Jouw lijf Jouw lijf

Jouw lijf

Werken aan gezondere levenstijl en gewicht in 2025

Ies

Ies

03-01-2025 om 14:24

Roos, wat een indrukwekkend verhaal! En dank voor het delen. Wat een helse prestatie om dat onder controle te krijgen. 
Sommige dingen die je schrijft zijn voor mij een beetje herkenbaar. Minder extreem, heb bijv ook (net) geen obesitas gehad. 
Maar dat nadenken is wel wat. Maar bij mij vooral als het om ‘slechte’ dingen gaat. Zolang ik gezond eet gaat het heel prima op gevoel allemaal. 
Ik ben er totaal niet aan toe om er constant mee bezig te zijn (dus nogmaals, enorm petje af als je dat kunt!) daarom voor mij nu even (zgag) ‘slechte’ dingen. Dan hoef ik me er mijn hoofd tenminste ook niet over te breken, geeft veel rust. 

Ies

Ies

03-01-2025 om 14:28

Auwereel schreef op 03-01-2025 om 13:14:

Een heel interessant artikel in de NRC, over epigenetische veranderingen in vetcellen, die ontstaan hij obesitas:
"De cellen van muizen die waren afgevallen bleken meer voeding op te nemen dan cellen van muizen die slank waren gebleven. Net als bij de mensen zagen ze dat ontstekingsgenen bij de afgeslankte muizen hoog bleven en genen die met verbranding te maken hebben laag."

Nu ben ik zo benieuwd hoe het komt dat ik van obese puber ern persoon (58 jaar) ben geworden die niet slank is, maar wel een gezonde BMI heeft. Hebben mijn vetcellen die verandering ongedaan gemaakt en hoe dan?

Ik weet het niet Auwereel, allemaal geheel interessant. 
Ik vrees wel dat het opletten blijft. 
Mijn moeder was als kind obees. Werkte hard om dat onder controle te krijgen en dat is haar jarenlang  gelukt. Ik had altijd een slanke moeder. 
Nu ze ouder is is ze helaas weer obees. 
Nu kan ik daar een hoop factoren bij verklaren. Maar het is wel zo dat haar leven vrijwel identiek is aan dat van mijn vader en mijn vader heeft eerder ondergewicht. 
Ik vind het rot voor haar, weet dat het altijd veel voor haar betekende en het vast nog doet. 

Wat wordt er veel aan beweging gedaan! Ik ga twee keer per week naar een personal trainer en dat is het wel. Ik heb leukemie, een TIA en 7 wervelbreuken gehad. Ik heb last van chronische vermoeidheid en constante rugpijn. Daarnaast heb ik nierproblemen, waardoor ik bijvoorbeeld op zout moet letten.

In de zomer beweeg ik mij meer. Ik hou erg van fietsen, maar dat doe ik nu bijna niet, omdat ik bang ben om te vallen. Wandelen doe ik ook graag, maar komt er de laatste tijd niet van. Ik heb de laatste jaren niet meer dan 7 km kunnen lopen, dus ik ben onder de indruk.

Ik heb me aangemeld bij Project Gezond en zie dat dit voor mij niet gaat werken. Ik heb teveel beperkingen qua eten. Eiwitten moet ik beperken, vanwege mijn nieren, maar heb ik juist nodig vanwege de leukemie. En zo zijn er meer dingen, die elkaar tegenspreken. Ik vind het inmiddels ingewikkeld en denk dat ik maar weer naar een diëtist ga.
Die kan mij ook helpen om verantwoord 2 kilo af te vallen. Ik stond van- morgen op de weegschaal en woog 62,2 kg. Gelukkig geen 63,6 meer, maar nog wel teveel.

MMcGonagall schreef op 03-01-2025 om 13:41:

Hoe komen jullie aan zoveel stappen? Boven de 10K kom ik alleen op vakantie, daar moet ik echt wel twee uur voor wandelen. Mijn dagdoel is 5000. Erik Scherder zegt ook dat dat genoeg is Vaak zit ik er wel boven. Sowieso op kantoordagen als we een lunchwandeling gaan maken, maar ook met de dagelijkse even naar het dorp wandelingetjes en zo.

Ik loop tijdens mijn werk best veel en doe altijd lopend de boodschappen. Vandaag zit ik op 6000 want heb egym gedaan ipv cardio en heb met deze kou niet echt zin om nog te wandelen.  Er komt nu dus niet zoveel meer bij denk ik.

Ninoea schreef op 03-01-2025 om 14:20:

ik voelde me trouwens wel weggezet als een idioot. Ik die zoete troep weigeren en schoonouders “ach wij nemen wel nog maar een taartje de suiker gisteren was maar 11 en ach daar slikken we pilletjes voor”.

Ik snap je gevoel, maar je weet voor jezelf wel dat je geen idioot bent. Eerder andersom. Sorry, maar op dit punt vind ik jouw schoonouders echt intens dom. En iedereen maar klagen dat de zorg zo duur wordt.... (maar verder ken ik ze niet, dus echt alleen op dit punt hè).

Knap gedaan van je! Volgende keer rijstwafels ofzo in je tas?

Ies schreef op 03-01-2025 om 14:28:

[..]

Ik weet het niet Auwereel, allemaal geheel interessant.
Ik vrees wel dat het opletten blijft.
Mijn moeder was als kind obees. Werkte hard om dat onder controle te krijgen en dat is haar jarenlang gelukt. Ik had altijd een slanke moeder.
Nu ze ouder is is ze helaas weer obees.
Nu kan ik daar een hoop factoren bij verklaren. Maar het is wel zo dat haar leven vrijwel identiek is aan dat van mijn vader en mijn vader heeft eerder ondergewicht.
Ik vind het rot voor haar, weet dat het altijd veel voor haar betekende en het vast nog doet.

Ik was ook als kleuter al te dik, in puberteit obees. Ik vreesde de overgang, je hoort zo vaak dat je daarvan aankomt. Ik kreeg het zelf als eind-twintiger met gezond BMI te horen dat ik dringend moest afvallen, want bij het ouder worden word je alleen maar dikker. Toen ik kleine kinderen had, had ik overgewicht, maar dat is ook er weer afgegaan. De overgang ben ik ook goed doorgekomen. Nu kijken wat de ouderdom gaat doen als ik oud word, tenminste.

Wat ik wel heel jammer vind, is dat mijn jong-volwassen kinderen te zwaar zijn. Ik heb ze opgevoed met gezond eten en lichaamsbeweging, maar met eigen keuzes zijn ze helaas aangekomen en de auto gebruiken helpt ook niet.

Picunia schreef op 03-01-2025 om 15:00:

Wat wordt er veel aan beweging gedaan! Ik ga twee keer per week naar een personal trainer en dat is het wel. Ik heb leukemie, een TIA en 7 wervelbreuken gehad. Ik heb last van chronische vermoeidheid en constante rugpijn. Daarnaast heb ik nierproblemen, waardoor ik bijvoorbeeld op zout moet letten.

In de zomer beweeg ik mij meer. Ik hou erg van fietsen, maar dat doe ik nu bijna niet, omdat ik bang ben om te vallen. Wandelen doe ik ook graag, maar komt er de laatste tijd niet van. Ik heb de laatste jaren niet meer dan 7 km kunnen lopen, dus ik ben onder de indruk.

Ik heb me aangemeld bij Project Gezond en zie dat dit voor mij niet gaat werken. Ik heb teveel beperkingen qua eten. Eiwitten moet ik beperken, vanwege mijn nieren, maar heb ik juist nodig vanwege de leukemie. En zo zijn er meer dingen, die elkaar tegenspreken. Ik vind het inmiddels ingewikkeld en denk dat ik maar weer naar een diëtist ga.
Die kan mij ook helpen om verantwoord 2 kilo af te vallen. Ik stond van- morgen op de weegschaal en woog 62,2 kg. Gelukkig geen 63,6 meer, maar nog wel teveel.

Als ik dit zo lees vraag ik me af of je je zou moeten focussen op 2 kilo afvallen. M.i. kun je beter focussen op je lichaam gezond te voeden en te bewegen naar kunnen. Goed dat je naar een diëtist gaat! Je hebt zo te lezen al best wat te verstouwen, je lichaam ook, dus push jezelf niet te hard (je doet al 2x per week PT, da's toch mooi!). En vergelijk jezelf niet met de schrijvers hier. We inspireren elkaar, steunen elkaar, geven elkaar soms een schop onder de kont, maar we volgen allemaal ons eigen pad. Iedereen is anders.

Wat is er de laatste dagen veel geschreven!
Ik ben hier nog niet echt begonnen, maar weet wel dat ik kleine aanpassingen moet gaan maken en die kunnen veel effect hebben.
Zo begon ik vandaag met een eiwit limonade van ESN. Ik heb namelijk de laatste jaren ontdekt dat ik voor een verzadigend gevoel echt voldoende eiwitten moet nemen.

Meestal koop ik online boodschappen om geen ongezonde zooi te kopen. Echter ik moest vandaag even langs te supermarkt en kon het niet laten om snoep te kopen. En het zakje is ook al weer leeg. Ik had dus echt eerst weer wat moeten nemen voor ik de winkel in ging.

Wat betreft lopen: op mijn werk  ( zorg aan het bed) haal ik met gemak  de 10000 stappen. Thuis  lukt dat meestal niet.  Mijn dagdoel is dus 6000 en dat haal ik ook nog eens niet altijd.  Vandaag wel. Heb het paard getraind  ( ongeveer  3000 stappen) en gewandeld in het bos ( 3500 stappen) wat meer op survival leek. Moest 2 keer van het pad af dat onder water stond en limbodansend onder een omgevallen boom door. Zag er uit of dat makkelijk  zou zijn maar viel nog niet mee. Ik ben stijver en ouder dan ik in mijn  hoofd ben. Daarna  ook nog boodschappen  gedaan  zo'n 1000 stappen. Nu nog wat klusjes in huis en dan eindig rond de 9000 vandaag denk ik.

Valkuil: de avond en lekkers proeven. Zolang  ik overal vanaf blijf, geen probleem. Maar één koekje, chocolade pepernoot of chipje en de beer is los. In de avond heb ik altijd trek/ honger lijkt het wel.

QuarterlyDinosaur18

QuarterlyDinosaur18

03-01-2025 om 15:51

Meer dan 12.000 stappen. Het is goed voor vandaag.
Mijn focus zit op eerder naar bed, minder beeldschermen (teveel tijd mee kwijt) en nieuwe recepten uitproberen. Minder passief dus. 

Ik kan het amper bij houden.

Op werkdagen kom ik aan de 12000 stappen maar extra bewegen zit er dan ook niet in.

Ik werk nog met de psycholoog aan de vraag waar komen de eetbuien vandaan en hoe ga ik accepteren dat ik lipoedeem heb en ik dus niet zal afvallen op mijn benen en armen.

Ysenda

Ysenda

03-01-2025 om 16:59 Topicstarter

jullie gaan veel te snel voor mij, het is niet bij te houden.

Vandaag naar huis na de vakantie.
Vanmorgen goed ontbeten.
Tussendoor een grote banaan.
Toen I'm thuis was 2 volkoren muesli noten boterhammen met roomboter.
En net toen ik terug begon te krabbelen van gaan sporten zei zoon: we gaan! Wat meer een aansporing voor mij dan voor hem is.
Dus nu zit ik in de sportschool, zonder plan, doel of schema en dat voelt heel raar. Maar ik ben er. Vanavond en morgen maar een planning maken.
Nu weer verder.

RoosOpJeHoed schreef op 03-01-2025 om 15:17:

[..]

Als ik dit zo lees vraag ik me af of je je zou moeten focussen op 2 kilo afvallen. M.i. kun je beter focussen op je lichaam gezond te voeden en te bewegen naar kunnen. Goed dat je naar een diëtist gaat! Je hebt zo te lezen al best wat te verstouwen, je lichaam ook, dus push jezelf niet te hard (je doet al 2x per week PT, da's toch mooi!). En vergelijk jezelf niet met de schrijvers hier. We inspireren elkaar, steunen elkaar, geven elkaar soms een schop onder de kont, maar we volgen allemaal ons eigen pad. Iedereen is anders.

Roos, je hebt natuurlijk gelijk. Maar ik eet (te?) weinig en snoep en snaai ook niet veel. Af en toe een glaasje wijn (deze weken wat meer).

Bewegen doe ik dus ook, al is het niet veel. Vooral gericht om weer sterke spieren te krijgen, zodat ik minder rugpijn heb.

Maar ik kom langzamerhand steeds wat aan. En ik wil nooit meer zo zwaar worden, als voor ik ziek werd. Vandaar proberen 2 kg af te vallen. Ik sta op een wachtlijst voor chronische pijnrevalidatie. Hopelijk gaat die me ook verder helpen.

Picunia schreef op 03-01-2025 om 17:10:

[..]

Roos, je hebt natuurlijk gelijk. Maar ik eet (te?) weinig en snoep en snaai ook niet veel. Af en toe een glaasje wijn (deze weken wat meer).

Bewegen doe ik dus ook, al is het niet veel. Vooral gericht om weer sterke spieren te krijgen, zodat ik minder rugpijn heb.

Maar ik kom langzamerhand steeds wat aan. En ik wil nooit meer zo zwaar worden, als voor ik ziek werd. Vandaar proberen 2 kg af te vallen. Ik sta op een wachtlijst voor chronische pijnrevalidatie. Hopelijk gaat die me ook verder helpen.

Daar kan ik goed inkomen. Hopelijk gaan de diëtist en pijnrevalidatie je helpen!

Hoi allemaal 
Nieuw hier op dit forum. Wat leuk, een actief topic over gezonde leefstijl en afvallen. Ik zag dat het topic van vorig jaar ook actief bleef dus dat spreekt mij wel aan. 
Ik heb nog niet alles bijgelezen. Maar ik sluit me graag aan bij deze club. Mijn doelen zijn 
-afvallen tot ongeveer 68-70 kilo (ik heb nu tijdelijk geen weegschaal beschikbaar maar meestal zit ik tussen de 73-75 kilo. En ik gok, na de feestdagen wel aan de kant van de 75. Ik ben 1.78 m dus heb geen overgewicht. 
- ik tel geen calorieën en volg geen dieet. Maar ik richt mij voornamelijk op onbewerkte voedingsmiddelen. (Moeilijk vanaf te blijven vind ik: chocola, cola, chips en koek!)
-daarbij ben ik graag in beweging bv wandelen doe ik graag. Ik combineer dat met lessen in de sportschool en yoga (thuis en sportschool) maar zou hier graag wat meer tijd voor maken. 
Ik schrijf en lees later weer verder. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.