Jouw lijf
MissDalhousie
01-02-2025 om 12:38
Wow, Friezinnetje en PhilDunphy, gefeliciteerd met jullie mijlpalen!
Samenvatting januari:
Stappen: 10.070
E-gym: 8x
Vechtsport: 7 uur
Zwemmen: 4x
Yogales: 8x
Ik hoop op een heel rustige februarimaand, waarin ik echt aan mijn doelen kan gaan werken. Nu ben ik al drie weken op rij aan het aankomen en met dit niveau van training is dat echt geen spiergroei. Volgende week maar even kijken met voedingsdeskundige.
rionyriony
01-02-2025 om 12:52
Mijn gewicht is al enkele dagen weer tussen de twee limieten in dus dat eet wat meer ontspannen. Vandaag heb ik wat meer voorkeur voor havermout met rozijnen als zoetigheid, maar er zit een raar smaakje aan mijn havermout. Zou nog t/m mei '25 goed zijn. Voedselveiligheid zal wel iets anders zijn dan een lekkere smaak. Zal wel met de vetten erin te maken hebben, want die worden na een tijd altijd rans.
Heb wel andere problemen die niks met mijn voedsel te maken hebben. Zal allemaal wel ergens goed voor zijn al dat onbewerkte eten, maar tegen bepaalde chronische kwalen, i.i.g. die van mij, helpt het m.i. weinig.
Auwereel
01-02-2025 om 14:49
MissDalhousie schreef op 01-02-2025 om 12:38:
Wow, Friezinnetje en PhilDunphy, gefeliciteerd met jullie mijlpalen!
Samenvatting januari:
Stappen: 10.070
E-gym: 8x
Vechtsport: 7 uur
Zwemmen: 4x
Yogales: 8x
Ik hoop op een heel rustige februarimaand, waarin ik echt aan mijn doelen kan gaan werken. Nu ben ik al drie weken op rij aan het aankomen en met dit niveau van training is dat echt geen spiergroei. Volgende week maar even kijken met voedingsdeskundige.
Sportte je altijd al op dit niveau dat je dat vermoedt? Ik ben vanwege pijn een poosje niet wezen sporten, maar met 5 yogalessen in de maand en 10 minuten ochendyoga zijn vooral mijn armspieren flink dikker geworden. Beenspieren minder, aangezien ik wel wandelde.
ToetieToover
01-02-2025 om 15:53
Fijn weekend, “go give love to your bodies”
zong Sia ergens in een liedje (dusk till dawn) en dat deed me aan jullie denken 🙏🏻
MissDalhousie
01-02-2025 om 16:20
Auwereel schreef op 01-02-2025 om 14:49:
[..]
Sportte je altijd al op dit niveau dat je dat vermoedt? Ik ben vanwege pijn een poosje niet wezen sporten, maar met 5 yogalessen in de maand en 10 minuten ochendyoga zijn vooral mijn armspieren flink dikker geworden. Beenspieren minder, aangezien ik wel wandelde.
Wat fijn dat je dat verschil kan voelen! En respect voor die ochtendyoga, ik krijg het nooit voor elkaar om thuis dat soort gewoontes op te bouwen.
Ik denk dat mijn gewichtstoename geen spiergroei is, omdat ik afgelopen week een krachttest heb gedaan en bij bijna alles achteruit ben gegaan. En mijn nieuwe broeken knellen een beetje. Vind ik niet direct erg hoor, het is een proces en daar horen ook 'tegenslagen' bij. Nieuwe maand, nieuwe kansen.
MMcGonagall
01-02-2025 om 16:45
Ik doe nu drie maanden krachttraining en ben zeker sterker geworden, maar je ziet er nog helemaal niets van. Nu ben ik natuurlijk pas sinds 3 weken op mijn eten aan het letten, en die spieren zitten nu nog verstopt onder een vetlaagje. De pakweg 1,5 kilo die ik kwijt ben, zaten vermoedelijk om mijn pols en in mijn taille want ik merk het alleen aan mijn lossere horloge en broekriem die bijna een gaatje strakker kan.
JtM
01-02-2025 om 19:05
Wat spannend Bailey, hopen op een goede terugplaatsing!
Goed bezig Friezinnetje en Phil Dunphy
een mooie mijlpaal om februari mee te starten.
Hier gaat het niet al te best. Zowel vriend als ik hebben enorme snaaizin en geven daar helaas beiden aan toe en motiveren elkaar niet om het niet te doen
beweging is ook niet top de laatste dagen.
Maandag echt weer even streng voor elkaar zijn en de draad weer oppakken.
QuarterlyDinosaur18
01-02-2025 om 20:28
Vandaag 22.000 stappen gewandeld omdat een toko in een andere plaats is. Allemaal lekkere hapjes gehaald. Op het laatst had ik het wel gehad met wandelen vanwege de spierpijn. Het weer was wel zalig. Nu moe maar voldaan op de bank.
Trail
01-02-2025 om 22:52
Ik had een rustdag vandaag, vrijwel geen beweging. Maar soms doet mij dat ook erg goed. Eens in de twee weken ofzo zo’n dagje voelt best fijn. Blijft er ongeveer een dag of 28 per maand over om wel wat actiefs te doen.
Vanochtend wat klusjes thuis gedaan.
Vanmiddag even gecheckt of de zeilboot er nog goed bij lag. We zeilen er niet mee deze winter, maar controleren hem wel. En de vorig keer haalde ik allerlei snacks op de terugweg, maar nu had ik gewoon wat van huis mee. Vanavond een vuurtje met mijn buren gemaakt. En ik voelde mij vrolijk vandaag vanwege alle zon.
MissDalhousie
02-02-2025 om 07:48
Gisteren krachttraining gedaan en getraind in de dojo. Vandaag rustdag.
Sinds de jaarwisseling kook ik één keer in de week. Iedere keer chili con carne en dat gaat steeds een stukje beter. Nu wil ik iets anders proberen. Iemand tips voor een gezond recept met linzen? Bij voorkeur zonder tomaat of pompoen. Ik zie door de bomen het bos niet meer.
En straks wil ik kikkererwten in de oven roosteren als snack. Doen jullie dat ook wel eens? Zo ja, tips voor kruiden zijn erg welkom!
Due-scimmie
02-02-2025 om 07:51
Bij linzen denk ik al snel aan een soep of curry.
Ik lees af en toe mee, midden in een verbouwing thuis en druk. Gisteren alles van begane grond naar zolder verhuisd. Al die trappen op en af voelde ik wel in mijn benen. Verzuurd en om 21 uur al gaan slapen.
Ysenda
02-02-2025 om 07:52
MissDalhousie schreef op 02-02-2025 om 07:48:
Gisteren krachttraining gedaan en getraind in de dojo. Vandaag rustdag.
Sinds de jaarwisseling kook ik één keer in de week. Iedere keer chili con carne en dat gaat steeds een stukje beter. Nu wil ik iets anders proberen. Iemand tips voor een gezond recept met linzen? Bij voorkeur zonder tomaat of pompoen. Ik zie door de bomen het bos niet meer.
En straks wil ik kikkererwten in de oven roosteren als snack. Doen jullie dat ook wel eens? Zo ja, tips voor kruiden zijn erg welkom!
Zoon maakt ons week menu met chatgpt.
Tot nog toe komen daar heel lekkere maaltijden uit.
Met jouw input komt het tot dit:
Hier is een eenvoudig, gezond recept met linzen en veel proteïne, zonder tomaat of pompoen:
**Linzen met spinazie en zoete aardappel**
**Ingrediënten**:
- 1 kopje gedroogde groene of bruine linzen (of 2 kopjes gekookte linzen)
- 1 grote zoete aardappel, in blokjes gesneden
- 150 gram verse spinazie
- 1 ui, gesnipperd
- 2 teentjes knoflook, fijngehakt
- 1 theelepel komijn
- 1 theelepel kurkuma
- 1 theelepel paprikapoeder (optioneel)
- 2 eetlepels olijfolie
- Zout en peper naar smaak
- 500 ml groentebouillon of water
**Bereiding**:
1. Kook de linzen in een pan met water volgens de aanwijzingen op de verpakking (meestal 20-30 minuten).
2. Verhit de olijfolie in een grote pan en bak de ui en knoflook op middelhoog vuur totdat ze zacht zijn.
3. Voeg de zoete aardappelblokjes toe en bak ze 5-7 minuten mee, tot ze licht goudbruin beginnen te worden.
4. Voeg de komijn, kurkuma en paprikapoeder toe en roer goed door.
5. Voeg de gekookte linzen (of gekookte linzen uit blik) en de groentebouillon toe. Laat het geheel 10-15 minuten sudderen totdat de zoete aardappels gaar zijn.
6. Voeg de spinazie toe en roer door totdat deze geslonken is.
7. Breng op smaak met zout en peper.
Dit gerecht is niet alleen rijk aan eiwitten vanwege de linzen, maar de zoete aardappel voegt ook extra voedingsstoffen toe. Je kunt dit gerecht ook aanvullen met bijvoorbeeld gebakken tofu of een plantaardige yoghurt voor nog meer proteïne.
Ik heb ook nog even gevraagd voor hoeveel personen dit is: 2-3 geeft vriend Chat aan.
Tuinfluiter
02-02-2025 om 09:21
Leuk recept maar 500ml bouillon lijkt mij vrij veel zou het niet in één keer erbij doen als je geen natte drap op je bord wilt. Je kunt ook nog tegelijkertijd met de zoete aardappel stukjes paprika of knolselderij toevoegen voor wat extra groenten.
Picunia
02-02-2025 om 09:25
Ik heb nierfalen en moet daarom minimaal twee liter vocht binnenkrijgen. Dat lukt me niet elke dag. Daarom zoek ik een gratis app, die mij kan helpen aan mijn vochtinname te komen. Weet iemand een goeie?