Jouw lijf Jouw lijf

Jouw lijf

Cambridge 1:1 dieet 2021


ik wil op / rond de 75 uitkomen. Liefst er iets onder maar dat zien we dan wel weer. 

Toen ik op vakantie was in Japan viel ik vanzelf wat af, omdat het eten daar allemaal heel erg gezond en lekker was. En je kwam ook makkelijk aan lekker en gezond eten. Niet duur, overal te verkrijgen. Ik zou echt geen repen meesjouwen naar de andere kant van de wereld, als er daar zo veel lekkers en gezonds te krijgen is. 

Ik lees bij een aantal dat de klad erin aan het komen is, of al gekomen is. Ik heb hier ervaring mee bij Cambridge. En dat heeft me heel wat frustratie opgeleverd en euro's gekost. 

Ik ben alles weer bijgekomen, plus de bekende extra's, toen ik stopte. Oké, het was toen ook 2020 en toen sloeg ik sowieso een beetje door. Maar het vlóóg eraan. Ongelofelijk. Ik heb het dieet twee jaar volgehouden, maar van het begin tot m'n lichtst punt duurde ongeveer 10 maanden. Toen stond de stand op -30 kilo. Ik ging op vakantie, kwam een paar kilo aan, en daarna kwam er gewoon geleidelijk aan telkens wat bij. Omdat ik het te slordig deed. Tot het dus corona werd en ik na een jaar weer dik 20 kilo erbij had. 

Ik ben nu bezig met de GLI (meer zodat ik hopelijk ooit die medicatie kosteloos mag gaan gebruiken dan dat ik het echt heel nuttig vind) en met sport en een voedingscoach. Ik eet 1800 calorieën op een dag, waarvan héél veel eiwitten, en val nu zo'n 3 kilo per maand af. Eigenlijk hetzelfde dus als op die ellendige repen en shakes met Cambridge (in the end.... in het begin ging het natuurlijk wel veel sneller). Plus, als ik nu eens uit de bocht vlieg, dan zitten er niet gelijk kilo's bij. 

Ik schrijf dit eigenlijk omdat ik zelf na Cambridge echt zo'n faal-gevoel had en heel erg de angst had dat ik nooit meer normaal zou kunnen eten, altijd dik zou blijven...etc. Maar toch lukt het nu (langzaam!) met normaal eten. Meer eten dan in je stap 7 van Cambridge mag. Dus ik schrijf dit eigenlijk voor degenen die misschien net zo moedeloos zijn/waren als ik. Voor een beetje hoop.

Ben er nog lang niet. En blijvend gewicht verliezen blijft een levenslange struggle.. dat weet ik prima. Heb ook zeker geen spijt van m'n Cambridge dieet. Want ik weet nu wel hoe het is om 30 kilo lichter te zijn en hoe ik me dan voel. Dus ik weet nu beter waar ik naartoe werk. Maar misschien heeft iemand wat aan mijn ervaring. 

Dankjewel voor je verhaal!
Ik ben ook bang voor weer bij komen inderdaad, denk dat ik op de een of andere manier een goede manier van eten voor mezelf moet gaan vinden zodat ik op gewicht ga blijven. Ik ben eerder 20 kilo afgevallen met Weight watchers en ook met Sonja Bakker flink wat kwijt geraakt maar dat zat er ook zo weer aan. Scheelde toen denk ik wel dat ik nauwelijks aan beweging deed. 

Eigenljk is het allemaal zo simpel... Meer calorieën verbranden dan dat je binnen krijgt. Praktijk wijst echter anders uit. Uiteraard proberen we allemaal vanalles om (snel) af te vallen. En natuurlijk werken (bijna) alle soorten diëten, als je je er maar strict aan houdt. Maar dan, zoals gezegd, ga je afbouwen of helemaal stoppen met het dieet, wat voornamelijk bestaat uit maaltijdvervangers... Dan is je lichaam van slag. Krijgt opeens heel ander soort voedsel tot zich, en zoekt naar een manier om dit allemaal in goede banen te leiden. Vaak zonder succes.

Het beste is nog altijd om een dieet te vinden, desnoods via een diëtist welke is aangesloten bij je zorgverzekeraar, waar gewerkt wordt met een plan wat gebasseerd is op alledaagse voeding, zonder repen, shakes, papjes etc. Proces van afvallen gaat dan lang niet zo snel, maar heeft wel meer effect op de lange termijn. Probleem is alleen dat we onszelf die tijd niet gunnen, waardoor we producten tot ons gaan nemen, waar ons lichaam eigenlijk niet tegen bestand is.

Afvallen is 70% bewegen, en 30% voeding. Elke dag minimaal 1 uur wandelen, fietsen etc, doet al ontzettend veel. 

Limburg2022 schreef op 09-04-2023 om 04:35:



Afvallen is 70% bewegen, en 30% voeding. Elke dag minimaal 1 uur wandelen, fietsen etc, doet al ontzettend veel.

Juist net andersom, 30% beweging en meer calorieën verbranden dan dat je binnen krijgt in zeker mate, maar het gaat voornamelijk om voedsel die je tezamen neemt. Het is best ingewikkeld.

Ik wil uiteindelijk over naar WFPBNO, maar dat doe ik wel na Japan

Hoe gaat het met jou Limburg, qua eten? houd je het nog vol?

Ik ben aan het aftellen, nog maar 6 nachten

Marielouisa schreef op 09-04-2023 om 19:55:

[..]


Ik wil uiteindelijk over naar WFPBNO, maar dat doe ik wel na Japan


Ik ben aan het aftellen, nog maar 6 nachten

Wat is dat?

En veel plezier vast!

Marielouisa schreef op 09-04-2023 om 19:55:

[..]

Juist net andersom, 30% beweging en meer calorieën verbranden dan dat je binnen krijgt in zeker mate, maar het gaat voornamelijk om voedsel die je tezamen neemt. Het is best ingewikkeld.

Ik wil uiteindelijk over naar WFPBNO, maar dat doe ik wel na Japan

Hoe gaat het met jou Limburg, qua eten? houd je het nog vol?

Ik ben aan het aftellen, nog maar 6 nachten

WFPBNO? Klinkt abracadabra voor mij... (Zal waarschijnlijk een heel logische betekenis hebben).

Met mijn eten gaat het best prima. Eet alledaagse producten, alleen dan in mindere mate. Voelt ontzettend fijn, en vooral vrij! Vrij om te eten wat je wilt ipv maaltijdvervangers en opletten wat je verder nog erbij neemt. Geen druk die ik wel altijd ervaarde bij het wekelijkse weegmoment bij de consulent. Nu doe ik het gewoon op m'n eigen tempo, en dat bevalt me echt uitstekend. Weeg thuis 1x per week, dus hou het wel bij. Nu een week of 5 gestopt met 1:1, en vet% is met 1,8% omlaag gegaan. En hou opeens ook wat meer geld over aan het einde van de maand.... Die maaltijdvervangers tikken toch echt flink aan!

Japan, heerlijk wat een vooruitzicht! Hoelang ga je ook alweer naar Japan? 🤭

Nou terug van weekend weg en er staat weer 81 kilo op de weegschaal. Meestal is het vocht en is het er snel weer af als ik even goed mijn best ga doen. Komend weekend in elk geval geen plannen want man heeft dienst dus we kunnen ons er dan beter aan houden.

Dolfje schreef op 10-04-2023 om 07:53:

[..]

Wat is dat?

En veel plezier vast!

haha ja oops

whole food plant based no oil

Maar dat is zo'n omschakeling, ik heb vooral moeite met kaas en tja die olijf olie is ook hemels (maar wel bijna 1000 kcal per 100 ml  )

Ik eet al geen vlees meer en kan prima leven zonder yoghurt, nog even die laatste kaas eraf

Limburg2022 schreef op 11-04-2023 om 05:31:

[..]

WFPBNO? Klinkt abracadabra voor mij... (Zal waarschijnlijk een heel logische betekenis hebben).

Met mijn eten gaat het best prima. Eet alledaagse producten, alleen dan in mindere mate. Voelt ontzettend fijn, en vooral vrij! Vrij om te eten wat je wilt ipv maaltijdvervangers en opletten wat je verder nog erbij neemt. Geen druk die ik wel altijd ervaarde bij het wekelijkse weegmoment bij de consulent. Nu doe ik het gewoon op m'n eigen tempo, en dat bevalt me echt uitstekend. Weeg thuis 1x per week, dus hou het wel bij. Nu een week of 5 gestopt met 1:1, en vet% is met 1,8% omlaag gegaan. En hou opeens ook wat meer geld over aan het einde van de maand.... Die maaltijdvervangers tikken toch echt flink aan!

Japan, heerlijk wat een vooruitzicht! Hoelang ga je ook alweer naar Japan? 🤭

3 maand 

ja die vervangers zijn best duur! ik vind het weer heerlijk om fruit te kunnen eten

En maak nog steeds heerlijke salades, nu weer 1 met venkel, yammm

Goed bezig Limburg!

Marielouisa schreef op 11-04-2023 om 16:10:

[..]

haha ja oops

whole food plant based no oil

Maar dat is zo'n omschakeling, ik heb vooral moeite met kaas en tja die olijf olie is ook hemels (maar wel bijna 1000 kcal per 100 ml )

Ik eet al geen vlees meer en kan prima leven zonder yoghurt, nog even die laatste kaas eraf

Poeh geen kaas! Dat is echt mijn nachtmerrie 

Dolfje schreef op 11-04-2023 om 16:13:

[..]

Poeh geen kaas! Dat is echt mijn nachtmerrie

ja ik ga het ook echt missen ... na Japan

@marielouisa

Bij deze alvast een geweldig mooie vakantie in Japan gewenst. Geniet er van, en kijk je ogen uit. Al zul je daar weinig moeite voor hoeven doen denk ik 😀

Past je kleding overigens nu? Enkele weken geleden gaf je aan dat je een jurk (meen ik?) Nog niet aan kon. Ben benieuwd of je je doel gehaald hebt, en de jurk nu wél past?

Mag hopen dat het een jurk was, anders ga ik ff nat, haha! 🤣

Heb gisteren een "proef pakket" gekocht van "Sterrenstof Fatburners". Hoor in m'n omgeving positieve geluiden daarover, en ook de reviews op internet zijn (bijna) allemaal lovend! Zijn geen maaltijdvervangers oid, maar dit moet wel helpen om het hongergevoel tegen te gaan. Merk dat ik weer in een fase kom dat ik, met name in de avond, weer steeds vaker ga snaaien. Hopelijk werkt de Sterrenstof echt zo goed als ik lees op internet, zodat het snaaien afgelopen is!

Komt vandaag binnen als het goed is, dus ga maandag beginnen. Wordt geadviseerd om dit 2x per dag te drinken: na het ontbijt, en na het avondeten. Ben benieuwd. Ik houd jullie op de hoogte!

PS. Enkele weken geleden had ik hier aangegeven dat ik Weight Care zou gaan proberen, maar heb besloten om hier vanaf te zien. Stond wel op het punt om te bestellen, maar levering was niet mogelijk wegens omstandigheden (aldus website van Weight Care). Ben toen nog eens gaan nadenken, en besloten om gewoon bij normale alledaagse voeding te blijven. Dan maar wat langzamer afvallen... 💫💫

Ik heb die sterrenstof ook geprobeerd vorig jaar, het enige wat ik leek te merken was iets meer energie.
Ik heb ook 2 avonden lopen snaaien, was gisteren ook meteen weer een dik pond zwaarder, komt door het zout natuurlijk.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.