Jouw lijf Jouw lijf

Jouw lijf

Werken aan gezondere levenstijl en gewicht in 2025

Bakblik schreef op 02-01-2025 om 15:33:

[..]

Als iedereen zelf zijn eigen ding probeert een moet voortgaan op wat zij zelf ervaart dat werkt dan is dit topic toch overbodig?

https://www.margriet.nl/gezondheid/redenen-waarom-gewicht-schommelt-desire~bb168416/

Hier wordt door een diëtist uitgelegd waarom iedere dag wegen niet zinvol is. Er zit gewoon variatie in je gewicht gedurende een periode. Van vaak wegen wordt je gewoon onrustig, gaat twijfelen of je wel goed bezig bent met je aanpak van gewichtsverlies.

Ik snap best wat je bedoelt, maar ik zie zelf bij elke dag wegen heel duidelijke cyclus schommelingen en dan vind ik het toch wel fijn en motiverend om de laagste meting van die cyclus niet net te missen door maar 1x per week of maand te wegen. 

Ik heb gelukkig helemaal geen behoefte aan snaai. Ik haal het ook niet in huis. Als ik s avonds nog trek heb maak ik een cracker of boterham of ik eet wat kwark. Maar meestal eet ik niets in de avond.

Vriend is een ontzettende snaaier maar ik hoef het gewoon echt niet, ook niet als hij naast me een zak chips open trekt. Ik heb dat nooit zo gehad, dat eten in de avond.

Volgens mij heb ik mijn gewicht nog niet gemeld, ik weeg nu 86. Ben 1,78 lang en zou 78 kg of minder moeten wegen voor gezond BMI. t Is al heeeeeeeeel lang geleden dat ik onder de 78 zat.

Als man naast me zou zitten te snaaien aan chips dat zou ik ontzettend gemeen van hem vinden en ik zou dan ook echt zwichten. Van chips kan ik dan echt niet afblijven. Gelukkig doet hij dat ook niet en we hebben geen snaai meer in huis. 
In de avond na het avondeten heb ik geen behoefte aan eten. Dat heb ik meer overdag. Eten is weer goed gegaan vandaag. Vanaf volgende week ga ik ook beginnen met meer bewegen. Zo in de vakantie met dit weer lig ik graag lui op de bank en het is nog vakantie dus mag ik dat van mezelf. Vanaf volgende week ga ik weer vaker zwemmen en wandelen.

Pilatus training voor beginners op YouTube gedaan vanmorgen. Veel oefeningen kwamen me bekend voor van yoga en kon ik wel. Behalve deze: je ligt op de grond met voeten bij de billen, legt je handen in de knieholtes en komt dan werveltje voor werveltje omhoog totdat je rechtop zit. Volgens mij ontbreken er wat spieren bij mij, ik kom nog niet eens tot halverwege zitten...

Eten is bij mij vandaag ook goed gegaan. Ik ben niet mee gaan eten met man die vanavond speculaasjes, chocolade en Japanse zoutjes heeft gegeten. Bij ons is dus altijd wel wat in huis. Zijn gesnaai maakt mij niet uit maar waar ik echt niet tegen kan is als hij "wijsheden" over voeding en afvallen gaat verkondigen. 

Schoondochter schreef op 02-01-2025 om 18:27:

[..]

Wat een leuk idee! Wellicht leuk er ook genietmomenten in te zetten? Ik probeer na het sporten heel erg stil te staan bij hoe goed het voelt om net te hebben gesport.

Vandaag ben ik naar de sportschool geweest en heb 10.000 stappen gezet. Niet helemaal wat ik wilde, maar met een drukke werkdag goed genoeg. Nu lekker met een boek op de bank, dat is ook gezond.

Genietmoment ✅️

RoosOpJeHoed schreef op 02-01-2025 om 19:06:

[..]

Goed bezig met je boekje Kizomba! Eens met Schoondochter dat genietmomentjes/overwinningen ook de moeite van het opschrijven waard zijn, voor als je een boost nodig hebt. En misschien kun je er ook je cyclus in bijhouden, want die kan best van invloed zijn. Maar ik zou klein beginnen, anders heb je een dagtaak aan opschrijven en gaat het misschien tegenstaan.

Schoondochter, je denkt er zelf anders over, maar ik vind sportschool en 10.000 een hele goede opbrengst op een drukke werkdag! Geniet van het lezen, dat is inderdaad ook gezond!

Cyclus ✅️

Bailey26 schreef op 02-01-2025 om 19:22:

[..]

Meet je ook? Misschien leuk om dat toe te voegen. Of af en toe een foto van jezelf maken en die toevoegen?

Andere ideeën;

Lekkere en gezonde gerechten zodat je ideeën kan opdoen als je even niks kan bedenken.

Beweeg oefeningen

Kort dagboek moment. Wat ging er goed, hoe komt dat. Wat vond je lastig, hoe komt dat

Nee ik meet niet. Vind dat veel gedoe. Ik heb een broek die strak zit en die trek ik gewoon af en toe aan om te kijken of er verschil in zit. Foto's doe ik niet aan 😵‍💫. Je andere tips neem ik mee. Bedankt 😊.

Poezie schreef op 02-01-2025 om 20:08:

[..]

Ik kijk naar de onflatteuze foto die van mij is gemaakt tijdens de kerstdagen

Zo'n foto heb ik ook wel nog. Kan ik ook in mijn kappertjes stoppen 😝.

Ies

Ies

02-01-2025 om 23:27

Hier gelukkig meestal geen ongezond  gesnaai meer in huis. Althans, er ligt wel genoeg maar niets waar ik niet vanaf kan blijven. Dat weet men inmiddels wel, wat voor mij te verleidelijk is en dat wordt dan netjes buiten mijn zicht opgeborgen en gegeten. (Behalve laatste weken)  Zo doe ik dat zelf ook wel. (Maar nu geen ongezond gesnaai meer)
Het enige dat partner nog wel deed in mijn bijzijn is een speciaal biertje drinken ofzo, en dat vond ik toch ook wel lastig te weerstaan soms. 
Maar dat zou hij voorlopig ook laten/fors minderen, benieuwd. 
Vandaag 25000 stappen. Beetje overdreven vind ik (en dat vindt mijn lijf ook) en was niet de bedoeling, er kwam nog een wandeling met zoon langs. Nu is mijn gemiddelde van januari wel weer op peil, gister weinig stappen. 

Dag vloog voorbij vandaag.

Lekker een rondje van ca 11/12 km hardgelopen in het bos en soms scheen het zonnetje tussen de buitjes door.

Niet toegekomen aan alle klusjes die ik voor mijzelf gepland had, maar opzich vrede daarmee.

Wel jammer dat ik vanwege tijdgebrek de auto naar de bieb heb gepakt ipv de fiets. Had ik graag anders gezien. Het is niet dat ik te weinig bewogen heb vandaag. Maar vind het ergens wel een beetje zonde om binnen mijn woonplaats de auto te pakken. Volgende keer beter.

Vanavond lekker thee gedronken en bijgekletst met een buurman, en het voelde prima om die klusjes ook gewoon te laten liggen voor een keer.

Jullie sterkte wensen waardeer ik!

Leuk dat 30 planten dieet! Voegt voor mij nu even niet, maar vind het leuk dat je deze challenge aangaat.

Ik heb nu vakantie en ik hoop dat ik in mijn werkweken ook een redelijk uitgerust/fit/ gevoel kan blijven behouden. Meer energie ben ik soms naar opzoek ‘s winters.

Leuk plan van dat gemengde volleybal team!

Fijn dat je zo’n goede en snel voorbij gaande dag had. 10 a 12 km klinkt als een mooie en flinke ronde voor mij. Loop je al lang hard? Ik ben onlangs (weer) begonnen mbv een trainingsgroepje en dat bevalt erg goed. Om 9 uur vanochtend komen we weer samen voor de start2eight training (in feb doe ik voor het eerst mee aan een loop van 8 km). 

Gistefen was een lekker dagje. We zijn naar het speelgoedmuseum geweest met de kinderen. Met het pondje over de IJssel. Dat was wel stervenskoud, maar wel gezellig. Daarna hebben we rond een uur of vier een broodje döner gegeten en zijn naar huis gegaan. Om 19 uur deed ik mee aan een stevige bootcamp. Het was een heel leuke training, erg energiek en ook wel zware gewichten/weerstandsbanden. Leuk! Daarna naar huis gefietst, thuis even wat gegeten en gedronken en toen met mijn man nog even een ommetje gelopen. 
Vanochtend staat een hardlooptraining op het programma. Daar moet ik op de fiets naartoe en weer terug en op de terugweg moet ik even naar de bakker voor koek of taart. We gaan even langs bij mijn schoonouders voor het nieuwe jaar en nemen lekkers mee. Het is ruim een uur rijden naar mijn schoonouders en ik moet op tijd weer thuis zijn want eind van de vanmiddag ga ik met een vriendin naar sanadome en dat is ook even rijden. 

Lekker dat je eerst even kan hardlopen voor je lang de auto in moet! 

Wij zijn op weg terug naar huis vanuit Italië, dus het wordt een dag met heel veel zitten. Ik heb echt zin om volgende week het normale sportritme weer op te pakken. 

Gisteren met mijn tante en een paar van haar hippie-vriendinnen uren rond een vuurtje gezeten om het nieuwe jaar goed te starten. Veel kletsen en nadenken over wat je wel en niet wilt. Alles wat we niet meer willen hebben we opgeschreven en verbrand. In mijn geval: twijfelen aan mezelf,  saboterende gedachtes, sociale onzekerheid en het gevoel dat ik altijd te weinig tijd heb en niet genoeg doe. Hopelijk hebben de vlammen hun werk gedaan!

wat gaan jullie snel met schrijven.
Bij mij gisteren toch weer de mist in gegaan met wat chips in de avond.
Overdag gaat het prima maar de avonduren vind ik echt het lastigst. Sta dus al weer in de min met de ww punten.
Vandaag nieuwe dag, nieuwe kansen.
Succes allemaal.

FaithfulDuck87

FaithfulDuck87

03-01-2025 om 10:35

vanmorgen weer naar PT geweest, ging wel goed. Heb alleen last van de holling in mijn voet, krampig en steken. In overleg met haar, toch de fysio geboekt. Kan overbelasting zijn, of mss peesplaat. Dat zou jammer zijn, maar ja, ik beweeg en vooral loop veel meer dan dat ik deed. Daar kan ik volgende week vrijdag pas heen. Ondertussen wel bewegen, maar mss iets minder lopen. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.