Jouw lijf
Ninoea
21-12-2025 om 12:09
Werken aan een gezonde leefstijl en gewicht in 2026
Een gezellig draadje om elkaar te motiveren om onze persoonlijke doelen te halen op het gebied van een gezondere levensstijl en gewichtsverlies.
Succes allemaal en voel je vrij om aan te haken!
Vervolg van 2024 en 205 waar we stappen hebben gezet en nu door gaan lopen.
ToetieToover
21-06-2026 om 08:33
Afhankelijk van de teen, kun je daar erg ‘gehandicapt’ door zijn. Ik heb wat tenen gebroken in mijn leven, met als vervelendste de grote teen. Net als je duim is dat een cruciaal onderdeel van het ontwerp.
Mijn yoga practice ging gisteren niet zo lekker (geen balans), vandaag herkansing op deze internationale yogadag. Ik verzorg samen met mijn vriendin een speciale les. Ik ken de ruimte en de airco is niet super. Dat wordt zweet-yoga.
Voor iedereen nog een tip, uit het boek ‘vet belangrijk 2.0’ dat ik onlangs las. Nóg belangrijker dan sporten is elk uur opstaan. Ik ben een streber
dus ik sta elk half uur op, met een speciale timer. Het gebruik van mijn telefoontimer werkt minder fijn. Resetten is heel makkelijk (bijvoorbeeld omdat je al eerder opstond) en er is geen verleiding om verder in mijn telefoon te duiken. Aanbevolen!
Namaste en happy international yoga day 
rionyriony
21-06-2026 om 08:45
Tuinfluiter schreef op 20-06-2026 om 13:03:
Sterkte Ies!
Gisteren rustig aan gedaan ivm de warmte. Vandaag doe ik rustig aan omdat ik niet goed kan lopen ik heb een teen gestoten en is nu dik en begint blauw te kleuren, hoop dat ik er niet te lang last van heb.
Zeker vervelend. Mijns inziens hangt het ook af van de bloedaanvoer en -afvoer in je onderbeen hoe snel het geneest maar het is een ongelukkige plek om blessures in op te lopen. Je kan niet zonder de functie van de tenen. Een hand kan je ontwijken en sparen en dan duurt genezing hooguit een weekje maar een voet alleen maar als je jong bent.
Tuinfluiter
21-06-2026 om 09:26
Het is mijn middelste teen ik denk dat hij gekneusd is. Ik kan op blote voeten kleine stukjes lopen maar ik kan mijn voet niet afrollen en schoenen doen pijn. Hoop dat het niet te lang gaat duren.
Ga wat oefeningen zoeken om zittend en liggend te doen want na één dag ben ik al gaar van het vele zitten.
Heerlijk een traybake Ninoea maak ik ook regelmatig maar met dit warme weer zet ik liever de oven niet aan. Ik heb de afgelopen dagen salades en stokbrood met een visje gegeten. Man heeft in de garage schelvis gerookt en dat was erg lekker.
rionyriony
21-06-2026 om 10:34
Kan me heel levendig voorstellen. Manden die je even op de grond zet, op een stroeve tapijtondergrond, moderne bijzettafeltjes met van die dunne pootjes. Je hebt ze juist voor je gemak eventjes neergezet en dan bezeer je je voet daar juist aan.
Als je gestresst ben dan onthou je niet wat je even op een andere plek had gezet totdat je er hard met je kleine, of middenteen tegenaan gaat. En goed hard dan ook. Je schopt in volle vaart daar tegenaan.
Ik zet maar niets meer tijdelijk neer, dat is veiliger voor je tenen.
Momenteel heb ik iets anders met mijn voet. Ik ga er vandaag hoog mee zitten. Houd ik ook niet lang vol hoor.
PS: als ik weinig eet vandaag, wat ik van plan ben, moet ik er ook aan denken om een minimale hoeveelheid zout te nemen.
Ninoea
21-06-2026 om 11:13
Hoe denk jij dan extra aan de hoeveelheid zout @ripnyriony? Wat voor dingen moet je extra vermijden?
Ninoea
21-06-2026 om 11:16
Wij gaan zo dadelijk uitgebreid lunchen met ons gezin. De partner van onze oudste is ook van de partij en we passen dus niet allemaal in de auto. Ik ga met onze jongste zoon op de fiets. Zo kom ik alsnog wat in beweging.
Wellicht een tip. Bij Action koop je voor 1,99 een ice towel. Handig voor na of tijdens het sporten wanneer je het te warm krijgt.
Dat boek heb ik vaker getipt gekregen @toetietoover. Blijkbaar echt een aanrader. Laatst zat ie nog niet bij de Kobo in.
Dorestad
21-06-2026 om 11:17
Wij hebben gisteren in de hitte 3 tandemassers bomvol geladen en zijn 2x naar de stort geweest en 1x naar de ijzerhandelaar. Wat was het op beton bij de stort en ijzerhandelaar verzengend heet. En dan alles uitpakken en in de juiste containers gooien. Krachttraining en cardiotraining eigenlijk. Gelukkig hadden man en ik hulp van zoon, zijn vriendin en een vriend van zoon. Zij hebben ook nog een besloten tegeltuin, zonder schaduw, ontdaan van onkruid. Onkruid stond een meter hoog. We waren gevloerd. Spullen van zolder naar beneden gesjouwd. Over een paar weken komt de kringloop het bruikbare spul ophalen. Daarna poetsen en dan kan dit huis op Funda. D
rionyriony
21-06-2026 om 11:30
Ninoea schreef op 21-06-2026 om 11:13:
Hoe denk jij dan extra aan de hoeveelheid zout @ripnyriony? Wat voor dingen moet je extra vermijden?
Oh ik neem vandaag (in het kader van balansdag) alleen maar water met een half theelepeltje cacao voor de smaak. Ik ben van plan dat te doen tot het avondeten. Daarna zie ik wel weer. Maar op een halve dag heb je toch wel minimaal een halve gram zout nodig, die vaak al zit in vis, kaas, koekjes maar die gaan vandaag tijdelijk tot nader order in de ban. Dus ik neem een half gram zout op een schoteltje. Opgelost in water proef je dat nauwelijks. Dat is het eenvoudigste. Met een goede grammenweegschaal kan je daar dan gerust op zijn. De andere pakweg 1 gram zit altijd wel in het avondeten. Minder dan een gram per dag houdt toch een risico in. Misschien ligt dat zelfs hoger voor sommigen.
Normaal is 3-6 gram zout maar bij mij had dat geen effect voor de bloeddruk. Dan moest het echt minder.
Dit is echt op mijn eigen verantwoording; ik beveel dat niemand aan.
Dorestad
21-06-2026 om 20:48
Vandaag ruim 14 kilometer gelopen. Er was hier een Open tuinenroute met allerlei presentaties ook van kunst. We konden het mooi vanuit huis lopen. We hebben gekozen voor de meest landelijk gelegen tuinen/wijngaarden. Genoten. Bij laatste tuin nog bakje zwarte bessen geplukt en meegenomen.
Nu net nog heel veel aalbessen in eigen tuin geplukt en samen met man geritst. Weer 5 kilo voor in de diepvries. Een lekker Zen dagje
Ninoea
21-06-2026 om 23:38
Dat komt toch niet zo precies, dat middelt zich toch zeker wel uit? Kijk jij naar alle vitamines en mineralen op deze manier, @rionyriony? Of heb je een speciale reden dat je zo specifiek extra zout neemt zodat je niet tekort komt?
Dat klinkt als een fijne dag @dorestad.
Bailey26
22-06-2026 om 11:40
Ik kom ook weer even boven water. Ik heb afgelopen periode wel meegelezen maar had niet de energie om te reageren.
Inmiddels zijn we gestart in het ziekenhuis in Gent. Heb heel wat buisjes bloed achtergelaten en er zijn wat lichamelijke onderzoeken gedaan. Ik wacht nog op 1 uitslag (als ze wat hebben gevonden bellen ze anders niet). En dan krijgen we eind augustus het behandelplan bespreking.
Mijn schildklier was ook weer gecontroleerd en die was wat aan de hoge kant. Daar heb ik nu medicatie voor gekregen. Ik hoop natuurlijk dat daarmee mijn vermoeidheidsklachten ook verdwijnen. Maar dat lijkt nog niet helemaal te gebeuren.
Ik hoop dat het nu weer wat beter gaat lukken om de regie weer wat meer te pakken. Meer te bewegen en minder te snaaien.
De weegschaal is niet vriendelijk. En hormonaal is het nog steeds chaos. Maar zelf vind ik het toch wel weer tijd. En je moet ergens beginnen.
Zal proberen om ook weer wat vaker inhoudelijk te reageren hier op anderen.
Ninoea het boek dat ToetieToover noemt staat volgens mij nu wel in Kobo. Ik heb in iedergeval net een boek met die titel gedownload.
Ninoea
22-06-2026 om 14:26
Bailey26 wat fijn dat je weer meeschrijft. Vroeg me al hoe het met je is.
Trail
22-06-2026 om 15:44
Ik ben op vakantie.
Donderdag een reisdag en ‘s avonds de overnachtingsstad verkent.
Vrijdag ochtend dat gebied nog ingeweest en daarna doorgereisd naar de vakantie locatie. Laat aangekomen, moe en geïrriteerd.
Zaterdag lekker uitgeslapen en een stad bezocht, vrij warm. Gister rustig aan gedaan, wandelingetje door de buurt en wat kunst gekeken. Al met al elke dag flink stappen gezet. En het eten hier was even wennen, maar weet het nu wel een beetje te vinden in de supermarkt.