Jouw lijf
alhambra
04-01-2024 om 11:50
Werken aan gezondere levenstijl en gewicht in 2024
Een gezellig draadje om elkaar te motiveren om onze persoonlijke doelen te halen op het gebied van een gezondere levensstijl en gewichtsverlies.
Succes allemaal en voel je vrij om aan te haken!
BritgetJones007
16-05-2024 om 20:44
RoosOpJeHoed schreef op 16-05-2024 om 18:48:
[..]
Ik gebruik ook de Eetmeter. Zolang je dat gekwaak van het Voedingscentrum over de Schijf van Vijf negeert, is het een prima app.
Qua berekening van je BMR e.d. vind ik die van Lot Beukers heel fijn https://www.lotbeukers.nl/macro-calculator Maar er zijn online heel veel van dit soort rekentools te vinden.
Ben je het Sonja Bakker-dieet nog gaan volgen?
Nee ik wil het via de eetapp proberen en dan kijken hoeveel calorieën ik max mag om af te vallen, maar dan zelf kijken wat ik eet
Auwereel
16-05-2024 om 21:31
RoosOpJeHoed schreef op 16-05-2024 om 18:48:
[..]
Ik gebruik ook de Eetmeter. Zolang je dat gekwaak van het Voedingscentrum over de Schijf van Vijf negeert, is het een prima app.
Qua berekening van je BMR e.d. vind ik die van Lot Beukers heel fijn https://www.lotbeukers.nl/macro-calculator Maar er zijn online heel veel van dit soort rekentools te vinden.
Ben je het Sonja Bakker-dieet nog gaan volgen?
Klopt die berekening van Lot Beukers? Ik kom uit op 1199 kCal per dag uit om af te vallen. Maar ik val af als ik minder dan 1500 kCal per dag tot me neem. Het lijkt me stug dat ik onderschat wat ik aan energie uit mijn eten haal, allicht dat ik te kleine hoeveelheden invul, of iets vergeet in te vullen. Verder heb ik nog gesmokkeld met de workout, want ik puf echt niet het hele uur. Aan de andere kant, ik heb ook niets hoeven in te vullen over hoeveel ik buiten mijn werk beweeg, dus misschien compenseert dat.
Dolfje
16-05-2024 om 21:55
Ik heb vanavond weer een rondje gewandeld en vanmiddag in de lunchpauze ook en zit nu bijna op de 12.000 stappen.
Morgen lekker vrij, wil egym gaan doen en verder moet ik huishoudelijke taken doen.
PhilDunphy
16-05-2024 om 22:13
Auwereel schreef op 16-05-2024 om 21:31:
[..]
Klopt die berekening van Lot Beukers? Ik kom uit op 1199 kCal per dag uit om af te vallen. Maar ik val af als ik minder dan 1500 kCal per dag tot me neem. Het lijkt me stug dat ik onderschat wat ik aan energie uit mijn eten haal, allicht dat ik te kleine hoeveelheden invul, of iets vergeet in te vullen. Verder heb ik nog gesmokkeld met de workout, want ik puf echt niet het hele uur. Aan de andere kant, ik heb ook niets hoeven in te vullen over hoeveel ik buiten mijn werk beweeg, dus misschien compenseert dat.
Bij mij komt het echt véél hoger uit dan wat de diëtist aanraadde en wat ik uit Lifesum als advies krijg. Er staat dat ik afval als ik 1781 kcal nuttig, terwijl de diëtist aan gaf dat ik 1470kcal per dag mag eten. Dat is 300kcal verschil, dat vind ik wel erg hoog. Verder zei de diëtiste dat je die macroverdeling van zulke sites moet wantrouwen. Ze houden geen rekening met bijvoorbeeld wat voor sóórt vetten je binnen krijgt (verzadigd of onverzadigd). Dat was bij Lifesum ook al het geval; ik krijg zogenaamd te veel vet binnen, maar dat is juist uit gezonde noten/pure pindakaas en goede vis. De diëtiste juicht het alleen maar toe dat ik het eet (in normale mate).
PhilDunphy
16-05-2024 om 22:16
Dolfje schreef op 16-05-2024 om 21:55:
Ik heb vanavond weer een rondje gewandeld en vanmiddag in de lunchpauze ook en zit nu bijna op de 12.000 stappen.
Morgen lekker vrij, wil egym gaan doen en verder moet ik huishoudelijke taken doen.
Wat ga jij toch lekker! Goed bezig hoor, 12.000 stappen vind ik echt veel en steeds weer keurig naar die e-gym is een mooie prestatie!
Hier ook een goede dag gehad. Niks bijzonders qua beweging (5500 stappen), maar gewoon goed / normaal gegeten. Maar omdat ik een hele dag in een ruimte met stroopwafels en andere koeken zat, vind ik het wel weer netjes.
Dolfje
16-05-2024 om 22:45
PhilDunphy schreef op 16-05-2024 om 22:16:
[..]
Wat ga jij toch lekker! Goed bezig hoor, 12.000 stappen vind ik echt veel en steeds weer keurig naar die e-gym is een mooie prestatie!
Hier ook een goede dag gehad. Niks bijzonders qua beweging (5500 stappen), maar gewoon goed / normaal gegeten. Maar omdat ik een hele dag in een ruimte met stroopwafels en andere koeken zat, vind ik het wel weer netjes.
Nou dat is wel een supertest hoor stroopwafels weerstaan!
Ik vind 12000 stappen niet zoveel, vooral omdat ik dinsdag en woensdag maar rond de 8/9000 zat. Maar het is wat het is. Heb tijdens de Egym tegenwoordig een podcast op staan dat is wel fijn. Beetje naar gebabbel luisteren tijdens het sporten. Tijdens cardio kijk ik series maar met Egym en telkens van apparatuur wisselen is dat niet handig.
Due-scimmie
16-05-2024 om 22:57
Hier ook een prima dag. Net over mijn calorieën heen, maar meer dan 20k stappen en vanavond gesport waardoor mijn kcal verbruik bijna 2 keer zo hoog is als de inname als ik mijn fitbit mag geloven.
PhilDunphy
17-05-2024 om 07:06
Dolfje schreef op 16-05-2024 om 22:45:
[..]
Nou dat is wel een supertest hoor stroopwafels weerstaan!
Ik vind 12000 stappen niet zoveel, vooral omdat ik dinsdag en woensdag maar rond de 8/9000 zat. Maar het is wat het is. Heb tijdens de Egym tegenwoordig een podcast op staan dat is wel fijn. Beetje naar gebabbel luisteren tijdens het sporten. Tijdens cardio kijk ik series maar met Egym en telkens van apparatuur wisselen is dat niet handig.
Ja ik herken dat. Ik luister tijdens het sporten graag een boek.
Ysenda
17-05-2024 om 07:21
PhilDunphy schreef op 17-05-2024 om 07:06:
[..]
Ja ik herken dat. Ik luister tijdens het sporten graag een boek.
Maar vergeten jullie dan niet te sporten? Ik ga echt volledig op in een boek, sta dan ook letterlijk stil om te luisteren anders weet ik nog niet waar het over gaat.
In mijn hoofd ben ik alleen reps aan het tellen. Als ik al geluid van mezelf mee heb is het meer in de categoria takke herrie om die gewichten weer in beweging te krijgen.
Dolfje
17-05-2024 om 07:39
Ysenda schreef op 17-05-2024 om 07:21:
[..]
Maar vergeten jullie dan niet te sporten? Ik ga echt volledig op in een boek, sta dan ook letterlijk stil om te luisteren anders weet ik nog niet waar het over gaat.
In mijn hoofd ben ik alleen reps aan het tellen. Als ik al geluid van mezelf mee heb is het meer in de categoria takke herrie om die gewichten weer in beweging te krijgen.
Nee daarom is een podcast wel fijn en bij egym hoef je natuurlijk niet na te denken of te tellen
Bij het kijken van een serie merk ik het wel dat ik dan bijvoorbeeld steeds langzamer ga crosstrainen.
PhilDunphy
17-05-2024 om 07:41
[..]
Nee dat heb ik nooit. Zeker tijdens cardio is het fijn, even heerlijk focussen op het boek en de beweging vanzelf door laten gaan. Maar ook tijdens krachttraining nooit problemen mee.
Edit: ik kan bijvoorbeeld ook koken tijdens het luisteren van een boek. Zolang ik niet intensief een recept hoef te lezen, gaat daar ook prima 😅
Dolfje
17-05-2024 om 08:54
Dolfje schreef op 16-05-2024 om 20:36:
[..]
Nee niet echt maar was een aanbieding. Weet niet of ik dat verleng.
Kreeg net bericht dat ik het kon verlengen het abonnement op de Lifesum app. 24,99 per 3 maanden. Dat vind ik te duur dus ga over een paar weken terug naar de gratis versie.
Dorestad
17-05-2024 om 09:02
[..]
Ik kan ook niet sporten en andere dingen tegelijk. Tellen. Maar ook continu blijven letten op uitvoering/houding. Bewust bij elke squat zorgen dat mijn ene knie ver genoeg naar buiten wijst. Wanneer ik dat niet doe wordt de uitvoering van mijn oefening slechter. Vandaag heb ik een makkie. De beweegcirkel. Dat was altijd op donderdag een extraatje maar sinds deze week is het op vrijdagochtend. Anderhalf jaar geleden vond ik het erg zwaar, nu niet meer. Altijd gezellig met opkomst tussen 4 en 15 personen met PT die door de gemeente is ingehuurd. In buitenlucht. Dan hoef ik thuis nog maar 2 intensieve oefeningen te doen.
RoosOpJeHoed
17-05-2024 om 09:28
Auwereel schreef op 16-05-2024 om 21:31:
[..]
Nou, ik heb er geen wetenschappelijk onderzoek op losgelaten, maar ik val af, dus dan gaat er denk ik wel iets goed. Of dat aan Lot Beukers te danken is, is nooit met zekerheid te zeggen.
Bij dit soort berekeningen is het altijd goed een gezond verstand te gebruiken en je er niet blind op te staren. Ik heb echt heel veel gelezen over gezonde voeding en hoe je lichaam werkt (kan bijna zelf voedingsdeskundige worden, haha) en gebruik dit soort berekeningen als leidraad. Ieder persoon is anders dus je kunt dit nooit zien als de heilige graal.
Ik heb in mijn leven meerdere diëtisten bezocht en ik werd daar doodongelukkig van. De laatste was toen ik al 15 kilo was afgevallen maar het wat strikter wilde gaan aanpakken. Hij schreef mij een dieet voor van 1250 kcal. Hele dag honger, continue maagzuur van de magere yoghurt e.d. Reactie daarop was steevast: "ja, dat kan aan zoveel dingen liggen". Ik heb hem vaarwel gezegd, ben mij heel goed gaan inlezen en naar mijn lichaam gaan luisteren en inmiddels staat de teller op totaal 34 kilo (tussentijds 5 kilo aangekomen door stressvolle periode) en ik heb nog maar zelden maagzuur of honger. Dus voor mij werkt een diëtist gewoon echt niet, voor anderen wel, iedereen is anders.
RoosOpJeHoed
17-05-2024 om 09:36
Dorestad schreef op 17-05-2024 om 09:02:
[..]
Ik kan ook niet sporten en andere dingen tegelijk. Tellen. Maar ook continu blijven letten op uitvoering/houding. Bewust bij elke squat zorgen dat mijn ene knie ver genoeg naar buiten wijst. Wanneer ik dat niet doe wordt de uitvoering van mijn oefening slechter. Vandaag heb ik een makkie. De beweegcirkel. Dat was altijd op donderdag een extraatje maar sinds deze week is het op vrijdagochtend. Anderhalf jaar geleden vond ik het erg zwaar, nu niet meer. Altijd gezellig met opkomst tussen 4 en 15 personen met PT die door de gemeente is ingehuurd. In buitenlucht. Dan hoef ik thuis nog maar 2 intensieve oefeningen te doen.
Fijn om te merken hè dat trainingen op den duur makkelijker worden!
Ik luister ook nooit iets tijdens sporten. Maar ik vind luisterboeken en podcasts sowieso vreselijk. Mensen hebben altijd een vervelende stem, slikken te veel of praten te langzaam
Ik heb onderzoeken gelezen waaruit blijkt dat het focussen op de spieren die je traint ervoor zorgt dat je die spieren ook echt beter traint en je minder kans hebt op blessures. Ik merk dat bij yoga vooral. Daar ben je natuurlijk erg bezig met focussen op de stretch en het 'gronden' van je lichaam.
Voorts ben ik bijna bij het doel dat ik mij had gesteld vóór de zomer. Ik wilde onder de 90 kilo komen en inmiddels geeft de weegschaal al een paar dagen 91 aan. Bijna dus!
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.