Jouw lijf Jouw lijf

Jouw lijf

Werken aan een gezonde leefstijl en gewicht in 2026

Een gezellig draadje om elkaar te motiveren om onze persoonlijke doelen te halen op het gebied van een gezondere levensstijl en gewichtsverlies.

Succes allemaal en voel je vrij om aan te haken!

Vervolg van 2024 en 205 waar we stappen hebben gezet en nu door gaan lopen.

Rozi schreef op 12-03-2026 om 09:16:

[..]

Ja maar wat maakt het uit dat een boterham 100 calorieën heeft. Je hebt ook calorieën nodig toch? Je kunt toch niet de hele dag op wortels en sla enz leven.

En zelfs die wortels hebben calorieën (hoe durven ze!)

Ik ben het wel eens met Ysenda. Ik geloof best dat je met shakes of een crash dieet even snel 2 kilo kan afvallen zodat je nét wat beter in je trouwjurk past en het je niks kan schelen als je op je huwelijksreis daarna weer 3 kilo aankomt. Maar als je echt langdurig en blijvend resultaat wilt moet je in mijn ogen dingen doen die je kan volhouden, en echte veranderingen doorvoeren in je eetpatroon. 

Ysenda schreef op 12-03-2026 om 08:57:

[..]

Volgens mijn PT en zoon (diëtist in opkeiding) is het belangrijkste om een gezond eetpatroon aan te leren, daar zitten alle levensmiddelen in, inclusief die chips, dat ijsje en uit eten op zijn tijd. Maar het is belangrijk dat hele zwikkie in balans te hebben met beweging.

Stelling van mijn zoon: waarom sport ik zo veel? Dan kan ik meer eten.

In grote lijnen ben ik het hier mee eens maar heel veel mensen hebben bepaalde voedingsmiddelen waar ze geen maat mee kunnen houden. Meestal zijn dat geen peentjes maar ongezonde zaken als chips of chocolade. Een klein bakje chips of een chocolaatje is geen probleem maar je aan die maat houden als iets aangebroken is is vaak lastig.

Ik vind het vele malen lastiger om een klein stukje chocola te eten dan om het gewoon niet te eten. Vorig jaar ben ik gestopt met het eten van chocola en ik heb echt weken lang op het tijdstip dat ik het normaal at aandrang gehad om het te eten. Voelde als een soort van afkicken. 

Tuinfluiter schreef op 12-03-2026 om 10:22:

[..]

In grote lijnen ben ik het hier mee eens maar heel veel mensen hebben bepaalde voedingsmiddelen waar ze geen maat mee kunnen houden. Meestal zijn dat geen peentjes maar ongezonde zaken als chips of chocolade. Een klein bakje chips of een chocolaatje is geen probleem maar je aan die maat houden als iets aangebroken is is vaak lastig.

Ik vind het vele malen lastiger om een klein stukje chocola te eten dan om het gewoon niet te eten. Vorig jaar ben ik gestopt met het eten van chocola en ik heb echt weken lang op het tijdstip dat ik het normaal at aandrang gehad om het te eten. Voelde als een soort van afkicken.

Dat klopt helemaal maar daarom is een gezond eetpatroon geen dieet.

Rozi schreef op 12-03-2026 om 09:16:

[..]

Ja maar wat maakt het uit dat een boterham 100 calorieën heeft. Je hebt ook calorieën nodig toch? Je kunt toch niet de hele dag op wortels en sla enz leven.

Van 1 boterham met 100 kcal zit ik minder vol dan van dezelfde hoeveelheid in kcal sla of wortels.

Als ik een vol gevoel heb eet ik minder. En krijg ik in totaal minder kcal binnen als ik niet zou tellen.

Ies

Ies

12-03-2026 om 12:24

Tuinfluiter schreef op 12-03-2026 om 10:22:

[..]

Dat maat houden ja. We hebben het collectief afgeleerd. (Of hebben het nooit gekund) 

Het liefste liet ik al die producten helemaal weg. Maarja, omdat ‘iedereen’ ze eet wordt dat toch wat lastig. 

Ninoea

Ninoea

12-03-2026 om 13:58 Topicstarter

Vanochtend heb ik weer hardgelopen met de groep. Voor mijn gevoel kwam het de hele tijd uit mijn tenen en was ik niet vooruit te branden. Maar in werkelijkheid viel dat erg mee en heb ik prima gelopen. Wat dat betreft helpt het enorm dat ik met een groep loop, in mijn eentje had ik er veel sneller de brui aan gegeven. Ronde van 10 km gelopen. 
Ik ben de laatste nachten steeds erg moe, lijf voelt zwaar en ben momenteel ook niet voor de wekker wakker. Ik heb de krachttraining verzwaart en ik merk dat dat echt veel vraagt van mijn lijf, kan daar die moeheid vandaan komen of herkennen jullie dat niet? Of zou het die training van maandagavond zijn? 

Ninoea schreef op 12-03-2026 om 13:58:

Vanochtend heb ik weer hardgelopen met de groep. Voor mijn gevoel kwam het de hele tijd uit mijn tenen en was ik niet vooruit te branden. Maar in werkelijkheid viel dat erg mee en heb ik prima gelopen. Wat dat betreft helpt het enorm dat ik met een groep loop, in mijn eentje had ik er veel sneller de brui aan gegeven. Ronde van 10 km gelopen.
Ik ben de laatste nachten steeds erg moe, lijf voelt zwaar en ben momenteel ook niet voor de wekker wakker. Ik heb de krachttraining verzwaart en ik merk dat dat echt veel vraagt van mijn lijf, kan daar die moeheid vandaan komen of herkennen jullie dat niet? Of zou het die training van maandagavond zijn?

Neem je ook wel eens een periode rust en een stap terug in je belasting? Want dit klinkt ook heel erg als over traint zijn. 

dag allen,
 Ben er ook. 
@dorestad, dikke knuffel voor jou! Sterkte met alles.

Ik ben gestart in het boek van Teun van der Keuken, nog bij de inleiding. weet niet meer of ik het in dit topic of ergens anders voorbij heb zien komen. Maar heb m als e-boek geleend. Ben benieuwd.

Nu zat ik net mijn twee volkoren boterhammen in de eetmeter in te vullen en dat is voor twee 163,8 calorieën. Vind ik best meevallen. Ligt er verder ook weer aan wat voor beleg erop gaat. Ik ben helaas niet zo goed in het consequent invullen. Halverwege de week ben ik het al weer vergeten😁😬
knap dat een aantal van jullie dat volhouden! 

Vanavond een makkelijke maaltijd uit de slowcooker. Met kip, paprika, ui, orzo en olijven.   En nu kom ik er achter dat ik de olijven ben vergeten. Qua calorieën niet zo erg denk ik. 

Ies

Ies

12-03-2026 om 15:17

Ninoea, geen idee maar ik zou vooral je lijf serieus nemen. Blijkbaar wil het je toch vertellen dat (even?) een stapje terug geen slecht idee is.
Zonder brood eten kan best maar dan moet je wel heel hard je best doen aan benodigde vezels te komen. Voor mij veel te veel werk.
Ik weet niet of het dit draadje weer is wat me extra stimuleert, maar vandaag toch weer een kleine wandeling. Ik voel me iets beter dat scheelt. (Veel hoesten en benauwd) Ook kreeg ik de bevestiging dat sporten voor mij ok is, de extra overslagen van mijn hart verdwijnen bij inspanning dus dat schijnt goed nieuws te zijn. yeay! 
Verder veel stress dus ook wel veel nood aan wandelen. Eigenlijk geen tijd, thuis zoveel te doen…maar gezondheid gaat even voor. Het lukt me alleen zo slecht om alles even uit te schakelen. Ben tijdens wandeling toch altijd ook ‘bezig’ met vanalles, even wat berichten, checken, lijstjes maken, wat studeren, pppfft word wel moe van mezelf😂

Ninoea

Ninoea

12-03-2026 om 15:37 Topicstarter

Ja ik neem zeker wel rust. Ik heb dit weekend amper iets gedaan en heb expres de training van zwemmen dinsdag laten zitten. En als je over de weken heen kijkt zie je heel duidelijk dat ik bouwweken heb en dat ik ook steeds weer stabilisatie of gas terug neem. In de basis denk ik dus niet aan overtraind, al kan deze week wel even net wat zwaarder zijn. Ik heb het ook over deze week hè. Het kwam net even samen die verhoging van het aantal reps en die training op maandagavond. 

Ninoea schreef op 12-03-2026 om 15:37:

Ja ik neem zeker wel rust. Ik heb dit weekend amper iets gedaan en heb expres de training van zwemmen dinsdag laten zitten. En als je over de weken heen kijkt zie je heel duidelijk dat ik bouwweken heb en dat ik ook steeds weer stabilisatie of gas terug neem. In de basis denk ik dus niet aan overtraind, al kan deze week wel even net wat zwaarder zijn. Ik heb het ook over deze week hè. Het kwam net even samen die verhoging van het aantal reps en die training op maandagavond.

niet een weekend of een dag rust maar 1 of 2 weken achter elkaar rust? Waarbij je dan nog maar hooguit 10% van je trainingsvolume doet.

Ninoea

Ninoea

12-03-2026 om 16:54 Topicstarter

Ja dat soort weken heb ik ertussen. Dat is wat ik bedoel met gas terug en stabiliseren. Alleen vallen nu die zware benen op. Maar ik denk dat het me wel duidelijk is waar het door komt. Ik loop normaal op zaterdag zo’n 15 km heel rustig in plaats daarvan heb ik maandagavond ongeveer 10 gelopen. Normaal sport ik niet in de avond dus ik denk dat dat erin hakt. En ik heb dus qua progressieve overload het aantal reps iets omhoog gedaan. En gisterenavond had ik ook een afspraak staan waardoor ik een vol hoofd had. Dus ik denk combi van het late sporten, afspraak en iets verhogen. Ik houd het goed in de gaten. 

Ik had gister ochtend een afspraak in het ziekenhuis. Daarna geschaatst. Thuis merkte ik dat ik erg moe was, kon niks hebben. Lekker een avondje sauna gepakt.

Vanochtend weer wat beter opgestaan en lekker gefietst buiten ondanks harde wind. Prima gewerkt. Zometeen ga ik met buren eten en ik ga gezond koken. Daarna nog een film in het filmhuis bezoeken

Mijn moeder had afgebeld, dus had ik een dagje voor mezelf.

Eerst naar de schoenenwinkel, waar ik vorige week mijn schoenen naartoe had gebracht op op te rekken. Nog niet klaar, het rekken moest heel voorzichtig gebeuren en hij kon maar één schoen tegelijk doen. Prima, loop ik volgende week wel weer langs.

Daarna kringlopen bezoeken  Veel gezien, weinig gekocht en uiteindelijk thuisgekomen met één paar nieuwe nieuwe gympen. 

Toen bij Scapino nog een paar stadswandelschoenen gekocht in bijna de kleur blauw die ik wil.

Ben de hele dag weggeweest; ongeveer vanaf elf uur. En weer kriskras gelopen voor boodschappen. Ik had palmenaarde nodig dus die gaan halen. Daarna Wibra, AH, Jumbo en Lidl. Daarna thuis "lekker" uitgewaaid tijdens het ramen schoonmaken. 

Daarna een 800 grams blik bruine bonen met een ui en piccalilly gegeten. Dat was een hele hap. Omdat ik nog niet klaar was buiten en een soort afmaakdwang kreeg die me onrustig maakte, de rest ook maar gedaan. Dat was héél winderig en koud. Was haast niet uit te houden maar ik kon het niet opbrengen om een jas te gaan halen.

Gelukkig klaar nu, alles nat, ook mijn sokken. Denk niet dat ik ziek word. 

Blijk het toetje en de chocolade te zijn vergeten. Ik heb ook geen trek in de appel. Neem nog wel een beker volle chocolademelk. En dat was dus weer donderdag de 12de. Morgen vrijdag de dertiende. Belangrijke dingen uitstellen als je bijgelovig bent.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.