Jouw lijf Jouw lijf

Jouw lijf

Werken aan gezondere levenstijl en gewicht in 2024

Een gezellig draadje om elkaar te motiveren om onze persoonlijke doelen te halen op het gebied van een gezondere levensstijl en gewichtsverlies.

Succes allemaal en voel je vrij om aan te haken!

Ja dat ben ik wel met je eens. Alleen had ik daarin dus wel 'steun' of begrip van man verwacht, want die is ook blij dat ik aan het afvallen ben, maar die vindt dit dan ineens onbeleefd en dat kun je niet maken en dan eet je maar iets minder van iets anders etc.

alhambra

alhambra

13-04-2024 om 08:58 Topicstarter

Ik heb trouwens ooit wel een keer een stuk taart laten staan wat me niet in dank werd afgenomen. Het was als dessert na een overdadig kerstdiner. Ik gaf aan een heel klein stukje te willen. Ik kreeg een megastuk en heb toen demonstratief een klein stukje eraf gesneden en dat toen gegeten.
Maar dat was geen schoonmoeder...

ik zou denk ik middelen, klein stukje taart op de manier van Alhambra: stukje afsnijden en dat op eten en de rest in de keuken laten staan. Je biedt aan zelf te snijden, kan je schoonmoeder blijven zitten, ze is tenslotte jarig. 😎

En dan voor bij de frietjes een salade mee nemen en dan wat frietjes en de salade eten en geen andere snacks erbij.

Bailey26 schreef op 13-04-2024 om 08:33:

[..]

Misschien kan je schoonmoeder vertellen dat je graag friet komt eten maar ze geen rekening met jou hoeft te houden met de taart. Dan kan ze daar met kopen rekening mee houden.

Precies. Gewoon zeggen dat je op dieet bent en wil kiezen en dat de keus nu friet is. Als zij en man dat niet begrijpen is dat hun probleem.

Wij zijn net klaar met sporten, uurtje cardio gedaan. Straks gaan we naar Amsterdam naar een concert en borrelen dus de rest van de dag wordt iets minder gezond 

Dolfje schreef op 13-04-2024 om 09:56:

[..]

Precies. Gewoon zeggen dat je op dieet bent en wil kiezen en dat de keus nu friet is. Als zij en man dat niet begrijpen is dat hun probleem.

Ja ik heb het inmiddels nog een keer met man besproken en nu snapt hij me toch wel beter, gelukkig. Dus ik ben benieuwd hoe schoonmoeder erop reageert 

Ik voel me nu super onrustig. Ik zat in een lekkere flow qua bewegen / wandelen en dit zonnige weer maakt dus dat ik er heel graag op uit wil! Alleen willen mijn kinderen vandaag perse in de achtertuin spelen, dus nu zit ik mezelf een beetje in de weg. En ik kan ook niet gewoon zelf wel gaan wandelen, want man is werken en de kinderen zijn nog te jong om alleen thuis te blijven. 

Dolfje schreef op 13-04-2024 om 09:58:

Wij zijn net klaar met sporten, uurtje cardio gedaan. Straks gaan we naar Amsterdam naar een concert en borrelen dus de rest van de dag wordt iets minder gezond

Goed bezig vanochtend en veel plezier straks! 

Ik ben vanmorgen in de sportschool begonnen.
Straks even lekker in de tuin rommelen en vanavond uit eten en een theatervoorstelling.

Morgen een verjaardag met een authentiek indonesisch palet aan eten, lees, veel, vet en heul lekker.  Dus heb ik bedacht dat ik 's morgens eerst 15-20 km ga wandelen daar in de buurt voor ik naar de verjaardag ga. Dan heb ik al wat verbrand, en hoe later ik aankom hoe minder ik eet.

Deze week is het eten best goed gegaan. Ik woog vandaag 1kg minder dan vorige week.

Kom maar op met volgende week. Het is iets rustiger op het werk, dus ook ruimte om 's morgens vroeg te sporten.

Hoi allemaal, ik kom ook mee schrijven. Vorig jaar opende ik het topic om 10kg af te vallen, maar dat liep gigantisch in de soep door allerlei voet- en enkelblessures. Doordat ik niet kon sporten kwam ik in een soort 'het maakt nou toch niet meer uit, ik kan amper bewegen' modus. Dat hielp niet
Ook begin dit jaar was het nog bal. Mijn lijf bleef slecht meewerken en er kwamen zelfs blessures bij.

In maart heb ik besloten een diëtist te bellen, want mijn BMI is inmiddels 28. Ik heb gevraagd om een overzicht van wat ik kan eten, waarbij ik afval. Met als uitgangspunt: ook als ik niks sport of extra beweeg, val ik dan nog steeds af. Dan geloof ik er tenminste weer in en kan ik het beter vol houden.
En als ik dan wél kan sporten (gelukkig lijken de blessures nou over te gaan en kan ik steeds meer) is dat mooi meegenomen.

Afijn, dat gesprek was vorige week. Ik mag nu 1500kcal op een dag eten en ik heb wat voorbeelden gekregen met waar in mijn eetgewoonten ruimte te winnen is. Ik heb er nu 4 keurige dagen opzitten.
Vandaag en morgen de grootste uitdagingen van deze week: vandaag komen vrienden langs voor een verjaardag. Ik heb daarom veel lekkers ingeslagen. En morgen een verjaardag in een all-you-can-eat restaurant. Ik moet nog even kiezen wat gezonde keuzes gaan zijn, zonder dat ik echt het rantsoen-gevoel heb. 
Afgelopen week al wel de pannenkoeken en patat+snacks keurig vervangen door gezonde keuzes, dus ik ben sowieso tevreden. 

welkom terug dan PhilDunphy.

Zo'n all you can eat is idd een uitdaging.
Wat ik dan vaak doe is beginnen met veel groenten, dus meestal de vrij kale sla eten zodat ik eigenlijk al vol zit qua volume voor ik aan de calorierijke dingen ga beginnen. Verkeerde mindset: het lekkerste voor laatst bewaren. Waarom verkeerde mindset: die sla is ook lekker.

Welkom terug PhilDunphy en succes!

Wij gaan morgen ook naar een all you can eat. Ik compenseer het wel met extra bewegen en opletten met eten in de week erna. Ik ben de hele dag al moe. Spieren zijn na gisteren nog steeds pap. Ik heb wel gewandeld maar het lukte gewoon niet om goed tempo te houden, maar joh, ik heb mijn doelen - al is het langzaam - behaald dus ik zeg: het is goed zo voor vandaag! 

15 a 20 km wandelen om te compenseren, poeh dat is veel! Eén hele fijne wandeling gewenst en geniet van het gezelschap en het lekkere eten. 
Welkom phildunphy, veel succes gewenst. 

alhambra

alhambra

13-04-2024 om 20:20 Topicstarter

Welkom terug en fijn dat je een plan hebt om je aan vaste te houden.

Mijn dochter heeft, omdat ik tijdens haar vakantie op haar cavia's heb gepast, me chocola (bijzondere lekkere smaak) en handgemaakte bonbons gegeven. Vroeger zou ik elke dag een stukje chocola of een bonbon als toetje hebben gegeten (zit toetjes-zaterdag-vraag), maar omdat ik vehoogd cholesterol heb, die categorisch weigert naar beneden te gaan, smaakt het me niet meer. Heel gezond dat ik het laat staan, maar ik word er best verdrietig van... En bij mijn dochter voorzichtig laten vallen dat ze beter een bijzondere thee voor me kan kopen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.