Jouw lijf Jouw lijf

Jouw lijf

Werken aan een gezonde leefstijl en gewicht in 2026

Een gezellig draadje om elkaar te motiveren om onze persoonlijke doelen te halen op het gebied van een gezondere levensstijl en gewichtsverlies.

Succes allemaal en voel je vrij om aan te haken!

Vervolg van 2024 en 205 waar we stappen hebben gezet en nu door gaan lopen.

@les, nu je het zegt, is het in een wandeltempo heen en teruglopen naar ver weg liggende winkels geen intensieve beweging, maar als ik mezelf vergelijk met de meeste andere mensen, beweeg ik ondanks mijn pijnen, absoluut meer. Sporten in de openlucht komt helemaal niet zo vaak voor. Mensen parkeren zo dicht mogelijk bij de winkel waar ze moeten zijn. Maar zelden zie ik iemand hardlopen of fietsen voor de lol. De laatste drie keren ben ik geen enkele hardloper tegengekomen. Misschien doen de meesten aan indoor sporten; dat kan best. 

Ik heb mijn knie drie dagen geleden overbelast door een onhandige optil-actie en nu is hij aan de mediale kant weer een beetje opgezwollen. Ik denk dat het door rust weer geneest maar ik wil geen rust.

Bailey, niet in huis halen helpt hier beste. Mijn zwakte zijn koekjes. Nootjes en chips mis ik niet. Haal dat alleen in huis met een verjaardag ofzo. Is het niet dat je ‘s avonds veel taait naar ongezonde dingen omdat je overdag niet genoeg eet en ook niet genoeg eiwitten? 
Ik had dat eerst namelijk ook, tot ik meer eiwitten ben gaan eten en een boterham extra of yoghurt oid. Het afvallen gaat misschien daardoor wel wat langzamer bij mij maar voel me veel fitter ook nu. 

rionyriony schreef op 11-03-2026 om 18:54:r. Sporten in de openlucht komt helemaal niet zo vaak voor. Mensen parkeren zo dicht mogelijk bij de winkel waar ze moeten zijn. Maar zelden zie ik iemand hardlopen of fietsen voor de lol. De laatste drie keren ben ik geen enkele hardloper tegengekomen. Misschien doen de meesten aan indoor sporten; dat kan best.

Hangt denk ik ook van het tijdstip en het weer af. De hardlopers ontwaken nu weer.

'S morgens zijn er veel hardlopers en na kantoortijd. Hoewel er hier altijd wel hardlopers zijn.

Denk dat ik net in mijn 5km rondje om 18:00 zeker 20 hardlopers ben tegen gekomen. Een deel daarvan zal in de winter naar hingen uitwijken.

Ies

Ies

11-03-2026 om 21:19

rionyriony schreef op 11-03-2026 om 18:54:

@les, nu je het zegt, is het in een wandeltempo heen en teruglopen naar ver weg liggende winkels geen intensieve beweging, maar als ik mezelf vergelijk met de meeste andere mensen, beweeg ik ondanks mijn pijnen, absoluut meer. Sporten in de openlucht komt helemaal niet zo vaak voor. Mensen parkeren zo dicht mogelijk bij de winkel waar ze moeten zijn. Maar zelden zie ik iemand hardlopen of fietsen voor de lol. De laatste drie keren ben ik geen enkele hardloper tegengekomen. Misschien doen de meesten aan indoor sporten; dat kan best.

Ik heb mijn knie drie dagen geleden overbelast door een onhandige optil-actie en nu is hij aan de mediale kant weer een beetje opgezwollen. Ik denk dat het door rust weer geneest maar ik wil geen rust.

Het ligt aan je wandeltempo. 
Ik wandel nu eigenlijk alleen maar met de hond, en dat tempo is laag. Vorig jaar ging ik ook alleen wandelen, dat ging een stuk sneller. Momenteel lukt me dat niet, ik rust zoveel dat ik geen tijd vind om nog te wandelen. Zwemmen staat ook even stil. 
Hier in de buurt best veel sporters trouwens. 
Maar ik ben het wel met je eens: er wordt weinig bewogen. Ik neem bijv vaak een trap naast een roltrap en op de trap zie ik nooit iemand. Op mijn werk ben ik zowat een rariteit omdat ik met e bike naar werk kom. Echt iedereen komt met de auto, ook jongeren die vlakbij wonen. Enz. 
Balen van je knie, beterschap! 

Ies schreef op 11-03-2026 om 21:19:

[..]

Het ligt aan je wandeltempo.
Ik wandel nu eigenlijk alleen maar met de hond, en dat tempo is laag. Vorig jaar ging ik ook alleen wandelen, dat ging een stuk sneller. Momenteel lukt me dat niet, ik rust zoveel dat ik geen tijd vind om nog te wandelen. Zwemmen staat ook even stil.
Hier in de buurt best veel sporters trouwens.
Maar ik ben het wel met je eens: er wordt weinig bewogen. Ik neem bijv vaak een trap naast een roltrap en op de trap zie ik nooit iemand. Op mijn werk ben ik zowat een rariteit omdat ik met e bike naar werk kom. Echt iedereen komt met de auto, ook jongeren die vlakbij wonen. Enz.
Balen van je knie, beterschap!

Bij mij op het werk wordt traplopen echt gestimuleerd zelfs op de lift hangen bordjes 'de trap is beter'. De lift zit ook in een hoekje weggestopt. Als je binnen komt loop je tegen de trap aan.

Op de trap staan ook verbrande kcal aangegeven. Erg grappig, met een hok vol voedingswetenschappers weet iedereen dat dat afhankelijk is van je gewicht en dus nergens op slaat maar voor de klanten is  het wel geinig.

@Ysenda - ik ga inderdaad uit van mijn eigen omgeving. Mogelijk heeft de populatie hier minder op met sportieve beweging. Ik denk dat per regio het beeld anders is. Ik denk dat bijv. in Amsterdam en omgeving het plaatje totaal verschilt met hier waar een overweldigende meerderheid aan immigranten woont die zich juist niet hip voelen als ze moeten lopen en minder rijkelijk eten. Dat zien ze als armoe.

Het schijnt dat 27% van de Nederlanders wekelijks iets doet aan sport. Maar wat zien ze als sport en wat niet? Een kwart van de mensen heeft een abonnement op een sportieve activiteit maar niet iedereen is daar actief in. Een abonnement zegt niet dat ze die ook echt gebruiken. 

@Les - een hond is wel een prima motief voor beweging. Die willen ze wel vier keer per dag naar buiten waarvan liefst één loopje naar iets wat ze heerlijk vinden: bossen, natuur, struikjes, spannende geurtjes, andere dieren. 

Ja die knie is in augustus ontstaan door een val tijdens vermoeidheid. Ik tilde mijn voet niet hoog genoeg op en bleef haken achter een iets uitstekende klinker en kwam toen pijnlijk ten val. Het resultaat was vrij ernstig letsel, vooral waar de patella vast zit aan de binnenste dijspieren. Dat is helemaal naar de gruzels gegaan en vele maanden gezwollen gebleven. Vocht dat niet weg kon. Dat is tenslotte toch bijna weggegaan maar die cyste-constructie zit er nog en als er teveel vocht is dan wordt het weer daar opgehouden.

Het is een natuurwonder dat het zo netjes genezen is. Het zag er heel naar uit. Ik heb er nog series deprimerende foto's van.

Dorestad schreef op 11-03-2026 om 12:46:

[..]

Mijn moeder is bijna 90. Lich zeer vitaal maar voor de rest iemand die ontzettend bang en onzeker en warrig is geworden na overlijden partner. Wanneer je een leven lang je partner als fundament hebt gebruikt en diegene de beslissingen hebt laten nemen lukt het op deze leeftijd niet meer dat zelf te doen. Die angst is heftig. De angst Wanneer er een lamp kapot gaat. Angst voor kortsluiting. Ze verliest continu sleutels bijvoorbeeld. We zijn enorm dankbaar voor de burenhulp die er is. Wij wonen 60 km verderop. Maar er is elke dag wel iets. De gekste dingen.

Dat is al een flinke leeftijd. Ontzettend sneu dat ze zo bang, onzeker en warrig is geworden na het overlijden van haar partner. Maar voor jullie ook ontzettend pittig. Helemaal als jullie er vrijwel dagelijks heen moeten tussen jullie eigen dingen door.

Rozi schreef op 11-03-2026 om 19:06:

Bailey, niet in huis halen helpt hier beste. Mijn zwakte zijn koekjes. Nootjes en chips mis ik niet. Haal dat alleen in huis met een verjaardag ofzo. Is het niet dat je ‘s avonds veel taait naar ongezonde dingen omdat je overdag niet genoeg eet en ook niet genoeg eiwitten?
Ik had dat eerst namelijk ook, tot ik meer eiwitten ben gaan eten en een boterham extra of yoghurt oid. Het afvallen gaat misschien daardoor wel wat langzamer bij mij maar voel me veel fitter ook nu.

In calorieën eet ik overdag wel voldoende. Eiwitten en vezels zijn ook voldoende. Ik denk dat ik in volume wel meer kan gaan eten. Maar een zakje wortels wegknagen naast bijvoorbeeld een lunch met brood voelt toch als een hele klus. Terwijl ik vaak onbewust een bakje rauwkost weg knaag als ik in de file sta op weg naar huis. Die rauwkost zelf is prima natuurlijk maar eigenlijk moet ik denk ik al eerder op de dag meer volume gaan eten.

@Rionyriony ik denk dat het inderdaad ook uitmaakt waar je woont. Waar ik woon ben je snel in (mooie) natuurgebieden en daar is het met redelijk weer altijd wel druk met mensen die aan het wandelen of hardlopen zijn. In de winter is dat wel een heel stuk minder. Door het weer maar ook omdat het al snel donker is (en dan voelt het denk ik voor veel mensen niet als een fijne plek om te zijn).

Vervelend dat je nog zo veel last hebt van je knie. Is de verwachting dat het uiteindelijk helemaal over gaat of is dit het?

Bailey26 schreef op 12-03-2026 om 07:24:

[..]

Dat is al een flinke leeftijd. Ontzettend sneu dat ze zo bang, onzeker en warrig is geworden na het overlijden van haar partner. Maar voor jullie ook ontzettend pittig. Helemaal als jullie er vrijwel dagelijks heen moeten tussen jullie eigen dingen door.

[..]

In calorieën eet ik overdag wel voldoende. Eiwitten en vezels zijn ook voldoende. Ik denk dat ik in volume wel meer kan gaan eten. Maar een zakje wortels wegknagen naast bijvoorbeeld een lunch met brood voelt toch als een hele klus. Terwijl ik vaak onbewust een bakje rauwkost weg knaag als ik in de file sta op weg naar huis. Die rauwkost zelf is prima natuurlijk maar eigenlijk moet ik denk ik al eerder op de dag meer volume gaan eten.

@Rionyriony ik denk dat het inderdaad ook uitmaakt waar je woont. Waar ik woon ben je snel in (mooie) natuurgebieden en daar is het met redelijk weer altijd wel druk met mensen die aan het wandelen of hardlopen zijn. In de winter is dat wel een heel stuk minder. Door het weer maar ook omdat het al snel donker is (en dan voelt het denk ik voor veel mensen niet als een fijne plek om te zijn).

Vervelend dat je nog zo veel last hebt van je knie. Is de verwachting dat het uiteindelijk helemaal over gaat of is dit het?

Ik eet nauwelijks brood maar als ik het eet zijn het broodjes bouw: boterham, veldsla, cottage cheese, kipfilet, komkommer en tomaat. Ik bouw ze ter plekke, ik heb zo'n vakjes lunchbox mee.

https://sistema-kopen.nl/product/sistema-lunch-bento-cube-1-250-ml-minty-teal/

Ergo, ik heb heel veel bakjes mee, wortels, fruit, ontbijt kwark, shaker voor eiwit limo. Ik weeg alles thuis al af en zet het op mijn buro zodat ik het ook op eet en me niet om 4 uur afvraag waarom het niet meer lukt om dan thuis te bedenken dat ik niet gegeten heb.

Ik ben elke keer weer verbijsterd als ik zie hoeveel kilocaloriën brood heeft. En dan heb ik het niet over croissantjes, maar gewoon bruin brood.

Ik bak zelf brood en dat snijden is aardig lastig. Sowieso snijd ik scheef, ook na meer dan 25 jaar ervaring.

Eén plakje brood van mij is vier plakken gesneden lucht van de supermarkt. 

Ik heb sowieso besloten om geen voedingsmiddelen meer uit te sluiten en zoveel mogelijk af te wegen. 

Gezond is niet gelijk aan afvallen.

15 ml olijfolie, en het ziet er niet uit als veel, daar word je dikker van dan van een beker eiwitshake (250 ml +30 gram poeder). Die shake vult beter.

Ik gebruik nu dus wel olijfolie, maar geen 'scheutje'.

Ysenda schreef op 12-03-2026 om 07:44:

[..]

Ik eet nauwelijks brood maar als ik het eet zijn het broodjes bouw: boterham, veldsla, cottage cheese, kipfilet, komkommer en tomaat. Ik bouw ze ter plekke, ik heb zo'n vakjes lunchbox mee.

https://sistema-kopen.nl/product/sistema-lunch-bento-cube-1-250-ml-minty-teal/

Ergo, ik heb heel veel bakjes mee, wortels, fruit, ontbijt kwark, shaker voor eiwit limo. Ik weeg alles thuis al af en zet het op mijn buro zodat ik het ook op eet en me niet om 4 uur afvraag waarom het niet meer lukt om dan thuis te bedenken dat ik niet gegeten heb.

Herkenbaar, dat gekauw en dat gesleep. Een thermos voor thee, een thermos voor havermoutpap en voor een hele dag heb ik een Tiffin: 

IMG_6943.jpg?v=1763895488&width=5000

Met een verdeler om vakjes te maken en een extra bakje met deksel als inzetvoor bijvoorbeeld nootjes of hummus. Mijne heeft een ander dessin, overigens .

Die zet ik graag pontificaal voor mijn neus op mijn bureau 

Poezenmeisje schreef op 12-03-2026 om 08:16:

Ik heb sowieso besloten om geen voedingsmiddelen meer uit te sluiten en zoveel mogelijk af te wegen.

15 ml olijfolie, en het ziet er niet uit als veel, daar word je dikker van dan van een beker eiwitshake (250 ml +30 gram poeder). Die shake vult beter.

Ik gebruik nu dus wel olijfolie, maar geen 'scheutje'.

Olie, nootjes, pindakaas: altijd afwegen inderdaad. Dan kun je toch je zelfgebakken brood eten, goed voor de vezels. Vezels vullen en zijn goed voor je humeur. Je darmen zullen je dankbaar zijn. Gezond en vrolijk afvallen!

Poezenmeisje schreef op 12-03-2026 om 08:16:

Volgens mijn PT en zoon (diëtist in opkeiding) is het belangrijkste om een gezond eetpatroon aan te leren, daar zitten alle levensmiddelen in, inclusief die chips, dat ijsje en uit eten op zijn tijd. Maar het is belangrijk dat hele zwikkie in balans te hebben met beweging.

Stelling van mijn zoon: waarom sport ik zo veel? Dan kan ik meer eten.

Poezenmeisje schreef op 12-03-2026 om 08:03:

Ik ben elke keer weer verbijsterd als ik zie hoeveel kilocaloriën brood heeft. En dan heb ik het niet over croissantjes, maar gewoon bruin brood.

Ik bak zelf brood en dat snijden is aardig lastig. Sowieso snijd ik scheef, ook na meer dan 25 jaar ervaring.

Eén plakje brood van mij is vier plakken gesneden lucht van de supermarkt.

Ja maar wat maakt het uit dat een boterham 100 calorieën heeft. Je hebt ook calorieën nodig toch? Je kunt toch niet de hele dag op wortels en sla enz leven.

Rozi schreef op 12-03-2026 om 09:16:

[..]

Ja maar wat maakt het uit dat een boterham 100 calorieën heeft. Je hebt ook calorieën nodig toch? Je kunt toch niet de hele dag op wortels en sla enz leven.

Als ik een plakje brood kan snijden met dezelfde caloriën als een plakje supermarktbrood, dan kan ik de krant er doorheen lezen.

😄

700 gram broodbakmachine brood ziet er qua volume uit als een 'halfje bruin'.

3efe985d-1aa9-4f96-8260-e3370adc81e1.jpg

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.