Jouw lijf Jouw lijf

Jouw lijf

Werken aan een gezonde leefstijl en gewicht in 2026

Een gezellig draadje om elkaar te motiveren om onze persoonlijke doelen te halen op het gebied van een gezondere levensstijl en gewichtsverlies.

Succes allemaal en voel je vrij om aan te haken!

Vervolg van 2024 en 205 waar we stappen hebben gezet en nu door gaan lopen.

Vandaag voor het eerst na vier weken weer een rondje golf gespeeld. Het weer was er ideaal voor en de baan lag er mooi bij. Ik ben toch elke keer weer blij dat ik een buitensport doe. Ik speel ook op een baan die heel rustig ligt en heel mooi in het landschap geïntegreerd is. Het is een hele rustgevend om daar te spelen echt goed voor de mentale gezondheid.

Ies

Ies

07-06-2026 om 18:31

Dorestad, wat lief dat je het vraagt! Met hond gaat het gelukkig weer helemaal goed. Met mij even niet zo, er komt wat veel op me af momenteel en ik krijg het wat lastig gehandeld nu.
Heeft zijn weerslag ook wel op mijn bewegen en eten. Maar komt wel weer goed.  

Ninoea, ja die zomerkleding. Bij mij niet zo veel spanning dan, ik denk dat ik teveel aan mijn hoofd heb om er mee bezig te zijn. Ik ben dan steeds een soort van verbaasd dat het niet past ofzo. Nu ook vergeet ik steeds dat ik toch echt weer wat bijgekomen ben en mijn zomerkleding zit echt niet meer lekker nu. Strak of  echt te strak. Goede motivatie iig weer! Ben echt niet van plan een maatje groter te gaan kopen dus aan de slag. 

Ies

Ies

07-06-2026 om 18:37

Tuinfluiter, klinkt fijn!

Vandaag een stukje gezeild om kennis te maken met een boot waar ik binnenkort langer mee op pad ga. Het voelde niet zo ontspannen, was even wennen. Ook wel een behoorlijke wind. En ik had hoofdpijn.

Vanochtend de dag gestart met een lichte vorm van Pilates en rustig bewegen viel net te doen voor me. Daarna naar mijn werk gegaan. Ik voelde mij niet zo goed helaas maar wel de dag afgerond. ‘s avonds spontaan nog wat baantjes gaan trekken en het ritme gaf me rust. 

Ninoea

Ninoea

09-06-2026 om 09:18 Topicstarter

Ik heb gisteren zo lekker gelopen met de loopgroep. De route was mooi en we hebben veel wild gezien: een rotte zwijnen met veel jonkies, twee herten, drie reetjes, 2 roofvogels en 2 bonte spechten. Echt heel tof!

Ninoea schreef op 09-06-2026 om 09:18:

Ik heb gisteren zo lekker gelopen met de loopgroep. De route was mooi en we hebben veel wild gezien: een rotte zwijnen met veel jonkies, twee herten, drie reetjes, 2 roofvogels en 2 bonte spechten. Echt heel tof!

Leuk al dat wild, waar ik meestal wandel zitten geen zwijnen en herten. Zie wel regelmatig reeën en allerlei soorten vogels.

Heb wel ineens zin om weer een keer op de kroondomijnen te gaan wandelen maar dat is voor mij bijna een uur rijden. De Veluwezoom is dichterbij maar daar heb ik minder vaak wild gezien.

Gisteren bestond mijn beweging vooral uit tuinieren en als het droog blijft ga ik dat vanmiddag weer doen.

Hoe is jullie week?

Ik voelde mij dinsdag nog niet zo goed. Alleen maar gedaan waar ik zin in had.  Dag gestart met een massage. Naar de dokter. ‘s middags in bad. Drankje gedaan met vrienden bij de zeilvereniging wat me opvrolijkte. Dag afgesloten met een rustige film in het filmhuis. En toch daarna onrust en niet lekker geslapen.

Gister de hele dag gewerkt en daarna zeilwedstrijd. Op mijn werk nog niet helemaal oké. Mijn zeilen ‘s avonds was heel fijn.

Vandaag zonder plan opgestaan. Lekker gewandeld met de hond. Wat klusjes in huis aan het doen. Straks een filmpje kijken in het filmhuis.

Mijn weken zijn weer prut. Enige dat ik heb bereikt is dat ik 2 weken achter elkaar een keer ben wezen zwemmen  en dat dat iets beter ging. Slapen heel slecht echter , terwijl ik gehoop had dat ik bij iets meer inspanning  beter zou slapen. Maar lig weer halve nachten wakker van maagzuur en pijn in bedn en arm. 
Ik ben ook maar weer begonnen met streng op mijn voeding letten. Want ja , mdl arts kwam weer met het eeuwige afvallen aan.  Helaas hebben mijn pogingen altijd hetzelfde resultaat.  Ik val pas een kein beetje af rond de 1200 calorieën.  Dat is met mijn ziekte momenteel gewoon te weinig om me staande te houden. Dus ik zit rond de 1400
 Met een hele 100 gram minder dan begin van de week ( niks dus, gewoon vocht )

ben er ook nog. Ik heb geprobeerd bij te lezen maar t is wat véel. Wat mij wel opvalt is dat heel veel van jullie super gedisciplineerd zijn met sporten, wandelen, bootcampen. Ik vind dat oprecht knap. Mij lukt het allemaal niet zo goed. Ben al heel lang heel erg moe ( slaapapneu, behandeling kost veel moeite) en merk dat ik gewoon geen zin heb om actief te zijn, dat moet anders.
 Ik ga informeren naar GLI als stok achter de deur. 
Veel succes allen! En een fijne dag. 

Bewegen is makkelijk als je wat je doet echt leuk vindt. Ik ben een natuur liefhebber en wandel graag in een mooi gebied. Golfen heb ik ook echt lol in.
In het verleden heel lang in een sportschool een les gevolgd in een hele gezellige groep dat was voor mij ook motiverend maar in mijn uppie op de apparaten vond ik geen lol aan en elk pijntje was al een rede om niet te gaan.

Ik eet momenteel weer redelijk gezond maar om de vakantie kilo eraf te krijgen moet ik nog iets meer in het gareel.

Vandaag eerst wat klussen in en rond huis en een kleine wandeling daarna eten bij dochter.

Dit is, qua beweging,  een flutweek. Heb 2x de bootcamp gedaan.  Allemaal krachttraining.  Maar werd deze week wakker, een nacht na eerste bootcamp,  met pijn in bil,  doorstralend tm knie. Lopen gaat lastig. Ik dacht dat het "eruit lopen " goed idee was maar de vriend die met me zou lopen en die toevallig huisarts is schreef rust en warmte voor.  En stukje lopen.  Geen 5 of 10 km. Niets aan.  

We willen graag volgende week de n70 lopen maar we kijken even naar herstel komende dagen.  N70 kent een stuk of 400 traptreden die niet gelijkmatig van hoogte zijn. 3 jaar geleden ook gelopen.  

Ninoea

Ninoea

12-06-2026 om 19:13 Topicstarter

Nikki1973 schreef op 12-06-2026 om 09:52:

ben er ook nog. Ik heb geprobeerd bij te lezen maar t is wat véel. Wat mij wel opvalt is dat heel veel van jullie super gedisciplineerd zijn met sporten, wandelen, bootcampen. Ik vind dat oprecht knap. Mij lukt het allemaal niet zo goed. Ben al heel lang heel erg moe ( slaapapneu, behandeling kost veel moeite) en merk dat ik gewoon geen zin heb om actief te zijn, dat moet anders.
Ik ga informeren naar GLI als stok achter de deur.
Veel succes allen! En een fijne dag.

Je vermoeidheid maakt het dan ook extra ingewikkeld. Wat voor behandeling tegen de apneu volg je en wat maakt dat die veel moeite kost? 

Ik heb heel lang alleen maar gewandeld. Ik wilde al wel heel erg lang starten met bootcamp, maar vond het heel spannend om die stap te zetten in mijn eentje. Ik twijfelde zeker al wel een jaar. Uiteindelijk kreeg ik een vriendin zo ver om mee te gaan naar een proefles en zij is daarna niet doorgegaan, maar ik wel en dat was de start van het sporten. Ik ging al snel van 1x naar 2x naar 3 a 4x per week bootcamp. Het was wel een continu zoeken naar ritme daarin, maar vond het heel fijn en leuk. Via de bootcamp kon ik meedoen aan een traject om te leren hardlopen. Dat had ik ooit als eens gedaan maar had toen meteen een blessure te pakken. Wilde het heel graag maar durfde het niet meer aan, maar wel via de eigen bootcamp. Dat dus gedaan en van oktober tot februari voldoende opgebouwd om mee te kunnen doen met een wedstrijd van 8 km. Daarna wilde ik verder met hardlopen, maar via de bootcamp was er niet iets om het te onderhouden of uit te bouwen. Iemand adviseerde me een vereniging. En daar waar ik dat vroeger zo’n grote stap vond om lid te worden bijv van die bootcamp dacht ik nu “ik weet dat ik dit lastig vind, zet je eroverheen” en dat heb ik gedaan en ben toen dus lid geworden van de loopvereniging. Dit jaar deed ik weer mee met die loop, alleen nu de 10 EM oftewel 16,1 km dus meer dan het dubbele van die 8 en heb ik inmiddels een cursus tot assistent looptrainer afgerond. Ik vind het doorgaan met hardlopen makkelijker dan doorgaan met bootcamp. Dat omdat ik met vaste groepjes loop en ze me echt op bepaalde dagen verwachten, namelijk op donderdag en zaterdag. Ik heb er nog meer stok achter de deur gezet door zelf training te gaan geven op maandag, je kunt moeilijk als trainer zijnde zelf niet opdagen. Inmiddels ben ik ook zo ver dat ik die stap tot krachttraining thuis zet. Twee keer per week met kettelbell en dat terwijl ik daar eerst een ontzettende hekel aan meende te hebben. Dingen kunnen zich dus ontwikkelen en stok achter de deur kan enorm helpend zijn. 

Ninoea schreef op 12-06-2026 om 19:13:

[..]

Je vermoeidheid maakt het dan ook extra ingewikkeld. Wat voor behandeling tegen de apneu volg je en wat maakt dat die veel moeite kost?

Ik ben aan het worstelen met een cpap apparaat. Ik heb autisme en vind het veel prikkels. Dus het kost mij erg veel moeite om die reden.

Dat is ook de reden dat ik niet naar een sportschool ga, veel te veel prikkels. Lawaai, teveel mensen. Dat trek ik niet. Ben dus op zoek naar iets wat wel kan. Ben ik nog niet uit. 

Ninoea

Ninoea

12-06-2026 om 20:48 Topicstarter

Dat is dubbelop lastig dan. 

Ik vind zelf buitensporten heel erg prettig. Ik doe dus aan bootcamp en hardlopen. De groepen zijn meestal niet groot.  De omgeving is prachtig: bos en stadspark. En het buiten sporten doet ook mentaal iets met me merk ik. Juist dat samen bewegen bij weer en wind maakt wat veerkrachtiger merk ik. Zou dat voor jou kunnen werken qua prikkels? 

Mijn bootcampinstructeur doet ook personal training. Dan ben je dus 1 op 1 buiten aan het trainen. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.