Jouw lijf
Ninoea
21-12-2025 om 12:09
Werken aan een gezonde leefstijl en gewicht in 2026
Een gezellig draadje om elkaar te motiveren om onze persoonlijke doelen te halen op het gebied van een gezondere levensstijl en gewichtsverlies.
Succes allemaal en voel je vrij om aan te haken!
Vervolg van 2024 en 205 waar we stappen hebben gezet en nu door gaan lopen.
Ysenda
17-01-2026 om 09:16
Bailey26 schreef op 16-01-2026 om 17:00:
Vervelend nieuws van het ziekenhuis gehad dus daar erg verdrietig over. Nu ook helemaal uit het ritme, slecht slapen, slecht eten en bewegen lukt ook niet. En ik weet het komt wel weer maar zo schiet het gewoon niet op.
Sterkte Bailey.
Dolfje
17-01-2026 om 09:39
Over 1,5e week gaan we op vakantie, zit geen sportschool bij ( tenminste die is er wel maar is duur) dus we hebben nu als bewegingsdoel elke dag flink wandelen en minstens 15.000 stappen te zetten. Had al gezien dat er bij ons hotel een Hiperdino zit maar 20 minuten lopen zit een mercadona, dus wij gaan voor die kiezen. Dat zijn al extra stappen.
Dan een beetje opletten met eten en hopelijk is de schade dan net als bij de laatste vakantie een beetje beperkt. Toen zat er 1,5 kilo bij.
lientje69
17-01-2026 om 10:40
Bailey26 schreef op 16-01-2026 om 17:00:
Vervelend nieuws van het ziekenhuis gehad dus daar erg verdrietig over. Nu ook helemaal uit het ritme, slecht slapen, slecht eten en bewegen lukt ook niet. En ik weet het komt wel weer maar zo schiet het gewoon niet op.
ToetieToover
17-01-2026 om 10:41
Mijn huidige gewicht is mijn hoogste gewicht. Na een ziekteperiode van 2 jaar moest ik het sporten langzaam opbouwen. Ik ben allang blij dat de zenuwbeknelling in mijn buik is weggegaan. Dat je nu geen zichtbare buikspieren meer ziet door de +5 kilo is niet zo belangrijk. De operatiewonden op mijn buik zijn nagenoeg onzichtbaar, de chirurg heeft mijn keizersnede litteken ‘hergebruikt’ en verder waren er kijkoperatiegaatjes. Ik heb veel tijd besteed aan het weer soepel krijgen van het bindweefsel in mijn buik, want onderhuids is er veel gerommeld en is de boel flink verbouwd.
Ah wacht, mijn hoogste gewicht was tijdens de zwangerschap. Toen hield ik vocht vast en woog ik 96 kilo, mijn recordgewicht! Ik verloor 20 kilo in een week, dat was dus kennelijk vocht. Maar mijn huidige kilo’s zijn toch echt vet.
Dat mijn nieuwe standaardgewicht +5 kilo is, scheelt veel opmerkingen over mijn uiterlijk, “jeeeeee wat ben jij dun” heb ik allang niet meer gehoord.
De moeilijkste factor om gezond te eten is mijn vriendlief. Die mag zijn chipszakken pas opentrekken als ik al in bed lig, of in een andere kamer, want dat kan ik niet weerstaan. En ook bakt hij koekjes, koopt chocolade en maakt aardappelpuree met een lading roomboter erdoor. 
lientje69
17-01-2026 om 10:49
Hier rommel ik behoorlijk. Eten gaat redelijk , hoogste aantal calorieën per dag zo'n 1700, meestal rond de 1500. Resultaat op de weegschaal blijft uut, daarvoor zal ik naar de 1300 moeten maar dat trek ik even niet momenteel. Qua stappen wisselt het echt . Heb hele slechte dagen waariin ik bijna niet loop en goede waarin ik rond de 5000 zit. Klinkt niet veel maar voor mijn situatie waar ik in zit best goed. Meestal zit ik zo rond de 3500. Ben met alles niet echt tevreden maar hoofd en lijf willen niet wat ik wil. Daardoor pak ik soms wat makkelijker naar slechte tussendoortjes ( troostvoer) maar blijf gelukkig wel redelijk laag in de calorieën.
MMcGonagall
17-01-2026 om 11:49
Met 1300 calorieën kom ik maar net aan een licht ontbijt en lunch en een magere avondmaaltijd plus drie stuks fruit. De meeste dagen red ik het dan niet tot het avondeten omdat ik dan ‘s middags teveel honger krijg. Dan neem ik toch een mueslireep of soortgelijk maar probeer met tussendoortjes onder de 150 calorieën te blijven.
Ik kan best goed niet snoepen maar dan moet het niet onder mijn neus gehouden worden. Zoals van de week, toen mijn collega met een enorme zak M&M’s kwam trakteren. Dat doe ik dan ook gewoon 
Qua sporten gaat het matig hier. We zijn bezig met een keuken uitkiezen en iedere offerte kost je minstens drie uur. Dat is precies mijn sporttijd
Mijn nieuwe trainingsschema is ook erg zwaar. Dat gaat vast wel wennen maar nu ben ik elke keer gesloopt.
lientje69
17-01-2026 om 12:18
MMcGonagall, ik kom aan boven de 1500 calorieën. Vraag me niet waarom. Blijkbaar staat mijn verbruik al mijn hele leven ( nou ja sinds mijn herseninfarct 35 jaar terug ) op spaarstand. Dus als ik niet nóg zwaarder wil worden ( en ik ben al extreem te zwaar met ruim 90 kilo en 1 meter 63 ) moet ik wel daaronder blijven. No need to say dat dat niet altijd lukt. 
Due-scimmie
17-01-2026 om 13:23
Ik woon als puber rond de 64 met mijn 1,62 maar was niet dik. Tijdens studie iets omhoog gegaan maar na studie tijdens reizen zat ik op 62 geloof ik. Man leren kennen, minder bewogen en toen naar 69. Zwanger van nr 1 en 14 kg aangekomen. Die waren er na bevalling vrijwel meteen weer af. Maar toen door honger en borstvoeding weer iets aangekomen.
Toen ik weer op oude gewicht zat zwanger van nr2 en met idee dat het er bij eerste zo weer af was meer de touwtjes laten vieren. Denk dat ik bijna de 100 aantikte. Nu ging het er moeilijker af. 1e 10 ging prima, 2e 10 paar jaar geleden afgevallen en in 2024 van 81 naar 72 afgevallen. En toen kwam ik afgelopen jaar weer aan tot 79
.
Doel is nu terug naar 69.
Dolfje
17-01-2026 om 14:30
Vanmorgen stuk fitter wakker geworden dan gisteren en naar de sportschool geweest. Omdat het lekker weer is net naar de action gewandeld ( dus zo'n 2x 25 minuten aan stappen erbij).
Straks nog ff een rondje als we naar de Ah gaan. Wil voor snack vanavond augurken met kipfilet of rookvlees en die zijn dus op.
Auwereel
17-01-2026 om 15:24
Als 16 jarige woog ik met mijn 161 cm rond de 79 kg. Toen kreeg ik een nieuwe huisarts en die was wel genegen mij door te sturen naar een diëtiste, de huisarts daarvoor vond dat ik gewoon maar minder moest eten, hoe moeilijk kon het zijn? Onder leiding van die diëtiste afgevallen naar rond de 60 kg. Van zwangerschap van mijn twee kinderen 4 kg aangekomen en daarna groeide mijn gewicht gestaag door naar boven de 70 kg. Op een gegeven moment leek het alsof ik diabetes had, en daar schrok ik erg van en mijn oude dieet uit de kast getrokken, hoewel die diabetes loos alarm bleek (controle vlak na een koolhydraatrijke lunch). Afgevallen tot rond de 62-64 kg en dat heb ik lang gewogen, met variaties. Gek genoeg ben ik rond de overgang afgevallen in plaats van aangekomen, het flexi-vegan dieet past kennelijk goed bij me, ik weeg nu 60-61 kg. Ik lijd geen honger en eet met smaak, maar hou ook veel van bonen enz.
Bewegen kan beter, zeker in de wintermaanden.
Ysenda
17-01-2026 om 16:39
aaaaahhhhhhh, ik heb trek in chocolade. En het kan ook, een klein stukje dan, niet een hele reep van 100g.
Maar ik weet ook dat die trek weer over gaat als ik er niet aan toe geef en juist blijft als ik het wel doe.
Dus zit ik braaf in een hoekje ver van de bar in de bioscoop te wachten tot ik de zaal in mag.
Want dan heb ik gewoon mijn fles water en mijn afgewogen ongebrande notenmix. En als ik straks thuis kom heerlijke zelf gemaakte erwtensoep.
Ysenda
17-01-2026 om 17:05
Dolfje schreef op 17-01-2026 om 16:49:
Ja kan het Ysenda! Veel plezier bij de film! Welke ga je zien?
If I had legs I'd kick you.
Auwereel
17-01-2026 om 17:05
Overigens denk ik nog wel eens aan die keuringsarts, waar ik als 23 jarige langs moest voor een werk-keuring. Mijn BMI was toen goed, dankzij die diëtiste, maar ik kreeg te horen dat ik dringend moest afvallen want hoe ouder hoe zwaarder, dus hoe zwaar zou ik wel niet worden? Beslist obees! Ik heb toen niet gezegd dat ik een jaar of vijf eerder nog bijna 20 kg zwaarder woog, beetje risky als je nog goedgekeurd moet worden, dus heb maar ja en amen gezegd. En nu weeg ik ongeveer wat ik woog toen ik 18 was, dus gelijk had hij niet. Ik denk dat ik best wel eens een gefrustreerd jojo- gewicht zou hebben gehad als ik zijn raad had opgevolgd om dringend weer op dieet te gaan.