemand een tip voor mij?

Bij de meeste ontbijtgranen wordt suiker toegevoegd. Of zoetstoffen, die mijd ik zelf ook. 
Ik maak ze zelf, vind ik het lekkerste, dan heb je ze precies op jouw smaak. 
Ik rooster kort wat granen (meestal havermout) en hou me meestal aan het recept dat ik ooit zag, want het is zoo lekker.. Wat kokossnippers mee roosteren. Gedroogde abrikoos in stukjes en wat kardemom, gember en kaneel. En daar gooi ik nog vanalles in wat ik maar lekker vind; iig stukjes noot en dan vaak zaden (chia, hennep) cacao nibs, ander gedroogd fruit. (Goji bessen) Soms zemelen.  

Ies

Ies

21-09-2025 om 11:17

Ik wil ook geen synthetische stoffen, zeker niet nu ik in overgang zit.
Ik heb geen grote maat (meer) maar het valt me altijd op dat steeds meer kleding van synthetische stoffen is gemaakt.

Mika - gepofte spelt naturel van Jumbo het ik altijd smakelijk gevonden. Alleen spelt zonder toevoegingen dus. Zit er iets bij, zoals suiker of karamel, dan kan je beter een boterham eten.

Het eet als popcorn. Fabrikanten gooien er van alles bij en dat verbergen ze dan zodat je denkt dat je gezond eet.

Ies

Ies

21-09-2025 om 12:34

rionyriony schreef op 21-09-2025 om 11:36:

Mika - gepofte spelt naturel van Jumbo het ik altijd smakelijk gevonden. Alleen spelt zonder toevoegingen dus. Zit er iets bij, zoals suiker of karamel, dan kan je beter een boterham eten.

Het eet als popcorn. Fabrikanten gooien er van alles bij en dat verbergen ze dan zodat je denkt dat je gezond eet.

Ja, iets gepoft doe ik er ook vaker bij, heel lekker. Spelt idd of haver ofzo. 

Hier gister de hele middag in bus/tram gezeten. Het eerste stuk was langs mooie dorpjes , genoten van het uitzicht. Daarna de tijd gebruikt om een boek uit te lezen. En een gezamenlijk etentje met vrienden.
Mijn beweging ben ik zoekende in deze maand. Maar meer plezier lukt haha. En eten gaat ook aardig. 

Bedankt voor de tips! Ik ga eens kijken.
Net terug, mooie wandelroute gelopen van 7,8 km. Zit gelijk aan mijn 10.000 stappen.

Ies

Ies

21-09-2025 om 16:48

Oh Trail, meer plezier, dat is volgens mij het belangrijkste! 
Dat streef ik al een hele poos zo halfslachtig na en lukt voor geen meter. 
Het staat voorop mijn lijst om focus op te gaan krijgen! 
Nu even niet, er speelt teveel, en de komende weken ga ik veel werken. Benieuwd of ik mijn nieuwe doelen (meer groente en meer matig intensief bewegen) vast gehouden krijg. (Lukte goed afgelopen 2 weken!) ik heb ook nachtdienst en dan schiet ik sowieso vaker in de overleef stand. Afwachten hoe ik slaap, is niet te voorspellen maar zegt alles.

Lekker handig. De conclusie dat elke spier die ik herhaaldelijk gebruik eerder afbreekt dan opbouwt, is weer eens bevestigd. Wat tegen de leer van het trainingseffect ingaat.

Ik moet een oplossing vinden dus voor iets wat gedaan moet worden. Nou ja moeten. Niks moet natuurlijk behalve blijven ademhalen, maar gewoonten wil je blijven volgen. Gewoonten zijn de kapstok van een leven.  

Maar ik had vannacht een goede slaapnacht; dat dan weer wel.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.