Jouw lijf
Ninoea
21-12-2025 om 12:09
Werken aan een gezonde leefstijl en gewicht in 2026
Een gezellig draadje om elkaar te motiveren om onze persoonlijke doelen te halen op het gebied van een gezondere levensstijl en gewichtsverlies.
Succes allemaal en voel je vrij om aan te haken!
Vervolg van 2024 en 205 waar we stappen hebben gezet en nu door gaan lopen.
Poezenmeisje
14-03-2026 om 10:51
MMcGonagall schreef op 14-03-2026 om 10:09:
[..]
Dat is ook de truc, dat je dat niet kunt. Als je een gewicht 3 x 12 makkelijk kunt, bouw je er geen spieren mee op.
Dus voer je dat op naar 4 keer 15, bijvoorbeeld.
Ysenda
14-03-2026 om 11:29
Poezenmeisje schreef op 14-03-2026 om 10:51:
[..]
Dus voer je dat op naar 4 keer 15, bijvoorbeeld.
Kan ook. Maar progressive overload werkt effectiever.
Alleen reps en sets omhoog gaat natuurlijk niet werken. Zit je straks op 5x 100 of zo?
Poezenmeisje
14-03-2026 om 12:11
Het is zéker niet effectief als ik nog niet eens de helft van mijn golfjes haal en vervroegd naar huis wil gaan.
"Pijn = fijn"
Echt niet.
Ysenda
14-03-2026 om 13:10
Poezenmeisje schreef op 14-03-2026 om 12:11:
Het is zéker niet effectief als ik nog niet eens de helft van mijn golfjes haal en vervroegd naar huis wil gaan.
"Pijn = fijn"
Echt niet.
No pain, no gain
Ninoea
14-03-2026 om 13:19
Beiden zijn uitersten. Ophogen is op een bepaald moment nodig. Dat kan tijdelijk in aantal reps zitten en daarna in gewicht. Maar dusdanig omhoog dat je amper een oefening kwalitatief goed kunt uitvoeren is ook niet wenselijk. En dat je het fluitend kan natuurlijk ook niet. Klote dat het niet aansloot.
Ninoea
14-03-2026 om 13:19
Ik heb heerlijk gelopen. Heel netjes rustig gelopen gevoelsmatig. Qua cijfers een paar sec sneller per km dan mijn gemiddelde, maar er was dus nog ruimte. fijn!!!
Trail
14-03-2026 om 19:26
Vanochtend gestart met bootcamp.
De rest van de dag niks meer aan beweging gedaan haha. Vanmiddag twee filmhuis films gezien. En nu in de bus een boekje aan het lezen, onderweg naar een dansvoorstelling die ik graag wil zien. Voor het eerst alleen.
Ies
14-03-2026 om 20:24
Hier probeer ik vooral te rusten, beweging zit er even niet in. Te druk met zoveel, eindeloos invallen op werk, de eindeloze stroom huishouden die maar niet onder controle komt, steeds kleine en grotere gedoetjes met ouders, kinderen of hond.
Bleeh. Gisteren zware dag, nauwelijks geslapen, programma werd weer eens omgegooid en ik had een mega zware dag op mijn werk. En vlak voor ik moest werken kreeg ik hevige oogmigraine.
Hier ook prednison (longen) en wellicht speelt dat ook moe, ben zo loom.
Nog drukke dagen voor de boeg en ik heb geen enkele fut. Wil alleen maar een week naar bed
Wel trots op mezelf dat ik mijn eten nu gezond hou, juist nu ik me zo bagger voel. Al 2 weken! Ik kan nog net wat meer groente erin gooien, verder ben ik helemaal tevreden.
Ik probeer maart nog even af te maken met 0,0. (0 alcohol, 0 snoep e.d. en ander ongezond spul) Daarna weer naar af en toe een uitzondering.
Rozi
14-03-2026 om 22:43
Ysenda schreef op 14-03-2026 om 11:29:
[..]
Kan ook. Maar progressive overload werkt effectiever.
Alleen reps en sets omhoog gaat natuurlijk niet werken. Zit je straks op 5x 100 of zo?
Maar heeft er ook weer mee te maken toch wat precies je doel is. De ene zal meer spieren willen, de ander misschien meer uithoudingsvermogen met meer reps.
ToetieToover
14-03-2026 om 22:54
Rozi schreef op 14-03-2026 om 22:43:
[..]
Maar heeft er ook weer mee te maken toch wat precies je doel is. De ene zal meer spieren willen, de ander misschien meer uithoudingsvermogen met meer reps.
In dat laatste geval zou ik dan eerder HIIT of Tabata doen. Lekker kort, ben je snel klaar met je training.
Poezenmeisje
14-03-2026 om 23:18
Doelen:
*Afvallen (pre-diabetes diagnose)
*Sterkere armen voor mijn andere sport.
Ysenda
15-03-2026 om 08:02
Rozi schreef op 14-03-2026 om 22:43:
[..]
Uithoudingsvermogen is cardio. Daarom idd iets van hitt of tabata. Ook als je je focust op kracht zal je een stukje cardio erbij moeten doen.
Omdat je focust op kracht doe je de cardio na je kracht deel of helemaal los ervan zodat je de energie gebruikt voor je hoofddoel.
Als je kracht in je armen tot doel hebt dan zijn er een aantal opties: progressive overload of train to fail. Maar in beide gevallen zul je regelmatig over je grens heen moeten.
Ik kom meestal met trillende armen en benen bij een training met mijn pt vandaan want die dwingt mij, net als dat apparaat van jou, om mijn grens te verleggen. En dan kan ik wel een hipthrust van 140kg 4x terwijl als ik alleen train ik een 'veilige' 130 kg doe voor 3x 15 reps. Train ik dat 3x met haar kan ik zelf ook naar 140 maar zit zij inmiddels op 145 en ga ik weer 'dood'
Met een chest press vind ik 10kg wel prima, zij geeft me 14kg en legt 12 en 10 er naast dus als ik 14 niet meer om hoog krijg moet ik door met 12 tot die niet meer omhoog gaat en dan 10. Er zijn dan niet een vast aantal reps. Maar kom ik met 14 in de buurt van 10 reps dan wordt het startpunt verlegd naar 16, dan ben ik al blij dat ik tot 1 of 2x kom.
Trillende benen en armen na een training geeft soms spierpijn maar is vooral een teken dat er snel energie en eiwitten in moeten.
MMcGonagall
15-03-2026 om 08:17
Ik vind dat ophogen soms wel lastig. Bepaalde oefeningen die ik nog niet zo lang doe, durf ik nog niet heel zwaar te doen. En sommige gaan maar langzaam vooruit.
Ysenda, zijn die gewichten als voorbeeld of hipthrust jij echt 140 kg? Ik vond 70 kg al veel. Ik heb hem nu uit mijn schema gehaald omdat andere oefeningen effectiever zijn (split squat) en beide wordt te zwaar. Chest press daarentegen fluitend 25 kg, maar met 30 kg kom ik niet verder dan 2,5 keer.
Rozi
15-03-2026 om 08:42
Ik volg lessen bodypump, dat is een combinatie van kracht en cardio denk ik.
Maar omdat ik zoveel herhalingen doe gaat het gewicht ophogen ook langzamer. De track met squats, daarin zitten denk ik wel 200 of 300 squats, met teveel gewicht gaat dat ook niet. Maar mijn doel is ook niet per se supersterk te worden, maar om wat af te vallen, fitter te voelen en strakker.
Als ik zou focussen op afvallen dan zou ik meer cardio moeten toepassen, een les bodyattack oid moeten toevoegen.
ToetieToover
15-03-2026 om 09:09
Rozi schreef op 15-03-2026 om 08:42:
Ik volg lessen bodypump, dat is een combinatie van kracht en cardio denk ik.
Maar omdat ik zoveel herhalingen doe gaat het gewicht ophogen ook langzamer. De track met squats, daarin zitten denk ik wel 200 of 300 squats, met teveel gewicht gaat dat ook niet. Maar mijn doel is ook niet per se supersterk te worden, maar om wat af te vallen, fitter te voelen en strakker.
Als ik zou focussen op afvallen dan zou ik meer cardio moeten toepassen, een les bodyattack oid moeten toevoegen.
Bodypump zou ik kwalificeren als cardio. De gewichten zijn te laag en het aantal herhalingen te hoog om het krachttraining te noemen. Voor jouw doel wel perfect geschikt: afvallen en wat strakker worden.