Jouw lijf
Ninoea
21-12-2025 om 12:09
Werken aan een gezonde leefstijl en gewicht in 2026
Een gezellig draadje om elkaar te motiveren om onze persoonlijke doelen te halen op het gebied van een gezondere levensstijl en gewichtsverlies.
Succes allemaal en voel je vrij om aan te haken!
Vervolg van 2024 en 205 waar we stappen hebben gezet en nu door gaan lopen.
ToetieToover
23-12-2025 om 15:37
Nikki1973 schreef op 23-12-2025 om 15:24:
[..]
Hier sluit ik bij aan. Ik probeer af en toe te schrijven maar meestal doe ik zo weinig actiefs dat ik niks te melden heb……
Maar om mijn slaapapneu wat onder controle te krijgen is afvallen wel verstandig. Ik kan helaas niet aan het cpap apparaat wennen dus moet op zoek naar andere oplossingen.
Succes allemaal.
In mijn omgeving is iemand met zo’n apparaat en die kon er eerst niet aan wennen. Gelukkig hebben ze er iets op gevonden: een ander soort masker en een andere plaatsing van de slang. Ik zag een enorm verschil in diens energieniveau! Dat gun ik jou ook
geen wonder dat je weinig actief bent.
Bailey26
23-12-2025 om 15:38
Moyrrie schreef op 21-12-2025 om 19:55:
Ik doe ook weer mee. Ik lees vooral, maar zal proberen actiever mee te schrijven.
Ja dat geldt ook voor mij!
Nu vrij van het werk dus dat biedt iets meer tijd om te bewegen. Weer met de hormonen gestart dus moet even zien hoe dat weer gaat. Maar ik heb weer iets meer structuur in de dagen.
ToetieToover
23-12-2025 om 15:39
Prachtig wandelgebied, Ninoea! Ik moet daar nodig weer eens heen. Was het niet modderig?
Geen idee waarom ik in dit topic rondhang, want deze twee weken van het jaar doe ik weinig gezonds. Althans, dat is niet helemaal waar. Ik rust uit.
heel grondig 
lientje69
23-12-2025 om 15:43
ToetieToover schreef op 23-12-2025 om 15:39:
Prachtig wandelgebied, Ninoea! Ik moet daar nodig weer eens heen. Was het niet modderig?
Geen idee waarom ik in dit topic rondhang, want deze twee weken van het jaar doe ik weinig gezonds. Althans, dat is niet helemaal waar. Ik rust uit.heel grondig
En dat is ook goed voor je!
ToetieToover
23-12-2025 om 15:47
Ninoea schreef op 23-12-2025 om 07:51:
Ik heb afgelopen maand de zorgverzekering voor 2026 bekeken en besloten me aanvullend te verzekeren. Met de aanvulling die ik gekozen heb, heb ik recht op flink wat vergoeding voor fysiotherapie. In 2025 heb ik het echt vervelend gevonden en als belemmering ervaren dat dat niet vergoed werd. Eerder was dat wel het geval, maar ik had me de afgelopen jaren onvoldoende erin verdiept. Met deze aanvullende verzekering heb ik ook recht op 250 euro per jaar voor een sportmedisch onderzoek. Ik heb uitgezocht waar ik dat in mijn woonplaats kan laten doen en heb besloten dat me dat passend lijkt. Dat is dus ook 1 van de doelen van 2026 om die te plannen en te doen.
Dat is de enige aanvullende verzekering die ik ook heb. Mijn ‘bewegingsbehandelaar’ is goud waard. Die heeft ooit bij mij een bobbeltje ontdekt, dat bleek een gezwel. Ik begon door mijn ene been te zakken, heel vreemd, de kracht was weg, yoga navasana (boat pose) lukte niet meer met dat been, enzovoort. Hij traceerde de oorzaak naar de psoas. ‘Iets’ irriteerde mijn psoas. En hij ging diep graven in mijn buik, om de psoas te masseren. Masseren klinkt leuker dan het voelde, overigens. Hij vond elke weer op dezelfde plek een bobbel. Daar waar mijn darmen hoorden te zitten. En jawel, dat bleek later helemaal correct. Ik overdrijf niet als ik zeg dat die man mijn leven heeft gered.
ToetieToover
23-12-2025 om 15:48
lientje69 schreef op 23-12-2025 om 15:43:
[..]
En dat is ook goed voor je!
En jij weet dat!!!
Moyrrie
23-12-2025 om 15:50
Ninoea, je vergist je helaas. Ik zou heel graag een lange wandeling maken.
Ik heb chronische pijn en reuma. Ik heb de afgelopen 2 jaar een leefstijl interventie traject gevolgd. De groepsdynamiek was heel fijn en het heeft me veel gebracht. Ik kan inmiddels 5 kilometers wandelen en een uurtje fietsen op mijn e-bike. Ook ben ik afgevallen en weeg nu minder dan 90 kg. Ik ben trots op mezelf en hoop deze trend door te zetten in 2026.
Het belangrijkste voor mij blijft: doseren en tevreden zijn met kleine stapjes.
Anders heb ik weer een paar dagen nodig om te herstellen en ga ik alleen maar achteruit.
Nikki1973
23-12-2025 om 18:29
ToetieToover schreef op 23-12-2025 om 15:37:
[..]
In mijn omgeving is iemand met zo’n apparaat en die kon er eerst niet aan wennen. Gelukkig hebben ze er iets op gevonden: een ander soort masker en een andere plaatsing van de slang. Ik zag een enorm verschil in diens energieniveau! Dat gun ik jou ook
geen wonder dat je weinig actief bent.
Heel lastig hoor, die enorme vermoeidheid. Ik had het graag anders gezien maar het apparaat is weer terug naar de leverancier.
Ik moet iets anders verzinnen. Bewegen is wel goed, maar kost me moeite hoor, om in actie te komen.
Nikki1973
23-12-2025 om 18:30
Moyrrie schreef op 23-12-2025 om 15:50:
Ninoea, je vergist je helaas. Ik zou heel graag een lange wandeling maken.
![]()
Ik heb chronische pijn en reuma. Ik heb de afgelopen 2 jaar een leefstijl interventie traject gevolgd. De groepsdynamiek was heel fijn en het heeft me veel gebracht. Ik kan inmiddels 5 kilometers wandelen en een uurtje fietsen op mijn e-bike. Ook ben ik afgevallen en weeg nu minder dan 90 kg. Ik ben trots op mezelf en hoop deze trend door te zetten in 2026.
Het belangrijkste voor mij blijft: doseren en tevreden zijn met kleine stapjes.
Anders heb ik weer een paar dagen nodig om te herstellen en ga ik alleen maar achteruit.
Wat goed gedaan!
lientje69
23-12-2025 om 18:56
Ik ben voorzichtig mijn reikwijdte qua lopen iets aan het uitbreiden. Daardoor merk ik dat ik me ook weer wat beter gaat voelen . Zowel geestelijk als lichamelijk. Morgen even overleggen of fysio akkoord gaat. Als ik weer opbouw tot 1500 meter per keer. Vandaag in elk geval in totaal bijna op 3 km verdeeld over 2 x wandelen en wat in en om huis bewegen. Zal ietsje meer nog zijn want heb mijn telefoon niet continu bij me. Maar er zit gelukkig weer wat progressie in. Al zal het morgen minder zijn want fysio én 2 x wandelen is te veel dus dat doe ik niet.
Trail
23-12-2025 om 22:36
Ik ben vanochtend gaan wandelen met een onbekende. Mijzelf streng moeten toespreken dat ik kwam voor het sociale ipv sportieve vlak. Tempo terug. Vanmiddag even gekeken of de boot er goed bij lag, koud daar! En net terug van mijn laatste reformer Pilates lesje dit jaar.