Jouw lijf
Ninoea
21-12-2025 om 12:09
Werken aan een gezonde leefstijl en gewicht in 2026
Een gezellig draadje om elkaar te motiveren om onze persoonlijke doelen te halen op het gebied van een gezondere levensstijl en gewichtsverlies.
Succes allemaal en voel je vrij om aan te haken!
Vervolg van 2024 en 205 waar we stappen hebben gezet en nu door gaan lopen.
PhilDunphy
18-01-2026 om 15:55
Ik heb vandaag een wandeling van 4,5km gemaakt. Eigenlijk voelde ik na 3,5km dat ik op het maximale zat voor mijn knie en enkels, maar ja, ik was nog niet thuis. Dus toch die laatste km er nog bij gepakt. Wel een heerlijk gevoel dat die 3,5km al lukte, want dat is voor het eerst in een jaar dat ik die vrijwel pijnloos loop.
En nog leuker, mijn kinderen zijn ook helemaal aan het wandelen geslagen! We hebben de challenge om elke straat in onze gemeente een keer te hebben gewandeld en houden dat bij op de telefoon. En ineens staan ze 's ochtends vrijwillig bij de deur om op pad te gaan. Mijn 7-jarige had er voor de lunch al 5km op zitten en mijn 9-jarige staat vandaag op 9km. Ik geniet van deze gezonde gewoonte en het motiveert mij ook enorm. Hopelijk blijft de challenge lang interessant voor ze.
Ysenda
18-01-2026 om 16:47
PhilDunphy schreef op 18-01-2026 om 15:55:
Ik heb vandaag een wandeling van 4,5km gemaakt. Eigenlijk voelde ik na 3,5km dat ik op het maximale zat voor mijn knie en enkels, maar ja, ik was nog niet thuis. Dus toch die laatste km er nog bij gepakt. Wel een heerlijk gevoel dat die 3,5km al lukte, want dat is voor het eerst in een jaar dat ik die vrijwel pijnloos loop.
En nog leuker, mijn kinderen zijn ook helemaal aan het wandelen geslagen! We hebben de challenge om elke straat in onze gemeente een keer te hebben gewandeld en houden dat bij op de telefoon. En ineens staan ze 's ochtends vrijwillig bij de deur om op pad te gaan. Mijn 7-jarige had er voor de lunch al 5km op zitten en mijn 9-jarige staat vandaag op 9km. Ik geniet van deze gezonde gewoonte en het motiveert mij ook enorm. Hopelijk blijft de challenge lang interessant voor ze.
Als je alle straten hebt gehad kun je nog de figuren uitdaging doen. Een hart, een auto of een luchtballon tekenen met je wandeling.
PhilDunphy
18-01-2026 om 17:06
Ysenda schreef op 18-01-2026 om 16:47:
[..]
Als je alle straten hebt gehad kun je nog de figuren uitdaging doen. Een hart, een auto of een luchtballon tekenen met je wandeling.
Oh dat klinkt ook echt leuk!
Op zich kunnen we daarna wel ook buiten de gemeente, want ik vind het ook prima om eerst even te rijden/fietsen en daarna te wandelen. Maar om dichtbij te blijven is figuren maken ook wel leuk ja!
(hopelijk blijft de challenge ook echt zo lang leuk. Meestal is het leuk zolang het nieuw is)
Dorestad
18-01-2026 om 19:06
PhilDunphy, wat een leuk idee. Hopelijk woon je in een vrij grote gemeente.
Ik weet niet wat ik vrijdag fout heb gedaan bij de bootcamp maar in 1x zijn de hamstrings zowel links en rechts ontzettend pijnlijk. Vorig jaar rond deze tijd ook. Gisteren met mijn eega op pad geweest naar mijn mantelzorgadressen. Een aanslag op mijn mentale energie. Gelukkig was man erbij. Zoonlief had vantevoren gezegd dat wij uit eten mochten op zijn kosten. Dit omdat hij wel mee heeft gekregen hoe pittig deze week was met allerhande regelzaken voor degenen die mantelzorg krijgen. Heel erg lief maar ook daarvoor had ik géén energie meer. We hebben eten afgehaald. Was heerlijk. Komende anderhalve week ben ik voor groot deel aan het passen op neefjes, pubers. Hun ouders gaan 4x per jaar op wintersport waarvan 2x zonder de kinderen. Het voordeel van daar zijn is gebruik maken van hun sportkamer en hun sauna en van de sportschool in hun woonplaats. Nadeel: best druk want ik ga een aantal keren wanneer ze naar school zijn naar mijn eigen huis.
Ysenda
18-01-2026 om 19:09
Dorestad schreef op 18-01-2026 om 19:06:
Ik weet niet wat ik vrijdag fout heb gedaan bij de bootcamp maar in 1x zijn de hamstrings zowel links en rechts ontzettend pijnlijk. Vorig jaar rond deze tijd ook. Gisteren met mijn eega op pad geweest naar mijn mantelzorgadressen. Een aanslag op mijn mentale energie. Gelukkig was man erbij. Zoonlief had vantevoren gezegd dat wij uit eten mochten op zijn kosten. Dit omdat hij wel mee heeft gekregen hoe pittig deze week was met allerhande regelzaken voor degenen die mantelzorg krijgen. Heel erg lief maar ook daarvoor had ik géén energie meer. We hebben eten afgehaald. Was heerlijk. Komende anderhalve week ben ik voor groot deel aan het passen op neefjes, pubers. Hun ouders gaan 4x per jaar op wintersport waarvan 2x zonder de kinderen. Het voordeel van daar zijn is gebruik maken van hun sportkamer en hun sauna en van de sportschool in hun woonplaats. Nadeel: best druk want ik ga een aantal keren wanneer ze naar school zijn naar mijn eigen huis.
Is het echt nodig om naar huis te gaan?
Dorestad
18-01-2026 om 19:15
Ysenda schreef op 18-01-2026 om 19:09:
[..]
Is het echt nodig om naar huis te gaan?
Ja. Net zoals 2x nog naar degenen die mantelzorg krijgen. Eerste keer met 1 p naar huisarts voor o.a. MoCA test. En tweede keer voor MDO over degene met verstandelijke beperking die sinds einde zomer beschermd woont. Is eerste MDO, komst is zeer wenselijk. De week na mijn oppassen word ik nu dan wel aan mijn hand geopereerd, dan ben ik qua vervoer ook even uit de roulatie.
Dorestad
18-01-2026 om 20:22
Dorestad schreef op 18-01-2026 om 19:15:
[..]
Ja. Net zoals 2x nog naar degenen die mantelzorg krijgen. Eerste keer met 1 p naar huisarts voor o.a. MoCA test. En tweede keer voor MDO over degene met verstandelijke beperking die sinds einde zomer beschermd woont. Is eerste MDO, komst is zeer wenselijk. De week na mijn oppassen word ik nu dan wel aan mijn hand geopereerd, dan ben ik qua vervoer ook even uit de roulatie
Ik kreeg het verzoek gisteren. Omdat ik anderhalve week geleden geopereerd zou worden ging het dit jaar niet door. Ik pas elk jaar een paar dagen tot een week op. Omdat ok werd uitgesteld waren er opeens mogelijkheden
Ninoea
18-01-2026 om 20:58
Vandaag een tamelijk rustig dagje op gebied van bewegen gehad. Twee ommetjes buiten en even op de loopband. Verder een vakantie geboekt voor in het voorjaar en mijn zoon geholpen met zijn leerwerk voor Frans.
Actieve kcal ruim 500
Aantal stappen bijna 11000
Eten en drinken: prima.
Trail
19-01-2026 om 00:07
Heftig MMcGonagall.
Vandaag gewerkt, daarna vergaderd en toen nog naar het filmhuis. Het is gelukt om deze maand van ontspanning mijn prioriteit te maken, maar leg graag nog wat meer focus op beweging en huishouden.
Ysenda
19-01-2026 om 07:59
Trail schreef op 19-01-2026 om 00:07:
Heftig MMcGonagall.
Vandaag gewerkt, daarna vergaderd en toen nog naar het filmhuis. Het is gelukt om deze maand van ontspanning mijn prioriteit te maken, maar leg graag nog wat meer focus op beweging en huishouden.
Welke film heb je gezien?
rionyriony
19-01-2026 om 08:21
Ninoea schreef op 18-01-2026 om 20:58:
Vandaag een tamelijk rustig dagje op gebied van bewegen gehad. Twee ommetjes buiten en even op de loopband. Verder een vakantie geboekt voor in het voorjaar en mijn zoon geholpen met zijn leerwerk voor Frans.
Actieve kcal ruim 500
Aantal stappen bijna 11000
Eten en drinken: prima.
In een gemiddeld tempo van 5 km per uur doe je daar meer dan anderhalf uur over volgens een AI module.
De langste wandeling die ergens naartoe gaat (moet altijd lonend zijn anders duurt het te lang) is in mijn geval 3200 stappen en ik kán dan nog naar de Action daar in de regio gaan wat ook nog een straat helemaal uitlopen is, dus pakweg 4000 stappen.
Maarrr, kom ik terug dan ga ik meestal nog de gewone boodschappen doen.
Ik moet niet te hard lopen, want daar is het afwikkelmechanisme van mijn voeten niet blij mee en ik wil graag over een half weekje nog eens weg. Ben benieuwd hoe lang nog; dit is vanaf 1 december het geval. Ik kan me niet voorstellen dat dit altijd maar zo door kan gaan dus het gáát ooit stoppen. Dan krijg ik een of andere overbelaste plek; bij mij is dat vaak de laterale rand rechts. De peroneus pees, of spier, of beide. Welke weet ik niet uit mijn hoofd; er zijn er twee naast elkaar. Rotdingen. Dan moet ik onmiddellijk inbinden.
Leuk plaatje; is niet van mij, ik heb ook niet van die mollige voetjes maar gewone harken. Loopt helemaal door over de zijkant van mijn kuit. En die voel ik al.
![]()
Voorlopig vannacht niet geslapen. Helemaal niet dus; geen moment onder zijl geweest. Maar daar kan ik wel tegen. Dat weet ik.
PhilDunphy
19-01-2026 om 10:20
Dorestad schreef op 18-01-2026 om 19:06:
Ruim 1000 straten lees ik in de app, dus heb zat te doen. Ik heb er nu 33 van begin tot eind gelopen (dan pas telt ie mee. Heb wel al meer straten deels gehad).
Ik zit nu bij de kapper en heb besloten de tijd tussen kids wegbrengen en kapper op te vullen met wandelen in de omgeving van de kapper. Dus heb er al 5500 stappen op zitten, een hoop straatjes er bij en moet straks nog terug lopen.
Nikki1973
19-01-2026 om 13:44
Hi, Ben er ook nog. Vorige week was ik helaas de hele week niet in orde. Heftige overgangsklachten. Gelukkig gaat het nu weer beter.
Heb straks een afspraak waar ik lopend naar toe ga. Het is best mooi weer, zon schijnt. dus dat is wel even lekker. Vorige week nauwelijks naar buiten geweest.
Succes verder allemaal. Iemand last van blue Monday 😬?
Dolfje
19-01-2026 om 14:10
Heel januari is wat mij betreft een blue monday
over 1,5 e week op vakantie en dan hopelijk iets warmer weer zodat we lekker in T-shirt kunnen wandelen.
Ysenda
19-01-2026 om 14:20
PhilDunphy schreef op 19-01-2026 om 10:20:
[..]
Ruim 1000 straten lees ik in de app, dus heb zat te doen. Ik heb er nu 33 van begin tot eind gelopen (dan pas telt ie mee. Heb wel al meer straten deels gehad).
Ik zit nu bij de kapper en heb besloten de tijd tussen kids wegbrengen en kapper op te vullen met wandelen in de omgeving van de kapper. Dus heb er al 5500 stappen op zitten, een hoop straatjes er bij en moet straks nog terug lopen.
Welke app is dat?