Jouw lijf Jouw lijf

Jouw lijf

Werken aan gezondere levenstijl en gewicht in 2024

Een gezellig draadje om elkaar te motiveren om onze persoonlijke doelen te halen op het gebied van een gezondere levensstijl en gewichtsverlies.

Succes allemaal en voel je vrij om aan te haken!

Pittig, lientje. 

Hier redelijk tevreden. Ben in totaal in ongeveer 2 maanden nu 4 a 4.5 kilo kwijt. Ik schommel steeds een beetje (lang leve de vrouwelijke cyclus ) maar per saldo gaat het gelukkig wel steeds net iets naar beneden uiteindelijk. Maar ik ben nog steeds veel te zwaar natuurlijk en daar baal ik wel van. En de ene dag lukt het bewegen en niet snoepen ook beter dan de andere dag, dus echt snel gaat het sowieso niet.  

alhambra

alhambra

30-04-2024 om 08:14 Topicstarter

Ik kijk terug op een intensieve maand waarin ik gelukkig op gewicht gebleven en maar waarin ik te weinig bewogen heb en slechter heb gegeten dan ik had gewild. Ik had veel stress door een conflict. Dat is nu opgelost en ik zie nu wel een stijgende lijn die ik in mei hoop door te zetten.

lientje69 schreef op 30-04-2024 om 06:20:

[..]

Nee. Mijn metabolisme is door een herseninfarct geheel verstoord. Boven de 1500 kom ik aan. Afvallen gaat daardoor héél traag of niet. Ook gebruikte ik pijnmedicatie die het afvallen belemmerde. Daar ben ik mee gestopt. Inmiddels 8 kilo kwijt sinds september. Maar ja, er moet nog 20 af... het is een mega strijd. Bewegen doe ik best wel wat. Nóg extra gaat weer niet ivm mijn chronische pijn. Dat verergert dan nog meer.

Ik heb in de afgelopen 15 jaar al 6 diëtisten en zo'n 15 diëten gehad, niks werkt. Niemand kan me helpen. Huisarts zegt : doe maar " gewoon " een gastric bypass. Dat wil ik echter zelf niet. Ben nu van 98 naar 90 gegaan maar moet voor een goed bmi.naar de 70. 75 zou ik ook al blij mee zijn .

Ik werk 24 uur in de zorg aan bed. Meer uur red ik fysiek niet. Mijn vrije dagen ben ik of aan het bijkomen of bezig met sociale verplichtingen en momenteel dus aan het verbouwen ook nog. Het is nogal gecompliceerd bij mij helaas...

Huisarts heeft er volgens mij niet veel kaas van gegeten.  Wanneer 70 kg goed BMI is,  is 90 kg waarschijnlijk te weinig om voor GBP in aanmerking te komen.  Saxenda zou misschien iets zijn? Alhoewel, dat gaat natuurlijk niets veranderen aan je trage metabolisme.  Daar ben ik ook mee behept en dat is echt waardeloos. Vooral nu ik dus pregabaline slik......

Ik hoop dat je nieuwe baan straks zorgt voor meer rust en minder stress.  Dat zou alleen voor afvallen al gunstig kunnen zijn..

alhambra

alhambra

30-04-2024 om 10:23 Topicstarter

Vandaag gaan we een dagje weg. Dat betekent veel wandelen. De boterhammen zijn gesmeerd. Als extra een krentenbol. Vanavond gaan we uit eten. Ik ben benieuwd of het me lukt om een gerecht te kiezen wat ik lekker vind maar niet teveel kcal is. Geen toetje in ieder geval.

Ninoea schreef op 26-04-2024 om 15:23:

Ik hou niet van tompoucen dus dat scheelt. Hier bij de Hema waren ze overigens uitverkocht.
@Suzyqfive ik hoop dat de medicatie je helpt om gewicht kwijt te raken. Heftig dat je vriend diabetes patiënt blijkt te zijn. Is hij er erg van geschrokken? En nu?

Nou, hij steekt nog steeds een beetje zijn kop in het zand. Ik heb hem nu uitgelegd hoe het suikerproces werkt in je lever. Maar gisteren boodschappen doen in Duitsland en dan gaat ie toch weer allemaal ‘snoep’ kopen. 

Grietje2 schreef op 26-04-2024 om 15:25:

SuzyQfive succes met de saxenda. Hier ben ik 22 kg mee afgevallen.

Wat goed zeg! Blijf je nu ook spuiten? 

Ik kijk erg goed terug op april qua bewegen.
7 keer bootcamp gedaan
11 keer een 7 minuten workout
3 x touwtje springen
3 x hardgelopen
Ruim 12.500 stappen per dag
Actieve kcal ongeveer 700 per dag 

De focus lag minder op gezonde voeding. Meerdere keren uit eten geweest, taart gegeten, patatje gehaald dat soort dingen. Voor het overige wel gewoon gekookt en mijn gewoontes behouden dus dat zit wel goed. Wel extra op eiwitten en calcium gefocust ook wel op fruit, maar dat blijft toch wel echt een aandachtspunt. 
Sporten heeft me door een paar zware momenten heen getrokken dat ik me echt heel rot voelde.
Afgelopen maand was ook een bijzondere maand voor ons gezin. Onze pleegdochter is gaan logeren bij een logeervoorziening en we zien dat die plek haar goed doet en dat is een enorme opluchting! Daardoor ontstaat er bij ons ook weer wat ruimte en hebben we afgelopen vrijdag een oppas kunnen inschakelen voor de andere kinderen en zijn met familie uit eten geweest. Zo fijn om weer eens als stel iets samen met anderen te doen. 

lientje69 schreef op 30-04-2024 om 06:20:

[..]

Nee. Mijn metabolisme is door een herseninfarct geheel verstoord. Boven de 1500 kom ik aan. Afvallen gaat daardoor héél traag of niet. Ook gebruikte ik pijnmedicatie die het afvallen belemmerde. Daar ben ik mee gestopt. Inmiddels 8 kilo kwijt sinds september. Maar ja, er moet nog 20 af... het is een mega strijd. Bewegen doe ik best wel wat. Nóg extra gaat weer niet ivm mijn chronische pijn. Dat verergert dan nog meer.

Ik heb in de afgelopen 15 jaar al 6 diëtisten en zo'n 15 diëten gehad, niks werkt. Niemand kan me helpen. Huisarts zegt : doe maar " gewoon " een gastric bypass. Dat wil ik echter zelf niet. Ben nu van 98 naar 90 gegaan maar moet voor een goed bmi.naar de 70. 75 zou ik ook al blij mee zijn .

Ik werk 24 uur in de zorg aan bed. Meer uur red ik fysiek niet. Mijn vrije dagen ben ik of aan het bijkomen of bezig met sociale verplichtingen en momenteel dus aan het verbouwen ook nog. Het is nogal gecompliceerd bij mij helaas...

Misschien eens bijhouden met een smartwatch? Of had ik dat al eens geopperd? 
Die van mij kan je ook instellen op rust nemen en wanneer je moet gaan bewegen enz. 

SuzyQFive schreef op 30-04-2024 om 11:22:

[..]

Misschien eens bijhouden met een smartwatch? Of had ik dat al eens geopperd?
Die van mij kan je ook instellen op rust nemen en wanneer je moet gaan bewegen enz.

Wat een handige functies! 

SuzyQFive schreef op 30-04-2024 om 11:09:

[..]

Nou, hij steekt nog steeds een beetje zijn kop in het zand. Ik heb hem nu uitgelegd hoe het suikerproces werkt in je lever. Maar gisteren boodschappen doen in Duitsland en dan gaat ie toch weer allemaal ‘snoep’ kopen.

Hoe gaat het verder in zijn werk? Krijgt hij begeleiding om op een goede manier hierop te kunnen anticiperen? Want het is fijn dat jij het hem uitlegt, maar ik neem aan dat hij professionele hulp nodig heeft. 

Voor mij was april best een goede maand. Twee verhogingen gehad in gewicht vanwege Pasen en een paar dagen weg vorige week, maar over het geheel toch ruim 2 kilo afgevallen. Ook het sporten gaat steeds gemakkelijker. Ben nu aan het kijken hoe ik binnen mijn mogelijkheden anders of meer kan gaan bewegen, want wat ik nu doe zit inmiddels wel aan het plafond van effectiviteit.

suzyQfive

ik gebruik nu sinds 2 maanden ozempic. Ik moet het zelf betalen en saxenda werd te duur. Vandaar dat ik geswitcht ben. Ik ga het voor als nog levens lang gebruiken. Ik heb een genetische afwijking wat obesitas tot zijn gevolg heeft.

Grietje2 schreef op 30-04-2024 om 12:41:

suzyQfive

ik gebruik nu sinds 2 maanden ozempic. Ik moet het zelf betalen en saxenda werd te duur. Vandaar dat ik geswitcht ben. Ik ga het voor als nog levens lang gebruiken. Ik heb een genetische afwijking wat obesitas tot zijn gevolg heeft.

Zijn jullie door genetica getest? Wat apart dat,  wanneer je dus echt een diagnose hebt,  je het zelf moet betalen.  Niet fijn

Dorestad schreef op 30-04-2024 om 09:13:

[..]

Huisarts heeft er volgens mij niet veel kaas van gegeten. Wanneer 70 kg goed BMI is, is 90 kg waarschijnlijk te weinig om voor GBP in aanmerking te komen. Saxenda zou misschien iets zijn? Alhoewel, dat gaat natuurlijk niets veranderen aan je trage metabolisme. Daar ben ik ook mee behept en dat is echt waardeloos. Vooral nu ik dus pregabaline slik......

Ik hoop dat je nieuwe baan straks zorgt voor meer rust en minder stress. Dat zou alleen voor afvallen al gunstig kunnen zijn..

Ik was 98 kg en had een bmi van 37. Ben vrij klein. Volgens de HA kwam  ik in aanmerking  voor een gbp. Saxenda mag ik ook , maar dan moet ik eerst weer een jaar een lifestyleproject volgen. Na 6 diëtisten, 15 soorten diëten en jaren proberen af te vallen had ik daar ff geen zin meer in..

lientje69 schreef op 30-04-2024 om 17:42:

[..]

Ik was 98 kg en had een bmi van 37. Ben vrij klein. Volgens de HA kwam ik in aanmerking voor een gbp. Saxenda mag ik ook , maar dan moet ik eerst weer een jaar een lifestyleproject volgen. Na 6 diëtisten, 15 soorten diëten en jaren proberen af te vallen had ik daar ff geen zin meer in..

Dat je op het moment even geen zin hebt in zo'n leefstijltraject is te begrijpen. Maar is het iets dat je voor de toekomst zou overwegen? Kan de huisarts aangeven of dit wél kans van slagen zou kunnen hebben in jouw situatie?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.