Jouw lijf
alhambra
04-01-2024 om 11:50
Werken aan gezondere levenstijl en gewicht in 2024
Een gezellig draadje om elkaar te motiveren om onze persoonlijke doelen te halen op het gebied van een gezondere levensstijl en gewichtsverlies.
Succes allemaal en voel je vrij om aan te haken!
Dolfje
10-04-2024 om 09:48
Ik had gisteren een slechte dag want druk op werk + koppijn die tegen migraine aanhikte. Heb ook wel wat teveel gegeten maar er was vanmorgen toch 3 ons af.
Ik werk vandaag thuis en net een massage & acupunctuur gehad en voel me nu gelukkig beter. Ga zo een paar uurtjes werken en vanmiddag rustig sporten.
BritgetJones007
10-04-2024 om 10:34
heeft iemand nog de tip als je alles al geprobeert hebt, maar bijna niet afvalt. In de zin van. Eerst wel wat afvallen, maar ineens zit het er weer bij. Bijv bij sonja bakker methode, die eerst altijd goed werkte?
Of een dieet waarin je 6 kilo zou moeten kunnen afvallen en ik met zeer veel moeite 1.
Gezond eten doet helaas ook niks.
Bij huisarts geweest, maar geen schilklieeprobleem of iets dergelijks...
Voel mij er rot onder, want de zo gewenste 'beloning' blijft uit...
RoosOpJeHoed
10-04-2024 om 11:24
BridgetJones007, wat vervelend dat je niet afvalt, terwijl je wel alles hebt geprobeerd...
Je zou er goed aan doen te stoppen met diëten te volgen, die werken slechts op korte termijn en zijn niet levenslang vol te houden. Het beste is jezelf een gezonde leefstijl aan te meten, dus niet alleen gezond eten, waarvan je zegt dat het niks doet. Dat het gezonde eten niks voor je doet is waarschijnlijk omdat je het niet goed doet. En dat is niet lullig bedoeld.
Het blijft simpel: meer verbranden dan je aan calorieën binnen krijgt. Let dus goed op je calorieën-inname. Ook met gezond eten kun je teveel calorieën binnen krijgen en dus aankomen of iig niet afvallen. Er zijn tal van websites waar je je BMR kunt berekenen (je dagelijkse calorieën-verbranding zeg maar) en gelijk ook kunt zien wat je dagelijkse inname zou moeten zijn adhv je leeftijd, mate van bewegen etc. Een fijne app om je voedsel-inname in te voeren is bijvoorbeeld de Eetmeter van het Voedingscentrum.
Daarnaast kan het niet afvallen meerdere oorzaken hebben: slecht slapen, stress, hormonen, leeftijd etc. Het is mentaal best een zwaar proces en daarom is het het beste te focussen op een gezonde leefstijl ipv een dieet. En praat vooral hier mee! We delen tips, tricks, kennis, leed en alles wat bij het aanpassen naar een gezonde leefstijl nodig is.
Uiteindelijk gaat het je lukken!
Ies
10-04-2024 om 12:35
Afvallen is een zwaar proces idd maar niet alleen mentaal, het is ook een belasting voor je lijf. Het is ook een heel complex gebeuren en er zijn veel factoren die een rol spelen. (overgewicht op zichzelf compliceert de boel weer enorm)
Hier zet ik in op gezonder eten. (En leven)
Ik ben ook nog niet afgevallen. Denk ik, ik weeg niet, maar inmiddels (eerder ervaring met afvallen) voel ik ook zo aan mijn lijf wel hoe het zit.
Ik vind het zelf prima. Ik eet steeds gezonder maar ben me er ook wel van bewust dat dát wat ‘we’ gezond noemen niet vaak overeenkomt met werkelijkheid.
Nu is helemaal ‘gezond’ wrs ook niet zo realistisch en haalbaar. (het zet je sociaal iig erg onder druk) dus in die zin snap ik de zin van calorieën tellen ed om af te vallen wel. Dat laatste ga ik zelf iig (voorlopig) niet doen. Ik zie wel waar het schip strandt, probeer toch langsaam mijn eetpatroon nog wat gezonder te maken en verder in te zetten op meer beweging.
Geen idee of ik hiermee af ga vallen, er mag nog wel wat af. In eerdere periodes ging er pas wat gebeuren als ik flink kortte in koolhydraten, maar dat effect ebt natuurlijk ook weg als je weer aan koolhydraten gaat.
RoosOpJeHoed
10-04-2024 om 14:38
Zo ben ik ook ooit begonnen Ies. Ik stopte bijvoorbeeld in eerste instantie met het gebruiken van pakjes en zakjes om eten te koken. Toen minder/bewuster snoepen. Ik viel toen al zeker 10-15 kilo af. Pas daarna echt gaan letten op calorie-inname en macro's. Weer 10-15 kilo eraf. Tijd stil gestaan omdat het mentaal niet ging (en niet aankomen is ook al een opgave). Sinds een jaar aan het sporten en sinds begin dit jaar weer calorieën tellen en inmiddels weer 5 kilo verder. Proces van een jaar of vijf tot nu toe en ik ben er nog niet, maar mijn mindset is nu veel meer gefocust op mijn gezonde leefstijl (bijv. ik wil graag sporten i.p.v. dat het moet) en mijn lijf springt niet steeds in de spaarstand zoals bij eerder geprobeerde diëten.
Lang verhaal kort: iedereen heeft zijn eigen manier om tot een gezonde leefstijl te komen, het moet immers bij je passen. Kilo's gaan er dan vanzelf wel vanaf.
Ninoea
10-04-2024 om 15:02
Afvallen en vervolgens op gewicht blijven is een individueel en uniek proces, hoewel er natuurlijk wel een aantal algemeenheden uit te halen zijn.
Meten is weten. Dus meten hoe gezond je leeft kan een mooi startpunt zijn, want dan kun je ook zien of je resultaten boekt. En dan niet perse resultaten in cm Of kg, maar in gedragsverandering.
Bijhouden hoeveel, hoe frequent en intensief je beweegt en wat je eet qua calorieën en samenstelling kan helpen. Net als focussen om gedurende lange tijd een bepaalde gewoonte in te slijten. Zo probeer ik momenteel qua voeding een aantal gewoontes in te slijten: voldoende eiwitten, voldoende calcium en voldoende fruit. En qua bewegen probeer ik structureel meermaals cardio en krachttraining per week toe te voegen.
Ik zit op een gezond gewicht en ben daar ook behoorlijk stabiel in inmiddels, maar dat is zoals @roosopjehoed ook beschrijft een proces van jaren.
Ik vind de eetmeter van het voedingscentrum een goed hulpmiddel. Zeker als je kijkt naar de tabel die aangeeft of je alle vitamines en mineralen wel binnenkrijgt.
Ik volg niet alle adviezen van het Voedingscentrum, maar in de basis is die eetmeter behoorlijk oké. Daarnaast vind ik een horloge met activiteiten tracker ontzettend handig. Meten is bij beiden weten en daar kun je op bijsturen.
Ninoea
10-04-2024 om 15:16
Ik had nog een stuk geschreven, maar dat ging niet helemaal goed. Wat ik ook nog wilde zeggen is dat het echt een proces is van jaren met steeds meer stappen zetten in de richting van gezond leven. Dan doe je het ergens voor en dient het een goed doel in plaats van dat je het idee hebt dat je alles voor je gewicht doet.
En steeds kleine gewoontes introduceren en ook de dingen doen waarmee je in 1x best wat resultaat hebt. Bij mij hielp het jaren terug bijvoorbeeld enorm om mijn koffie structureel anders te drinken. Oftewel stoppen met cappuccino en starten met gewoon zwarte koffie.
RoosOpJeHoed
10-04-2024 om 16:53
Ninoea schreef op 10-04-2024 om 15:02:
Ik volg niet alle adviezen van het Voedingscentrum, maar in de basis is die eetmeter behoorlijk oké. Daarnaast vind ik een horloge met activiteiten tracker ontzettend handig. Meten is bij beiden weten en daar kun je op bijsturen.
Het opvolgen van alle adviezen van het Voedingscentrum is m.i. ook niet haalbaar. Zijn ook heel algemene adviezen. Maar het is inderdaad goed als basis. Het geeft gewoon fijne inzichten waar je normaal niet bij stil staat (zo kwam ik erachter dat mijn 'gezonde' mac 'n cheese met bloemkool brak veel calorieën bevatte door o.a. gebruik van crème fraîche)
Ik trok vandaag mijn vorig jaar gekochte zomerjas weer aan en die zat echt ruimer dan vorig jaar. Ook liep ik vandaag voor het eerst in maanden weer eens naar de school van zoon mét step in mijn handen. Ging veel soepeler dan voorheen, toen had ik binnen een minuut een verzuurde arm. Dit zijn van die kleine dingen waar ik goed op ga, vooral als de weegschaal lijkt te stagneren.
alhambra
10-04-2024 om 17:00
Mijn valkuilen zijn stresswegeten en slecht kunnen omgaan met een hongergevoel.
Tijdens het koken eet ik fruit en snoep ik omdat het niet lukt om te wachten. Stom vind ik dat van mezelf.
Dolfje
10-04-2024 om 17:44
alhambra schreef op 10-04-2024 om 17:00:
Tijdens het koken eet ik fruit en snoep ik omdat het niet lukt om te wachten. Stom vind ik dat van mezelf.
Ik heb hetzelfde, heb alleen geen snoep maar als er kaas ligt is dat niet veilig voor mij.
Mischa83
10-04-2024 om 18:31
Kauwgompje nemen tijdens het koken werkt voor mij goed
Dolfje
10-04-2024 om 19:21
Net even rondje door het park gewandeld met man en nu zit ik bijna aan de 10.000 stappen dus vind het wel goed voor vandaag.
Ik denk dat ik morgen weer naar het werk ga wandelen ipv sporten, dat komt vrijdag wel weer. Of zaterdagmorgen.
Ninoea
10-04-2024 om 20:01
Ik heb vandaag een paar keer gewandeld. Naar een afspraak toe en daarna weer naar huis, naar de stad om daar samen met mijn man en vanavond na het eten heb ik ook nog even een rondje gelopen met mijn man. In totaal zo’n 15.500 stappen gezet. Ik vind het ook best. Het eten was niet zo best. De lunch was prima met advocado, noten, verschillende soorten paddestoel, volkorenbrood, gemberthee. Het avondeten was echter nasi en bami van de toko met een gebakken ei, veel van die gefrituurde uitjes en kroepoek. Veel te zout, te vet en ook gebrek aan vezels en groenten. Vanmiddag was ik met onze twee jongsten en een vriendje naar de monkeytown. Daar heb ik het bij gemberthee en zwarte koffie gehouden.
Happyapple
10-04-2024 om 21:33
Oh dit herken ik ook inderdaad. Niet persetijdens het koken, maar het einde van de middag, als ik nog 'moet' wachten tot man naar huis komt van het werk, is echt mijn zwakste moment.
Venusss
11-04-2024 om 07:49
Geen idee of iemand hier iets aan heeft, maar ik neem altijd een bakje mee naar het werk waar een berg rauwe paprika/cherrytomaatjes/wortel in zit. Die pak ik erbij als ik een moeilijk moment heb en ik bewaar een deel voor na het werk. In de auto op weg naar huis na een werkdag eet ik het restant op, dan haal ik het net tot de avondmaaltijd op tafel staat
Echt heel lekker vind ik het niet, maar omdat ik toch auto rij knaag ik het wel gemakkelijk weg (en bijkomend voordeel: de Eetmeter is eind van de dag ook weer tevreden over het onderdeel "genoeg groente eten"
)
Dit kan op zich natuurlijk ook gewoon thuis.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.