Jouw lijf Jouw lijf

Jouw lijf

Werken aan gezondere levenstijl en gewicht in 2024

Een gezellig draadje om elkaar te motiveren om onze persoonlijke doelen te halen op het gebied van een gezondere levensstijl en gewichtsverlies.

Succes allemaal en voel je vrij om aan te haken!

citroentje schreef op 19-04-2024 om 18:07:

Wat knap dat je bakt in zo weinig vet Ysenda! Ik zou dus al op veel meer calorieën uitkomen omdat ik zeker een eetlepel vet gebruik! Meestal zonnebloemolie.

Goede anti aanbak pan en we beginnen altijd met weinig, erbij kan altijd nog er uit halen niet.

Ysenda schreef op 19-04-2024 om 16:59:

Ik zit nu inclusief avond eten op 1400kcal
Ontbijt: 25g whey protein, 160g magere kwark,100 g aardbeien, 15g quacker cruesli speculoos: 297, daarbij een halve liter thee

tussendoor ochtend: sinaasappel 337g 162 kcal en een halve liter thee

lunch, ik was thuis dus kon wat maken:
2 eieren, 33g kalkoenfilet, gebakken in 2g becel, 2 rijst/maiswafels, 100g komkommer met schil, 50 g snoeptomaat en 40 g cottage cheese light; 367 kcal en een halve liter thee.

tussendoor middag: proteïne reep 45 g (ESN designer bar peanut caramel) en een halve liter thee

avond eten (gaat worden) Snijbonen 200g, duitse biefstuk 125g, couscous volkoren 40g onbereid, daar komt nog water bij, en 5g becel vloeibaar product vlees & Jus: 382 kcal.
met een glas water.

Vanavond zou ik naar theater maar helaas de voorstelling is afgelast, dus wordt het thuis.
ik ga nog een rondje lopen denk ik, want gister al getraind met PT en morgen staat de sportschool al in de planning.

En dan gun ik mezelf nog 2 bekers thee, en die bekers zijn de grote mokken van blond Amsterdam waar dus een halve liter in gaat. Zoon gaat naar zijn vriendin, dus ik moet er voor zorgen dat ik me niet ga vervelen en dan ga snaaien.

Dus als ik trek krijg vanavond dan gun ik me zelf toch nog een proteïne limonade van 25g iso clear met 600 ml water, dat is dan nog 87 kcal.

Voor mijn doen is dit een dag met heel weinig groenten, want als ik naar kantoor ga neem ik een salade mee van 150g ijsbergsla, 125g komkommer, 100g tomaatjes, tonijn, cottage cheese light en 10 g ceasar dressing.

Het zal voor iedereen anders zijn, maar ik vind het wel wat weinig en zou hier wel trek bij houden. Ik heb bij de lunch wel echt zeker 3 boterhammen nodig om de middag vol te houden bijvoorbeeld en 40 gram couscous is ongeveer een halve portie. In de avond helemaal niets vullends nemen (zeker na een bescheiden diner) zou mij ook niet lukken.

Maar ja, iedereen is anders en ik denk ook dat het heel persoonlijk is, wat voor iemand werkt of niet. 

Venusss schreef op 19-04-2024 om 21:29:

[..]

Het zal voor iedereen anders zijn, maar ik vind het wel wat weinig en zou hier wel trek bij houden. Ik heb bij de lunch wel echt zeker 3 boterhammen nodig om de middag vol te houden bijvoorbeeld en 40 gram couscous is ongeveer een halve portie. In de avond helemaal niets vullends nemen (zeker na een bescheiden diner) zou mij ook niet lukken.

Maar ja, iedereen is anders en ik denk ook dat het heel persoonlijk is, wat voor iemand werkt of niet.

Maar als ik zou eten tot ik verzadigd ben dan val ik niet af. En ik wil nog minstens 6 kg kwijt.

In 3 volkoren boterhammen met mager beleg  zit net zo veel aan calorieen als in mijn lunch maar waarschijnlijk minder proteïne terwijl die proteïne juist het verzadigde gevoel geven.

Ies

Ies

20-04-2024 om 00:00

Hier is het ook zoeken. 
Grappig Lientje, hier ook werk in zorg (moe door wisseldiensten…) verbouwing, forse chronische klachten. (natuurlijk niet grappig dat jij die ook hebt!) 
Druk momenteel. Druk met (grote) kids en ouders en schoonouders. Er is altijd wel iets en hoewel ik best wel beweeg (verbouwen etc) zijn het niet altijd bewegingen die goed passen bij mijn klachten. Daar evenwicht in vinden blijf ik moeilijk vinden. 
Ook geen tijd en puf om veel aandacht aan eten te besteden. Maar het lukt me deze x prima om de echt ongezonde dingen voor 90% te laten staan. En als het niet lukt, dan gaat het meestal om een sociale situatie waarin het lastig is iets af te slaan. Uit mezelf hou ik het aardig sober momenteel.
Voor mij heel wat, was een flinke snoeper.
Ik hoop me deze stijl nu echt eigen te kunnen maken (wel snoepen maar echt zeer incidenteel) en dan zie ik daarna wel weer verder. (ik voel me zoveel beter nu)  Hoop dat het binnenkort wat rustiger is zodat ik wat meer bewegen in kan gaan plannen. 

Ysenda schreef op 19-04-2024 om 21:40:

[..]

Maar als ik zou eten tot ik verzadigd ben dan val ik niet af. En ik wil nog minstens 6 kg kwijt.

In 3 volkoren boterhammen met mager beleg zit net zo veel aan calorieen als in mijn lunch maar waarschijnlijk minder proteïne terwijl die proteïne juist het verzadigde gevoel geven.

Ja dat bedoelde ik ook, het is voor iedereen anders en als dit voor jou de manier is waarop het goed gaat, is dat toch prima! Voor mij is het ook even zoeken geweest, wat kan ik (voor gezonds) eten, maar ga ik wel goed op en val ik ook gewoon mee af? Bij mij is dat die boterhammen, bij jou weer wat anders Ik verbaas me alleen dat je dit kan, vanuit mijn perspectief is dit heel moeilijk vol te houden. 

alhambra

alhambra

20-04-2024 om 09:53 Topicstarter

Ysenda schreef op 19-04-2024 om 16:37:

[..]

Doe je meerdere ongezonde keuzes tegelijk, dus bier en chips? Kun je er dan 1 van de 2 laten staan of van beiden de helft? Is dat elke dag die minder gezonde keuzes? Kun je dat beperken tot 1 doordeweekse dag en 1 weekend dag? Is voor de kinderen ook prima.

Wijn drink ik bv alleen buitenshuis. Chips is alleen voor het weekend en dan koop ik voor zoon en mij een zak van 120g.

Koek is er alleen als ik visite verwacht, dat is bijna nooit, dus koek ook maar weinig.

Je zegt specifiek na 3 uur, Kun je bij je avondmaaltijd wat toevoegen of wat rekken, dat je bv pas als de kinderen naar bed zijn je je toetje eet. Of dat je juist voor dat moment om 3 uur al een bakje kwark klaar hebt staan.

Geen wijn of bier bij het eten maar water.

Happyapple schreef op 19-04-2024 om 16:42:

[..]

Oh echt he. Bij mij is dit tijdstip zo voor het avondeten juist ook vaak funest. En als ik het dan gewoon bij 1 handje chips kan laten of bij 1 klein paaseitje, dan is het nog tot daaraan toe. Maar ik heb inmiddels wel heel goed door hoe ik zo aangekomen ben, met elke x nog ff snel iets lekkers uit de la te pakken. Al die beetjes is bij elkaar veel teveel

Gelukkig minder tegelijk dan vroeger maar nog teveel. 

Chocolade en koek eet ik iedere dag.

Bier en chips 2x per week. 

Ik wil minderen maar dat lukt me niet en daar stoort me.

Inderdaad, alles tegelijk is teveel.

alhambra schreef op 20-04-2024 om 09:53:

[..]

[..]

Ik ben pas kort bezig, dus misschien niet helemaal eerlijk dat ik hier iets over zeg.

Maar wat mij hielp was dat mijn diëtist mee zocht naar dingen die passen bij mijn craving. In de avond heb ik bijvoorbeeld zin in iets zouts. Dan kun je mij wel een koekje voor schrijven dat past binnen de calorieën voorwaarden, maar dan is mijn craving niet weg. In plaats daarvan eet ik nou één of twee rijstwafels met zoute barbecuekruiden erop, die wel dat zoute gevoel geven. Natuurlijk is dat niet net zo lekker als een bak chips, maar het komt wel meer in de buurt. 

Ik vond het sowieso heel fijn dat ze mij een standaardmenu kon voor schrijven wat past bij mijn wensen. Dus niet dat ik ook ineens, zoals het schema hierboven, met eieren en komkommer moet lunchen ( producten die ik niet gewend ben als lunch). In plaats daarvan gewoon de boterhammen die ik gewend ben, maar met net ander beleg of net andere keuzes op een ander tijdstip van de dag. Het geeft me meteen meer vertrouwen in mijn eetschema en daardoor is het al iets makkelijker om ervoor te gaan.

Venusss schreef op 20-04-2024 om 08:57:

[..]

Ja dat bedoelde ik ook, het is voor iedereen anders en als dit voor jou de manier is waarop het goed gaat, is dat toch prima! Voor mij is het ook even zoeken geweest, wat kan ik (voor gezonds) eten, maar ga ik wel goed op en val ik ook gewoon mee af? Bij mij is dat die boterhammen, bij jou weer wat anders Ik verbaas me alleen dat je dit kan, vanuit mijn perspectief is dit heel moeilijk vol te houden.

Mijn grote voordeel is, ik houd niet van brood, dus dat mis ik niet. 

Ik kijk met ontzag naar mensen die een boterham met een plakje kaas of vleeswaar wegwerken want die combinatie is voor mij helemaal een no go. Elk afzonderlijk zou nog gaan. 

En groenten zijn heel vullend en daar eet ik heel veel van. 

Daarbij heb ik vooral goede kaakspieren van het vele praten want een bureau baan. Dus als ik niet sport verbruik ik ook maar weinig, zo'n 1400 kcal per dag.

PhilDunphy schreef op 20-04-2024 om 10:04:

[..]

Ik ben pas kort bezig, dus misschien niet helemaal eerlijk dat ik hier iets over zeg.

Maar wat mij hielp was dat mijn diëtist mee zocht naar dingen die passen bij mijn craving. In de avond heb ik bijvoorbeeld zin in iets zouts. Dan kun je mij wel een koekje voor schrijven dat past binnen de calorieën voorwaarden, maar dan is mijn craving niet weg. In plaats daarvan eet ik nou één of twee rijstwafels met zoute barbecuekruiden erop, die wel dat zoute gevoel geven. Natuurlijk is dat niet net zo lekker als een bak chips, maar het komt wel meer in de buurt.

Ik vond het sowieso heel fijn dat ze mij een standaardmenu kon voor schrijven wat past bij mijn wensen. Dus niet dat ik ook ineens, zoals het schema hierboven, met eieren en komkommer moet lunchen ( producten die ik niet gewend ben als lunch). In plaats daarvan gewoon de boterhammen die ik gewend ben, maar met net ander beleg of net andere keuzes op een ander tijdstip van de dag. Het geeft me meteen meer vertrouwen in mijn eetschema en daardoor is het al iets makkelijker om ervoor te gaan.

Precies, het moet bij jou passen, daarom moet je idd weten wat je zoekt bij een cravings, wat zou je niet willen missen. Voor mij is dat groenten bij bijna elke maaltijd. Voordeel voor mij, dat schrappen ze nooit.

Alhambra, ik zou nu eerder inzetten op minder dan op schrappen. En misschien een afspraak bij een diëtist om wat bij jou passende alternatieven te krijgen. De eerste 3 afspraken zitten in de basis verzekering.

Misschien is het een idee om 1x in de 2 weken een eetwissel te doen.
Een gezonder alternatief voor een koek zoeken die gezonder is.
Zo heb ik het ook gedaan. Ipv een chocolatechip koekje een bolletje havermoutreep nemen.
Later de paprika chips vervangen door naturelchips omdat daar geen suiker aan toegevoegd is.

Vooral niet te veel in 1 keer willen veranderen. Rustig aan zodat het een gewoonte wordt.

Ik had gisteren bezoek en ben behoorlijk de fout in gegaan met speciale biertjes. Had ook hapjes maar dat was nog enigzins ok met wortels met cottage cheese dip en aioli en kleine dipstokjes. 

Vandaag hebben we een rustdag maar misschien straks even wandelen. Als het tenminste droog blijft. Het ziet er dreigend uit.
Morgen wil ik weer naar de sportschool. Verder met Egym. Zit in mijn minst favoriete cyclus nl de negative training.

Dolfje schreef op 20-04-2024 om 10:53:

Ik had gisteren bezoek en ben behoorlijk de fout in gegaan met speciale biertjes. Had ook hapjes maar dat was nog enigzins ok met wortels met cottage cheese dip en aioli en kleine dipstokjes.

Vandaag hebben we een rustdag maar misschien straks even wandelen. Als het tenminste droog blijft. Het ziet er dreigend uit.
Morgen wil ik weer naar de sportschool. Verder met Egym. Zit in mijn minst favoriete cyclus nl de negative training.

Wat goed dat je nog steeds zo actief bent met de eGym! Succes met je dagje in balans komen. Goede voornemens zie ik! 

Ik heb net voor het eerst sinds de start gewogen. 

Start 8-4-24: 77,9kg (bmi 27,9)

Voortgang 20-4-24: 75,4kg (bmi 27,0)

Heel blij mee! Een deel is vocht, maar ik ben overtuigd dat het meer is dan alleen dat. 

PhilDunphy schreef op 20-04-2024 om 11:18:

[..]

Wat goed dat je nog steeds zo actief bent met de eGym! Succes met je dagje in balans komen. Goede voornemens zie ik!

Ik heb net voor het eerst sinds de start gewogen.

Start 8-4-24: 77,9kg (bmi 27,9)

Voortgang 20-4-24: 75,4kg (bmi 27,0)

Heel blij mee! Een deel is vocht, maar ik ben overtuigd dat het meer is dan alleen dat.

Lekker is dat he, dat je het ook ziet in de cijfertjes, dat is toch het makkelijkst.

Dat je cm's kwijt raakt is toch minder goed te zien, tenzij je echt foto's naast elkaar gaat plakken.

En het motiveert ook om weer door te gaan.

Voor mij een heel goede week
 Al mijn sportdoelen gehaald, 4x trainen deze week, (ma, woe, do, za) , me goed ingezet tijdens de training dus als ik alleen train tot falen trainen en bij PT niet klagen en smoesjes maar door tot zij zegt stop, met als resultaat vandaag kilo's erbij bij verschillende oefeningen. Afgelopen zondag natuurlijk 22km gewandeld.

Mijn eet doelen vrijwel gehaald maar 1x chips en ook meer dan ik wilde, leermoment: afwegen en niet uit de zak eten. Met zoon nog wat eet experimenten gedaan met clear whey drankjes. Kan hij gelijk weer gebruiken voor zijn opleiding  (hij doet iets in voeding en wil diëtetiek gaan doen) 

Afgelopen zaterdag uit eten geweest, zondag een verjaardag met indonesisch buffet. 

En het resultaat: 1,1 kg minder. Ik ben nog niet terug op mijn laagste gewicht van een maand of 2 geleden (73,3kg) maar wel op de goede weg. Vandaag 74,3. Ik wil nog steeds naar 67 dus nog 7 te gaan.

Vandaag dus gesport,  straks naar mijn vader, of we gaan uit eten of ik kook. Morgen wordt het redelijk weer dus dan misschien weer een leuke wandeling doen. En dan maandag, woensdag en donderdag sporten, geen idee of de sportschool open is op koningsdag. Qua eten wordt het een lastige week: dinsdag een afscheidsborrel,  woensdag een externe lunch en een afscheidsborrel. 

Ies

Ies

20-04-2024 om 11:59

alhambra schreef op 20-04-2024 om 09:53:

[..]

[..]

Avonden zijn voor mij ook lastig. 
Daarom eet ik bijv altijd yoghurt in avond, met veel erin. Het is helemaal verantwoord (stel zelf de muesli samen) en ontzettend lekker. Ik zou het niet (meer) willen ruilen voor een taartje, koek oid. 
Bier heb ik omgezet in 0.0. Nog steeds wel min of meer loze calorieën maar wel veel minder. 
En de rest, echt niet meer in huis hebben. 
Ik ben binnen 5 minuutjes bij een winkel dus wat lekkers is zo gehaald. Maar voor mij is het genoeg drempel om het praktisch nooit te doen. 
Voor mij werkt ‘in principe niet snoepen’ (hoewel je kunt discussiëren over 0,0) beter dan een beetje snoepen. 
Na mijn yoghurt heb ik hoogstens soms zin in een boterham. Na een koek heb ik zin in chocolade. Bijv. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.