Jouw lijf Jouw lijf

Jouw lijf

bio identieke hormonen

sinds een paar dagen ben ik hieraan begonnen ivm overgangsklachten.
Ik heb echter het idee dat de opvliegers juist wat meer zijn..
wie neemt deze ook en hoe beleef jij het?

Bedankt, moderators! 🌻

yette schreef op 21-07-2025 om 11:06:

OK, dat was bij verre na niet het leukste filmpje om naar te linken. Maareh ... we don't care

Ik vond hem leuk en heb meteen heel veel filmpjes van haar gekeken 

Ha, nu ik dit topic voorbij zie komen kan mijn vraag hier misschien ook wel in:
Ik gebruik sinds kort estradiol pleisters, om de overgang nog vijf jaar uit te kunnen stellen ivm een 'chirurgische menopauze' op (relatief) jonge leeftijd. 
Twee pleisters van 50 microgram per week, maar die dingen laten regelmatig na 1,5 á 2 dagen vanzelf los en dat is natuurlijk niet de bedoeling. Ik plak ze op schone, droge huid die niet veel beweging geeft, zoals geadviseerd. Maar dat helpt niet echt. 

Iemand tips? 

Terug naar de gynaecoloog vind ik op dit moment nog niet dringend genoeg, ik zoek liever eerst zelf naar oplossingen voor dit probleem. 

Misschien kun je een (eiland)pleister over de hormonenpleister plakken?

Poezenmeisje schreef op 09-08-2025 om 12:11:

Misschien kun je een (eiland)pleister over de hormonenpleister plakken?

Dat leek mij inderdaad ook een oplossing, maar in de bijsluiter staat dat je er niks overheen mag plakken. 

Schommelstoel schreef op 09-08-2025 om 10:59:

Ik gebruik sinds kort estradiol pleisters, om de overgang nog vijf jaar uit te kunnen stellen ivm een 'chirurgische menopauze' op (relatief) jonge leeftijd.
Twee pleisters van 50 microgram per week, maar die dingen laten regelmatig na 1,5 á 2 dagen vanzelf los en dat is natuurlijk niet de bedoeling. Ik plak ze op schone, droge huid die niet veel beweging geeft, zoals geadviseerd. Maar dat helpt niet echt.

Iemand tips?

Terug naar de gynaecoloog vind ik op dit moment nog niet dringend genoeg, ik zoek liever eerst zelf naar oplossingen voor dit probleem.

Even navragen bij de apotheek? Die hebben hier vast wel een oplossing voor.

Iemand tips?

Ik had dat ongemak ook, en toen ben ik overgegaan op de Lenzetto spray. ‘s Ochtends 2 pufjes op je onderarm en klaar, zo veel fijner! Ik zit wel in de ‘normale’ overgang, maar het lijkt me dat dat niet uitmaakt want het is hetzelfde werkzame stofje.

Iemand tips?

Ik gebruik zelf de gel maar ik heb op de fb groep gelezen dat vrouwen vaak dan overstappen op het andere merk en dat die dan wel beter plakt. Ik meen dat er systen en Sandoz pleisters zijn. 

In deze Facebook groep vind je veel info over pleisters

https://www.facebook.com/groups/566228524087592/?ref=share

Dankjulliewel voor de tips tot zover. Ik vraag de volgende keer bij de apotheek naar een ander merk pleisters, dat vind ik wel een goede eerste stap. 
Als dat nog niet goed werkt, kan ik terug naar de gynaecoloog en om gel of spray vragen. 

(Ik heb helaas geen Facebook account, die groep is daarom niet toegankelijk of leesbaar.) 

Systen plakt veel beter dan Sandoz . Nadeel is dat deze vaak niet vergoed wordt door de zorgverzekering. Dat kan wel opgelost worden door te vragen of de huisarts een medische noodzaak voor systen op t recept wil zetten

Iemand tips?

Ik heb een tijdje doorzichtige tattoo folie er overheen geplakt. Met een marge van 1,5 cm aan alle kanten bleef het dan in de meeste gevallen wel zitten. Ik kan me niet herinneren dat in de bijsluiter van Systen iets stond over er overheen plakken.

Heeft iemand hier al ervaring met het ophogen van de dosering oestrogeen en of je dan tijdelijk weer even verergering van de klachten kunt ervaren? Ik had ineens enorm haaruitval en was weer benauwd, dus ik dacht even kijken wat een hogere dosering oestrogeen doet. Haaruitval is wel gestopt maar maar nog steeds benauwd en ineens weer last van nachtzweten en heel onrustig slapen. Dus ik twijfel of ik het door moet zetten of niet. 

Benauwd voelen kan ook heel veel andere oorzaken hebben. Ik zou denk ik de klachten overleggen met huisarts of behandelend arts. 
Ik hoog ook wel eens tijdelijk op, maar merk dan juist afname van mijn klachten.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.