Jouw lijf
Ysenda
04-01-2025 om 13:46
Jorni schreef op 04-01-2025 om 12:04:
Sportschool is ook niets voor mij. Geen zin om erheen te gaan en vind het ongemakkelijk tussen al die afgetrainde mensen.
Ander tijdstip wil wel helpen. Want ik zie wel wat van die showponies, maar meer mensen van mijn leeftijd (50+), zeker nu in januari.
Die showponies zijn meestal wel de liefste bewoners van de gym die je willen helpen als je het even vraagt.
Ysenda
04-01-2025 om 13:48
Bailey26 schreef op 04-01-2025 om 12:28:
Jorni ik sport bij een kleinschalige sportschool. Geen spiegels om jezelf of een een ander te bewonderen.
Zonder spiegels zou ik niet kunnen trainen, hoe zie je dan of je vorm goed is? Of film je dan alles?
Poezie
04-01-2025 om 13:55
Het eten en het eetdagboek invullen gaat hier supergoed! Ik merk dat mijn mindset voor wat dat betreft erg goed is.
Bewegen is daarentegen wat lastiger. Eergisteren heb ik weer eens op de loopband gestaan (ik zet dan een wandeling van een half uur/een uur aan via YouTube in een mooi gebied).
Vandaag heb ik last van mijn heupen, waarschijnlijk hormonaal of licht artrose.
Ysenda
04-01-2025 om 13:56
ik ben vanmorgen goed begonnen, zoon ging naar de sportschool en ik ging mee. Omdat ik gister kracht deed vandaag alleen een half uurtje wandelen op de loopband.
Daarna ons week menu in een boodschappenlijstje gegoten en op de fiets de week boodschappen gedaan.
Vanavond ga ik met zoon de finale van the masked singer kijken en ik heb al besloten wat ik ga eten en drinken.
Drinken: eiwit sinas. Neem je gewone scoop eiwit limonade: esn fresh Orange, maak dat met 50/100 ml water ipv 500 en vul aan met spa rood.
Eten strookjes komkommer en wortel met een dip van kwark en mayolijn met kruiden.
Maar nu eerst naar de stad. Mijn sloffen zijn helemaal door. En zonder kan ik niet.
Jorni
04-01-2025 om 14:30
Ysenda schreef op 04-01-2025 om 13:48:
[..]
Zonder spiegels zou ik niet kunnen trainen, hoe zie je dan of je vorm goed is? Of film je dan alles?
Dat kun je dan toch thuis in een spiegel bekijken. Trainen zonder spiegels lijkt mij ideaal en veel meer motiverend. Ideaal als een sportschool dat niet heeft. Vaak is er ook nog eens niet flatterend licht in zo'n sportschool zodat ik helemaal brr denk zodat ik daarna maar uit pure ellende een zak chips opentrek en alleen maar een sponsor word van de sportschool. Dat ga ik dus niet meer zo doen.
Ik ga zelf vanaf komende week wat trainen thuis met behulp van Youtube en dagelijks extra bewegen zoals auto laten staan en alles wandelend of per fiets doen. Alle kleine beetjes helpen.
Eten gaat goed vandaag. Vanochtend griekse yoghurt met rood fruit op en voor de rest vandaag zelfgemaakte soep met alleen soepgroente erin. Klein stukje vlees erbij.
Ik drink crystal clear zero en water. Qua eten en drinken ben ik heel tevreden. Het bewegen pak ik vanaf komende week aan.
JtM
04-01-2025 om 14:33
Ysenda, klopt, ik had zelf ook al in gedachten om iets anders eventueel op tafel te zetten. Als we zin hebben om iets te snaaien, anders even niks. Ook geen ramp voor ons.
Ik snap wat je zegt Roos, en zou je advies ook anderen kunnen geven maar op dit moment lukt dit niet bij ons (vriend en mij). Na beide een bakje kijken we elkaar aan en maken dat laatste beetje ook maar op. Wij moeten nu echt even streng zijn en even geen chips eten. Dat komt later wel weer 
Hier is het gelukkig droog! Wel koud, maar dat is niet zo erg. Zijn even met z'n 3en naar de decathlon gegaan en ik ben toen met een kleine omweg naar huis gelopen. Rondje van iets meer dan 4km gehad. Morgenochtend nog even sporten.
Ysenda
04-01-2025 om 14:40
Jorni schreef op 04-01-2025 om 14:30:
[..]
Dat kun je dan toch thuis in een spiegel bekijken. Trainen zonder spiegels lijkt mij ideaal en veel meer motiverend. Ideaal als een sportschool dat niet heeft. Vaak is er ook nog eens niet flatterend licht in zo'n sportschool zodat ik helemaal brr denk zodat ik daarna maar uit pure ellende een zak chips opentrek en alleen maar een sponsor word van de sportschool. Dat ga ik dus niet meer zo doen.
Nee, want thuis doe ik geen oefeningen waar ik mijn rug goed moet houden, mijn knieën niet naar binnen mogen komen etc. Het gaat om de vorm van je houding, tijdens je oefening. Niet of je uiterlijk wel goed is. Maar om blessures te voorkomen en inefficiënte oefeningen te vermijden. Daarom film je ook je oefening zodat je die daarna kunt corrigeren. Mijn PT doet niet anders. Dan kun je je verbeteren.
Jorni
04-01-2025 om 14:44
Ysenda schreef op 04-01-2025 om 14:40:
[..]
Nee, want thuis doe ik geen oefeningen waar ik mijn rug goed moet houden, mijn knieën niet naar binnen mogen komen etc. Het gaat om de vorm van je houding, tijdens je oefening. Niet of je uiterlijk wel goed is. Maar om blessures te voorkomen en inefficiënte oefeningen te vermijden. Daarom film je ook je oefening zodat je die daarna kunt corrigeren. Mijn PT doet niet anders. Dan kun je je verbeteren.
Ok dan zou dat om die reden voor jou wel een meerwaarde kunnen zijn. Heb je een personal trainer? En heb je per oefening uitleg gekregen hoe je de oefeningen goed kan doen? Volg je echt een programma?
Ies
04-01-2025 om 14:50
Gaat vooralsnog goed hier, geen ongezonde zooi meer vanaf 1-1. De zin erin raakt naar achtergrond. Maar voel me niet ‘veilig’ nu, risico van losgaan is wel groot nu want voel me al dagen bagger: veel hoofdpijn, enorm moe etc.
Ik stop mezelf maar even vol met gezond voer en probeer hier en daar wat rust te pikken. Komende tijd wordt druk.
Poezie
04-01-2025 om 14:51
Het voelt voor mij alsof dit topic nu wat gekaapt wordt door mensen die allang en breed een gezond gewicht hebben en al heel gezond leven.
Voor mij haal ik daar geen tips uit omdat ik nog een 'beginneling' ben.
Herkennen anderen, zoals ik, dat ook? Anders kan ik wel een nieuw draadje starten met als titel "afvallen en gezond leven XL"?
vrouw92
04-01-2025 om 15:13
Poezie schreef op 04-01-2025 om 14:51:
Het voelt voor mij alsof dit topic nu wat gekaapt wordt door mensen die allang en breed een gezond gewicht hebben en al heel gezond leven.
Herkennen anderen, zoals ik, dat ook? Anders kan ik wel een nieuw draadje starten met als titel "afvallen en gezond leven XL"?
Als ik dat gevoel heb opgewekt, sorry daarvoor! Ik ben al heel lang bezig met een gezonde leefstijl, maar heb het absoluut niet onder controle, waardoor ik nu weer helemaal terug bij af ben.
Mijn voordeel is dat de basis staat, maar met alleen de basis of met veel bewegen ben je er niet. Er ging de afgelopen 2 jaar alsnog teveel troep in, waardoor er gewoon 20 kilo bij is gekomen. Ik moet dus ook weer echt opnieuw beginnen met het aanleren en volhouden van gezonde gewoontes.
Bailey26
04-01-2025 om 15:15
Ysenda schreef op 04-01-2025 om 13:48:
[..]
Dat hoef ik niet te zien. Weet toch niet waar ik op moet letten. Als ik het niet goed doe dan staat de trainer snel genoeg naast mij om te corrigeren/uitleg te geven.
Ik was er helemaal klaar voor om een rondje te gaan lopen... Regent het. Dat helpt niet hoor.
Nikki1973
04-01-2025 om 15:21
Nee herken ik niet. Met mijn 90 kilo en 1.65 valt er voor mij nog erg veel winst te behalen🤔
Tips en ervaringen delen kan helpen maar je moet het toch zelf doen.
Wel gewandeld daarstraks. Door de regen, roze truitje bij de HEMA voor 50% minder gescoord.
Moyrrie
04-01-2025 om 15:33
Ja, ik voel dat ook zo. Ik denk dat de verschillen onderling te groot zijn.
Ik wil graag telkens kleine veranderingen doorvoeren en zo gezonder gaan leven, zowel wat betreft eten als bewegen. Dat staat op nr 1. Gewicht verliezen staat op nr 2. En ja natuurlijk wil ik uiteindelijk zo'n 25 kg kwijt. Maar dat wil ik rustig aan doen. En ik kan ook niet anders gezien mijn gezondheid.
Ik schrijf alleen niet regelmatig mee, en ik weet niet of ik in een nieuw draadje wel regelmatig zal schrijven.
Ysenda
04-01-2025 om 15:37
Jorni schreef op 04-01-2025 om 14:44:
[..]
Ok dan zou dat om die reden voor jou wel een meerwaarde kunnen zijn. Heb je een personal trainer? En heb je per oefening uitleg gekregen hoe je de oefeningen goed kan doen? Volg je echt een programma?
Ja ik heb een personal trainer, en pas als ik de oefening bij haar goed uitvoer dan krijg ik 'm in mijn programma voor trainingen zonder haar.
Zij filmt mij ook en laat dan zien waar het anders moet of waar ik op moet letten.
Elke maand / 2 maanden krijg ik een ander schema om mijn doelen ook te halen.
Elke maand meet ze me ook op en maakt foto's zodat de progressie ook goed zichtbaar is.
Juist daarom zijn die spiegels in goede sportscholen te vinden. Heeft niets met ijdelheid te maken. Dezelfde reden dat er spiegels zijn in balletscholen.
Die spiegels zijn dus nodig voor iedereen die serieus bezig is. En dat is vrijwel iedereen, of je nu afgetraind bent of een beginner of een jojo-er.