Jouw lijf Jouw lijf

Jouw lijf

Werken aan gezondere levenstijl en gewicht in 2025

Anfisa schreef op 25-02-2025 om 18:35:

[..]

Misschien leeftijd? Ik heb sinds anderhalf jaar dat ik echt veel moeite moet doen om op gewicht te blijven, perimenopause. Het lukt nu om stabiel te blijven en ietsje te dalen maar er hoeft maar iets te gebeuren en ik ga naar mijn maximale gewicht.

Zijn er meer forummers hier in aanloop of in de overgang of hoe heb je het zelf ervaren?

Het is een stukje acceptatie dat ik ouder word en daarnaast wil ik er wel wat aan doen om zo fit mogelijk ouder te worden. Van de week heb ik toch maar jeans een maatje groter gekocht, die ik had zitten echt niet meer lekker.

Vandaag weer reformer Pilates gedaan. Lekker pittig en verwacht morgen spierpijn voor de verandering. Wél is iedereen daar weer minimaal 10 jaar jonger dan ik. Nou ja, dat is dan maar zo.

Ja ik had ook gewichtstoename bij de overgang.  Je stofwisseling wordt trager en je hormoon huishouding veranderd. Je produceert meer testosteron en dit is verantwoordelijk voor vet rond je buik.

Je moet dus minder gaan eten als je in de overgang komt maar door al die hormonale verandering is dat best lastig.

Gisteren ondanks spierpijn toch nog 45 min gewandeld, vandaag een rondje gegolfd. Eten gaat weer goed gewoon lekkere gezonde maaltijden. 

QuarterlyDinosaur18

QuarterlyDinosaur18

25-02-2025 om 19:45

Tuinfluiter schreef op 25-02-2025 om 19:17:

[..]

Ja ik had ook gewichtstoename bij de overgang. Je stofwisseling wordt trager en je hormoon huishouding veranderd. Je produceert meer testosteron en dit is verantwoordelijk voor vet rond je buik.

Je moet dus minder gaan eten als je in de overgang komt maar door al die hormonale verandering is dat best lastig.

Ja klopt, dat merk ik en inderdaad rond mijn buik. Ik vind best wennen om minder te eten dan voorheen. Ik eet maar zoveel mogelijk eten dat een verzadigd gevoel geeft. Het gaat qua snaai behoeftes in fases, soms dagenlang goed in balans maar bij moeheid vind ik het lastiger. En dan heb ik geluk dat ik nog relatief goed slaap. 
Ben je na de overgang nog afgevallen? Ging dat makkelijker?

Mijn lichaam is ook sneller warm, ik heb het al snel te warm. Voordeel is dat de verwarming minder hoog hoeft. Tegenwoordig ben ik de kachel voor mijn vriend ipv omgekeerd. Dan warm ik zijn handen op.

Met alcohol, cafeïne en pittig eten ben ik zo goed als mee gestopt. Dat heeft een positief effect, nauwelijks opvliegers.

En ik las dat de spierpijn ook meer voorkomt in de overgang. Het verschil met een paar jaar geleden is groot. Maar goed, tot dusverre te overzien.

Anfisa schreef op 25-02-2025 om 18:35:

[..]

Misschien leeftijd? Ik heb sinds anderhalf jaar dat ik echt veel moeite moet doen om op gewicht te blijven, perimenopause. Het lukt nu om stabiel te blijven en ietsje te dalen maar er hoeft maar iets te gebeuren en ik ga naar mijn maximale gewicht.

Zijn er meer forummers hier in aanloop of in de overgang of hoe heb je het zelf ervaren?

Het is een stukje acceptatie dat ik ouder word en daarnaast wil ik er wel wat aan doen om zo fit mogelijk ouder te worden. Van de week heb ik toch maar jeans een maatje groter gekocht, die ik had zitten echt niet meer lekker.

Vandaag weer reformer Pilates gedaan. Lekker pittig en verwacht morgen spierpijn voor de verandering. Wél is iedereen daar weer minimaal 10 jaar jonger dan ik. Nou ja, dat is dan maar zo.

Misschien zie ik een verkeerd verband en is het inderdaad de leeftijd.

Anfisa schreef op 25-02-2025 om 19:45:

[..]

Ja klopt, dat merk ik en inderdaad rond mijn buik. Ik vind best wennen om minder te eten dan voorheen. Ik eet maar zoveel mogelijk eten dat een verzadigd gevoel geeft. Het gaat qua snaai behoeftes in fases, soms dagenlang goed in balans maar bij moeheid vind ik het lastiger. En dan heb ik geluk dat ik nog relatief goed slaap.
Ben je na de overgang nog afgevallen? Ging dat makkelijker?

Mijn lichaam is ook sneller warm, ik heb het al snel te warm. Voordeel is dat de verwarming minder hoog hoeft. Tegenwoordig ben ik de kachel voor mijn vriend ipv omgekeerd. Dan warm ik zijn handen op.

Met alcohol, cafeïne en pittig eten ben ik zo goed als mee gestopt. Dat heeft een positief effect, nauwelijks opvliegers.

En ik las dat de spierpijn ook meer voorkomt in de overgang. Het verschil met een paar jaar geleden is groot. Maar goed, tot dusverre te overzien.

Ik vind afvallen na de overgang moeilijker dan hiervoor, omdat je om gewoon op gewicht te blijven al minder calorieën nodig hebt. Van opvliegers had ik wel wat last maar niet extreem dus ik heb daarvoor mijn eet gewoontes niet aangepast.

Wat meer spierpijn en vooral een langere herstel tijd. Ook een blessure duurt veel langer ik probeer blessures ook te vermijden. Ik let veel beter op mijn grenzen en ga daar liever niet overheen.

QuarterlyDinosaur18

QuarterlyDinosaur18

25-02-2025 om 20:04

Klinkt in balans Tuinfluiter. Ik probeer ook om op mijn grenzen te letten, ga niet meer meteen voluit tijdens sporten maar rust wanneer ik voel dat het verstandig is en bouw liever rustig op. 

Ik had ook een raar soort spierpijn rond de overgang, zeker nadat ik naar de sportschool was geweest waar ik niets aparts deed. De huisarts dacht zelfs aan fibromyalgie. 
Nu, jaren na de overgang, voel ik me een stuk beter.

Omdat ik als jongere, en toen de kinderen klein waren, overgewicht had (als jongere zelfs obees) vreesde ik de overgang. Maar ik ben niet aangekomen, bmi zit in het groen. Na de overgang ben ik lichter dan een jaar of 7 terug, vlak voor de overgang.

QuarterlyDinosaur18

QuarterlyDinosaur18

25-02-2025 om 21:33

Auwereel, het is inderdaad een vreemd soort spierpijn. Zelfs na een eenvoudig YouTube filmpje heb ik spierpijn. Het houdt dan een paar dagen aan. Ook enorm vergeetachtig ben ik soms. Mij geeft acceptatie wel wat rust. Pluspunt is dat ik me wat minder druk maak dan vroeger. 
Prettig dat je bmi in het groen is gebleven. Ik kan me voorstellen dat je huiverig voor de overgang was.

Ik kan er niet echt iets over zeggen omdat ik voor het eerst echt aan de lijn ben. Er is nu twee kilo af in zes weken bij pakweg 1350 calorieën per dag. Dat is ook ongeveer wat ik had berekend op basis van inname en verbruik. En dus klaarblijkelijk nu wel echt in de overgang. Mijn laatste menstruatie was in september vorig jaar. Ik moet zeggen dat het me niet tegenvalt, als is het jammer dat het vet precies verdwijnt in mijn taille, terwijl er eerder wat van mijn dijen en armen af mag.

lijkt me leuk eens te testen reformer pilates! 

Ik ben gister behalve naar de gewone supermarkt, ook voor een aantal producten naar de biologische winkel gegaan. Mijn dagen weg hebben mij geïnspireerd om wat minder troep te eten. Lekker geschaatst daarna. En savonds gewerkt. Voelde mijn kuiten op mijn werk. Schaatsen was dus best inspannend deze keer.

Vanochtend met mijn hond gewandeld in een (modderig) losloopgebiedje en daar biologisch brood bij de molen gehaald. 
Een rondje hardgelopen in het bos vanmiddag, voelde zwaar.
Bosritje met pony daarna.
Bulk aan groente en fruit ingeslagen bij de supermarkt.
En vanavond nog een gesprek gehad met een soort financieel coach.
Ik ben bekaf nu haha.

Ysenda

Ysenda

26-02-2025 om 09:35 Topicstarter

ik heb nu 5 dagen op rij gesport, niet heel fanatiek maar me toch over de drempel heen geschopt.

Ook met eten gaat het beter.

Op het werk vallen er mensen uit voor minimaal 3 maanden, maar goed die deed al een maand of 3 nauwelijks iets. Maar gelukkig een manager die dan wel beslissingen neemt om dingen niet meer te doen en er dus voor ons is. Alle klagers mogen naar hem. 

Ik gebruik hormonen voor de overgang. Voel me zoveel beter nu! Geen idee of het ook iets doet tegen gewichtstoename. Ik heb wel vanuit verschillende bronnen vernomen dat je rond de overgang meer hebt aan krachttraining dan aan cardio voor je gewicht dus dat doe ik nu wat meer. Ik ga eerst rennen want heerlijk en daarna thuis nog opdrukken in verschillende vormen, planken, squatten, met een gewicht wat doen en dergelijke. 
ik val niet perse af maar word wel gespierder. 

Ysenda schreef op 26-02-2025 om 09:35:

ik heb nu 5 dagen op rij gesport, niet heel fanatiek maar me toch over de drempel heen geschopt.

Ook met eten gaat het beter.

Op het werk vallen er mensen uit voor minimaal 3 maanden, maar goed die deed al een maand of 3 nauwelijks iets. Maar gelukkig een manager die dan wel beslissingen neemt om dingen niet meer te doen en er dus voor ons is. Alle klagers mogen naar hem.

Wat goed dat het weer lukt, Ysenda! Knap van je. Dat is niet makkelijk, jezelf over die drempel heen schoppen. Het fanatieke komt later wel weer.

Ik heb een klein ommetje gemaakt want moest wat huishouden en krijg zo bezoek. Kan hopelijk voor ik vanmiddag ga werken nog een rondje park. En sowieso in mijn pauze einde middag naar buiten.
Qua gewicht schommelt het maar uit eten geweest en ik moet ongesteld worden.

Ysenda

Ysenda

26-02-2025 om 10:13 Topicstarter

Schoondochter schreef op 26-02-2025 om 09:45:

[..]

Wat goed dat het weer lukt, Ysenda! Knap van je. Dat is niet makkelijk, jezelf over die drempel heen schoppen. Het fanatieke komt later wel weer.

Ik heb mijn zoon als buddy in de arm genomen.

Hij klapt gewoon het licht aan en zegt: hier heb je een banaan, kleed je aan en we gaan!

En als ik er dan ben dan doe ik mijn ding ook wel.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.