Jouw lijf Jouw lijf

Jouw lijf

Werken aan gezondere levenstijl en gewicht in 2024

Een gezellig draadje om elkaar te motiveren om onze persoonlijke doelen te halen op het gebied van een gezondere levensstijl en gewichtsverlies.

Succes allemaal en voel je vrij om aan te haken!

Goed bezig Gsleutel! Klinkt echt als hele goede keuzes. En het kan echt vreselijk moeilijk zijn om van de bank af te komen als je heel erg moe bent. Dus echt lekker dat dat lukt! Wees maar trots op jezelf, dat motiveert 😊

Vandaag nog even vakantie en morgen nog vrij en dan ga ik na het, hopelijk uitslapen in mijn eigen bed, weer werken aan de gezonde levensstijl. Met naar de sportschool gaan en gezonde boodschappen halen.
Van de 10 dagen vakantie hebben we 6 dagen gesport en alle dagen flink boven de 10.000 stappen uitgekomen. Maar ja we zaten all inclusive dus 3 keer per dat een goed buffet en de nodige drankjes en snacks...

Dolfje schreef op 10-03-2024 om 17:55:

Vandaag nog even vakantie en morgen nog vrij en dan ga ik na het, hopelijk uitslapen in mijn eigen bed, weer werken aan de gezonde levensstijl. Met naar de sportschool gaan en gezonde boodschappen halen.
Van de 10 dagen vakantie hebben we 6 dagen gesport en alle dagen flink boven de 10.000 stappen uitgekomen. Maar ja we zaten all inclusive dus 3 keer per dat een goed buffet en de nodige drankjes en snacks...

Dat klinkt toch wel heerlijk Dolfje! Ook al is het dan even niet zo gezond, zo'n buffet, het is wel lekker en echt even genieten. En toch nog zoveel beweging gehad, dus dat komt vast goed met de draad weer oppakken

Dankjulliewel allemaal voor de bemoedigende woorden! Ik ben inderdaad ook wel trots op mezelf hoor  Maar het blijft wel lastig. Ik kan echt beter gewoon niks snoepen dan 'een klein beetje'. Want dat laatste lukt me eigenlijk nooit...

Gsleutel schreef op 10-03-2024 om 18:25:

[..]

Dat klinkt toch wel heerlijk Dolfje! Ook al is het dan even niet zo gezond, zo'n buffet, het is wel lekker en echt even genieten. En toch nog zoveel beweging gehad, dus dat komt vast goed met de draad weer oppakken

En echt super ongezond was het nou ook weer niet maar wel veel te veel. Zeker de alcohol 

Deze week is nog niet helemaal hoe het moet zijn maar vanaf volgende week begint mijn nieuwe rooster. Wil dan ook het sporten inplannen en 2 keer per week egym doen en minstens 1 keer cardio.

al een hele week niet gesnoept en gesnaaid, behalve vandaag één heel lekker paasei. Daar ben ik trots op. Vanmiddag lekker buiten de deur gelunched en vanavond een kom soep op. 
ben benieuwd wat de weegschaal morgen aangeeft! 

Nou toch op de weegschaal gestaan net en +3 kilo na 10 dagen vakantie.
Vanaf vandaag maar weer goed opletten en de eetmeter invullen en gaan sporten.

alhambra

alhambra

11-03-2024 om 10:24 Topicstarter

Ik was zondag 0,5 kilo kwijt t.o.v. vorige week. Ik verwacht dat de daling doorzet doordat er geen chips en minder chocolade ons huis inkomt. Mijn man mist het wel maar ik ben blij!

Ik moet weer afkicken van de chips, we namen zowat elke dag in de middag een kommetje van het snackbuffet  

Ik twijfel of ik een weegschaal ga aanschaffen. Ik heb er al jaren geen en heb altijd prima zonder gekunt, maar nu ik probeer gezonder te leven kan het misschien motiverend werken? Aan de andere kant lijkt het me ook frustrerend als de weegschaal 'niet meewerkt' en kijk ik liever naar hoe ik me voel en of kleding bijvoorbeeld losser gaat zitten (tot nu toe nog niet echt...).

Gsleutel schreef op 11-03-2024 om 11:15:

Ik twijfel of ik een weegschaal ga aanschaffen. Ik heb er al jaren geen en heb altijd prima zonder gekunt, maar nu ik probeer gezonder te leven kan het misschien motiverend werken? Aan de andere kant lijkt het me ook frustrerend als de weegschaal 'niet meewerkt' en kijk ik liever naar hoe ik me voel en of kleding bijvoorbeeld losser gaat zitten (tot nu toe nog niet echt...).

Ik kan niet zonder mijn weegschaal maar ik ben dan ook overall van de harde cijfers.

Het is natuurlijk ook maar net wat je doel is. Wil je kg kwijt of wil je cm kwijt. Ik wil bv kg kwijt maar op bepaalde punten nu cm erbij. Dat betekend dat ik niet alleen dikke maatjes ben met de personenweegschaal maar ook met de keukenweegschaal. Ze gaan ook mee op vakantie als het even kan. 

En omdat ik er elke dag op sta zie je de schommelingen en is een keer een uitschieter naar boven of beneden geen frustratie want dan kijk ik naar het maand of jaar grafiekje en dan zie ik wel wat er gebeurd op de langere termijn. Zelfde met de centimeters. 

Kleding vind ik niet betrouwbaar, mijn spijkerbroek vlak na het wassen of later in de week zitten totaal verschillend, heeft dat met mijn gewicht te maken of met de broek? Ik ben nu 13 kg afgevallen en vele cm kwijt in mijn taille en heupen toch voelt mijn broek nog hetzelfde aan. De enige broek waar ik wel het verschil merk: mijn regenbroek.

Daarom ben ik dol op harde cijfers, die liegen niet maar zijn alleen niet de harde waarheid, ze staan in een context van feesten en partijen, schommelende hormonen en mentale gesteldheid.

Ja die weegschaal he...... Ik weeg me alleen op de vrijdag. Op zich zou ik het ook kunnen proberen om elke dag te wegen en dan de trendlijn te zien, dus het grotere geheel. Alleen ben ik bang da ik dan teveel op de cijfertjes ga focussen. 

Ik las laatst ergens dat iemand aan het proberen was om "zonder oordeel" naar de cijfers op de weegschaal te kijken. Dat lijkt mij heel lastig. Als er wat af is, word ik blij. En als er wat bij is, ben ik niet blij. Lijkt me heerlijk om gewoon naar die cijfers te kijken en te denken: OK, en weer door!

FaithfulDuck87

FaithfulDuck87

11-03-2024 om 12:11

elke dag wegen zou ik niet doen.  Iets meer zout of vocht en je bent zwaarder.  1x week is prima 

Ik ben op vakantie  geweest  en ben niet  aangekomen.  Ook niks afgevallen  overigens.  Maar ik val sowieso  heel langzaam  af. In de vakantie  wel een nieuwe  gewoonte aangeleerd. Meer groente eten. Bij elk eetmoment lag rauwe snackgroente en die nam ik dan. Hoop dit nu  thuis te continueren.

Friezinnetje schreef op 11-03-2024 om 12:11:

elke dag wegen zou ik niet doen. Iets meer zout of vocht en je bent zwaarder. 1x week is prima

Daarom juist wel elke dag, en ook meerdere keren per dag op vaste momenten kan ook. Want dan zie je juist de schommelingen en weet je of die ene meting van de week een uitschieter is of in de trend ligt.  Hoe meer datapunten hoe beter je weet wat het echt is. Door 2 punten kun je altijd een rechtelijke trekken. Door 3 wordt al lastiger en bij meer kun je er al veel meer over zeggen en een trend zien. Dan zie je bv wel die hormonale schommeling.

Dan kun je pas echt appels met appels vergelijken.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.