Jouw lijf
QuarterlyDinosaur18
03-01-2025 om 11:39
Vandaag zoals verwacht behoorlijke spierpijn van de Pilates klas. Vooral buik (niet lachen, dat voelt onaangenaam) en billen.
Al het ongezonde eten zoals chips is nu op. Ik wil vandaag minimaal 10.000 stappen lopen en normaal eten zonder snacks.
Mijn spieren geef ik een dagje rust en doe waarschijnlijk morgen of zondag weer wat via YouTube.
Dolfje
03-01-2025 om 11:40
Ik ben net klaar met Egym en ook nog zo'n 10 minuten op de crosstrainer gestaan want ik wilde op de massagestoel en die waren de hele tijd bezet. Nu zit ik daar op 
Ninoea
03-01-2025 om 11:50
Ik heb vanochtend hardgelopen. Training met veel sprintjes op een stuk dat vals plat is. Was een lekkere training. Vandaag beweeg ik voor de rest weinig dus mijn stappendoel van 13.500 vrees ik niet te halen.
SuzyQFive
03-01-2025 om 12:14
oef, buikspier verrekt bij het optillen van mijn dikke kat in zijn mandje. Hopelijk snel klaar.
lientje69
03-01-2025 om 13:14
SuzyQFive schreef op 03-01-2025 om 12:14:
oef, buikspier verrekt bij het optillen van mijn dikke kat in zijn mandje. Hopelijk snel klaar.
Is ook een soort training
Auwereel
03-01-2025 om 13:14
Een heel interessant artikel in de NRC, over epigenetische veranderingen in vetcellen, die ontstaan hij obesitas:
"De cellen van muizen die waren afgevallen bleken meer voeding op te nemen dan cellen van muizen die slank waren gebleven. Net als bij de mensen zagen ze dat ontstekingsgenen bij de afgeslankte muizen hoog bleven en genen die met verbranding te maken hebben laag."
Nu ben ik zo benieuwd hoe het komt dat ik van obese puber ern persoon (58 jaar) ben geworden die niet slank is, maar wel een gezonde BMI heeft. Hebben mijn vetcellen die verandering ongedaan gemaakt en hoe dan?
lientje69
03-01-2025 om 13:15
Boswandeling van een half uur gemaakt. Nu zo nog het paard trainen, maar het is zo koud en nat buiten.... ik moet nog even moed verzamelen.
RoosOpJeHoed
03-01-2025 om 13:39
alhambra schreef op 02-01-2025 om 19:57:
Wat zijn jullie valkuilen en jullie tips om er niet in te vallen?
Mijn grootste valkuil is niet nadenken. Ik heb een aantal jaren geleden gesprekken gevoerd met een psycholoog over mijn (vr)eetproblemen. Het zit bij mij mentaal echt heel diep. Ik moet dus altijd en eeuwig bewust zijn van wat ik in mijn mond stop. Bij alles wat ik wil gaan eten moet ik denken: "wil ik dit wel echt en zo ja, waarom?, "hoe voel ik me hierna?", "wat levert het me op?"
Het helpt mij door al mijn eten op te schrijven en te kijken of ik nog calorieruimte heb om iets 'slechts' te eten. Spoiler: dat is bijna nooit zo, want ik vind het het inmiddels niet meer waard. Als je een gezonde leefstijl-mojo bereikt, dan wíl je die troep echt niet meer, hoeveel zakken chips je partner ook leeg zit te vreten. Ik gooi echt nog weleens dingen in mijn mond die ik eigenlijk niet zou moeten eten, maar ik vlieg nooit meer uit de band, zoals vroeger. Ik eet nooit meer een zak chips in één keer leeg, of een pak koekjes, ook al ligt het de hele week voor mijn neus.
Afvallen en vooral duurzaam afvallen (want van ieder kortstondig dieet val je af, alleen dat is niet de bedoeling) vergt heel veel mentale kracht. Ik heb járen (heb al sinds mijn tienertijd overgewicht) gezegd: "nu wil ik écht!" Maar neehoor, er was altijd wel een excuus. Ooit eens 25 kilo afgevallen door een crashdieet, alles dubbel zo hard weer aangekomen.
Toen mijn BMI 49(!!!) was en ik een klein kind had rondlopen, moest ik wel. Ik was al bijna dood geweest, maar mijn lijf had het wel gered (in 30 stukken, dat wel), waarom bleef ik het dan voeden met troep? Dat was bij mij de knop, maar het blijft bikkelen, zeker in periodes van stress en vermoeiheid.
Maar goed, dat is mijn verhaal. De essentie is wel dat je het zélf moet doen en dat het vaak een mentale strijd is. Die geef je snel op door moe, stress, gemakzucht... excuses zijn er altijd.
Praktische tips:
- schrijf iedere calorie die je eet op en vraag jezelf af waar je je lijf mee wilt voeden
- voed je lichaam bij snaaidrang met goede producten en ga niet huilen dat kwark geen chips is, dat gaat het ook nooit worden (kwark is dan wel heel erg het uiterste, maar bijvoorbeeld een snack-a-jack of zoute rijstwafel maken ook al verschil)
- portiecontrole, laat je vent lekker die zak leegeten (voor wie zo'n partner heeft) en neem zelf een schaaltje met 25 gram en geniet daarvan! (overigens komt een partner dan misschien niet aan van een zak chips, hij loopt wel gezondheidsrisico, maar da's een ander verhaal)
- neem iets te drinken, bij mij helpt thee heel erg. En ook dat is gewenning. Ik kan nu vol zitten van een kop thee, terwijl ik vroeger zat te janken dat ik juist nu nóg meer honger had. Duurzaam afvallen gaat nu eenmaal niet over één nacht ijs en het is absoluut niet makkelijk.
Ik hoop dat je (en anderen die hier lezen) hier wat aan hebben en anders heb je weer vijf minuten afleiding gehad van de snaaidrang
MMcGonagall
03-01-2025 om 13:41
Hoe komen jullie aan zoveel stappen? Boven de 10K kom ik alleen op vakantie, daar moet ik echt wel twee uur voor wandelen. Mijn dagdoel is 5000. Erik Scherder zegt ook dat dat genoeg is
Vaak zit ik er wel boven. Sowieso op kantoordagen als we een lunchwandeling gaan maken, maar ook met de dagelijkse even naar het dorp wandelingetjes en zo.
Poezie
03-01-2025 om 13:53
RoosOpJeHoed schreef op 03-01-2025 om 13:39:
[..]
Mijn grootste valkuil is niet nadenken. Ik heb een aantal jaren geleden gesprekken gevoerd met een psycholoog over mijn (vr)eetproblemen. Het zit bij mij mentaal echt heel diep. Ik moet dus altijd en eeuwig bewust zijn van wat ik in mijn mond stop. Bij alles wat ik wil gaan eten moet ik denken: "wil ik dit wel echt en zo ja, waarom?, "hoe voel ik me hierna?", "wat levert het me op?"
Het helpt mij door al mijn eten op te schrijven en te kijken of ik nog calorieruimte heb om iets 'slechts' te eten. Spoiler: dat is bijna nooit zo, want ik vind het het inmiddels niet meer waard. Als je een gezonde leefstijl-mojo bereikt, dan wíl je die troep echt niet meer, hoeveel zakken chips je partner ook leeg zit te vreten. Ik gooi echt nog weleens dingen in mijn mond die ik eigenlijk niet zou moeten eten, maar ik vlieg nooit meer uit de band, zoals vroeger. Ik eet nooit meer een zak chips in één keer leeg, of een pak koekjes, ook al ligt het de hele week voor mijn neus.
Afvallen en vooral duurzaam afvallen (want van ieder kortstondig dieet val je af, alleen dat is niet de bedoeling) vergt heel veel mentale kracht. Ik heb járen (heb al sinds mijn tienertijd overgewicht) gezegd: "nu wil ik écht!" Maar neehoor, er was altijd wel een excuus. Ooit eens 25 kilo afgevallen door een crashdieet, alles dubbel zo hard weer aangekomen.
Toen mijn BMI 49(!!!) was en ik een klein kind had rondlopen, moest ik wel. Ik was al bijna dood geweest, maar mijn lijf had het wel gered (in 30 stukken, dat wel), waarom bleef ik het dan voeden met troep? Dat was bij mij de knop, maar het blijft bikkelen, zeker in periodes van stress en vermoeiheid.
Maar goed, dat is mijn verhaal. De essentie is wel dat je het zélf moet doen en dat het vaak een mentale strijd is. Die geef je snel op door moe, stress, gemakzucht... excuses zijn er altijd.
Praktische tips:
- schrijf iedere calorie die je eet op en vraag jezelf af waar je je lijf mee wilt voeden
- voed je lichaam bij snaaidrang met goede producten en ga niet huilen dat kwark geen chips is, dat gaat het ook nooit worden (kwark is dan wel heel erg het uiterste, maar bijvoorbeeld een snack-a-jack of zoute rijstwafel maken ook al verschil)
- portiecontrole, laat je vent lekker die zak leegeten (voor wie zo'n partner heeft) en neem zelf een schaaltje met 25 gram en geniet daarvan! (overigens komt een partner dan misschien niet aan van een zak chips, hij loopt wel gezondheidsrisico, maar da's een ander verhaal)
- neem iets te drinken, bij mij helpt thee heel erg. En ook dat is gewenning. Ik kan nu vol zitten van een kop thee, terwijl ik vroeger zat te janken dat ik juist nu nóg meer honger had. Duurzaam afvallen gaat nu eenmaal niet over één nacht ijs en het is absoluut niet makkelijk.
Ik hoop dat je (en anderen die hier lezen) hier wat aan hebben en anders heb je weer vijf minuten afleiding gehad van de snaaidrang
![]()
Wat fijn dat je jouw verhaal hier hebt willen delen! En helemaal fijn dat het je is gelukt om je eetgewoontes te veranderen. Bij mij werkt het ongeveer hetzelfde als bij jou. Ik MOET zicht hebben en houden op wat ik naar binnen stop, ik kan niet vertrouwen op een vol gevoel.
In 2018 ben ik 17 kg afgevallen met weight watchers. Die hanteerden toen eenzelfde principe als dat jij hier schetst. Het mooie daarvan is dat je geen honger hoeft te hebben en je kunt in principe eten wat je lekker vind. De ene keer wil je veel eten, dat betekent dan dan je kiest voor calorie arm voedsel en de andere keer kies je voor iets met veel calorieën maar een kleinere portie zodat je ongeveer op hetzelfde uitkomt.
QuarterlyDinosaur18
03-01-2025 om 13:58
MMcGonagall schreef op 03-01-2025 om 13:41:
Hoe komen jullie aan zoveel stappen? Boven de 10K kom ik alleen op vakantie, daar moet ik echt wel twee uur voor wandelen. Mijn dagdoel is 5000. Erik Scherder zegt ook dat dat genoeg is
Vaak zit ik er wel boven. Sowieso op kantoordagen als we een lunchwandeling gaan maken, maar ook met de dagelijkse even naar het dorp wandelingetjes en zo.
Ik loop van mezelf al veel. Op een kantoordag stap ik bijvoorbeeld een paar haltes van de tram eerder uit om te lopen maar ja, dan moet het wel een prettig wandelgebied zijn en dat heeft niet iedereen.
Op een dag als vandaag vind ik het door het regenweer lastiger, zeker als ik alleen ben, dan voelt het zo doelloos. Gelukkig houdt mijn vriend zich strikt aan de 15 duizend stappen waardoor ik met hem vanzelf ook veel loop. We hebben er nu 6000 opzitten en straks nog wat lopen.
Bij thuiswerkdagen haal ik vaak niet de 10 duizend stappen en al helemaal niet in de winter. Alleen in het donker lopen vind ik niet fijn. Soms neem ik tussen de middag een langere pauze in te wandelen maar net zo vaak blijf ik thuis.
Damoontje
03-01-2025 om 14:09
Op de fiets naar mijn coach geweest en naar de stad.
Coach zei dat ik er veel beter uit zie dan 2 maanden geleden. Toen zat ik vooral psychisch slecht in mijn vel. En volgens vriend zeggen veel mensen dat ik er veel beter uit zie laatste weken. Dat staat een beetje los van mijn gewicht, ben paar kg aangekomen maar ze bedoelen meer mijn uitstraling, dooie punten uit mijn haar, huid rustiger etc.
Vandaag beetje rustig aan. En t weekend ook even rustig aan denk ik. De feestdagen kosten me altijd energie en het waren ook echt drukke dagen. Ik schrok een beetje van de weegschaal, maar moet bijna ongesteld worden en daarna is er vaak 2 kg af.
Zal in t weekend kijken voor een paar shirts met lange mouwen in mijn huidige maat. Daarmee grijp ik wel mis. Vanmiddag nog op de fiets naar vriend en dat is het dan qua beweging denk ik. Toch beter dan niks.
Schoondochter
03-01-2025 om 14:11
MMcGonagall schreef op 03-01-2025 om 13:41:
Ik vind wandelen fijn en zoek het op. Van station naar kantoor loop ik (2,5 km). Thuis ga ik voor het werk een rondje (uurtje) en na het werk nog een keer. En in het weekend ga ik er wat langer op uit, 15 tot 20 kilometer per keer. Soms meer. Mijn dagdoel is 8.000, als echt minimum. Gemiddeld zit ik het afgelopen jaar rond de 15.000 per dag.
Ninoea
03-01-2025 om 14:18
Oeh qua eten is vandaag echt niet zo oké. Veel te weinig en daardoor trek. Ik zit nu in de auto naar huis en zit echt te gieren, maar ik heb wel alle taart en koek afgeslagen. Er was gewoon niks gezonds. Als ik zo thuis ben eet ik even een boterham of twee om de trek te stillen.
Ninoea
03-01-2025 om 14:20
ik voelde me trouwens wel weggezet als een idioot. Ik die zoete troep weigeren en schoonouders “ach wij nemen wel nog maar een taartje de suiker gisteren was maar 11 en ach daar slikken we pilletjes voor”.