Jouw lijf Jouw lijf

Jouw lijf

Werken aan gezondere levenstijl en gewicht in 2024

Een gezellig draadje om elkaar te motiveren om onze persoonlijke doelen te halen op het gebied van een gezondere levensstijl en gewichtsverlies.

Succes allemaal en voel je vrij om aan te haken!

Ysenda schreef op 11-03-2024 om 12:33:

[..]

Daarom juist wel elke dag, en ook meerdere keren per dag op vaste momenten kan ook. Want dan zie je juist de schommelingen en weet je of die ene meting van de week een uitschieter is of in de trend ligt. Hoe meer datapunten hoe beter je weet wat het echt is. Door 2 punten kun je altijd een rechtelijke trekken. Door 3 wordt al lastiger en bij meer kun je er al veel meer over zeggen en een trend zien. Dan zie je bv wel die hormonale schommeling.

Dan kun je pas echt appels met appels vergelijken.

Ik snap deze... Maar het is hier met drie jonge kinderen, vier dagen werken en meerdere avonden hobbyen soms al een uitdaging om regelmatig te douchen 😉 Regelmatig wegen zou misschien nog wel lukken, maar dan ook iets dóen met die gegevens. Nee, ik denk niet dat ik daar de hele tijd mee bezig wil zijn.

Ik ben dus zo iemand die 'zonder oordeel' op een weegschaal kan staan. Bij de sauna en (voorheen) de verloskundige sta/stond ik regelmatig op de weegschaal en die ging gestaag omhoog. Maar toch vond ik daar eigenlijk niks van. Ik was (en ben) happy en trots op mezelf. Maar het mag dus wel (en stuk) gezonder. En misschien helpt het zien van een (hopelijk) dalend gewicht daar wel bij.

Gsleutel schreef op 11-03-2024 om 12:41:

[..]

Ik snap deze... Maar het is hier met drie jonge kinderen, vier dagen werken en meerdere avonden hobbyen soms al een uitdaging om regelmatig te douchen 😉 Regelmatig wegen zou misschien nog wel lukken, maar dan ook iets dóen met die gegevens. Nee, ik denk niet dat ik daar de hele tijd mee bezig wil zijn.

Ik ben dus zo iemand die 'zonder oordeel' op een weegschaal kan staan. Bij de sauna en (voorheen) de verloskundige sta/stond ik regelmatig op de weegschaal en die ging gestaag omhoog. Maar toch vond ik daar eigenlijk niks van. Ik was (en ben) happy en trots op mezelf. Maar het mag dus wel (en stuk) gezonder. En misschien helpt het zien van een (hopelijk) dalend gewicht daar wel bij.

Maar je kleed je elke ochtend toch ook aan?

Ik kom mijn bed uit, ga naar het toilet, loop weer naar boven en ga op de weegschaal staan.  Dan kleed ik me aan. Kan om 6 uur zijn kan om 12 uur zijn net wanneer ik mijn bed uit kom. En ik sla ook wel eens een dagje over maar omdat het zo'n routine is, die heel weinig tijd kost is dat maar weinig.

's Ochtends ben je ook het lichtst.

Ik doe 1x per week actief iets met die gegevens want ik kan het schermpje van mijn weegschaal niet lezen zonder bril. Dus als mijn PT dan vraagt wat ik weeg kijk ik in mijn telefoon en noem braaf het weekgemiddelde op. 

En dan gluur ik ook even naar het vetpercentage en het vetpercentage.  

Ysenda schreef op 11-03-2024 om 12:50:

[..]

Maar je kleed je elke ochtend toch ook aan?

Ik kom mijn bed uit, ga naar het toilet, loop weer naar boven en ga op de weegschaal staan. Dan kleed ik me aan. Kan om 6 uur zijn kan om 12 uur zijn net wanneer ik mijn bed uit kom. En ik sla ook wel eens een dagje over maar omdat het zo'n routine is, die heel weinig tijd kost is dat maar weinig.

's Ochtends ben je ook het lichtst.

Ik doe 1x per week actief iets met die gegevens want ik kan het schermpje van mijn weegschaal niet lezen zonder bril. Dus als mijn PT dan vraagt wat ik weeg kijk ik in mijn telefoon en noem braaf het weekgemiddelde op.

En dan gluur ik ook even naar het vetpercentage en het vetpercentage.

Vergelijkbaar.  Sinds ik begon met krachttraining weeg ik me ongeveer 5x per week.  20 seconden werk.  Weegschaal is verbonden met een app.  Opstaan,  blaas legen,  naakt wegen (makkie,  ik slaap naakt). En dan af en toe getallen en percentages bekijken. 

Maarrrrr voor heel veel mensen werkt vaak wegen ook helemaal niet, dus het hoeft echt niet. Ik weeg me altijd op de tweede dag van mijn menstruatie. Dat komt meestal neer op eens per maand dus, maar soms zit er ook langer tussen. Ik vind dat veel prettiger. Gewicht is voor mij alleen een vinger aan de pols of het nog wel klopt wat ik denk, en meestal is dat ook zo. 
Ik vind het wel motiverend als de weegschaal wat minder aangeeft (of gelijk is gebleven, in mijn geval ook prima, ben al genoeg afgevallen) maar ik wil er echt niet elke dag mee bezig zijn. 

Ik snap de theorie van elke dag wegen prima hoor. En inderdaad, moeilijk is het niet, maar dat dan elke dag ergens invoeren of inderdaad automatisch koppelen aan een app. Ik betaal nog steeds met mijn pinpas, als de bel gaat kan ik niet zien wie er voor de deur staat en toen laatst mijn telefoon kapot was bleek er toch ergens iets mis te zijn gegaan met die 'automatische backup'. Oftewel, dit klinkt toch als iets waar ik actief mee aan de slag moet bovenop al die honderden 'zo gepiept'/'kost maar een minuutje'/'even snel' taken waar je in een jong gezin met 3 kids al aan moet denken. Ik denk dat ik voor nu gewoon lekker vaak naar de sauna ga en me daar weeg 😉 Wel bedankt voor de tips, wie weet verander is nog van mening als alle nieuwe gewoontes een beetje zijn ingesleten en iets minder moeite kosten.

Vandaag kennismaking bij de sportschool gehad.
Woensdag mag ik terugkomen. Dan gaan ze wegen en een plan opstellen en begint het voor mij echt. 
Heb een programma gekozen voor 3 maanden. Ze gaan uit van een halve kilo per week afvallen.
We gaan zien wat het mij gaat brengen. 

veel plezier vooral Bailey. Want dan houd je het het langste vol want dan voelt het niet als taak die erbij komt.

Ik heb vanmiddag met PT getraind dat ging best lekker, we zijn bezig met een nieuw programma. 
Vandaag upper body en dan vooral werken aan de details van het goed uitvoeren. Want als ik dat goed doe kan ik ook omhoog met gewicht bij de basicfit.

Ik merk echt dat de stressvolle periode achter de rug is. Ik klaag niet meer, kan net die ene rep  extra en kan weer trainen tot spierpijn.

Komende week wordt passen en meten want ik heb 3 dagen die vol zitten van 8:30 tot 23:30. En hoewel ik vrijwel de hele dag zal zitten is het erg vermoeiend vanwege de concentratie die nodig is.

Gewicht blijft stabiel op 73,5 maar dat is mijn eigen schuld want hoewel ik opschrijf wat ik eet houd ik weinig maat momenteel. Dat wil ik morgen weer oppakken en dan een eetplan voor de 2e helft van de week maken want 3 dagen met lunch en diner van de toko zie ik niet zitten. Hoe goed de toko ook is. Ik ga mezelf wel 1 dag gunnen.

alhambra

alhambra

11-03-2024 om 19:19 Topicstarter

Ik had mijn lunchwandeling uitgesteld vanwege de regen. Na mijn werkdag nog even gelopen.  Geen half uur zoals ik van plan was maar het is beter dan niets!

Ysenda schreef op 11-03-2024 om 18:57:

veel plezier vooral Bailey. Want dan houd je het het langste vol want dan voelt het niet als taak die erbij komt.

Dankje! Ik hoop inderdaad dat ik er plezier aan ga beleven. En anders is het in ieder geval een goed middel die mij gaat helpen om mijn doel te behalen. 

Succes met je lange dagen. Kan mij voorstellen dat het juist dan extra fijn is om even te kunnen bewegen. Hopelijk lukt het om dat in de dag te passen. 

Alhambra goed dat je toch bent gaan lopen. Elke stap is er een en zoals je zegt je had er ook voor kunnen kiezen om het niet te doen. Maak je elke dag een (lunch) wandeling? 

Nou er is 1,3 kilo vocht af sinds gisteren. Ik zit nu voor het eerst aan de soep voor ontbijt. Was mij geadviseerd door de acupuncturist. Het is wel even wennen. Kan op elk ander moment van de dag en het hele jaar soep eten maar voor ontbijt zit zo niet in mijn systeem.
Verder vandaag weer de eerste dag werken na de vakantie en ik heb ochtend en avonddienst, ben dan tussendoor 3 uur vrij en wil dan even wandelen.

alhambra

alhambra

12-03-2024 om 08:07 Topicstarter

Bailey, ik heb een kantoorbaan dus ik kan de beweging wel gebruiken. Ik maak daarom bijna iedere werkdag een lunchwandeling.

Dolfje, soep als ontbijt zou voor mij ook wennen zijn.  Welke soep heb je?

Ik heb hier sinds een week eindelijk de knop weer om en ben (hopelijk) gestopt met snaaien. Ik hou mijn verbranding bij via mijn fitbit en wat ik binnenkrijg via lifesum. De verbranding moet dan per dag in elk geval hoger zijn dan de calorie inname. Op deze manier ben ik 4 jaar geleden de laatste zwangerschapskilo's die waren blijven plakken, afgevallen, maar in de afgelopen 2 jaar heb ik er ongemerkt weer minstens 10 kilo aangegeten  
Het werd na het afvallen toch al snel weer een gewoonte om wat te snoepen en een tijdje bleef dit allemaal nog wel binnen de perken, maar na een knie en enkelblessure die ervoor zorgde dat het bewegen ook minder werd, was het hek op een gegeven moment weer van de dam. Ik  lees en schrijf hier graag mee voor wat extra motivatie en een stok achter de deur.  

Dolfje, wat is het idee achter de soep als ontbijt? 
Ik vind wat jullie vertellen over de weegschaal en meten van omvang enzo wel interessant. Waarin/waarmee houden jullie dit bij? Welke weegschaal, welke app, etc?

Ben er nog niet zolang mee bezig en heb er weinig ervaring mee, dus als iemand eens zien heeft om naar volgend schema te kijken:
ma, woe, vrij: hardlopen
di, don, zat: krachttraining en wandelen

Niet te veel bij voorstellen. Hardlopen zit ik momenteel aan 500m, krachttraining (bovenlichaam en armen) is een half uurtje en voor het wandelen volg ik een opgesteld trainingsschema.
Aan het einde van dit jaar zou ik 5km willen kunnen hardlopen.

Ben slecht met mensen dus naar de fitness of een PT (staat toch voor personal trainer, niet?), zit er niet in.
Misschien nuttig om te vermelden: 42, 1m90 bij 108kg en overige lichaamsbeweging is huishouden en tuinwerk.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.