Jouw lijf Jouw lijf

Jouw lijf

Werken aan gezondere levenstijl en gewicht in 2025

Jorni schreef op 04-01-2025 om 11:36:

[..]

Iedereen is natuurlijk anders, maar voor mij zou dat totaal niet werken. Een beetje chips eten zou ik even kunnen, maar al snel gaat toch de zak leeg. En door wat anders gezonds te pakken wat ik minder lekker zou vinden daardoor zou ik de snaaitrek houden en blijf ik zin houden in de slechte dingen. Bij mij werkt het beter de snelle suikers te schrappen en niet extra van andere gezonde dingen te snaaien als snack. Na een paar dagen heb ik er geen behoefte meer aan.

Alleen heel soms bij sommige gelegenheden wat chips erbij pakken als ik bij anderen ben dat gaat dan wel prima. Maar zelf niet meer kopen, want uiteindelijk ga ik dat te vaak doen en gaat het weer mis. Hetzelfde als je tegen een roker zegt rook maar minder, dat houdt een roker ook maar heel kort vol. Dat is voor mij met dit ook.

Ik zeg ook niet dat iedereen dit moet doen en nuance zit er altijd in, want ja, iedereen is anders. Een heilige graal is er niet, want dan was dit onderwerp ook niet zo'n punt voor mensen. Maar het gaat om het ontzeggen van dingen. Dat is een fout die vaak gemaakt wordt: "ik mag dit niet meer". Als je dat gaat omzetten in "ik wil dit niet meer" dan wordt het een stuk makkelijker vol te houden.

Mijn post zijn niet bedoeld om te zeggen hoe iedereen het moet doen, maar om ervaring te delen. Zodat degenen die er wél mee worstelen er wat aan kunnen hebben.

Plus, maar dat is mijn ervaring, dus niet per sé die van iemand anders: ik dacht ook altijd dat het voor mij niet werkte, dat ik beter niks kon eten dan slechts een handje. Wat ik al zei, bij mij moest ook die zak chips leeg en het pak koek op. Maar dat is nu niet meer zo. Soms werkt het juist wel om dingen te proberen waarvan je denkt dat ze niet voor je zouden werken.

Supergoed dat je deze ervaring ook deelt en ik ben het ook helemaal met je eens dat je " ik mag dit niet" gaat omzetten in " ik wil het niet" waarschijnlijk voor meerdere mensen beter zal werken. Voor mij geldt dat in ieder geval wel. 
Ik vind het heel knap van je dat je die dingen nu wel met mate kan. 
Mooi om die verschillende ervaringen hier te lezen in dit topic. Iedereen kan zo eruit pikken wat die handig en bruikbaar vindt. 

Wat zijn veel van jullie goed bezig met de sportschool, wandelen e.d. 
sportschool is mij teveel prikkels, dat lukt me niet.  Wandelen en fietsen is meer mijn ding maar ik moet eerlijk bekennen dat het weer niet meewerkt. Ik heb nu gewoon geen zin, slecht he.

wat voor mij goed werkt om niet een hele zak chips leeg te eten is van die kleine zakjes kopen. Ik kies een smaak en neem dan een zakje die wel leeg mag. Om dan nog eentje te pakken is een stap die ik niet neem.
Misschien een tip. 

Ik eet mijn chips altijd in een klein bakje en met een doos bonbons neem ik er elke dag eentje. Daar zit voor mij dus geen winst in. Ik ben altijd een beetje jaloers op mensen die tientallen kilo’s afvallen door alleen snoep te laten staan. Ik heb zo’n collega, die at per week een kilo snoep. 30 kilo eraf door niet meer die kilo snoep te eten en een bord avondeten in plaats van 2,5 (en 1,5 km wandelen naar kantoor ipv de bus).
Zo naar de sportschool. Als ik er niet van afval, is het toch goed voor me. Ik merk nu al vooruitgang, na twee maanden. De eerste keer viel ik na 3 minuten uitgeput van de crosstrainer. Nu zit ik op 8 minuten fluitend en daarna nog 12 minuten loopband.

Ik heb door dit slechte weer buiten ook totaal geen zin om van mijn krent af te komen. Het is ook nog vakantie dus prima. Straks ga ik wel wat wandelen naar de winkel, als het wel droog is. Anders pak ik lekker de auto. Als vakantie voorbij is ga ik wat dansen of oefeningen opzoeken via youtube. En ik wil over 2 weken er ook nog 1x in de week bij gaan zwemmen en vaker wandelen natuurlijk.
Sportschool is ook niets voor mij. Geen zin om erheen te gaan en vind het ongemakkelijk tussen al die afgetrainde mensen. Werkt bij mij heel demotiverend en ik denk dan al snel laat maar. Zo word ik toch nooit, ja misschien na 100 jaar. En ik voel me dan echt een knuppel als ik loop te zwoegen op een gewicht van 2 kg terwijl bijna iedereen 100 kg met 1 vinger optilt (sterk overdreven gezegd nu). 

Ik ga dadelijk naar de sportschool, wat betreft die prikkels dat herken ik een beetje maar ik hoef gelukkig niet op de drukke momenten in de avond te gaan. Ik ga doordeweeks weeks ochtend of middag dan is het wat rustiger al was het gisterochtend heel heel druk maar dat is altijd zo in het begin van het jaar.
Gisteren Egym gedaan dus ga vandaag cardio doen. Beetje rustig want ik heb weer sinds gisteravond hoofdpijn.
Vanaf maandag zit ik weer in mijn gewone ritme al beginnen we maandag met een vergadering waar ik eerder voor moet komen dus kan niet wandelen maar dat doe ik dan in de pauze en hopelijk  droog na het eten zodat we dan ook nog even kunnen gaan.
Qua eten is het hier ook nog opmaken van dingen maar wel redélijk met mate. Als het op is haal ik niks meer in huis maar ga wel extra fruit en worteltjes etc in slaan. 
Over 9 weken gaan we op vakantie, dan hoop ik wel een paar kilo kwijt te zijn. En de sportkleren gaan mee en we gaan gewoon flink over het strand wandelen. 

Die schaamte heb ik laten gaan. Ja, ik sta inderdaad te zwoegen met mijn 2,5 kilo, maar ik doe mijn oefeningen wel correct. Plus ik wil die fitte types wel eens zien als ze er net zoveel jaren op hebben zitten als ik Je moet ergens beginnen en het is leuk om progressie te zien. Dat gaat in het begin best wel snel, al zijn het wel de ergste oefeningen die alsmaar zwaar blijven. Ik kan me mijn zwakkere punten nog herinneren van vroeger (30 jaar geleden!). Dat zijn ze nu nog steeds, heel opmerkelijk, terwijl de makkelijkere oefeningen van toen ook nu nog een stuk beter gaan.

Jorni ik sport bij een kleinschalige sportschool. Geen spiegels om jezelf of een een ander te bewonderen. En geen extreem afgetrainde lichamen. Wel mensen die met hun eigen proces bezig zijn en ook een stuk gezelligheid. En je moet je opgeven, niet alleen voor de groepen maar ook om 'vrij' te trainen. Dat is vooral voor mij een stok achter de deur. Plus de eigenaresse checkt na een tijdje bij je of alles oke is als ze je al even niet heeft gezien.
Mocht je toch ooit overwegen om wel naar een sportschool te gaan dan is het echt de moeite waard om uit te zoeken welke er allemaal zijn in jouw omgeving.
Bij een keten zullen ze mij ook niet zien.

Ik heb echt opstart problemen. Mijn lichaam is uit balans en ik slaap weer amper. Ook al dagen gigantische hoofdpijn die met paracetamol en ibuprofen een beetje te onderdrukken is. Moet echt mijzelf van de bank slepen iedere keer.
Maandag moet ik van mijzelf weer maar misschien lukt morgen ook.

Net 7,5 kilometer gewandeled en een nieuw stuk kaas gehaald + wat kleine boodschappen. Afgebleven van de verleidingen! 

Bij mij zijn de tussendoortjes de grootste uitdaging. Een koekje hier, chocolaatje daar. Wat mij nu erg helpt is zoals ik al eerder schreef die tussendoortjes (fruit) bij mijn hoofdmaaltijden te voegen. 

Net heb ik 2 tosti's (4 boterhammen) met 30+ kaas, wat friteslijn en 2 mandarijnen op. Daarnaast nog een Isoclear. Dan zit ik echt wel meer dan een paar uur goed vol. 

Chips moet ik gewoon niet meer in huis halen, alleen als ik het mezelf echt gun. En ik gun het mezelf de komende tijd even niet. Niet omdat het niet mag, maar ik voel me echt beter zonder. 

Tussendoortjes die ik daarvoor in de plaats neem als ik wel trek heb: 
- Maiswafels proteïne. 
- Linzenwafels van Leev
- Ongebrande noten
- Kwark
- Eiwitreep of granenreep
- Fruit

Meestal ziet mijn ideale dag er qua beweging en eten ongeveer zo uit: 
- Ochtendwandeling van 4-6 kilometer (afhankelijk van tijd, kan soms ook 20 min zijn). 
- Ontbijt Havermout of Kwark met fruit en rozijnen 
- Fietsen naar werk +/- 8 kilometer (elektrisch) 
- Eiwitlimonade tussendoor
- Lunch wisselt per dag.. 
- Lunchwandeling van ongeveer 20 minuten 
- Avondeten wisselt natuurlijk ook. Maar is vrijwel altijd gewoon gezond met veel eiwitten en groenten. 
- Lopend naar de sportschool en terug. 3x per week. 
- Na het sporten een bakje kwark, eiwitreep of rijstwafels met pindakaas. 

Zo zit mijn gemiddelde rond de 15.000-20.000 stappen op een werkdag. Op mijn werk zet ik namelijk ook gerust 7000 stappen.

Die linzenwafels zie ik op sociale media vaak voorbij komen maar heb ze nog niet kunnen vinden hier.

wat wordt er veel geschreven! Ik kan het niet bijhouden 
Maar wel leuk om te lezen dat iedereen er zo z’n eigen gewoontes op nahoudt. En ik doe ook wel veel ideeën op. 
Als ik mezelf teruglees dan denk ik toch een beetje: ik wil eigenlijk graag wat slanker en strakker worden maar het mag niet teveel moeite kosten 

Dus daar kan ik nog wel wat van leren denk ik. Ik ga niet te hard van stapel lopen maar ik moet er natuurlijk wel wat voor doen. 
Misschien nog een leuke luistertip: ik vind de podcasts van Nele Janssens interessant. Zij vertelt over gezonde leefstijl en voeding en hoe je op een gezonde manier wat kilo’s kwijt kunt raken of werkt aan een gezonde leefstijl. 

Zou het ook niet schelen als we niet in de verleiding gebracht zouden worden om verkeerd voedsel te kopen? Altijd als ik in de supermarkt ben, verbaas ik me over het voedsel dat te koop is, dat je beter niet kan kopen, zoals koek, snoep, ultra-bewerkt voedsel, schappen vol.
Gezonde keuzes zouden gemakkelijk gemaakt moeten worden. Dat degene die naast je op de bank zit te snaaien omdat-ie het goed gebruiken kan, dat je niet denkt, daar heb ik ook trek in, of waarvan het geen kwaad kan dat je meesnaait.

QuarterlyDinosaur18

QuarterlyDinosaur18

04-01-2025 om 13:28

Voor de chips pas ik al jaren (gok een jaar of 10) iets toe dat mij heeft geholpen. Ik mag van mezelf 1x per maand een zak chips als ik ongesteld ben. Die zak gaat bij mij toch wel leeg en dan geniet ik ervan op dat de dag dat ik me fysiek wat lamlendig voel.
Hiermee was ik ooit begonnen en is het uitgegroeid tot een gewoonte. Dit jaar heb ik het maanden overgeslagen omdat ik er minder behoefte aan heb. Soms eet ik een klein zakje tijdens vakantie als ik wat zout nodig heb of met oud en nieuw  maar verder sla ik de paden in de supermarkt met koekjes (haal ik nooit) en chips over. 

Voor mezelf geloof ik in kleine veranderingen die gewoontes worden. Heel lang had ik de gewoonte om ‘s avonds een stukje pure chocolade maar ook daar heb ik minder behoefte aan. Ipv maak ik een een of andere latte.

Vandaag vind ik het lastig om stappen te maken door dat stomme regenweer maar ga zo wel even. 

Anfisa schreef op 04-01-2025 om 13:28:

Voor de chips pas ik al jaren (gok een jaar of 10) iets toe dat mij heeft geholpen. Ik mag van mezelf 1x per maand een zak chips als ik ongesteld ben. Die zak gaat bij mij toch wel leeg en dan geniet ik ervan op dat de dag dat ik me fysiek wat lamlendig voel.
Hiermee was ik ooit begonnen en is het uitgegroeid tot een gewoonte. Dit jaar heb ik het maanden overgeslagen omdat ik er minder behoefte aan heb. Soms eet ik een klein zakje tijdens vakantie als ik wat zout nodig heb of met oud en nieuw maar verder sla ik de paden in de supermarkt met koekjes (haal ik nooit) en chips over.

Voor mezelf geloof ik in kleine veranderingen die gewoontes worden. Heel lang had ik de gewoonte om ‘s avonds een stukje pure chocolade maar ook daar heb ik minder behoefte aan. Ipv maak ik een een of andere latte.

Vandaag vind ik het lastig om stappen te maken door dat stomme regenweer maar ga zo wel even.

Echt doen hoor, naar buiten gaan! Als je eenmaal loopt is het prima en ben je trots als je gegaan bent. 

QuarterlyDinosaur18

QuarterlyDinosaur18

04-01-2025 om 13:31

vrouw92 schreef op 04-01-2025 om 13:29:

[..]

Echt doen hoor, naar buiten gaan! Als je eenmaal loopt is het prima en ben je trots als je gegaan bent.

Ok, ik ga nu. Ik heb niet voor niks een goede regenjas. Dank je vrouw92

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.