Jouw lijf Jouw lijf

Jouw lijf

Werken aan gezondere levenstijl en gewicht in 2024

Een gezellig draadje om elkaar te motiveren om onze persoonlijke doelen te halen op het gebied van een gezondere levensstijl en gewichtsverlies.

Succes allemaal en voel je vrij om aan te haken!

Dolfje schreef op 25-04-2024 om 20:28:

Wil eigenlijk wel een winterslaap houden maar ja ik ben geen beer en het is april

Sorry, ik wil je zeker niet uitlachen, maar je maakt me wel aan het lachen.  

Hier eind vd middag weer migraine (nog cyclus matig) en ik had na het eten ineens mega trek in zoet en heb dus iets teveel maoam snoepjes gegeten én het regende en waaide voor de afwisseling weer eens te hard om nog een stuk te gaan wandelen.  

Wat vervelend Dolfje, zo'n week. En helemaal naar dat je darmen dan weer last geven. Voor mij is dat een reden geweest om (jaren geleden alweer) te stoppen met alcohol drinken, véél minder last sindsdien. Maar wellicht is het bij jou deze week ook een combi van stress en emoties, samen met wat minder goede keuzes qua eten. Op zich wel fijn dat het een goede taart was Sterkte vandaag

Goedemorgen. Ik ben vanochtend alweer fanatiek bezig geweest. Gefietst naat de bootcamp en weer terug. Bootcamp gedaan en net nog even een 7 minuten training thuis en 12 min binnen hardgelopen op muziek. Even mijn koffie opdrinken dan dan duik ik onder de douche. Ik was vergeten op mijn Watch de activiteit aan te zetten dus hij heeft de bootcamp niet helemaal goed genoteerd. Dat is wel jammer; maar het gaat natuurlijk niet alleen om de werkelijkheid die genoteerd staat. Morgen ga ik met de jongste drie op een camping van landal in de buurt staan. Dan ben ik niet in de gelegenheid om te bootcampen. Wandelen moet wel lukken. Dus het is echt even een weekje niet. 
Vanochtend bij bootcamp weer met de kettlebell gewerkt. Ook de swing gedaan. Ik kon die niet met 8 kg. Ik kreeg hem niet boven mijn hoofd in die vloeiende beweging. Ik heb hem dus tot hoofd hoogte geoefend. Ik las online dat vrouwen vanaf ongeveer 8kg beginnen met oefenen en vrouwen 60+ met minder. Ik heb blijkbaar de kracht van een 60+er in mijn armen. Afijn, komt vast goed. Ik probeer gewoon netjes twee keer per week te trainen en dan bouwt het zich vast vanzelf op naar meer. Zo stel ik mezelf maar even gerust. 
Vanavond uit eten met mijn man en oom en tante. We hebben oppas voor de kinderen. Fijn om er even uit te zijn. We hebben een zware tijd gehad als gezin waardoor oppas regelen niet zo goed lukte dus het is een tijd geleden dat we samen met andere mensen er even uit zijn geweest. Het voelt gewoon als een feestje dat dat nu kan. 

FaithfulDuck87

FaithfulDuck87

26-04-2024 om 11:22

vanmorgen boodschappen gedaan en ik had zin in wat lekkers. Ze hadden oranjetompoucen of oranje bossche bollen. Allemaal niet meegenomen. Het wordt al wat een 'slecht' weekend ivm koningsdag en helpen op rommelmarkt met nazitten in de kroeg. Dus anders dubbel op. De borrel in de kroeg sla ik niet af. 

nav de kettlebellswing van Ninoea hier ook maar even iets over een deel mijn krachttraining.....
Ik ben begonnen met de swing te doen met een kettlebell van slechts 4 kg! Daarna 6, toen 8 en nu kan ik die van 12. De bent over row met de barbell zit ik al weken op 4 setjes van 20 kilogram.  Ik kom niet verder.  De dumbell squat moest ik eerst oefenen met wigje onder mijn voeten om dieper te kunnen squatten.  Dat lukt nu zonder wigjes.  Met een dumbell van 10 kg.  Daarnaast heb ik een oefening voor de armen.  Met slechts 4 kg, het lukt (nog?) niet om meer te doen.  Ik ben een absolute beginner en ik vind het ontzettend zwaar. 
Deze week,  ik ben nog steeds in Zuid Limburg,  wandelen.  Door de spratsj,  het is verraderlijk glad. Gisteren 20 km gelopen met 400 hoogtemeters. De dag ervoor 15 km . Savelsbos met de bloeiende daslook,  look zonder look,  meidoorn enz. Mijn egaa heeft de bouw van een gazelle.  Ik ben meer een olifant.  Ik klim heel wat minder snel dan hem. En dan gebruik ik er ook nog stokken bij. Wat is het hier prachtig.  En wat hebben wij geweldig goed weer erbij. Droog.  Best wel wat zon.  En koud.  Omstandigheden waardoor ik niet oververhit raak en daardoor me heel prettig voel. 

We gaan straks lopen op de plek waar ik 14 of 15 jaar geleden compleet faalde.  De plek waar ik besloot dat ik anders wilde en moest leven.   De plek waar ik, maar ook mijn gezin,  keihard werd geconfronteerd met mijn obese lichaam. 

Vanwege de pijn in rug net even rustig op de loopband en fiets gestaan in de sportschool en ik ga zo in bad. Misschien dat ik vanmiddag nog een ommetje ga maken. Tijdens bewegen gaat het wel met de pijn, het is vooral in rust en met opstaan.
Qua Koningsdag geen plannen gemaakt vanwege het weer, mocht het morgen toch droog zijn fietsen we misschien even naar het festival maar misschien ook wel niet.
In de supermarkt ook de tompoucen overgeslagen want ze lagen er alleen per 4. Vind ze wel lekker dus misschien loop ik even naar de bakker straks  maar het is geen must. 

Dorestad schreef op 26-04-2024 om 11:39:

De bent over row met de barbell zit ik al weken op 4 setjes van 20 kilogram. Ik kom niet verder. 

Misschien is dat een teken om tijdelijk over te stappen op een iets andere oefening. 
Bv, de dumble row of de seated cable row, Ik heb elk elke week een keer in mijn programma staan want steeds hetzelfde maakt dat je net niet alle spieren gebruikt. 

En even ter mijn begrip, 20kg: aan elke kant 20kg + de barbel dus totaal 60kg of de barbel + 20 kg = 40kg totaal, of alleen de barbel van 20kg? 

Want  minder setjes met meer gewicht en minder reps per set ook nog een optie kunnen zijn om wel verder te komen. 

Toevallig zag ik gisteren bij een fysio die ik volg op Insta een filmpje van de kettlebell-swing. Ik zei nog tegen mijn man "hier begin ik nog maar niet aan." Ik merk wel dat ik veel meer controle heb over mijn spieren sinds ik yoga doe (nu ruim een jaar) en de workouts van NL in Beweging (sinds begin dit jaar). Ze geven in dat programma zulke goede tips over hoe je je spieren goed traint zonder blessures op te lopen. Ik dacht altijd dat het een bejaardensoos was

Maar respect dus voor de mensen hier die druk zijn met de kettlebell. Ik ga binnenkort beginnen met de weerstandselastieken die ik laatst heb gekocht. Ben heel langzaam aan het opbouwen, maar er is progressie, daar gaat het om.

Vandaag zag voor het eerst iemand dat ik ben afgevallen

Qua eten gaat het goed. Zit al een paar dagen op 1400 kcal, om het afgelopen weekend én het komende weekend te compenseren (oranjetompouce hoort er gewoon bij). Helaas wel ook de 'hormonale week' dus continu trek in ongezonde dingen. Veel eiwitten proppen dus. Net bij de lunch een broodje gegeten met gekookt ei, stiekem een heel klein likje friteslijn en curry op gedaan, plus zout. Kan net ff helpen voor de naar chips verlangende hormoonmonsters in mijn lijf.

Friezinnetje schreef op 26-04-2024 om 11:22:

vanmorgen boodschappen gedaan en ik had zin in wat lekkers. Ze hadden oranjetompoucen of oranje bossche bollen. Allemaal niet meegenomen. Het wordt al wat een 'slecht' weekend ivm koningsdag en helpen op rommelmarkt met nazitten in de kroeg. Dus anders dubbel op. De borrel in de kroeg sla ik niet af.

Goed bezig! Het vergt best wat discipline om langs al dat lekkers te lopen als je er al trek in hebt.

Hé de zon schijnt dus ik ga snel wandelen nu ik er nog zin in heb.

Even geleden dat ik hier schreef… Ik krijg mijn gewicht niet goed onder controle en was er zo klaar mee… Ben naar de huisarts gegaan en zij stelde voor om met Saxenda te beginnen. 
Toevallig moest ik een dag later ook naar het ziekenhuis voor een afspraak met een plastisch chirurg (ivm preventieve borstamputatie met directe reconstructie). 
Ze gaan mij pas op de wachtlijst zetten als ik de goede weg ben ingeslagen met afvallen. Ik zei dat ik met Saxenda zou gaan beginnen en dat een eis daarvan is dat ik binnen 3 maanden vijf procent van mijn lichaamsgewicht ben afgevallen. Dat vonden ze een mooi moment om te kijken of ik op de goede weg ben en wel op de lijst kan. 
Ga de spuiten zo ophalen. 
Mijn vriend is afgelopen maandag op mijn dwingende verzoek naar de huisarts gegaan en blijkt diabetes te hebben. Hij is nogal van zijn kop in het zand steken… Maar goed, ik kan me er ook wel een beetje pissig om maken dat ie zo slecht voor zichzelf zorgt. Terwijl ik binnen mijn beperkingen en ziektes van alles doe om gezond te worden/blijven. 

Nou de tompoucen waren 3€ per stuk bij de bakker dus die heb ik laten liggen. Bij lidl en ah heb je er 4 voor minder maar ik wil er geen 4. Vind dat zo stom.

FaithfulDuck87

FaithfulDuck87

26-04-2024 om 15:03

Dolfje schreef op 26-04-2024 om 14:45:

Nou de tompoucen waren 3€ per stuk bij de bakker dus die heb ik laten liggen. Bij lidl en ah heb je er 4 voor minder maar ik wil er geen 4. Vind dat zo stom.

ik had hetzelfde idd.  4 stuks bij de jumbo. Maar ja, ik wil er geen 4 en als ik ze in huis heb dan (vr)eet ik ze toch op. Dus niet meegenomen. 

Dolfje schreef op 26-04-2024 om 14:45:

Geen idee of je een Hema in de buurt hebt, maar a dat zijn echt de lekkerste en b ze verkopen ze per stuk.

Ik hou niet van tompoucen dus dat scheelt. Hier bij de Hema waren ze overigens uitverkocht.
@Suzyqfive ik hoop dat de medicatie je helpt om gewicht kwijt te raken. Heftig dat je vriend diabetes patiënt blijkt te zijn. Is hij er erg van geschrokken? En nu? 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.