Jouw lijf Jouw lijf

Jouw lijf

Werken aan gezondere levenstijl en gewicht in 2024

Een gezellig draadje om elkaar te motiveren om onze persoonlijke doelen te halen op het gebied van een gezondere levensstijl en gewichtsverlies.

Succes allemaal en voel je vrij om aan te haken!

Moirmel schreef op 13-03-2024 om 06:21:

Ben er nog niet zolang mee bezig en heb er weinig ervaring mee, dus als iemand eens zien heeft om naar volgend schema te kijken:
ma, woe, vrij: hardlopen
di, don, zat: krachttraining en wandelen

Niet te veel bij voorstellen. Hardlopen zit ik momenteel aan 500m, krachttraining (bovenlichaam en armen) is een half uurtje en voor het wandelen volg ik een opgesteld trainingsschema.
Aan het einde van dit jaar zou ik 5km willen kunnen hardlopen.

Ben slecht met mensen dus naar de fitness of een PT (staat toch voor personal trainer, niet?), zit er niet in.
Misschien nuttig om te vermelden: 42, 1m90 bij 108kg en overige lichaamsbeweging is huishouden en tuinwerk.

Tip krachttraining: Google eens op ‘push pull legs’ schema voor die drie dagen. Vergeet vooral je benen niet bij de krachttraining, daar zitten je grootste spiergroepen die veel energie verbruiken. 

Ik heb een tomaat /pompoen groentesoep gemaakt. Het idee erachter komt uit de Chinese voedingsleer. Hier staat het een beetje uitgelegd :
https://voeljelekker.be/blog/chinese-voedingsleer-eindelijk-rust-in-je-hoofd-over-eten
Ik dacht ik probeer het eens.

Moirmel schreef op 13-03-2024 om 06:21:

Ben er nog niet zolang mee bezig en heb er weinig ervaring mee, dus als iemand eens zien heeft om naar volgend schema te kijken:
ma, woe, vrij: hardlopen
di, don, zat: krachttraining en wandelen

Niet te veel bij voorstellen. Hardlopen zit ik momenteel aan 500m, krachttraining (bovenlichaam en armen) is een half uurtje en voor het wandelen volg ik een opgesteld trainingsschema.
Aan het einde van dit jaar zou ik 5km willen kunnen hardlopen.

Ben slecht met mensen dus naar de fitness of een PT (staat toch voor personal trainer, niet?), zit er niet in.
Misschien nuttig om te vermelden: 42, 1m90 bij 108kg en overige lichaamsbeweging is huishouden en tuinwerk.

Ik zou voor het hardlopen ook een schema pakken. Bv van decathlon coach. Want naar 5km hardlopen van scratch dat zou in een week of 12 wel haalbaar zijn.I

In diezelfde app kun je ook programma's voor krachttraining vinden en volgen.

Ik vind het een heel fijne app en het is gratis.

Ysenda schreef op 13-03-2024 om 09:04:

[..]

Ik zou voor het hardlopen ook een schema pakken. Bv van decathlon coach. Want naar 5km hardlopen van scratch dat zou in een week of 12 wel haalbaar zijn.I

In diezelfde app kun je ook programma's voor krachttraining vinden en volgen.

Ik vind het een heel fijne app en het is gratis.

Bedankt voor de info. Dacht het realistisch te houden door het als doel voor te stellen tegen het einde van dit jaar, maar elk schema dat ik tegenkom gaat sneller. 
Moet wel zeggen dat ik het momenteel heel rustig heb aangepakt, komt geen druppeltje zweet bij kijken en na het hardlopen ben ik binnen enkele seconden weer bij adem; zal een tandje moeten bijsteken om resultaat te halen.

Goed, met een vertraagde start ga ik dit topic volgen. De komende dagen wat schema's opstellen, app downloaden en dan zien waar ik sta bij het einde van dit jaar. 

Edit: ga wel muziek nodig hebben, stevig album opzoeken dat ik op repeat kan plaatsen.

Muziek luisteren maakt het (hard)lopen wel makkelijker.
Ik ben langzaam mijn wandelconditie aan het opbouwen en luister dan naar een luisterboek. Ik loop nu in een half uur 2 kilometer.  En uiteindelijk wil ik graag weer 5 kilometer kunnen wandelen.  Ik wil vooral niet te snel opbouwen en voorkomen dat ik uitgeput raak. 

Moirmel schreef op 13-03-2024 om 10:27:

[..]

Bedankt voor de info. Dacht het realistisch te houden door het als doel voor te stellen tegen het einde van dit jaar, maar elk schema dat ik tegenkom gaat sneller.
Moet wel zeggen dat ik het momenteel heel rustig heb aangepakt, komt geen druppeltje zweet bij kijken en na het hardlopen ben ik binnen enkele seconden weer bij adem; zal een tandje moeten bijsteken om resultaat te halen.

Goed, met een vertraagde start ga ik dit topic volgen. De komende dagen wat schema's opstellen, app downloaden en dan zien waar ik sta bij het einde van dit jaar.

Edit: ga wel muziek nodig hebben, stevig album opzoeken dat ik op repeat kan plaatsen.

Spotify heeft wel wat je zoekt denk ik. 

Aah ja, @dolfje ik ken het idd uit de ayuvedische leer. 
@moirnel je vraagt om advies. Vind ik wat moeilijk om te geven omdat ik niet goed kan inschatten hoe je fysieke gezondheid is en hoe fit je bent en ook niet hoe jij in elkaar zit qua karakter. En dat laatste speelt een belangrijke rol in wat voor jou werkt. 
In de basis is elke dag trainen veel en je heeft je lijf ook rust nodig voor herstel en opbouw. Daar tegenover staat de vraag ‘wat is trainen?’ Je volgt nu denk ik drie opbouwschema’s tegelijkertijd: voor wandelen, voor hardlopen en voor kracht. 
Het kan elkaar allemaal prima versterken. Maar het kan ook tegenwerken doordat je je lijf overvraagt en het allemaal net niet wordt.

Oke, mijn bericht is crosspost. Ik had het vanochtend opgesteld en nu pas verzonden. Beetje mismatch dus. 

Ik zit nu in de massagestoel na een rondje egym. Heb wel alle apparaten lager gezet qua gewicht. Wilde wel sporten maar rustig aan. Heb nl overal al tijden pijn. Heb over 3 weken een afspraak met de huisarts daarover.  

Wat goed Moyrrie! En rustig  aan  is beter hè. 
Ik probeer een gewoonte die ik op vakantie erin gegooid heb tijdens de masltijden nu thuis ook in te voeren. Schaaltje rauwkost  naast elke maaltijd.   Daar pakte ik het zo bij het buffet vandaan, nu moet ik het zelf snijden. Vandaag in elk geval  al 2 keer gelukt. Op mijn werkdagen  zal het wel wat lastiger worden vrees ik. Morgen moet ik naar werk voor cursus. Ga me daar ff wegen. Finges crossed. Ik ben in elk geval  zeker niet aangekomen in mijn vakantie.  Hoop op war eraf.

Dolfje , ik ben eenmaal  met dochter meegeweest naar de sportschool. Vond het geen succes. Dus dacht dan de massagestoel maar. Nou, daar  was weinig ontspannends aan. Mèn, wat deed dat zeer.  Ben eruit gegaan. De kapper  had ook ooit zo'n ding , daar zat je voor je plezier in. Maar deze stond op standje martelwerktuig. En ja, heb alle standen geprobeerd .

Wat vervelend Dolfje dat je iedere keer z'n pijn hebt. Zijn het echt je spieren waar je last van hebt? 
Hopelijk heeft de massagestoel wat verlichting gegeven.

Lientje goed bezig met je rauwkost. Hier helpt het om altijd wat voorgesneden groenten in bakjes in de koelkast te hebben staan. 

Gisteren voor het eerst gesport in de sportschool. Mocht voor de eerste keer rustig aan doen. Half uurtje cardio en half uur krachttraining. De trainer gaat vandaag het schema verder afronden. 
Ook meteen een voedingschema voor aankomende 2 weken meegekregen. Wel een realistisch schema hoor maar anders dan ik gewend ben. Dus dat wordt even wennen.
Gewogen op z'n luxe weegschaal die van alles meet. Op zich viel het allemaal niet tegen. Alleen het gewicht en bmi zijn hoog maar dat wist ik zelf ook wel. Over 2 weken weer wegen. 

Gewogen op het werk en toch nog afgevallen  in mijn vakantie   Bijna onder de 90 nu, 8 kilo kwijt sinds september.

Lientje, wat goed zeg! Supergoed bezig!

Echt super Lientje!

Bailey26 schreef op 14-03-2024 om 06:05:

Wat vervelend Dolfje dat je iedere keer z'n pijn hebt. Zijn het echt je spieren waar je last van hebt?
Hopelijk heeft de massagestoel wat verlichting gegeven.

Ik weet het niet waar het aan ligt. Vorige winter ook veel pijn gehad en toen naar de chiropractie geweest en toen was het ineens in mei of zo over. Nu probeer ik dus de acupunctuur. Over 3 weken heb ik een afspraak met de huisarts over medicatie die ik slik. Misschien dat iets anders mogelijk is.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.