Jouw lijf
alhambra
04-01-2024 om 11:50
Werken aan gezondere levenstijl en gewicht in 2024
Een gezellig draadje om elkaar te motiveren om onze persoonlijke doelen te halen op het gebied van een gezondere levensstijl en gewichtsverlies.
Succes allemaal en voel je vrij om aan te haken!
RoosOpJeHoed
17-05-2024 om 09:51
Oh ja, het ging hier laatst over die broekjes van Miss Mary, die zgn. fijn zouden zijn als je een buikplooi hebt en er was iemand die wilde weten of het wat was.
Duurde even voor ik 'm binnen had, maar het is geen succes. Het is een gewone slip (van onprettige stof) met aan de binnenkant een katoenen lapje. Voegt m.i. niet veel toe. Dan houd ik het wel bij mijn gewone ondergoed met een stukje Engels pluksel erin.
Hun bh's zijn wel heel fijn.
Ysenda
17-05-2024 om 10:26
RoosOpJeHoed schreef op 17-05-2024 om 09:28:
[..]
Nou, ik heb er geen wetenschappelijk onderzoek op losgelaten, maar ik val af, dus dan gaat er denk ik wel iets goed. Of dat aan Lot Beukers te danken is, is nooit met zekerheid te zeggen.
Bij dit soort berekeningen is het altijd goed een gezond verstand te gebruiken en je er niet blind op te staren. Ik heb echt heel veel gelezen over gezonde voeding en hoe je lichaam werkt (kan bijna zelf voedingsdeskundige worden, haha) en gebruik dit soort berekeningen als leidraad. Ieder persoon is anders dus je kunt dit nooit zien als de heilige graal.
Ik heb in mijn leven meerdere diëtisten bezocht en ik werd daar doodongelukkig van. De laatste was toen ik al 15 kilo was afgevallen maar het wat strikter wilde gaan aanpakken. Hij schreef mij een dieet voor van 1250 kcal. Hele dag honger, continue maagzuur van de magere yoghurt e.d. Reactie daarop was steevast: "ja, dat kan aan zoveel dingen liggen". Ik heb hem vaarwel gezegd, ben mij heel goed gaan inlezen en naar mijn lichaam gaan luisteren en inmiddels staat de teller op totaal 34 kilo (tussentijds 5 kilo aangekomen door stressvolle periode) en ik heb nog maar zelden maagzuur of honger. Dus voor mij werkt een diëtist gewoon echt niet, voor anderen wel, iedereen is anders.
Een goede diëtist luistert ook naar wat de client aangeeft dus als iets voor jou niet werkt, dan ga je samen wat anders proberen. Aldus zoon lief die diëtetiek wil gaan studeren na zijn huidige mbo food opleiding.
Ysenda
17-05-2024 om 10:31
RoosOpJeHoed schreef op 17-05-2024 om 09:36:
[..]
Fijn om te merken hè dat trainingen op den duur makkelijker worden!
Ik luister ook nooit iets tijdens sporten. Maar ik vind luisterboeken en podcasts sowieso vreselijk. Mensen hebben altijd een vervelende stem, slikken te veel of praten te langzaam
![]()
Ik heb onderzoeken gelezen waaruit blijkt dat het focussen op de spieren die je traint ervoor zorgt dat je die spieren ook echt beter traint en je minder kans hebt op blessures. Ik merk dat bij yoga vooral. Daar ben je natuurlijk erg bezig met focussen op de stretch en het 'gronden' van je lichaam.
Voorts ben ik bijna bij het doel dat ik mij had gesteld vóór de zomer. Ik wilde onder de 90 kilo komen en inmiddels geeft de weegschaal al een paar dagen 91 aan. Bijna dus!
![]()
Bij PT ook, idd eerst de beweging perfectioneren en dan pas het gewicht omhoog. Gaat de beweging weer minder goed, dan eerst weer terug naar de beweging goed krijgen met minder gewicht. En pas als ik 'm zelf helemaal goed doe zonder aanwijzingen of mezelf binnen 1 rep corrigeer dan krijg ik 'm in het programma voor bij de sportschool.
Ik krijg dus ook voortdurend aanwijzingen via de spiegel. Let hier op, doe dit. Krijg ook filmpjes mee waar ze aantekeningen op maakt zodat ik ook het verschil kan zien met mijn eigen lichaam. Dat werkt toch beter dan zo'n perfecte uitvoering op youtube.
alhambra
17-05-2024 om 11:25
Ik ben vandaag goed begonnen: al 2x stukken gefietst! En straks een lunchwandeling.
Dolfje
17-05-2024 om 12:59
Ik wil ook nog wandelen maar er worden tussen nu en 4 uur 2 pakketten bezorgd.
Heb wel al de 7M app gedaan en net egym. Dus niet stil gezeten.
Dorestad
17-05-2024 om 13:09
RoosOpJeHoed en Ysena: klopt helemaal met hoe ik het ook moet doen bij PT. Met idd spiegel, voordoen en laten zien wat ik fout doe. En door inderdaad op te plussen wanneer de herhalingen qua uitvoering correct zijn.
Vandaag dus beweegcirkel. Een nieuwe trainer na anderhalf jaar. Dat is even wennen. Dat was andere koek. Pittig. En in de zon ook erg warm.
Qua eten/gewicht: ik ga volgende week een paar dagen naar Rijnsburg op vakantie (kind heeft congresdagen bij de uni in Leiden en hotels waren zo duur dat we hebben besloten om een chalet te huren zodat ouders beetje vakantie kunnen vieren en hij elke dag binnen 5 km fietsen op zijn plek zit). Ik ben nu iets te licht maar dat zal volgende week wel goedkomen. Bizar trouwens, ik kom normaal gesproken snel aan maar mijn virus of wat het was vorige week zorgt ook voor snel afvallen.
SuzyQFive
17-05-2024 om 13:50
-3kg nu
maar grmbl: heb waarschijnlijk een slijmbeursontsteking in mijn heup. Helemaal zeker wist de huisarts het niet maar ik kan dus niet zitten. Wel liggen, staan en fietsen. Hierdoor gaan natuurlijk al mijn spieraanhechtingen ook vervelend doen. Vervelendste is naar de wc gaan trouwens. Viel vanmorgen bijna flauw… binnenkort een echo met evt injectie. Voor nu eerst tramadol gekregen. Baal! Gelukkig kan ik wel wandelen en fietsen.
RoosOpJeHoed
17-05-2024 om 13:56
Ysenda schreef op 17-05-2024 om 10:26:
[..]
Een goede diëtist luistert ook naar wat de client aangeeft dus als iets voor jou niet werkt, dan ga je samen wat anders proberen. Aldus zoon lief die diëtetiek wil gaan studeren na zijn huidige mbo food opleiding.
Ik zat ooit bij een diëtistenpraktijk en had daar iedere keer (eens per twee weken) dat ik er was een andere diëtist, dat vond ik al aardig brak. Op een gegeven moment zei ik: "ik krijg altijd meer honger als ik een appel eet" Zegt zij: "dat kan, kies dan iets anders, bijv. een banaan" en dat was dat. Ik heb dus jaren geen appels gegeten, tot ik leerde hoe dat werkt met de zuren en fruitsuikers in een appel op een lege maag.
Ik hoop van harte dat er meer diëtisten zijn met een instelling als die van jouw zoon, samen kijken naar wat werkt voor die specifieke persoon.
RoosOpJeHoed
17-05-2024 om 13:58
SuzyQFive schreef op 17-05-2024 om 13:50:
-3kg nu
maar grmbl: heb waarschijnlijk een slijmbeursontsteking in mijn heup. Helemaal zeker wist de huisarts het niet maar ik kan dus niet zitten. Wel liggen, staan en fietsen. Hierdoor gaan natuurlijk al mijn spieraanhechtingen ook vervelend doen. Vervelendste is naar de wc gaan trouwens. Viel vanmorgen bijna flauw… binnenkort een echo met evt injectie. Voor nu eerst tramadol gekregen. Baal! Gelukkig kan ik wel wandelen en fietsen.
Wat naar Suzy. Zijn dat standaard (mogelijke) bijwerkingen van de injecties of heb jij pech? Sterkte en hopelijk is het snel over!
BritgetJones007
17-05-2024 om 17:01
RoosOpJeHoed schreef op 17-05-2024 om 13:56:
[..]
Ik zat ooit bij een diëtistenpraktijk en had daar iedere keer (eens per twee weken) dat ik er was een andere diëtist, dat vond ik al aardig brak. Op een gegeven moment zei ik: "ik krijg altijd meer honger als ik een appel eet" Zegt zij: "dat kan, kies dan iets anders, bijv. een banaan" en dat was dat. Ik heb dus jaren geen appels gegeten, tot ik leerde hoe dat werkt met de zuren en fruitsuikers in een appel op een lege maag.
Hoe werkt dat dan als je een appel eet op je lege maag?
En hoe werkt dat dan met zuren en fruitsuikers?
Nu wil ik het ook wel weten
RoosOpJeHoed
17-05-2024 om 18:28
BritgetJones007 schreef op 17-05-2024 om 17:01:
[..]
Hoe werkt dat dan als je een appel eet op je lege maag?
En hoe werkt dat dan met zuren en fruitsuikers?
Nu wil ik het ook wel weten![]()
Even kort door de bocht: fruitsuikers op een lege maag zorgen voor een snelle stijging van je bloedsuikerspiegel, dat krijg je een hongergevoel van (geldt dus voor al het fruit). Appels hebben veel vezels die lastig te verteren zijn, je maag-darmstelsel moet er harder voor werken. Om deze reden zeggen veel gezondheidsgoeroes dat je juist wél een appel op een lege maag moet eten. Maar in de avond kan je stelsel de zuren niet zo goed verwerken vanwege minder lichaamseigen zuur en dan verteert de appel niet zo lekker. Eet je 'm in combinatie met eiwit of gezonde vetten dan gaat dat veel beter.
(Ik wil hierbij wel de disclaimer plaatsen dat ik geen officiële voedingsdeskundige ben ofzo, gewoon veel wetenschappelijke literatuur gelezen)
Due-scimmie
17-05-2024 om 19:02
Thanks voor de uitleg Roos! Ik krijg ook altijd meer honger van een appel.
Ik wil mijn sporten nog wat uitbreiden dus mezelf een sportieve fiets beloofd van mijn vakantiegeld. Heb hem al via vinted op het oog. En uiteindelijk wil ik gewoon niet meer elektrisch naar het werk fietsen of in ieder geval af en toe. Helemaal bezweet aankomen is ook zoiets, en er is geen kleedkamet of douche in het gebouw.
SuzyQFive
17-05-2024 om 19:16
RoosOpJeHoed schreef op 17-05-2024 om 13:58:
[..]
Wat naar Suzy. Zijn dat standaard (mogelijke) bijwerkingen van de injecties of heb jij pech? Sterkte en hopelijk is het snel over!
Nee, geen bijwerking gelukkig.
Happyapple
17-05-2024 om 20:50
RoosOpJeHoed schreef op 17-05-2024 om 18:28:
[..]
Even kort door de bocht: fruitsuikers op een lege maag zorgen voor een snelle stijging van je bloedsuikerspiegel, dat krijg je een hongergevoel van (geldt dus voor al het fruit). Appels hebben veel vezels die lastig te verteren zijn, je maag-darmstelsel moet er harder voor werken. Om deze reden zeggen veel gezondheidsgoeroes dat je juist wél een appel op een lege maag moet eten. Maar in de avond kan je stelsel de zuren niet zo goed verwerken vanwege minder lichaamseigen zuur en dan verteert de appel niet zo lekker. Eet je 'm in combinatie met eiwit of gezonde vetten dan gaat dat veel beter.
(Ik wil hierbij wel de disclaimer plaatsen dat ik geen officiële voedingsdeskundige ben ofzo, gewoon veel wetenschappelijke literatuur gelezen)
Nou dan ben ik dus inderdaad toch niet gek. Ik had ook altijd al het idee dat ik juist meer honger krijg van een appel.
Hier ben ik de hele dag heel druk bezig geweest en mijn fitbit beweert nu dat ik 3500 calorieën verbrand heb. Dat ding zal wel een beetje op hol geslagen zijn, vrees ik, maar het klinkt in elk geval goed haha
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.