Jouw lijf
alhambra
04-01-2024 om 11:50
Werken aan gezondere levenstijl en gewicht in 2024
Een gezellig draadje om elkaar te motiveren om onze persoonlijke doelen te halen op het gebied van een gezondere levensstijl en gewichtsverlies.
Succes allemaal en voel je vrij om aan te haken!
Happyapple
11-04-2024 om 07:59
Hmm vandaag weer een regenachtige kantoordag voor de boeg, dus dat belooft niet al teveel goeds voor mijn beweging, maar we gaan het zien. Hopelijk lukt er in elk geval wel een lunchwandeling.
Maar gisteren had ik de 20.000 stappen gehaald (ik ben wel klein, dus maak sowieso meer stappen dan gemiddeld, maar toch)
Bailey26
11-04-2024 om 08:11
Venusss ik heb inderdaad ook een knaagbakje voor in de auto.
Overdag gun ik mij weinig tijd om te eten en groenten schieten er dan als eerste bij in.
Ik sta toch bijna elke dag in de file en heb dan vaak honger. Ik eet dan mn paprika, komkommer en wortels op. Helpt ook wel tegen de verveling.
Wij snijden een voorraad paprika en komkommer ook altijd van te voren zodat we het alleen nog maar vanuit de koelkast in ons bakje hoeven te doen. Daarmee voorkom ik al dat ik het teveel moeite vindt om eerst de groente schoon te maken/snijden. Hoef alleen maar naar de koelkast te lopen en te pakken.
Gisteren weer gewogen en de weegschaal had dit keer een min 0.7. Blij mee gezien het afgelopen tijd niet zo goed ging met het eten.
Doel voor mei gaat zijn om onder die 80 kilo te komen. Dat gaan we dan vieren met een vreugdedansje.
alhambra
11-04-2024 om 08:21
Venusss schreef op 11-04-2024 om 07:49:
Geen idee of iemand hier iets aan heeft, maar ik neem altijd een bakje mee naar het werk waar een berg rauwe paprika/cherrytomaatjes/wortel in zit. Die pak ik erbij als ik een moeilijk moment heb en ik bewaar een deel voor na het werk. In de auto op weg naar huis na een werkdag eet ik het restant op, dan haal ik het net tot de avondmaaltijd op tafel staat
![]()
Echt heel lekker vind ik het niet, maar omdat ik toch auto rij knaag ik het wel gemakkelijk weg (en bijkomend voordeel: de Eetmeter is eind van de dag ook weer tevreden over het onderdeel "genoeg groente eten")
Dit kan op zich natuurlijk ook gewoon thuis.
Goed idee!
Ninoea
11-04-2024 om 09:19
Gisteren hebben mijn man en ik ons ongeveer evenveel bewogen. Ik schrok best hoeveel meer kcal hij daarmee verbruikt dan ik. Toen we elkaars gegevens eens bekeken merkte ik dat hij met geringe beweging ongeveer een even hoog actief kcal verbruik heeft als ik met tamelijk actief bewegen. Je leest ook altijd dat een zwaarder gewicht (en voor mannen telt ook de spier verdeling mee) tot meer verbruik leidt, dat voelde nu best even wrang. Ik moet er echt veel harder voor werken. Nu beweeg ik natuurlijk niet alleen voor calorie verlies én toch steekt het wat. Ik vind het niet een klein verschil.
Dorestad
11-04-2024 om 09:23
Ninoea schreef op 11-04-2024 om 09:19:
Gisteren hebben mijn man en ik ons ongeveer evenveel bewogen. Ik schrok best hoeveel meer kcal hij daarmee verbruikt dan ik. Toen we elkaars gegevens eens bekeken merkte ik dat hij met geringe beweging ongeveer een even hoog actief kcal verbruik heeft als ik met tamelijk actief bewegen. Je leest ook altijd dat een zwaarder gewicht (en voor mannen telt ook de spier verdeling mee) tot meer verbruik leidt, dat voelde nu best even wrang. Ik moet er echt veel harder voor werken. Nu beweeg ik natuurlijk niet alleen voor calorie verlies én toch steekt het wat. Ik vind het niet een klein verschil.
Heel herkenbaar. Om 1000 calorieën te verbranden moet ik 6 kilometer meer lopen dan mijn zus. Toen ik nog 100 kilo woog verbruikte ik natuurlijk ook veel meer calorieën per kilometer dan nu ik 60 kg weeg.
RoosOpJeHoed
11-04-2024 om 10:55
Ik las laatst een artikel (mijn hoofd zit zich te breken over wáár ook alweer...) dat ging over de verschillen tussen mannen en vrouwen in sporten. Mannen hebben meer massa dus verbranden meer calorieën. Maar bij krachttraining is dat anders. De spieren voor mannen zijn gemaakt voor kracht en die van vrouwen niet (even heel simpel gezegd). Dus een vrouw heeft van krachttraining veel meer effect dan een man. En uiteindelijk zorgen meer spieren voor meer vetverbranding. Misschien haalt dat de steekjes een beetje weg
Happyapple
11-04-2024 om 11:02
Ja echt he. Ik vind dat soort dingen ook echt frustrerend hoor.
RoosOpJeHoed
11-04-2024 om 11:03
De weegschaal was weer aardig tegen mij vanmorgen. Ik had half januari het doel gesteld om onder de 90 kilo te komen vóór de zomer en dat lijkt te gaan lukken (dan ben ik ruim 6 kilo kwijt). Ik stel altijd kleine, haalbare doelen in, dan bereik je nog eens wat
Vanmorgen niet gesport, maar alleen yoga gedaan. Heb een beetje zeurende spieren van gisteren, dus ze mochten even rust.
Wel weer slecht geslapen (hoera opvliegers en hoera moederschap) dus al heel de ochtend hongerig, ondanks een flinke kom havermout met banaan vanochtend. Ik kiep er maar weer wat thee in.
Iemand nog een tip voor een fijne activity tracker? Mijn oude Fitbit heeft er geen zin meer in.
BritgetJones007
11-04-2024 om 11:53
Bailey26 schreef op 11-04-2024 om 08:11:
Venusss ik heb inderdaad ook een knaagbakje voor in de auto.
Overdag gun ik mij weinig tijd om te eten en groenten schieten er dan als eerste bij in.
Ik sta toch bijna elke dag in de file en heb dan vaak honger. Ik eet dan mn paprika, komkommer en wortels op. Helpt ook wel tegen de verveling.
Wij snijden een voorraad paprika en komkommer ook altijd van te voren zodat we het alleen nog maar vanuit de koelkast in ons bakje hoeven te doen. Daarmee voorkom ik al dat ik het teveel moeite vindt om eerst de groente schoon te maken/snijden. Hoef alleen maar naar de koelkast te lopen en te pakken.
Gisteren weer gewogen en de weegschaal had dit keer een min 0.7. Blij mee gezien het afgelopen tijd niet zo goed ging met het eten.
Doel voor mei gaat zijn om onder die 80 kilo te komen. Dat gaan we dan vieren met een vreugdedansje.
Mag ik vragen wat jij gemiddeld eet op een dag als je aan het afvallen bent?
Moirmel
11-04-2024 om 11:56
Hier eerste blessure. Deze ochtend nog gewoon mijn oefeningen gedaan maar daarna tijdens het wandelen een kuit verrekt.
Ga voorlopig stoppen met hardlopen, het wandelen wat afschalen, andere spiergroepen wel verder trainen en wat meer aandacht geven aan stretchen.
BritgetJones007
11-04-2024 om 11:57
Oh ja, "leuk" dat soort verschillen
BritgetJones007
11-04-2024 om 12:01
RoosOpJeHoed schreef op 10-04-2024 om 11:24:
BridgetJones007, wat vervelend dat je niet afvalt, terwijl je wel alles hebt geprobeerd...
Je zou er goed aan doen te stoppen met diëten te volgen, die werken slechts op korte termijn en zijn niet levenslang vol te houden. Het beste is jezelf een gezonde leefstijl aan te meten, dus niet alleen gezond eten, waarvan je zegt dat het niks doet. Dat het gezonde eten niks voor je doet is waarschijnlijk omdat je het niet goed doet. En dat is niet lullig bedoeld.
Het blijft simpel: meer verbranden dan je aan calorieën binnen krijgt. Let dus goed op je calorieën-inname. Ook met gezond eten kun je teveel calorieën binnen krijgen en dus aankomen of iig niet afvallen. Er zijn tal van websites waar je je BMR kunt berekenen (je dagelijkse calorieën-verbranding zeg maar) en gelijk ook kunt zien wat je dagelijkse inname zou moeten zijn adhv je leeftijd, mate van bewegen etc. Een fijne app om je voedsel-inname in te voeren is bijvoorbeeld de Eetmeter van het Voedingscentrum.
Daarnaast kan het niet afvallen meerdere oorzaken hebben: slecht slapen, stress, hormonen, leeftijd etc. Het is mentaal best een zwaar proces en daarom is het het beste te focussen op een gezonde leefstijl ipv een dieet. En praat vooral hier mee! We delen tips, tricks, kennis, leed en alles wat bij het aanpassen naar een gezonde leefstijl nodig is.
Uiteindelijk gaat het je lukken!
Dank je wel voor de tip. Ik ga mij daar binnenkort eens in verdiepen. Ook merk ik wel dat ik met mooi weer zoveel energieker voel.
Maar normaal gesproken viel ik altijd goed af, maar nu is het een grote frustratiebron geworden.
Ysenda
11-04-2024 om 12:01
RoosOpJeHoed schreef op 11-04-2024 om 11:03:
Iemand nog een tip voor een fijne activity tracker? Mijn oude Fitbit heeft er geen zin meer in.
Ik ben al jaren gebruiker van Garmin. Vind ik ook een fijne app hebben en je kunt er meerdere trackers aanhangen. Ik gebruik bv ook hun weegschaal en dat komt allemaal heel fijn in dezelfde app. Je kunt er ook de MyFitnessPal mee koppelen dan zie je ook gelijk je calorie delta (het verschil tussen in en uit) in dezelfde app.
Dolfje
11-04-2024 om 12:33
Happyapple schreef op 11-04-2024 om 11:02:
[..]
Ja echt he. Ik vind dat soort dingen ook echt frustrerend hoor.
![]()
Ik ook. Man is ongeveer tegelijkertijd met mij begonnen in 2022 met afvallen en bij hem blijft het er gewoon af en bij mij loopt het er weer langzaam bij en schommelt het de hele tijd.
Auwereel
11-04-2024 om 12:40
Ik zeg ook wel eens, ik ben 161 cm, maar heb trek van iemand van 180 cm
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.
)