Jouw lijf
alhambra
04-01-2024 om 11:50
Werken aan gezondere levenstijl en gewicht in 2024
Een gezellig draadje om elkaar te motiveren om onze persoonlijke doelen te halen op het gebied van een gezondere levensstijl en gewichtsverlies.
Succes allemaal en voel je vrij om aan te haken!
citroentje
21-03-2024 om 15:10
Ninoea schreef op 21-03-2024 om 12:52:
[..]
Wat bedoel je met terugrekenen naar de grens tussen overgewicht en obees. Zitten op dat vlak ook verschillen in eiwit ehoeften? Dit is niet van toepassing op mij, maar ik wil het graag begrijpen.
Ik zal mezelf even als voorbeeld nemen. Ik ben nu 87 kg en dat is voor mij een bmi van 27. Bij 83 kg is mijn bmi 25 en van dat gewicht moet ik dus uitgaan als ik mijn eiwitbehoefte bereken. Gediplomeerde Hbo-dietiste, dus ik ga er vanuit dat ze gelijk heeft. Ik ben vegetarier en sport 3 keer per week en mag dan 0.8 per kilo x 83 rekenen. Met een gewicht onder de 25 bmi geldt gewoon je weegschaal-gewicht. Het zijn richtlijnen he, geen wetten
citroentje
21-03-2024 om 15:15
En nu ik hier toch aan het typen ben: ik ben een half jaar geleden gestart met mirtazapine. Ik was zo blij dat ik eindelijk rond de 83 kg zat en nu sluipen de kilo's er weer aan. Ik eet gezond, sport drie keer per week, maar ik eet gewoon teveel. Ik ga echt bibberen van de trek. Mirtazapine wordt door de veearts gegeven aan gestreste paarden die niet willen eten 😉
Dolfje
21-03-2024 om 17:30
Ysenda schreef op 21-03-2024 om 10:03:
[..]
Waarschijnlijk de % ten opzichte van wat je op dat moment over de dag hebt ingevuld.
Het kan niet in de toekomst kijken dus het is zeker niet tov je dag totaal.
In de app van de weegschaal vul ik niks in, dat ding meer gewicht etc en of ik er nu in de ochtend of avond op sta het eiwit is laag.
Ysenda
21-03-2024 om 17:40
Dolfje schreef op 21-03-2024 om 17:30:
[..]
In de app van de weegschaal vul ik niks in, dat ding meer gewicht etc en of ik er nu in de ochtend of avond op sta het eiwit is laag.
Nu ben ik je kwijt. De app van de keukenweegschaal geeft toch een laag proteïne %.
Een personenweegschaal meet geen proteïne.
Dolfje
21-03-2024 om 18:06
Ysenda schreef op 21-03-2024 om 17:40:
[..]
Nu ben ik je kwijt. De app van de keukenweegschaal geeft toch een laag proteïne %.
Een personenweegschaal meet geen proteïne.
Ik heb het niet over een keukenweegschaal gehad.
Onze personenweegschaal geeft naast gewicht ook watergewicht, botmassa, en viceraal vet en dus eiwit en nog veel meer dingen aan en bij mij is dat dus altijd laag. Ik weet dus niet hoe dat ding dat berekend.
Dolfje
21-03-2024 om 18:29
Nee want dat staat ook vermeld.
Geen idee hoe ik een screenshot hier kan plaatsen maar hier de link van de weegschaal dan kan je zien wat hij meet:
https://silvergear.eu/health/slimme-bluetooth-weegschaal-zwart/
Ninoea
21-03-2024 om 21:03
Ik ben zo moe. Ik kan ieder moment ongesteld worden en voel de vermoeidheid gewoon in heel mijn lijf. Vandaag een mantelzorgdagje gehad voor mijn vader. Piet afgehandeld, met hem gewandeld, getrakteerd op een taartje (zelf hield ik het bij een kopje zwarte koffie). Daarna hem weer thuis gebracht ‘s
‘S middags geluncht en opgelet op de eiwitten (eitje erbij, kaas op brood, melk erbij).
Kinderen vervolgens uit school gehaald en toen zat mijn vader opeens bij mij in de woonkamer. Tas kwijt met daarin zijn telefoon, portemonnee met pinpas en is kaart en zijn huissleutels.
Daar ging mijn vrije middag. Kopie getrokken van mijn sleutels. Gebeld met de alarmcentrale van de bankpassen en pas + mobiel bankieren geblokkeerd, aangifte doen we morgenochtend voor de id-kaart. Wat een geklooi.
‘s avonds volkoren wraps met vulling gegeten.
In totaal zo’n 12.000 stappen gezet. De wandeling vanochtend had ook wel aardig wat hoogteverschillen daardoor heb ik volgens mijn Watch vandaag maar liefst 10 trappen gelopen.
Morgenochtend kracht bootcamp.
alhambra
21-03-2024 om 22:24
Ik heb weinig vertrouwen in zo'n supersonische weegschaal.
Vanmiddag had ik een moeilijk moment op kantoor. Ik had bijna iets gekocht. Een uur later was de trek weg.
Vanavond weinig gesnaaid!
Venusss
21-03-2024 om 22:52
alhambra schreef op 21-03-2024 om 22:24:
Ik heb weinig vertrouwen in zo'n supersonische weegschaal.
Vanmiddag had ik een moeilijk moment op kantoor. Ik had bijna iets gekocht. Een uur later was de trek weg.
Vanavond weinig gesnaaid!
Voor ik begon met gezonder eten, heb ik een nieuwe weegschaal gekocht en wat onderzoek gedaan of zo'n supersonische nu echt betrouwbaar is qua bijvoorbeeld vetmetingen. Toen las ik op meerdere sites dat het niet zo betrouwbaar is, voornamelijk omdat vocht in je lichaam van invloed is. Het fijne weet ik er niet meer van, maar een vetmeting met een knijper is betrouwbaarder en er is ook nog een soort scan apparaat (heel duur en voornamelijk te vinden in sportscholen) die nog ietsje betrouwbaarder is.
Maar dat ging dus alleen even over vetmetingen.
Moirmel
22-03-2024 om 05:23
Even recap toen ik begon in februari: man, 42, 1m90 bij 108kg.
Het lukt vrij goed om om 5u op te staan en mijn oefeningen te doen. Gewicht is wel gestegen naar 114kg, is dat een normale transitie?
Hier in België is er recent beslist om de prijzen op tabak stevig te verhogen. Gisteren tabak gekocht en gemerkt dat dit voor mij ruim 15 euro/week extra zal kosten.
Nieuwe doelstelling tegen het einde van dit jaar:
- vijf km kunnen hardlopen
- 100 km kunnen wandelen
- niet meer roken
Voor het wandelen volg ik een schema, de rest doe ik gewoon thuis.
Dolfje
22-03-2024 om 06:51
100 km wandelen in een sessie?
Stoppen met roken heb ik gelukkig 20 jaar geleden geen probleem mee gehad. Het geld was voor mij zo'n grote motivatie.
Moirmel
22-03-2024 om 07:44
Dolfje schreef op 22-03-2024 om 06:51:
100 km wandelen in een sessie?
Stoppen met roken heb ik gelukkig 20 jaar geleden geen probleem mee gehad. Het geld was voor mij zo'n grote motivatie.
Ja, dat is de bedoeling. Volg er zo'n trainingsschema voor maar denk het wat zwaarder te maken door een rugzak met gewichten toe te voegen.
Moet wel dringend mijn wandelschoenen laten herstellen, want momenteel doe ik het op werkschoenen.
FaithfulDuck87
22-03-2024 om 08:02
Moirmel schreef op 22-03-2024 om 07:44:
[..]
Ja, dat is de bedoeling. Volg er zo'n trainingsschema voor maar denk het wat zwaarder te maken door een rugzak met gewichten toe te voegen.
Moet wel dringend mijn wandelschoenen laten herstellen, want momenteel doe ik het op werkschoenen.
Waarom stel jij je doelen steeds zo hoog?
Moirmel
22-03-2024 om 08:13
Friezinnetje schreef op 22-03-2024 om 08:02:
[..]
Waarom stel jij je doelen steeds zo hoog?
Omdat ik weet dat mijn lijf dit kan.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.