Jouw lijf
Dolfje
04-01-2025 om 15:41
Ik ben net toch nog ff aan ommetje gaan wandelen. Het is hier fris maar droog en een soort van zon. Zit nu boven de 10.000 stappen. Gisteren zat ik er onder. Net even in mijn gezondheidsapp op de telefoon gekeken en in 2024 gemiddeld 11.225 stappen per dag gezet. Tot nu toe dit jaar 7500 maar goed heb heel 1 januari als een luiaard op de bank gelegen
Heb helaas nog steeds koppijn, dacht dat de frisse lucht zou helpen maar helaas.
QuarterlyDinosaur18
04-01-2025 om 15:57
Ondanks de regen ben ik toch naar buiten geweest voor een grote ronde door het park.
Daarna voel ik me inderdaad beter dan als ik thuis zou zijn gebleven of alleen naar de AH.
Schoondochter
Poezie schreef op 04-01-2025 om 14:51:
Het voelt voor mij alsof dit topic nu wat gekaapt wordt door mensen die allang en breed een gezond gewicht hebben en al heel gezond leven.
Voor mij haal ik daar geen tips uit omdat ik nog een 'beginneling' ben.
Herkennen anderen, zoals ik, dat ook? Anders kan ik wel een nieuw draadje starten met als titel "afvallen en gezond leven XL"?
Wat jammer dat je dat voelt, maar ook jammer dat je het kapen noemt. Daardoor geef je me het gevoel dat ik je wegjaag of hier zelf niet thuishoor. Ik heb die intentie van wegjagen niet gehad want het kan altijd beter, waar je ook staat in je proces. Ik vergelijk het met yoga, je doet op je eigen niveau mee. En ook nu ik 30 kilo kwijt ben val ik nog in dezelfde valkuilen als een jaar geleden. Dus ik zie niet zo in waarom je als 'beginneling' iets anders zou moeten bespreken. Je haal toch uit een topic wat voor jou van toepassing is?
Ysenda
Het voelt voor mij alsof dit topic nu wat gekaapt wordt door mensen die allang en breed een gezond gewicht hebben en al heel gezond leven.
Herkennen anderen, zoals ik, dat ook? Anders kan ik wel een nieuw draadje starten met als titel "afvallen en gezond leven XL"?
Ik denk dat dat echt wel meevalt, anders zouden ze hier niet schrijven.
De meesten zijn of of, of gezond eten en te weinig bewegen of andersom.
Zelf had ik afgelopen zomer een gezond gewicht bereikt maar door over eten door stress zit er gewoon weer 6kg aan.
Die wil ik er weer af. Ik trainde 3x per week, toen kwam de klad er in.
Maar ik had toen ik begon ook geen obees gewicht, wel 15 kg boven mijn optimale gewicht.
RoosOpJeHoed
04-01-2025 om 16:20
Het is op dit moment gewoon heel druk in dit draadje, over een paar weken zal het wat rustiger zijn. In de voorganger van 2024 zaten wat vaste schrijvers, die hier nu ook weer grotendeels zijn en er zijn nieuwe mensen bijgekomen die graag een gezonde leefstijl willen bereiken of die willen behouden, want ook dat is niet makkelijk.
Ik weet niet op wie je doelt, maar er zijn er weinig die al lang en breed een gezond gewicht hebben en al heel gezond leven. Mocht je op mij doelen: ja, ik leef al langer gezond, maar dat is met vallen en opstaan en ja, ik ben al veel afgevallen, maar moet nog steeds bijna 20 kilo. Er zitten hier mensen die heel veel sporten. Ik doe dat niet, maar haal toch inspiratie uit de ervaringen van mensen. Dat is ook hoe dit draadje bedoeld is: kijk wat je voor jezelf kunt gebruiken uit ervaringen van anderen. Het is niet de bedoeling dat je je er onzeker door gaat voelen. Niemand is hier perfect.
Wat voor tips zou je wel wat aan hebben?
rooiekater
04-01-2025 om 16:35
Graag dit haalt mijn motivatie onderuit.
Ik ben al blij als ik iets goed doe.
Anders gooi ik dit topic uit mijn favorieten en haak ik af hier en ga ik op mijn eigen pad verder.
ToetieToover
04-01-2025 om 16:49
Ysenda schreef op 04-01-2025 om 15:37:
[..]
Ja ik heb een personal trainer, en pas als ik de oefening bij haar goed uitvoer dan krijg ik 'm in mijn programma voor trainingen zonder haar.
Zij filmt mij ook en laat dan zien waar het anders moet of waar ik op moet letten.
Elke maand / 2 maanden krijg ik een ander schema om mijn doelen ook te halen.
Elke maand meet ze me ook op en maakt foto's zodat de progressie ook goed zichtbaar is.
Juist daarom zijn die spiegels in goede sportscholen te vinden. Heeft niets met ijdelheid te maken. Dezelfde reden dat er spiegels zijn in balletscholen.
Die spiegels zijn dus nodig voor iedereen die serieus bezig is. En dat is vrijwel iedereen, of je nu afgetraind bent of een beginner of een jojo-er.
Ik houd helemaal niet van spiegels. Ik train al zo lang dat ik de uitvoering kan voelen (proprioceptie ontwikkeld). Ik schijn ook vaak mijn ogen dicht te doen, want dan kan ik me nog beter concentreren. Ik weet inmiddels precies waar ik op moet letten. Dus voor mij hebben spiegels geen meerwaarde meer. Bij de yoga ‘boom’ pose (vrksasana) je ogen dicht doen, is bijvoorbeeld een hele goede training hiervoor.
vrouw92
04-01-2025 om 16:52
rooiekater schreef op 04-01-2025 om 16:35:
[..]
Anders gooi ik dit topic uit mijn favorieten en haak ik af hier en ga ik op mijn eigen pad verder.
Elk stapje is een stapje. We doen geen wedstrijd, het is geen sprint, maar een marathon. Laat je niet gek maken en doe vooral waar je je goed bij voelt. Kleine successen zijn top!
ToetieToover
04-01-2025 om 17:01
rooiekater schreef op 04-01-2025 om 16:35:
[..]
Jammer dat jullie dit zo voelen. Ik werk elke dag aan mijn gezondheid, ongeacht het resultaat. Daarin zijn we allemaal hetzelfde: we willen in beweging komen en gezond voedsel eten. Door de focus op het resultaat leggen, gaan jullie naar mijn idee voorbij aan het gezamenlijke oefenen voor een gezondere levensstijl. Wat mij betreft kom je hier trots vermelden dat het gelukt is om je gezonde voornemen uit te voeren. Het effect op de kilo’s (het resultaat) is waarschijnlijk gewenst maar eigenlijk van ondergeschikt belang aan je dagelijkse keuzes en acties. Dat geldt voor zowel een gezond gewicht bereiken als het behouden.
Mijn sensei zegt het dikwijls: het heet hier ‘oefenruimte’ (dojo, letterlijk ‘de plek van de weg’) en je kunt veel leren van hogere dangraden maar iedereen is aan het oefenen om zichzelf te verbeteren. Ongeacht het bereikte resultaat van de ander want je bent samen onderweg, op weg naar verbetering, niet naar een eindpunt. Er is geen eindpunt. Iedereen zal immers altijd bezig moeten blijven om te werken aan zichzelf.
Bailey26
04-01-2025 om 17:04
Ysenda schreef op 04-01-2025 om 15:37:Juist daarom zijn die spiegels in goede sportscholen te vinden. Heeft niets met ijdelheid te maken. Dezelfde reden dat er spiegels zijn in balletscholen.
Die spiegels zijn dus nodig voor iedereen die serieus bezig is. En dat is vrijwel iedereen, of je nu afgetraind bent of een beginner of een jojo-er.
Mijn sportschool is anders een hele goede sportschool. En de trainers zijn hele goede trainers die echt wel weten waar ze het over hebben en waar ze mee bezig zijn.
Jorni
04-01-2025 om 17:08
vrouw92 schreef op 04-01-2025 om 16:52:
[..]
Elk stapje is een stapje. We doen geen wedstrijd, het is geen sprint, maar een marathon. Laat je niet gek maken en doe vooral waar je je goed bij voelt. Kleine successen zijn top!
Het gekke is dat wij toch juist allemaal in hetzelfde schuitje zitten? Wij willen allemaal gezonder leven en daardoor ook nog wat of veel slanker worden. En de ene is er al wat eerder mee begonnen dan de ander of is er " al wat verder mee". En de ene is al wat " beter" bezig op vlak A en de ander weer meer op vlak B. Dat maakt toch niet uit? Je kan elkaar lekker motiveren en leren van elkaar wat je zelf ervan wil leren? Ik vind die onderlinge verschillen en ervaringen juist leuk en motiverend om te lezen. Bij mij motiveert het me bijvoorbeeld nog meer om zeer binnenkort toch echt van mijn luie krent af te komen.
Als er iemand hier "er al was en ook altijd bleef" dan schreef die hier echt niet mee in draadje. Uiteraard moet iedereen doen waar die zich goed bij voelt.
Jorni
04-01-2025 om 17:09
Bailey26 schreef op 04-01-2025 om 17:04:
[..]
Mijn sportschool is anders een hele goede sportschool. En de trainers zijn hele goede trainers die echt wel weten waar ze het over hebben en waar ze mee bezig zijn.
Het klinkt wel heel goed wat je er allemaal over vertelt over jouw sportschool. Dat zou beter bij mij passen dan de sportschool waar ik zelf eerder ben geweest.
Bailey26
04-01-2025 om 17:11
Ik hoop dat het vooral opstart problemen zijn. In het vorige topic werd er ook (ongevraagd) tips en adviezen gegeven. En ook van mensen die al veel verder in hun proces zijn kan ik dingen leren.
Wat ik vooral vervelend vind is het betweterige gedoe soms over onderwerpen. En dan ook nog zolang er over doorgaan. Ik hoop dat dat snel stopt. Dat we weer snel over gaan in elkaar helpen met tips en adviezen maar ook met motiveren. Iedereen doet het op zijn eigen manier met focus op eigen doelen.
ToetieToover
04-01-2025 om 17:16
Jorni schreef op 04-01-2025 om 17:09:
[..]
Het klinkt wel heel goed wat je er allemaal over vertelt over jouw sportschool. Dat zou beter bij mij passen dan de sportschool waar ik zelf eerder ben geweest.
Iets zoeken dat bij je past, is belangrijk en best lastig! Als je meerdere sportscholen in de buurt hebt, kun je ze uitproberen. Sommige hebben geen spiegels, hebben een ‘kelder’ voor de ‘mooiboys’, of een ruimte alleen toegankelijk voor dames, enzovoorts. De tijden waarop je komt, zijn ook belangrijk, dan wisselt het soort publiek.
MissDalhousie
04-01-2025 om 17:24
Ik denk dat we elkaar ook weer even moeten vinden. We beginnen net met dit topic en we zijn met een heel grote groep. Ik heb zelf nog niet helemaal helder wie wie is en welk verhaal ook alweer bij iemand hoort. Dat duurt gewoon even.
Mocht ik ergens met het delen van mijn ervaringen een gevoelige snaar hebben geraakt, dan spijt dat me echt, want ik wil over niemands ervaringen of proces oordelen.
Zelf zit ik niet meer in de beginfase van mijn proces, maar ik heb nog heel veel werk te verzetten en ik worstel nog heel vaak met van alles (zoals iedereen uit het 2024-topic al weet...).