Jouw lijf
alhambra
04-01-2024 om 11:50
Werken aan gezondere levenstijl en gewicht in 2024
Een gezellig draadje om elkaar te motiveren om onze persoonlijke doelen te halen op het gebied van een gezondere levensstijl en gewichtsverlies.
Succes allemaal en voel je vrij om aan te haken!
Amandelbloesem
21-03-2024 om 00:42
Vandaag een verrassend mager dagje gehad, zonder dat ik het idee heb dat ik mezelf iets ontzegd heb. Volgens mij begin ik dingen te leren van die eetmeter. Hoewel stiekem een balansdag na dinsdag ook wel nodig was, ik moet blijkbaar uit de buurt blijven van Doritos.
Fijn dat ik niet de enige ben qua eiwit trouwens. Heb ook inderdaad maar kwark, melk en kipfilet, en lekker makkelijk, voorgekookte paaseieren ingeslagen. En edamame, maar dat is niet zo'n succes
FaithfulDuck87
21-03-2024 om 07:08
Bij mij waren het geen goede dagen: zondag verjaardag, dinsdag uit eten, gisteren collega die met pensioen ging en een afscheidsfeestje had. Komende vrijdag nog een groot feest, met eten erbij.
Dolfje
21-03-2024 om 07:13
Mijn weegschaal geeft altijd aan dat mijn eiwitten te laag zijn maar dat kan gewoon niet kloppen heb buiten vlees, kaas en kwark etc ook nog bijna dagelijks een clear eiwit limonade op.
Bij man is het altijd goed en die eet veel minder kaas etc.
In de Lifesum app was in elk geval gisteren mijn eiwit teveel. Denk dat zo'n app betrouwbaarder is dan de berekening van de weegschaal dus negeer dat op de weegschaal maar.
Ben wel weer 4 ons zwaarder maar weet dat het na krachttraining altijd zo is dus hopelijk ben ik dat morgen weer kwijt.
Moet vandaag in elk geval de hele dag werken en drink daar altijd genoeg water en thee.
Auwereel
21-03-2024 om 07:45
Eiwit op de weegschaal of in de app? Mijn Healthcoach zegt dat je moeite moet doen om te weinig eiwitten binnen te krijgen, veganistisch eten kan prima.
Ambra
21-03-2024 om 08:13
Auwereel schreef op 21-03-2024 om 07:45:
Eiwit op de weegschaal of in de app? Mijn Healthcoach zegt dat je moeite moet doen om te weinig eiwitten binnen te krijgen, veganistisch eten kan prima.
Ik krijg moeiteloos te weinig eiwit binnen, vegetariër. Tenminste, volgens de eet meter haal ik het zelden op een dag. Lig daar niet echt wakker van verder .
alhambra
21-03-2024 om 08:25
Gisteren een goede dag gehad. 's Avonds gefietst en wezen joggen. Heerlijk geslapen ook hierdoor.
Vandaag ga ik er weer voor!
Ysenda
21-03-2024 om 08:26
Hangt er vanaf wat je doel is, als je wil afvallen maar wel spieren behouden heb je relatief binnen je voeding meer eiwitten nodig.
Een te kort is weer iets heel anders, want idd in een gewoon westers voedingspatroon zitten voor de normale basis functies voldoende eiwitten.
Voor een niet/ weinig sportende volwassene geldt een richtlijn van 0,8 g eiwit per kg lichaamsgewicht, voor iemand van 70 kg is dat 56 g, dat haal je wel met een bakje kwark, een beker melk en wat vis of vlees.
Maar voor een duursporter is het advies 1,2 - 1,4 g per kg = 90 g per dag bij 70 kg, voor een krachtsporter 1,5 - 1,8 g = 119 g per dag maar voor een beginnende krachtsporter is het advies 2g per kg.
Als je wil afvallen maar wel je spieren behouden of meer spiermassa krijgen = je lichaamssamenstelling verbeteren (we hebben meestal een te hoog hoog vetpercentage, zelfs bij een overall gezond lichaamsgewicht) of als je begint met sporten is het advies ook om eerder rond de 2 g per kg te gaan zitten, en dan zit je als je 80 kg weegt al aan de 160 g puur eiwit per dag terwijl je juist minder gaat eten om af te vallen.
Als je bedenkt dat je bakje magere kwark (bevat relatief veel eiwit) van 200 g zo'n 17 g eiwit bevat en magere melk 9g in een beker van 250 ml dan zie je ook dat 160 g best veel is.
Zeker als je 's avonds voor je gaat slapen nog eiwitten nodig hebt om de nacht zonder spierafbraak door te komen. Dus voeg ik daarom whey proteïnen toe aan mijn kwark, drink ik 's middags een clear whey, en eet ik 's avonds mijn toetje pas rond een uur of 10 en gaat daar ook weer proteïne poeder bij.
https://www.dokter.nl/nieuws/voeding-laatste-nieuws-en-informatie-over-gezonde-voeding/tekenen-dat-je-te-weinig-eiwitten-eet/ geeft ook aan dat eiwit te kort ook tot overeten, vermoeidheid en andere klachten kan leiden.
Dolfje
21-03-2024 om 08:29
In de app van de weegschaal.
Dolfje
21-03-2024 om 08:38
De Lifesum app geeft aan dat mijn eiwitbehoefte 80 gram is en heb nu ontbijt en lunch ingevoerd en zit nu op 31.
De app van de weegschaal geeft het in procent aan en om in groen te komen moet het minimaal 14 zijn en volgens dat ding zit ik op 10% maar ik snap niet hoe dat ding dat berekend.
.
Nu zijn er wel meer dingen nog niet in het groen zoals bmi, onderhuids vet, gewicht etc 
Venusss
21-03-2024 om 08:49
Volgens de Eetmeter heb ik met mijn gewicht 60-110 gram eiwit nodig, maar ze adviseren ook om 450-600 gr zuivel te nemen volgens de Schijf van Vijf. Ik ben geen veganist en kom daar vrij makkelijk aan. Elke morgen een bakje kwark en in de avond nog 1, omdat ik in de avond altijd wat trek heb en de groenten die ik al veel eet dan wel een beetje zat ben.
Blijkbaar ga ik dus hiermee spierafbraak ook tegen ( in de avond wat eiwitten eten) zoals Ysenda zegt, dat is fijn te lezen!
Ninoea
21-03-2024 om 09:19
Je opmerking over spier afbraak in de avond maakte mij erop attent dat ik daar weinig van af weet. Ik las dit artikel over spier afbraak en vond dat wel interessant:
https://fitchef.nl/blog/gezondheid/spierafbraak-voorkomen
Ysenda
21-03-2024 om 10:03
Dolfje schreef op 21-03-2024 om 08:38:
De Lifesum app geeft aan dat mijn eiwitbehoefte 80 gram is en heb nu ontbijt en lunch ingevoerd en zit nu op 31.
De app van de weegschaal geeft het in procent aan en om in groen te komen moet het minimaal 14 zijn en volgens dat ding zit ik op 10% maar ik snap niet hoe dat ding dat berekend.
.
Nu zijn er wel meer dingen nog niet in het groen zoals bmi, onderhuids vet, gewicht etc
Waarschijnlijk de % ten opzichte van wat je op dat moment over de dag hebt ingevuld.
Het kan niet in de toekomst kijken dus het is zeker niet tov je dag totaal.
Bailey26
21-03-2024 om 11:24
Ik ben ook wel blij met de opmerking rondom eiwitten in de avond. In mijn voedingsplan staat in de avond nog een bakje yogurt met fruit op het menu. Maar deze neem ik vaak niet. Toch wat alerter op zijn. Heb sowieso nog wat moeite om het plan te volgen maar daar werk ik aan.
Sporten gaat hier wel goed. Word er nog steeds niet heel enthousiast van maar echt vervelend vind ik het ook niet. Zit natuurlijk nog in de opbouw dus dat scheelt ook wel iets. Merk dat ik vooral de wat zwaardere oefeningen meh vind.
citroentje
21-03-2024 om 12:35
De dietiste vertelde me dat die 0.8gram eiwit per kilo geldt tot een bmi van 25. Dus als jij vb 97 kilo bent en je bmi is ruim boven de dertig, moet je eerst terug rekenen naar de grens tussen overgewicht en obees. Veganisten wordt in meeste studies 1.2 gram per kilo aangeraden, omdat plantaardige eiwitten minder voedzaam zouden zijn. Dr Gregger, een bekende veganistische arts ontkent dit dan weer.
Ninoea
21-03-2024 om 12:52
citroentje schreef op 21-03-2024 om 12:35:
De dietiste vertelde me dat die 0.8gram eiwit per kilo geldt tot een bmi van 25. Dus als jij vb 97 kilo bent en je bmi is ruim boven de dertig, moet je eerst terug rekenen naar de grens tussen overgewicht en obees. Veganisten wordt in meeste studies 1.2 gram per kilo aangeraden, omdat plantaardige eiwitten minder voedzaam zouden zijn. Dr Gregger, een bekende veganistische arts ontkent dit dan weer.
Wat bedoel je met terugrekenen naar de grens tussen overgewicht en obees. Zitten op dat vlak ook verschillen in eiwit ehoeften? Dit is niet van toepassing op mij, maar ik wil het graag begrijpen.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.