Jouw lijf
Ninoea
17-09-2025 om 23:39
De eerste weken na de zomervakantie zijn best pittig vind ik:
- kennismakingsgesprek met docent van oudste zoon
- huisbezoek juf oudste dochter
- informatieavonden van drie van de vier scholen
- voortgangsgesprek met juf jongste dochter
- evaluatiegesprekken pleegzorg met de afzonderlijke bio ouders
- etc
En dan nog gewoon het normale schoolgebeuren, het extra begeleiden van onze jongste zoon die net op het middelbaar is begonnen en nog in het ritme van huiswerk moet komen.
Eten gaat best goed. Gisteren had ik echt geen zin in koken. Ik heb een verspakket soep gekocht. Heb die heel grof geschild/gesneden en in de soepmaker gestopt, 2 walnotenbroden van de Lidl erbij met wat smeersels, een proteïnetoetje en dat was het. Best een okéje keuze. Manlief opperde al een frietje, maar die eten we zaterdag al ivm een verjaardag en twee keer in 1 week vind ik echt niet zo fijn.
Morgenochtend hardlopen, zin in. Wordt een intervaltraining. Ik ga niet voor snelheid maar puur voor opbouw. Vanochtend Bootcamp met veel nadruk op de armen en buikspieren gedaan. Was heerlijk!
Tuinfluiter
18-09-2025 om 08:55
Wij wandelen heel wat af vandaag beginnen we met een wandeling langs het meer en die is gelukkig vlak mijn benen kunnen wel wat rust gebruiken. Gisteren in Bern een stadswandeling gemaakt dat vind ik eigenlijk vermoeiender dan in de natuur lopen. Als lunch kaasfondue genomen erg lekker misschien niet een echt verstandige keuze maar 's-avonds hadden we genoeg aan een klein broodje en wat fruit.
Merk wel dat spierpijn nu veel langer aanhoudt dan toen ik jonger was. Maar vandaag voelen mijn benen weer oké.
Ninoea
18-09-2025 om 17:27
De hardlooptraining ging goed. Wel een klein beetje lijn vandaag, maar behapbaar. Tijdens het lopen geen pijn. Heel goed opgelet dat ik kleine passen zette en op de voorvoet landde. Ik heb er echt van genoten.
Dolfje
18-09-2025 om 18:29
Zo de week is over de helft. Normaal op vrijdag vrij maar moet nu morgen wel paar uur ( 4 denk ik) wat inhalen. Ben dus twee keer gaan wandelen naar het werk en woensdag egym gedaan. Morgenmiddag ga ik wat cardio doen. Zaterdag ook de hele dag werken.
Trail
18-09-2025 om 22:55
klinkt vol ninoea! Knap dat je om jezelf blijft denken.
Ik heb vanochtend hardgelopen. Ging niet zo lekker, maar wel blij dat ik het gedaan heb. Daarna naar mijn werk. Wilde heel graag thuis blijven, een beetje relaxed klussen. Meestal heb ik wel zin om te gaan, maar vandaag was ik moe en onrustig. Wel gewerkt uiteraard.
Trail
19-09-2025 om 20:50
Vandaag vrijwilliger op een zeilevenement. Ik denk de laatste keer dit seizoen. Weinig bewogen. Wel erg leuk gehad. En mooi weer! Na afloop etentje en had daar al rekening mee gehouden met mijn eetschema.
Mika2024
20-09-2025 om 08:25
Goedemorgen!
Hier blijf ik de laatste dagen even beetje hangen met gewicht, eigenlijk moet ik ook niet dagelijks wegen. Het eten en bewegen gaat ook wel goed. Maar heb het idee dat ik wat vocht vasthoudt en voel me soms wat opgeblazen, denk dat het even ern hormonaal overgangsdingetje is. Ik ben ook gewaarschuwd dat afvallen in de overgang vaak ook nog even wat moeilijker gaat maar ik laat me er nu niet door beïnvloeden want ik voel me wel energieker nu over het algemeen, had alleen donderdag een slechte dag. Veel spanning, stress en waarom ik weet het niet eens echt. Ik heb 6 jaar geleden een zware burn-out gehad. Heb daar de nodige kalmeringstabletten en ciralopram voor moeten slikken. Inmiddels ben ik overal van af. De kalmeringstabletten waren al vlot afgebouwd en nu ook al ruim 2 jaar van de citalopram af. Maar ik heb wel wat restschade overgehouden van die Burn- out. Kan wat minder prikkels hebben en stress loopt wat sneller op maarja veel past ook bij de overgang dus wat de oorzaak altijd is….
Gisteren lekker in de tuin gewerkt en kwam het zweet goed los, mede ook door de warmte!
Vandaag uiteraard weer wandelen, man moet nog wat nieuwe kleding en boodschappen doen.
Ik moet eigenlijk ook wat nieuwe kleding hebben maar dat vind ik lastig. Mijn broeken beginnen ruim te zitten maar een maat kleiner zal denk ik nog net niet gaan. Dus ik wacht nog even.
Dolfje
20-09-2025 om 08:26
Veel gewerkt en bewogen deze week maar gisteravond had man een reep chocola mee en ik had dat en een bakje cashews op en hup vandaag 1,5 kilo zwaarder. En ja ik weet zal wel vocht vasthouden etc maar ik vind dit zo frstrerend en demotiverend elke keer.
3 weken geen alcohol maakt ook gewoon geen enkel verschil ik blijf gewoon tussen de 86 en 87 kilo. En mijn streefgewicht is 80 maar ik zak maar niet.
Tuinfluiter
20-09-2025 om 08:43
Mika2024 schreef op 20-09-2025 om 08:25:
Goedemorgen!
Hier blijf ik de laatste dagen even beetje hangen met gewicht, eigenlijk moet ik ook niet dagelijks wegen. Het eten en bewegen gaat ook wel goed. Maar heb het idee dat ik wat vocht vasthoudt en voel me soms wat opgeblazen, denk dat het even ern hormonaal overgangsdingetje is. Ik ben ook gewaarschuwd dat afvallen in de overgang vaak ook nog even wat moeilijker gaat maar ik laat me er nu niet door beïnvloeden want ik voel me wel energieker nu over het algemeen, had alleen donderdag een slechte dag. Veel spanning, stress en waarom ik weet het niet eens echt. Ik heb 6 jaar geleden een zware burn-out gehad. Heb daar de nodige kalmeringstabletten en ciralopram voor moeten slikken. Inmiddels ben ik overal van af. De kalmeringstabletten waren al vlot afgebouwd en nu ook al ruim 2 jaar van de citalopram af. Maar ik heb wel wat restschade overgehouden van die Burn- out. Kan wat minder prikkels hebben en stress loopt wat sneller op maarja veel past ook bij de overgang dus wat de oorzaak altijd is….
Gisteren lekker in de tuin gewerkt en kwam het zweet goed los, mede ook door de warmte!
Vandaag uiteraard weer wandelen, man moet nog wat nieuwe kleding en boodschappen doen.
Ik moet eigenlijk ook wat nieuwe kleding hebben maar dat vind ik lastig. Mijn broeken beginnen ruim te zitten maar een maat kleiner zal denk ik nog net niet gaan. Dus ik wacht nog even.
Nieuwe kleding is in deze fase best lastig. Ik had nog wat broeken hangen die te klein waren en die pasten na wat kilo's er af weer goed. Ik wil nu wel een paar nieuwe broeken en ga vandaag in Trier, ben op vakantie, even kijken.
Tuinfluiter
20-09-2025 om 08:48
Dolfje schreef op 20-09-2025 om 08:26:
Veel gewerkt en bewogen deze week maar gisteravond had man een reep chocola mee en ik had dat en een bakje cashews op en hup vandaag 1,5 kilo zwaarder. En ja ik weet zal wel vocht vasthouden etc maar ik vind dit zo frstrerend en demotiverend elke keer.
3 weken geen alcohol maakt ook gewoon geen enkel verschil ik blijf gewoon tussen de 86 en 87 kilo. En mijn streefgewicht is 80 maar ik zak maar niet.
Frustrerend hoor dat het op een gegeven moment niet meer lukt.
Ik ben nu aardig wat afgevallen maar ben wel benieuwd hoeveel ik nog verder in gewicht zak als ik op dezelfde manier doorga.
Als ik terug ben van vakantie ga ik eerst weer een week in het gareel voor ik mij weeg.
Dolfje
20-09-2025 om 09:22
Tuinfluiter schreef op 20-09-2025 om 08:48:
[..]
Frustrerend hoor dat het op een gegeven moment niet meer lukt.
Ja het lukt als ik weer koolhydraatarm eet en onder de 1200 calorieën ga zitten, daar was ik zo'n 13 kilo mee kwijt met dus nu weer 6/7 erbij omdat dat niet vol te houden is. Ik heb ook energie nodig om te kunnen werken.
Mika2024
20-09-2025 om 10:23
ooh Dolfje 100 calorieën dat is echt wel weinig, daar zou ik het ook niet op redden. Werk in de zorg ook fysiek niet het lichtste werk. Ik zou al heel blij zijn met 87kg😅.
Hoe lang ben jij dan Dolfje?
Ik heb vaker gehoord en gelezen dat koolhydraatarm eten goed is voor het afvallen maar zodra je er mee stopt of mindert dat je dan niet meer afvalt of juist aankomt.
Wel fijn hoor hier te kunnen kletsen!
MMcGonagall
20-09-2025 om 10:26
Dolfje schreef op 20-09-2025 om 09:22:
[..]
Ja het lukt als ik weer koolhydraatarm eet en onder de 1200 calorieën ga zitten, daar was ik zo'n 13 kilo mee kwijt met dus nu weer 6/7 erbij omdat dat niet vol te houden is. Ik heb ook energie nodig om te kunnen werken.
Volhouden denk ik toch. Zit je nog wel in een calorieëntekort?
Ik sta al twee maanden stil, met een licht dalende trend. Gisteren was ik eindelijk onder de 52 (51,9) maar vandaag er alweer boven. Het heel strenge regime van de eerste zes maanden heb ik inderdaad niet meer kunnen opbrengen na mijn vakantie, dus nu zit ik in een tekort van 100-200 calorieën per dag. Cijfermatig klopt het dan dus ook gewoon dat het eeuwen duurt voor je wat ziet gebeuren.
Mika2024
20-09-2025 om 10:58
Ik schreef 100 calorieën bedoel natuurlijk 1200 calorieën bij Dolfje.
Maar je lichaam verbruikt tussen de 1200 a 1500 calorieën per dag in rust zonder beweging. Als je dan maar 1200 calorieën inneemt dan val je toch enorm snel af lijkt me, is dat wel reëel en vol te houden als blijvende eetstijl?
Schoondochter
20-09-2025 om 11:34
Mika2024 schreef op 20-09-2025 om 10:58:
Ik schreef 100 calorieën bedoel natuurlijk 1200 calorieën bij Dolfje.
Maar je lichaam verbruikt tussen de 1200 a 1500 calorieën per dag in rust zonder beweging. Als je dan maar 1200 calorieën inneemt dan val je toch enorm snel af lijkt me, is dat wel reëel en vol te houden als blijvende eetstijl?
Dat verschilt heel erg per persoon, hoeveel je gebruikt in rust. Dat kun je gewoon uitrekenen (met een individuele afwijking waar je natuurlijk wel rekening mee moet houden). Als ik een dag weinig doe heb ik aan 1300 kcal genoeg. Als je af wilt vallen moet je minder eten dan je lijf gebruikt.
De kcal die verbrandt worden door beweging worden vaak overschat door mensen.