Jouw lijf
alhambra
04-01-2024 om 11:50
Werken aan gezondere levenstijl en gewicht in 2024
Een gezellig draadje om elkaar te motiveren om onze persoonlijke doelen te halen op het gebied van een gezondere levensstijl en gewichtsverlies.
Succes allemaal en voel je vrij om aan te haken!
Dorestad
15-04-2024 om 20:55
Ysenda schreef op 15-04-2024 om 13:54:
Uiteindelijk zijn het gister ruim 34.000 stappen geworden en ben ik vanmorgen al naar de sportschool geweest. Dus ik blijf nog even in mijn blije ei modus.
34.000, dat is toch ruim 25 km gok ik. Blij ei gevoel snap ik helemaal
Ysenda
15-04-2024 om 21:09
Dorestad schreef op 15-04-2024 om 20:55:
[..]
34.000, dat is toch ruim 25 km gok ik. Blij ei gevoel snap ik helemaal
Wandeling van ruim 22, naar en van het station naar huis en 's avonds nog een rondje met zoon en natuurlijk nog alle stappen thuis. Ter compensatie haal ik vandaag de 5000 niet haha.
Dorestad
15-04-2024 om 21:28
Ysenda schreef op 15-04-2024 om 21:09:
[..]
Wandeling van ruim 22, naar en van het station naar huis en 's avonds nog een rondje met zoon en natuurlijk nog alle stappen thuis. Ter compensatie haal ik vandaag de 5000 niet haha.
Je gemiddelde is nog steeds indrukwekkend
Ninoea
16-04-2024 om 02:06
Jullie zijn echte kilometervreters @dorestad en @ysenda
Hier waren het dit keer een ruime 11.000 stappen. Ben ik heel tevreden over.
Verder vandaag weer bootcamp gedaan. Dat was een inspannende les waarbij ik zo’n 440 kcal in totaal heb verbruikt.
Gisteren bij de all-you-can-eat teveel gegeten. Vandaag rustig aan gedaan met eten en de rest van de week ook maar weer.
lientje69
16-04-2024 om 06:04
Ik voel me efn beetje een mislukking vergeleken bij jullie. Zó veel stappen!
Nu ben ik chronisch pijnpatiënt, werk 24 uur in de zorg. Dus ik red dat gewoon niet. Ben al blij als ik de 8000 haal. Nu thuis aan het verbouwen dus ik loop helemaal weinig. Beweeg wel veel , tillen, bukken enz. Vandaag werken dus ook wel weer de nodige beweging.
Verder vrees ik de weegschaal. Heb teveel gegeten de laatste dagen aan zoet om op de been te blijven. Mijn metabolisme is door mijn infarct zó verstoord dat ik boven de 14/1500 calorieën gelijk weer aankom. Ik was zo goed op weg naar onder de 90 kg maar ben bang dat ik het weer verpest heb. Maar weer opnieuw beginnen dan.
Ninoea
16-04-2024 om 06:47
Wat een rotgevoel @lientje69.
Chronisch pijn hebben lijkt me zwaar en het bewegen ook bemoeilijken. En dan zit je ook in een verbouwing. Er zitten maar 24 uren in een dag en je hebt maar een bepaalde capaciteit om dingen te kunnen aanpakken; het klinkt alsof de pijn en het werk en de verbouwing nu gewoon even heel veel vragen. En dan is 8.000 stappen al een hele opgave en heel erg knap. En ook als je dat een tijd niet haalt dan is dat heel logisch al begrijp ik je emotie erover.
Heb jij begeleiding bij het bewegen door een deskundige want ik kan me voorstellen dat de pijn een boel echt lastiger maakt. Heeft bewegen ook een positieve impact erop uiteindelijk?
Is er functionele beweging die je kunt toevoegen? Leg je (kleine) afstanden af die je kunt vervangen door fietsen of wandelen? Heb je ruimte in je planning om 2 korte momenten te plannen voor bewegen. Letterlijk 2 x 10 min om een klein wandelingetje te maken bijvoorbeeld aan het begin van de dag of na je lunch of avondeten. Dat soort kleine stappen kunnen heel helpend zijn.
Ysenda
16-04-2024 om 07:09
Dorestad schreef op 15-04-2024 om 21:28:
[..]
Je gemiddelde is nog steeds indrukwekkend
Over deze 2 dagen wel ja, maar die 5000 is meer de standaard. Haha.
Ysenda
16-04-2024 om 07:11
lientje69 schreef op 16-04-2024 om 06:04:
Nu ben ik chronisch pijnpatiënt, werk 24 uur in de zorg. Dus ik red dat gewoon niet. Ben al blij als ik de 8000 haal. Nu thuis aan het verbouwen dus ik loop helemaal weinig. Beweeg wel veel , tillen, bukken enz. Vandaag werken dus ook wel weer de nodige beweging.
Lientje69, heel veel dagen ben ik al blij met 5000 stappen.
Dit was echt een uitzondering.
Dolfje
16-04-2024 om 07:16
Je moet niet vergelijken, in jouw geval met pijn is 8000 veel. Het is ook niet alsof je niet beweegt.
Bailey26
16-04-2024 om 08:49
Verder vrees ik de weegschaal. Heb teveel gegeten de laatste dagen aan zoet om op de been te blijven. Mijn metabolisme is door mijn infarct zó verstoord dat ik boven de 14/1500 calorieën gelijk weer aankom. Ik was zo goed op weg naar onder de 90 kg maar ben bang dat ik het weer verpest heb. Maar weer opnieuw beginnen dan.
O niet doen hoor Lientje. En ik wil je gevoel niet bagatelliseren maar 8000 stappen is al veel! Ik mocht willen dat mijn gemiddelde daar in de buurt komt. En ik ben geen chronisch pijnpatiënt en zit ook niet in een verbouwing.
En soms is het nou eenmaal zo dat we een tijdje meer calorieën eten als dat we zouden willen. Je zal merken dat als je weer in je calorie tekort gaat zitten je lichaam het afvallen wel weer oppakt. En als je deze week niet weegt heb je ook niks te vrezen van de weegschaal 😉. Soms mogen we best even een struisvogel zijn als onze mentale gezondheid dat nodig heeft.
RoosOpJeHoed
16-04-2024 om 09:07
Lientje, als jij chronisch pijnpatiënt bent én je werkt 24 in de zorg om andere mensen te helpen, dan vind ik je verre van een mislukking!
Misschien helpt het je om de druk niet zo zwaar op het sporten/stappen tellen te leggen en misschien ook niet op het kwijtraken van kilo's. Ga voor die gezonde leefstijl waar je je goed bij voelt, dan komt de rest vanzelf wel. Je doet al enorm veel met die 8000 stappen. Ik sluit me aan bij Ninoea dat het wellicht een goed idee is hulp te zoeken bij het bewegen, bijvoorbeeld een fysio.
Ninoea
16-04-2024 om 21:20
Hoe was jullie dag? Die van mij was heel enerverend. Iets met een ‘paarse krokodil’ en taxivervoer voor onze pleegdochter. Veel te veel info om hier neer te plempen, maar het trok me compleet leeg en ik kon alleen nog maar huilen. Daarna doodop van de emotie. Eerst weer energie gestoken in het rechttrekken van die shitsituatie met de taxi. Daarna bleef ik maar moe en leeg en heb ik keihard (we wonen gelukkig vrijstaand dus ik stoor er geen buren mee) dat liedje van Europapa opgezet, een paar keer herhaald en op de beat staan springen om maar even uit de emotie te komen en afleiding te hebben. Later met mijn man een rondje gelopen. Kinderen opgehaald uit school. Boodsxhappen besteld en gedaan. Gekookt en vanavond gewandeld met een vriendin. Mijn man was de kinderen wegbrengen naar sport en toen heb ik een uurtje op de bank gelegen en geslapen voordat ik ging wandelen.
Het goede nieuws is het gedoe heeft geleid tot extra bewegen en niet tot een toevlucht in chips. Ik heb boodschappen gedaan en was in de gelegenheid mijn lievelingschips te komen maar ik heb het niet eens overwogen.
Stappen: ruim 19.000. Trappen 4. Actieve kcal 824. Eten is goed gegaan. Ik had meergranen rijst crackers met boekweit gekocht en daar wat humus op gedaan. Heel lekker als tussendoortje, maar het vult niet echt. Verder een traybake met allerlei groenten als avondeten gedaan.
Dorestad
16-04-2024 om 22:08
Ninoea schreef op 16-04-2024 om 21:20:
Hoe was jullie dag? Die van mij was heel enerverend. Iets met een ‘paarse krokodil’ en taxivervoer voor onze pleegdochter. Veel te veel info om hier neer te plempen, maar het trok me compleet leeg en ik kon alleen nog maar huilen. Daarna doodop van de emotie. Eerst weer energie gestoken in het rechttrekken van die shitsituatie met de taxi. Daarna bleef ik maar moe en leeg en heb ik keihard (we wonen gelukkig vrijstaand dus ik stoor er geen buren mee) dat liedje van Europapa opgezet, een paar keer herhaald en op de beat staan springen om maar even uit de emotie te komen en afleiding te hebben. Later met mijn man een rondje gelopen. Kinderen opgehaald uit school. Boodsxhappen besteld en gedaan. Gekookt en vanavond gewandeld met een vriendin. Mijn man was de kinderen wegbrengen naar sport en toen heb ik een uurtje op de bank gelegen en geslapen voordat ik ging wandelen.
Het goede nieuws is het gedoe heeft geleid tot extra bewegen en niet tot een toevlucht in chips. Ik heb boodschappen gedaan en was in de gelegenheid mijn lievelingschips te komen maar ik heb het niet eens overwogen.Stappen: ruim 19.000. Trappen 4. Actieve kcal 824. Eten is goed gegaan. Ik had meergranen rijst crackers met boekweit gekocht en daar wat humus op gedaan. Heel lekker als tussendoortje, maar het vult niet echt. Verder een traybake met allerlei groenten als avondeten gedaan.
Inderdaad Applaus voor jou Ninoea. Wat een mooie coping. Maar niet mooi, zo'n paarse krokodil die jou zoveel energie kostte en stress heeft gegeven. Ik hoop dat je morgen een minder enerverende dag hebt.
Hier vanmorgen begonnen met de krachttraining, dan had ik dat tenminste maar gehad. Vervolgens kreeg ik alleen maar telefoon. Allemaal instanties. Over een familielid vn mij(verstandelijke beperking en ASS). Ruim 12 j regel ik nu alles. Kost me veel tijd en energie.
Vanmiddag kapper, boodschappen doen, koken. Dit was niet echt mijn dag
Happyapple
16-04-2024 om 22:10
Klinkt als een heftige dag Ninoea. Maar super knap dat je niet in emotie eten terecht bent gekomen, maar juist zelfs in extra beweging.
Hier ben ik niet echt tevreden over vandaag, ik zat de hele dag op kantoor, en vanwege de stortbuien was ik ook niet in de gelegenheid om een lunchwandeling te maken. Resultaat is dat ik volgens mijn fitbit maar 1850 calorien heb verbrand tot nu toe vandaag. En de komende 2 uur zal dat ook niet meer heel veel omhoog gaan, want ik ga zo slapen. En vanavond lukte het bewegen verder ook niet, omdat wij dus naar de verjaardag van schoonmoeder gingen. Daar heb ik wat frietjes op met een snack. Ik had expres niet al te veel gegeten, omdat ik dus niet zeker wist of ik met goed fatsoen onder de taart uit kon komen, maar ik had gelukkig mazzel dat de kinderen meteen na de frietjes om taart vroegen en de rest van de volwassenen er toen ook nog geen zin in had. Resultaat: bordje taart mee naar huis dat man of kind dus morgen op mag eten. 
Nu deze dag maar snel vergeten en morgen weer met frisse moed verder.
Moirmel
17-04-2024 om 06:03
Even controleren of iemand tips heeft.
Ben nu bijna drie maand bezig met wat oefeningen, geen specifiek doel behalve dan om weer wat conditie op te bouwen.
Om 5u opstaan is ondertussen reeds een gewoonte geworden. Doe één dag hardlopen, andere dag kracht.
Hardlopen ligt even stil omdat ik vorige week een kuit verrekt heb.
Waar ik nu sta:
Hardlopen 1km zonder veel problemen.
Andere dag: 3X10 sit ups, zo'n handknijper met weerstand nu 20kg elke hand X100, 3X10 squats, 3X20 touwtje spring, 2X10 "barbell curl" met 20 kg. (niet te veel bij voorstellen, doe dit afwisselend met koffie en roken)
Daarnaast elke dag zeker 10 000 stappen.
Met het hardlopen wil ik tegen het einde van dit jaar 5km halen zonder buiten adem te zijn, maar met de krachttraining weet ik eigenlijk niet goed wat een goede basis zou zijn. Zelf geen specifiek doel (afvallen noch getraind lichaam krijgen) behalve dan weer in conditie geraken.
Dus als iemand tips heeft of een oefening die ik erbij kan doen, shoot.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.