Jouw lijf
alhambra
04-01-2024 om 11:50
Werken aan gezondere levenstijl en gewicht in 2024
Een gezellig draadje om elkaar te motiveren om onze persoonlijke doelen te halen op het gebied van een gezondere levensstijl en gewichtsverlies.
Succes allemaal en voel je vrij om aan te haken!
Venusss
19-04-2024 om 08:44
Ysenda schreef op 18-04-2024 om 22:30:
[..]
Dat is cola met steviolglycoside , coca-cola heeft het in het assortiment gehad maar omdat dat een wat nare bittere bijsmaak heeft is het ook weer uit het schap verdwenen.
Ook green cola is niet meer te verkrijgen bij de jumbo waar dat nog wel op hun website staat.
Maar gelukkig wordt er nog volop ontwikkeld in de steviolglycosiden waardoor er nu producten op de markt zijn die die bittere bijsmaak die plantaardige stevia wel heeft niet heeft. Die worden nu bij de producenten uitgetest.
Ah oke, dat wist ik niet
Moirmel
19-04-2024 om 09:18
Even klagen. Ben erg dom geweest. Vorige week had ik een kuit verrekt, daardoor al het hardlopen geschrapt maar ik dacht wel gewoon mijn krachtoefeningen te kunnen doen, waarbij ook squats. Kuit is weer even pijnlijk als vorige week.
Denk dat ik momenteel maar even ga focussen op het bovenlichaam.
Ysenda
19-04-2024 om 11:08
Moirmel schreef op 19-04-2024 om 09:18:
Even klagen. Ben erg dom geweest. Vorige week had ik een kuit verrekt, daardoor al het hardlopen geschrapt maar ik dacht wel gewoon mijn krachtoefeningen te kunnen doen, waarbij ook squats. Kuit is weer even pijnlijk als vorige week.
Denk dat ik momenteel maar even ga focussen op het bovenlichaam.
blessures zijn altijd vervelend en rust doet veel goed. Wees dan wel ook voorzichtig met planken want dan rek je die kuit ook weer op.
Ysenda
19-04-2024 om 11:20
Venusss schreef op 19-04-2024 om 08:44:
[..]
Ah oke, dat wist ik niet
Dan even een lecture stevia in het kort. (Beroepsdeformatie sorry)
Stevia uit de plant bestaat uit een mengsel van diverse steviolglycosiden, ook wel rebaudioside (Reb) genoemd, die worden aangeduid met letters A, D, M etc.
Reb-A heeft de bittere na smaak, maar komt het meeste voor in plantaardige stevia. Nu zijn er natuurlijk slimme bedrijven die dat uitgevogeld hebben en het blijkt dat Reb-M die eigenschap niet heeft en niet iets sterker is in zoetkracht dan A. Je hebt dus nog minder nodig.
Maar het is maar ongeveer 1% van de Reb in de stevia plant Dus om de zuivere Reb M te krijgen moet je of heel veel stevia planten gebruiken en dat niet zo snel groeit of je gaat het op een andere manier produceren.
Dat is gelukt en diverse bedrijven produceren het nu via microbiele fermentatie. Grote voordelen: heel zuiver product zonder de nare bij smaakjes, beter voor het milieu want geen aanslag op de langzaam groeiende stevia planten.
alhambra
19-04-2024 om 11:40
Ninoea schreef op 18-04-2024 om 20:52:
@alhambra, je schreef dat je een vreemde eend in de bijt wordt omdat wij zo goed gaan. Wat gaat er niet goed met je? En wat wel?
Luisterend oor nodig? Ik hoop dat je je realiseert dat het hier ook regelmatig niet lekker gaat en ook al zou het wel altijd lekker gaan, dan is er nog alle ruimte voor jou om te delen/spuien.
![]()
Dank je. Ik was een beetje afgunstig maar nu is dat gezakt en ben ik blij en trots op jullie!
Ik zou ook wel naar 1500-1700 kcal per dag willen maar het is al een opgave om 1900 te halen.
Ysenda
19-04-2024 om 12:16
alhambra schreef op 19-04-2024 om 11:40:
[..]
Dank je. Ik was een beetje afgunstig maar nu is dat gezakt en ben ik blij en trots op jullie!
Ik zou ook wel naar 1500-1700 kcal per dag willen maar het is al een opgave om 1900 te halen.
maar is dat wel realistisch voor jou? Als jij per dag bv 2500 kcal verbruikt is 1700 gewoon te laag, het verschil moet liever niet groter dan 500 kcal zijn zodat je niet je spieren maar vet verbrand.
Waar kun je kleine dingen veranderen, bv 50kcal minder eten ipv gelijk 200, en dan 50kcal meer bewegen, is het verschil tussen intake en verbruik toch al weer 100 kcal groter.
een kwartiertje dansen in de woonkamer bv of een kwartiertje wandelen.
Wat vind je erg lekker en is calorie rijk, misschien kunnen we alternatieven voor je bedenken. Misschien moet je juist meer van het ene eten waardoor je minder van het andere gaat eten.
Ik heb bijvoorbeeld mijn portie kwark vergroot van 150 g naar 200 g waardoor ik voller zit en mijn lunch makkelijker haal zonder te snaaien. Of ik split het juist zodat ik na het avondeten nog kwark kan nemen en ik geen zin, ok, eerlijk minder zin, heb in chips en het wel kan laten staan.
En ik heb het ook gewoon niet in huis, ik maak echt een eetplan voor een aantal dagen en ga niet met trek naar de supermarkt. Ik eet dus voor ik boodschappen ga doen.
alhambra
19-04-2024 om 12:37
Ik merk dat ik bij 2000/2100 kcal op gewicht blijf. Ik wil 5 kilo afvallen dus dan zou bijvoorbeeld 1700 wel helpen.
Wat goed gaat is dat ik niet meer uit gewoonte ontbijt maar minder en soms niet als ik geen trek heb. Later op de dag dan geen extra trek.
Ik zou meer willen bewegen maar de combinatie werk/gezin/lichte mantelzorg biedt te weinig ruimte.
Snaaien doe ik minder dan in de periode waarin ik aangekomen ben maar ik wil nog verder minderen.
Daarom steeds een soort mwah-gevoel. Ik wil meer dan dat nu lukt.
Ysenda
19-04-2024 om 14:08
alhambra schreef op 19-04-2024 om 12:37:
Ik merk dat ik bij 2000/2100 kcal op gewicht blijf. Ik wil 5 kilo afvallen dus dan zou bijvoorbeeld 1700 wel helpen.
Wat goed gaat is dat ik niet meer uit gewoonte ontbijt maar minder en soms niet als ik geen trek heb. Later op de dag dan geen extra trek.
Ik zou meer willen bewegen maar de combinatie werk/gezin/lichte mantelzorg biedt te weinig ruimte.
Snaaien doe ik minder dan in de periode waarin ik aangekomen ben maar ik wil nog verder minderen.
Daarom steeds een soort mwah-gevoel. Ik wil meer dan dat nu lukt.
effe out of the box denken, kan je partner binnen het gezin iets betekenen waardoor er voor jou een kwartiertje ontstaat om te bewegen.
Kun je een kwartiertje bewegen met je kinderen? Bijvoorbeeld dat jij meeloopt als zij gaan rolschaatsen, fietsen oid, samen op de trampoline. Of samen dansen in de kamer.
Hebben de kinderen een clubje waar jij dan wacht, en daar dan gaan wandelen of lopend boodschappen doen.
Op je werk wat meer staan, (geen idee wat voor werk je doet dat moge duidelijk zijn), ipv bellen naar de collega toelopen, ook als dat 2 verdiepingen op is. Of de eerste 2 verdiepingen lopen en dan pas de lift pakken.
Als je 's avonds tv kijkt, stappen op de plaats?
Alle kleine beetjes helpen.
Maar je eet nu dus 2000/2100 kcal, wat eet je dan zoal? En belangrijk, wat zou je niet willen missen en wat wel?
Happyapple
19-04-2024 om 15:07
Hier vandaag helaas wel een extra beker cola en een koek op om mij op te peppen tijdens/na een migraine aanval. En ik had vanochtend eigenlijk tijd om te sporten, maar nu dus geen fut door de medicijnen.
Maar goed het is de tijd van de maand en het is blijkbaar even niet anders.
Ik heb trouwens wel de bedden verschoond en ik ben een paar keer naar school en terug gelopen om bij de kinderen te kijken bij de koningsspelen.
Dolfje
19-04-2024 om 15:50
Ik heb vanmorgen 50 minuten cardio gedaan in de sportschool en verder wat huishouden gedaan. Vind het wel goed. Ben behoorlijk moe en krijg vanavond bezoek.
alhambra
19-04-2024 om 16:19
Ysenda schreef op 19-04-2024 om 14:08:
[..]
effe out of the box denken, kan je partner binnen het gezin iets betekenen waardoor er voor jou een kwartiertje ontstaat om te bewegen.
Kun je een kwartiertje bewegen met je kinderen? Bijvoorbeeld dat jij meeloopt als zij gaan rolschaatsen, fietsen oid, samen op de trampoline. Of samen dansen in de kamer.
Hebben de kinderen een clubje waar jij dan wacht, en daar dan gaan wandelen of lopend boodschappen doen.
Op je werk wat meer staan, (geen idee wat voor werk je doet dat moge duidelijk zijn), ipv bellen naar de collega toelopen, ook als dat 2 verdiepingen op is. Of de eerste 2 verdiepingen lopen en dan pas de lift pakken.
Als je 's avonds tv kijkt, stappen op de plaats?
Alle kleine beetjes helpen.
Maar je eet nu dus 2000/2100 kcal, wat eet je dan zoal? En belangrijk, wat zou je niet willen missen en wat wel?
Wat aardig dat je zo meedenkt!
Out-of-the-box manieren om te bewegen. Leuk, ik ga er even op kauwen.
Volgens de eetmeter zit ik rond 1800 zonder de minder gezonde keuzes die ik maak.
Maar na 15 uur komt daar dus 300 kcal bij aan ongezonde dingen. Ook wel eens 500 kcal. Chocolade, koek , bier, chips. Eerder ar ik daar veel meer van. Dus er is al wel winst.
Ysenda
19-04-2024 om 16:37
alhambra schreef op 19-04-2024 om 16:19:
[..]
Wat aardig dat je zo meedenkt!
Out-of-the-box manieren om te bewegen. Leuk, ik ga er even op kauwen.
Volgens de eetmeter zit ik rond 1800 zonder de minder gezonde keuzes die ik maak.
Maar na 15 uur komt daar dus 300 kcal bij aan ongezonde dingen. Ook wel eens 500 kcal. Chocolade, koek , bier, chips. Eerder ar ik daar veel meer van. Dus er is al wel winst.
Doe je meerdere ongezonde keuzes tegelijk, dus bier en chips? Kun je er dan 1 van de 2 laten staan of van beiden de helft? Is dat elke dag die minder gezonde keuzes? Kun je dat beperken tot 1 doordeweekse dag en 1 weekend dag? Is voor de kinderen ook prima.
Wijn drink ik bv alleen buitenshuis. Chips is alleen voor het weekend en dan koop ik voor zoon en mij een zak van 120g.
Koek is er alleen als ik visite verwacht, dat is bijna nooit, dus koek ook maar weinig.
Je zegt specifiek na 3 uur, Kun je bij je avondmaaltijd wat toevoegen of wat rekken, dat je bv pas als de kinderen naar bed zijn je je toetje eet. Of dat je juist voor dat moment om 3 uur al een bakje kwark klaar hebt staan.
Geen wijn of bier bij het eten maar water.
Happyapple
19-04-2024 om 16:42
alhambra schreef op 19-04-2024 om 16:19:
[..
Oh echt he. Bij mij is dit tijdstip zo voor het avondeten juist ook vaak funest. En als ik het dan gewoon bij 1 handje chips kan laten of bij 1 klein paaseitje, dan is het nog tot daaraan toe. Maar ik heb inmiddels wel heel goed door hoe ik zo aangekomen ben, met elke x nog ff snel iets lekkers uit de la te pakken. Al die beetjes is bij elkaar veel teveel
Ysenda
19-04-2024 om 16:59
Ik zit nu inclusief avond eten op 1400kcal
Ontbijt: 25g whey protein, 160g magere kwark,100 g aardbeien, 15g quacker cruesli speculoos: 297, daarbij een halve liter thee
tussendoor ochtend: sinaasappel 337g 162 kcal en een halve liter thee
lunch, ik was thuis dus kon wat maken:
2 eieren, 33g kalkoenfilet, gebakken in 2g becel, 2 rijst/maiswafels, 100g komkommer met schil, 50 g snoeptomaat en 40 g cottage cheese light; 367 kcal en een halve liter thee.
tussendoor middag: proteïne reep 45 g (ESN designer bar peanut caramel) en een halve liter thee
avond eten (gaat worden) Snijbonen 200g, duitse biefstuk 125g, couscous volkoren 40g onbereid, daar komt nog water bij, en 5g becel vloeibaar product vlees & Jus: 382 kcal.
met een glas water.
Vanavond zou ik naar theater maar helaas de voorstelling is afgelast, dus wordt het thuis.
ik ga nog een rondje lopen denk ik, want gister al getraind met PT en morgen staat de sportschool al in de planning.
En dan gun ik mezelf nog 2 bekers thee, en die bekers zijn de grote mokken van blond Amsterdam waar dus een halve liter in gaat. Zoon gaat naar zijn vriendin, dus ik moet er voor zorgen dat ik me niet ga vervelen en dan ga snaaien.
Dus als ik trek krijg vanavond dan gun ik me zelf toch nog een proteïne limonade van 25g iso clear met 600 ml water, dat is dan nog 87 kcal.
Voor mijn doen is dit een dag met heel weinig groenten, want als ik naar kantoor ga neem ik een salade mee van 150g ijsbergsla, 125g komkommer, 100g tomaatjes, tonijn, cottage cheese light en 10 g ceasar dressing.
citroentje
19-04-2024 om 18:07
Wat knap dat je bakt in zo weinig vet Ysenda! Ik zou dus al op veel meer calorieën uitkomen omdat ik zeker een eetlepel vet gebruik! Meestal zonnebloemolie.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.